Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Kjæresten min skal flytte inn. Jeg eier leiligheten, og han skal ikke kjøpe seg inn. Vi vil prøve å bo sammen før vi har felles verdier. Hvis det går bra, skal jeg selge her, og vi skal kjøpe noe sammen. Han eier hus som han skal leie ut i mellomtiden. Han leieinntekter vil da dekke inn hans lån og andre utgifter på dette huset. Leieinntekter er såpass store at selv med skattetrekk på dette, så går han ikke i minus sånn sett. Han skal selge huset dersom vi velger å kjøpe noe sammen. Så økonomisk har vi diskutert litt da. Jeg er alenemor, så jeg mister en del stønader, naturlig nok. Vi betaler halvparten hver på dette : Renter på mitt huslån(jeg betaler avdrag selv) Fellesutgifter til borettslaget Strøm Innboforsikring NRK lisens Boligalarm Mat(her betaler jeg litt mer pga barna mine) Utover dette betaler vi hvert vårt, som f.eks. tlf, bil, hobby, klær, helse osv. Høres dette greit ut? Vi skal skrive samboerkontrakt. Hva er viktig å få med her? Anonymous poster hash: 5dcad...e2d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Jeg synes at fordelingen høres fornuftig og riktig ut Har ikke noen tips til samboerkontrakt men det finnes eksempler på nettet dere kan se på. Det som kanskje er viktigst å få med er hvor lang "utkastelsestid" dere skal ha om det blir slutt. Det bør ikke være sånn at du kan kaste han ut på dagen, men heller ikke at han fortsetter å bo hos deg i 6 mnd, for å sette det på spissen. Anonymous poster hash: 832a8...f7a
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Jeg synes at fordelingen høres fornuftig og riktig ut Har ikke noen tips til samboerkontrakt men det finnes eksempler på nettet dere kan se på. Det som kanskje er viktigst å få med er hvor lang "utkastelsestid" dere skal ha om det blir slutt. Det bør ikke være sånn at du kan kaste han ut på dagen, men heller ikke at han fortsetter å bo hos deg i 6 mnd, for å sette det på spissen. Anonymous poster hash: 832a8...f7a Akkurat det har vi snakket om, siden han leier ut sitt hus. Så vi er enige om å følge utleiekontrakten hans slik at han ikke må bo på gata i mellomtiden ☺️ Anonymous poster hash: 5dcad...e2d
Leeloo76 Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 Vi gjorde det slik da jeg fikk samboer for noen år siden, men det han betalte var ikke i nærheten av hva jeg gikk ned i stønader (det var ikke så store utgifter på leiligheten), så han vant på det, jeg tapte (litt). Jeg ser jo at jeg var alt for opptatt at det skulle være rettferdig for han, men glemte litt at det skulle være rettferdig for meg også. Ville regnet litt på det, det skal jo ikke være slik at en av dere kommer veldig greit ut av det mens den andre taper på det heller. Hvis han f.eks. får lavere utgifter i mnd. nå sammenlignet med da han bodde i hus, samtidig som han opparbeider seg verdier i egen bolig gjennom utleie, mens du sitter igjen med mindre i mnd. enn om han ikke flyttet inn så blir jo det også feil. Ville regnet på tre ulike varianter tror jeg, og så valgt den som er mest rettferdig for begge; han betaler halvparten av alle fellesutgifter (slik du satte opp), han betaler det du går ned i "inntekt", eller han betaler halvparten av gjengs leie for leiligheten din.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 Vi gjorde det slik da jeg fikk samboer for noen år siden, men det han betalte var ikke i nærheten av hva jeg gikk ned i stønader (det var ikke så store utgifter på leiligheten), så han vant på det, jeg tapte (litt). Jeg ser jo at jeg var alt for opptatt at det skulle være rettferdig for han, men glemte litt at det skulle være rettferdig for meg også. Ville regnet litt på det, det skal jo ikke være slik at en av dere kommer veldig greit ut av det mens den andre taper på det heller. Hvis han f.eks. får lavere utgifter i mnd. nå sammenlignet med da han bodde i hus, samtidig som han opparbeider seg verdier i egen bolig gjennom utleie, mens du sitter igjen med mindre i mnd. enn om han ikke flyttet inn så blir jo det også feil. Ville regnet på tre ulike varianter tror jeg, og så valgt den som er mest rettferdig for begge; han betaler halvparten av alle fellesutgifter (slik du satte opp), han betaler det du går ned i "inntekt", eller han betaler halvparten av gjengs leie for leiligheten din. De 3 forskjellige der vil ende opp ganske likt egentlig. Han betaler 3000 selv pluss kommunale avgifter på ca 1200 i mnd, for han leiet ut halve huset allerede, så leieinntektene der dekker resten av lånet hans. Når han leier ut hele nå, går det i 0 ca(da inkludert skatt, kommunale avgifter, vedlikehold og huslån) , så han tjener ikke noe på det annet enn at noen nedbetaler huset for han. Jeg mistet en barnetrygd (970) og har ikke rett på redusert foreldrebetaling i barnehagen, og det utgjør ca 2700 i mnd. Etter utregning skal han betale 4700 her, pluss mat og sine egne utgifter. Så han dekker jo opp mer enn jeg tapet, og betaler likevel ikke mer her enn han gjør i huset sitt nå med strøm, kommunale avgifter og de 3000 han selv dekker av lånet. Vi får jo begge mindre utgifter til strøm siden vi nå deler på en regning fremfor å betale hver vår(øker ikke veldig mye med en ekstra i hus), og vi halverer jo for begges del NRK, Innboforsikring og diverse annet. Han skal si opp sitt internet og tv-kanaler, og jeg har den utgiften i mine fellesutgifter til borettslaget, som han dekker halvparten av. Så har vi hver vår verdistigning i hver vår bolig, som den andre ikke får noe ut av økonomisk ved et salg, og det føles derfor rettferdig fos oss begge. Andre ting vi bør tenke på? Anonymous poster hash: 5dcad...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå