Gå til innhold

Hva synes dere om å spore 8 åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg har en 8 åring som har smarttelefon. Han får lov til å gå noen pokemon turer selv, og har det siste året fått lov til å gå til venner som bor lengre unna osv selv. Han har også fått lov til å ta buss til mormoren sin som bor 20 min unna med buss, alene. 

Jeg har en app han ikke vet om, som gjør at jeg kan spore han og kan se ganske nøyaktig hvor han er. Den bruker jeg som en trygghet for å se om han har kommet frem dit han skal, evt hvor han er i løypa, og slik at jeg kan finne han om noe skulle skje (for eksempel at han hadde gått av bussen feil sted). 

Han vet ikke om det.

Har fått med meg at viss nok mange synes det er grusomt å spore barna.... hvorfor det? 

Anonymous poster hash: 7e101...976
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bruke den appendix uten at han vet det synes jeg er langt over streken, men hvis du forteller ham det synes jeg det er ok. Da kan han legge igjen telefonen hvis ham vil gjøre noe du ikke skal vite.

Anonymous poster hash: f0a00...9d0

Skrevet

Som barn har du rett og overvåke dei.

Nei bruker ikkje og si noe til barnet så lenge det er heime kommen.

Ja jeg har sakt grunn til klokken og sporingen.

Anonymous poster hash: 29cdb...8a4
Skrevet

Altså, jeg har en 8 åring som har smarttelefon. Han får lov til å gå noen pokemon turer selv, og har det siste året fått lov til å gå til venner som bor lengre unna osv selv. Han har også fått lov til å ta buss til mormoren sin som bor 20 min unna med buss, alene.

Jeg har en app han ikke vet om, som gjør at jeg kan spore han og kan se ganske nøyaktig hvor han er. Den bruker jeg som en trygghet for å se om han har kommet frem dit han skal, evt hvor han er i løypa, og slik at jeg kan finne han om noe skulle skje (for eksempel at han hadde gått av bussen feil sted).

Han vet ikke om det.

Har fått med meg at viss nok mange synes det er grusomt å spore barna.... hvorfor det?

Hva heter den appen?

Anonymous poster hash: 3df62...5e3

Skrevet

Hva heter den appen?

Anonymous poster hash: 3df62...5e3

Find my friends. iphone app. 

HI

Skrevet

Find my friends. iphone app. 

HI

Men hvorfor ikke fortelle han det? Kan ikke helt se hvorfor du holder det hemmelig

Anonymous poster hash: c8806...488

Skrevet

Må han ha appen på sin telefon også? Eller er det bare på din?

Anonymous poster hash: 5cc01...1f6

Skrevet

Drittmamma.

Tipper du leser ungenes brev og dagbøker også.

Hvis du er redd for ham, så gå ut selv og gjør det til en artig tur for dere begge.

Anonymous poster hash: 46c30...e7b

Skrevet

Jeg synes ikke det er grusomt å spore barna, men jeg synes det er dårlig gjort å gjøre det uten at de vet om det. Med mindre man har en veldig god grunn til det da, som at man mistenker at de driver med noe kriminelt f.eks.

Min gutt har en gps klokke, han vet nøyaktig hva den gjør og synes det er kjempekult. Og han velger selv når han bruker den. (Men han får ikke ha den med på skolen siden den dessverre også har en avlyttingsfunksjon. Jeg bruker ikke den, men kan ikke forestille meg at det er lovlig å sende med det på skolen, eller i alle fall ikke at lærere eller andre foreldre ville likt det.)

Anonymous poster hash: 654ea...0a0
Skrevet

Jeg synes ikke det er grusomt å spore barna, men jeg synes det er dårlig gjort å gjøre det uten at de vet om det. Med mindre man har en veldig god grunn til det da, som at man mistenker at de driver med noe kriminelt f.eks.

Min gutt har en gps klokke, han vet nøyaktig hva den gjør og synes det er kjempekult. Og han velger selv når han bruker den. (Men han får ikke ha den med på skolen siden den dessverre også har en avlyttingsfunksjon. Jeg bruker ikke den, men kan ikke forestille meg at det er lovlig å sende med det på skolen, eller i alle fall ikke at lærere eller andre foreldre ville likt det.)

Hva mener du med at den har en avlyttingsfunksjon? Hvilken klokke er dette?

Anonymous poster hash: e302a...455

Skrevet

Hva mener du med at den har en avlyttingsfunksjon? Hvilken klokke er dette?

Anonymous poster hash: e302a...455

Via appen kan man sende en kommando til klokken om å ringe. Når man da tar telefonen så hører man det som skjer rundt klokken, uten at barnet merker det.

Vi har denne:

https://www.dingps.no/collections/barneklokker/products/wonlexgw300bla?variant=26959409671

Skrevet

Det er snakk om en 8 åring. De er ikke store nok til å klare seg helt selv. Ved å holde et øye med han via GPS gjør du det mulig å la han bli selvstendig uten at det er til fare for han.

Men si det gjerne til han. Det syns jeg er fair. Datteren min har en sånn explora klokke. Jeg fortalte det til henne, at jeg kunne se hvor hun var på et kart. Hun sa at da kunne hun legge den igjen hvis hun skulle på en hemmelig date 😁

Bare husk at man ikke kan stole blindt på GPS.

Anonymous poster hash: 6e3d4...8d8

Skrevet

HI her

Årsaken til at jeg ikke har sagt det er at jeg vil han skal føle seg helt fri og ikke overvåket. Da jeg var på den alderen gikk jeg jo noen ganger steder jeg egentlig ikke fikk gå, eller gjorde ting jeg egentlig ikke skulle. Ikke noe av det var veldig farlig, men veldig spennende for meg og vennene mine! :D Jeg ønsker at han skal føle at han har mulighet til å også gjøre slikt. Jeg har allerede en gang "tatt han" i å vandre ganske langt med en kompis i jakten på pokemon, mye lengre enn han egentlig får lov til ;) Jeg var litt spent og engstelig for om de gikk fint langs veien, men jeg visste hvor de var hvertfall ;) Og de var strålende fornøyde når de kom hjem, og hadde hatt en alle tiders tur! Jeg sa ikke noe om at jeg visste hvor de egentlig hadde vært. 

Skrevet

Tuller dere? Alle dere som er negative,/ " kan ikke bruke klokken på skolen fordi den har en avlyttingsfunksjon"/ drittmamma (???) Osv. Vi snakker om en åtteåring som får lov å ta bussen 20 min alene! Selvfølgelig er det greit å ha kontroll på ham. Spørsmålet er, burde HI si ifra til sønnen, ja det kan være greit, burde hun ha hemmelig applikasjoner når han blir tenåring, nei, ikke nødvendigvis.

Anonymous poster hash: 6688e...205

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke bare find my iPhone hvis du har lagt inn din iCloud konto? Da kan du spore han uansett. Det er forøvrig helt greit at du sporer han i den alderen. Jeg har kjøpt en GPS sporingsklokke til når min unge skal begynne å gå hjem i 7 klasse (går ikke hjem selv enda- flere diagnoser så det å gå alene må øves på frem mot neste skoleår). Kommer til å plassere klokka i sekken med tvilling simkort + spore telefonen til ungen med find my iPhone. Regner med at begge delene ikke blir borte.

Anonymous poster hash: be5c7...b33

Skrevet

Har Find my iPhone på mine unger på 9 og 11.

De vet om det, og føler seg ikke mindre fri av den grunn.

Er ikke noe i veien med det. Jeg ivaretar deres rett til privatliv på andre måter. Jeg klistrer de ikke ut på Facebook og Instagram. De blir ikke tvunget til å dele informasjon ned meg, jeg presser de ikke til å brette ut følelsene sine.

De får selv velge sine klær, sine venner, sine aktiviteter. De får gå veldig fritt.

De respekterer at jeg har behov for å vite hvor de er, hvem de er sammen med. De respekterer også at jeg har behov for å kunne kontakte de. De svarer mobilen når jeg ringer.

De forstår at dette gir de mer frihet. De er ikke så store at de har rett til å stikke over alke hauger, og de er eldre enn 8!

Anonymous poster hash: 80b1d...ebc

Skrevet

jeg er nok en av de som synes det er en uting

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å overvåke andre mennesker. Fatter ikke at det er lovlig, særlig når deter snakk om å overvåke uten samtykke eller en kjennelse fra retten.

Anonymous poster hash: c24c4...dbb
Skrevet

Tuller dere? Alle dere som er negative,/ " kan ikke bruke klokken på skolen fordi den har en avlyttingsfunksjon"/ drittmamma (???) Osv. Vi snakker om en åtteåring som får lov å ta bussen 20 min alene! Selvfølgelig er det greit å ha kontroll på ham. Spørsmålet er, burde HI si ifra til sønnen, ja det kan være greit, burde hun ha hemmelig applikasjoner når han blir tenåring, nei, ikke nødvendigvis.

Anonymous poster hash: 6688e...205

Hjelper ikke. Det er et digert tillitsbrudd.

Anonymous poster hash: 46c30...e7b

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på dere som er veldig kritiske til dette og hva alderen på deres barn er...

Anonymous poster hash: 31cca...a2a

Skrevet

I dagens samfunn er jeg ikke kritisk til å overvåke barna.

Nå hører min historie til sjeldenhetene men en som sto meg nær som barn ble kidnappet og drept.

Trolig levde barnet i ett døgn etter kidnappingen. En slik app kunne reddet barnet.

Jeg vet dette hører til sjeldenheten.

Jeg tenker også at en åtteåring er i startgropa på å ha et privatliv. Enn så lenge synes jeg det er ok å ikke si noe.

Men det skal ikke gå lang tid før du MÅ si noe om dette.

Å gjøre dette bak ryggen på en tiåring er ikke ok.

Anonymous poster hash: e6d73...eec

Skrevet

Overvåke en 8 åring? JA! Drit i de som sier du er en drittmamma - du passer på barnet ditt i en, faktisk brutal og farlig verden, om feil person er på riktig sted. Selfølgelig skal man spore barnet sitt.

Skulle det skje at barnet blir borte, er det store sjangser for at det blir funnet med GPS. Da skal dama som skrek "drittmamma" ete sin egen hatt - hele habitten for den saks skyld.

Anonymous poster hash: f917a...082
Skrevet

Jeg liker det ikke. Jeg mener at barn har rett til "frihet" i den grad at de kan ta en omvei, gå til skolegården med venner, etc. Vi har allerede rimelig god kontroll på dem via telefonoppringninger. Barn som vokser opp nå er "tilgjengelige" hele tiden, det var ikke vi da vi vokste opp. Noe frihet må de ha.

Jeg har fortalt barna at jeg har mulighet til å spore dem gjennom iPhone, og at jeg kommer til å gjøre det hvis de ikke svarer på telefon, eller jeg ikke får tak i dem, og blir redd. Jeg har ennå aldri trengt å gjøre det.

Jeg tror at det er en ond sirkel, og at hvis vi først begynner å spore barna, blir vi helt avhengig av å vite hvor de er hele tiden, behovet for kontroll vil øke, og verden kommer til og føles som et mye farligere sted enn den egentlig er, både for oss og for dem.

Skrevet

I dagens samfunn er jeg ikke kritisk til å overvåke barna.

Nå hører min historie til sjeldenhetene men en som sto meg nær som barn ble kidnappet og drept.

Trolig levde barnet i ett døgn etter kidnappingen. En slik app kunne reddet barnet.

Jeg vet dette hører til sjeldenheten.

Jeg tenker også at en åtteåring er i startgropa på å ha et privatliv. Enn så lenge synes jeg det er ok å ikke si noe.

Men det skal ikke gå lang tid før du MÅ si noe om dette.

Å gjøre dette bak ryggen på en tiåring er ikke ok.

Og du tror ikke at en kidnapper ville plukket sporingsting av barn

Skrevet

Og du tror ikke at en kidnapper ville plukket sporingsting av barn

Mulig det, og mulig ikke.

Poenget er at man har kontroll på barnet inntil det forsvinner, kan finne telefonen (om den kastes) og dermed ha et bedre utgangspunkt for å finne barnet.

Hvor forsvant det? Ved skolen, ved parken, i skogen. En aktiv åtteåring er overalt, når barnet er borte er det greit å vite sikkert hvor alle spor stoppet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...