Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 https://www.nrk.no/norge/dobbelt-sa-mange-gutter-som-jenter-far-spesialundervisning-1.13381573 At den er mer tilrettelagt for jenter enn for gutter? At gutter trenger en annen type undervisning enn den dagens skoler tilbyr? Jeg høre et intervju på radioen om dette i morges. Det var med en ekspert på spesialundervisning.Hunsa at vi har visst om dette problemet i 30 år, men ingen har gjort noe med det. Bortsett fra noen få skoler, som har innsett at gutter trenger andre typer oppleggen jenter "Vi vet hva som skal til", sa hun. Men den dumme reporteren fulgte ikke opp dette så vi lyttere fikk vite HVA man kan gjøre. Hva er oppskriften for å få flere gutter med i skolen, for at færre skal trenge ekstraundervisning, for at de skal gjøre det like bra som jenter. DET lurer jeg på! Kan noen her inne svare på det? Eller synse noe? Jeg har selv to superflinke jenter og en gutt som er også supersmart (testet og dokumentert av ppt), men som likevel strever under bekymringsgrensen i matematikk. Derfor finner jeg dette veldig interessant. Anonymous poster hash: 0362b...8ee
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Det er en helt utrolig forenkling av hva jenter er og hva gutter er. Og dessuten er det en naiv tro på at det er fordi opplegget ikke passer at disse barna deres ikke funker. Er de så smarte som du tror så klarer de seg i skolen, om de har en oppdragelse som fungerer. At de ikke klarer matte er fordi de ikke er matte-smarte, gitt. Anonymous poster hash: 9e20d...f4b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Det er en helt utrolig forenkling av hva jenter er og hva gutter er. Og dessuten er det en naiv tro på at det er fordi opplegget ikke passer at disse barna deres ikke funker. Er de så smarte som du tror så klarer de seg i skolen, om de har en oppdragelse som fungerer. At de ikke klarer matte er fordi de ikke er matte-smarte, gitt. Anonymous poster hash: 9e20d...f4b Man kan ikke forklare det med at "de er ikke matte-smarte", det er en overforenkling. Det er jo en drøss ulike grunner til at et barn er svakt i et fag. Mitt barn er testet, og det er funnet en forklaring på hvorfor han er svak i matte. Han har behov for andre slags opplegg enn den undervisningen de har nå (det får han ikke, for han er ikke "svak nok"), men det er ikke poenget her. Jeg mener mer på generelt grunnlag. Hva slags undervisningsopplegg kan fange opp gutter? Det er dokumentert at den undervisningen man har nå passer bedre for jenter enn for gutter. Anonymous poster hash: 0362b...8ee
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 Man kan ikke forklare det med at "de er ikke matte-smarte", det er en overforenkling. Det er jo en drøss ulike grunner til at et barn er svakt i et fag. Mitt barn er testet, og det er funnet en forklaring på hvorfor han er svak i matte. Han har behov for andre slags opplegg enn den undervisningen de har nå (det får han ikke, for han er ikke "svak nok"), men det er ikke poenget her. Jeg mener mer på generelt grunnlag. Hva slags undervisningsopplegg kan fange opp gutter? Det er dokumentert at den undervisningen man har nå passer bedre for jenter enn for gutter. Anonymous poster hash: 0362b...8ee Men den har tatt som utgangspunkt at JENTE betyr én ting. At GUTT er én ting, en læringsstil. Det er utrolig upresist. Anonymous poster hash: 9e20d...f4b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 Men den har tatt som utgangspunkt at JENTE betyr én ting. At GUTT er én ting, en læringsstil. Det er utrolig upresist. Anonymous poster hash: 9e20d...f4b Ja, men det er jo snakk om på et GENERELTnivå. Det er ingen som snakker om at alle jenter trenger én metode mens alle gutter trenger en annen. Poenget er at slik det er i dag er det mange gutter som faller utenfor, som ikke faller utenfor fordi de er dumme, men fordi de ville ha klart seg bedre hvis man underviste og testet elevene på andre måter enn i dag. Eller i det mindte brukte flere måter enn dagens metoder. Anonymous poster hash: 0362b...8ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå