Gå til innhold

Noen med ungddomsskolebarn her? Ev en lærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter med 8- klassingen her. Hun har tysk som fremmedspråk, men føler at hun ikke greier å få taket på dette.

Hun lurer på å bytte til et annet fremmedspråk, som engelsk, eller ALF (???)

Husker vagt at det fikk noe konsekvenser på videregående hvis hun ikke tar et annet fremmedspråk enn engelsk på ungdomsskolen, men hvordan var dette?

Noen som kan forklare

Anonymous poster hash: ea1e3...77a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har fremmedspråk på ungdomsskolen må du ha fremmedspråk tre år på videregående.

Min sønn har ikke fremmedspråk. Han har valgt ALF og trives veldig godt med det. Han kommer sannsynligvis ikke til å velge allmennfag allikevel. Yrkesfag er nok mer nærliggende og der er det ikke krav om fremmedspråk.

Anonymous poster hash: f9ea5...5e4

Skrevet

Hvis hun velger fordypning i engelsk/norsk eller arbeidslivsfag må hun ha fremmedspråk i tre år på vgs om hun velger studieforberedende. Det kan tulle til en del mtp fagkombinasjoner slik at hun ikke kan få full fordypning i de fagene hun ønsker (avhengig av tilbudet på den enkelte skole), men det løser seg vanligvis greit på studiespesialiserende.

Velger hun derimot feks idrett eller musikk, dans og drama vil det føre til at hun går glipp av et programfag.

En elev som ser for seg å gå på studieforberedende av noe slag bør velge fremmedspråk. I verste fall kan hun bytte språk på vgs - da får hun fortsatt bare to år, men på et lavere og lettere nivå.

Anonymous poster hash: 6bfdd...c0e
Skrevet

Jeg hadde ikke fremmedspråk på ungdomsskolen. Gikk to år yrkesfag for så å gå påbygg. Gikk på vgs med samme læreplan som benyttes i dag. Fikk da studiekompetanse, "slapp unna" fremmedspråk. Har ikke et typisk godt språkøre.

Anonymous poster hash: f3ab3...0b2

Skrevet (endret)

Tysk er ikke et lett språk. Man må pugge gloser, trene på uttale, lære grammatikk ...

Sliter hun i andre i fag? Mange har nok med norsk og engelsk. Det er flott å gå yrkesfag.

Faget blir ikke lettere i 9. og 10.klasse, og de kan komme opp i tysk til muntlig eksamen.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Dette har kun betydning dersom hun har behov for spesiell studiekompetanse, og valgfriheten 3. År på studiespesialiserende. Det har ingen betydning for de fleste elever. dersom man sliter litt faglig vil jeg anbefale å velge bort fremmedspråk. Å pøse på med teoretiske pg "vanskelige" fag kan drepe motivasjonen for de som sliter. Jeg har to på ungdomsskolen, 1 har fremmedspråk og vil gå studiespesialiserende, og vil kanskje ha behov for spesiell studiekompetanse, den andre valgte bort fremmedspråk og har Alf, som øker motivasjonen til skolehverdagen nå. Jeg anser valget hans som riktig og uproblematisk.

Anonymous poster hash: 3f50a...383

Skrevet

Jeg er lærer.

Ta kontakt med rådgiver på skolen. H*n kjenner kanskje til ditt barn og kan veilede.

Hvis ditt barn får karakteren 3 eller bedre, så vil jeg råde til å fortsette pga argumentene andre kommer med over her, men det er jo ikke krise. Alle som velger engelsk fordypning må også begynne med språk på nytt på vgs, så hun blir ikke alene, MEN det er lettere å lære språk jo yngre man er. Hun kan også begynne på nytt med tysk på vgs.

Vi tillater ikke bytte etter høstferien på vår skole. Dette pga karaktergrunnlag. Hun kan risikere å få IV.

Anonymous poster hash: 15d76...140

Skrevet

Dette har kun betydning dersom hun har behov for spesiell studiekompetanse, og valgfriheten 3. År på studiespesialiserende. Det har ingen betydning for de fleste elever. dersom man sliter litt faglig vil jeg anbefale å velge bort fremmedspråk. Å pøse på med teoretiske pg "vanskelige" fag kan drepe motivasjonen for de som sliter. Jeg har to på ungdomsskolen, 1 har fremmedspråk og vil gå studiespesialiserende, og vil kanskje ha behov for spesiell studiekompetanse, den andre valgte bort fremmedspråk og har Alf, som øker motivasjonen til skolehverdagen nå. Jeg anser valget hans som riktig og uproblematisk.

Anonymous poster hash: 3f50a...383

Takk for bra svar!

Skrevet

Jeg er lærer.

Ta kontakt med rådgiver på skolen. H*n kjenner kanskje til ditt barn og kan veilede.

Hvis ditt barn får karakteren 3 eller bedre, så vil jeg råde til å fortsette pga argumentene andre kommer med over her, men det er jo ikke krise. Alle som velger engelsk fordypning må også begynne med språk på nytt på vgs, så hun blir ikke alene, MEN det er lettere å lære språk jo yngre man er. Hun kan også begynne på nytt med tysk på vgs.

Vi tillater ikke bytte etter høstferien på vår skole. Dette pga karaktergrunnlag. Hun kan risikere å få IV.

Anonymous poster hash: 15d76...140

Takk for at du tok deg tid til å svare. Min eldste studerer faktisk tysk, og trengte mye mindre oppfølging på ungdomsskolen.

Barnet dette gjelder er ikke like opptatt av teori... skal kontakte skolens rådgiver, så får vi se. Hun ligger på 2/3.....

Skrevet

Takk for svar alle :)

Skrevet

Jeg er lærer.

Vi tillater ikke bytte etter høstferien på vår skole. Dette pga karaktergrunnlag. Hun kan risikere å få IV.Anonymous poster hash: 15d76...140

Hun får ikke begynne på nytt med samme språk på vgs

Anonymous poster hash: 6bfdd...c0e

Skrevet

Jeg er lærer i ALF, og vil gjerne si noen ord før dere bestemmer dere👍

Jeg er kjempe glad i faget, og det fungerer godt i praksis.. hvis rammene og ledelsen «selger» det ut positivt blant foresatte og elever.

Da vi implimenterte faget inn i skolen, fikk vi også mange sterke elever inn i gruppene. Dette styrket selvfølgelig undervisningen og samholdet i gruppa. Her utjevnet forskjellene seg, og mestringsfølelsen var stor blant de fleste elevene. Ny rektor (som ikke hadde særlig ork eller tro til faget) og noen år etter så ble ALF gruppene nesten rene spes.ped.grupper. Ledelsen solgte det ut som at de som ikke fiksa språk, burde velge ALF. Kan tenke deg resten..

Her havna det også elever som ikke var veldig motivert for å jobbe praktisk heller.

Blir faget prioritert på lik linje med språkene er det ett godt og positivt tegn. liker ditt barn å jobbe praktisk, og ønsker mer praktisk tilnærming til teori er det ett ypperlig fag å velge. Målene omhandler også i stor grad om holdninger etc også, ofte mer det enn ferdig produkt også. kommer an på hvordan u.undervisningen blir lagt opp.

Blir litt provosert når jeg leser over her, når noen skriver hvis eleven har bedre enn 3 og oppover så anbefaler vedkommende språk. Selv om elevene ikke når 3ern i språk, vil ikke det tilsi at de er motiverte for ALF. Husk at ALF er også ett eksamensfag på lik linje med språkfagene.

beklager, litt utenfor det du spurte om, men blir vel engasjert. Heia yrkesfag!

Anonymous poster hash: 73f52...852

Skrevet

Jeg er lærer i ALF, og vil gjerne si noen ord før dere bestemmer dere👍

Jeg er kjempe glad i faget, og det fungerer godt i praksis.. hvis rammene og ledelsen «selger» det ut positivt blant foresatte og elever.

Da vi implimenterte faget inn i skolen, fikk vi også mange sterke elever inn i gruppene. Dette styrket selvfølgelig undervisningen og samholdet i gruppa. Her utjevnet forskjellene seg, og mestringsfølelsen var stor blant de fleste elevene. Ny rektor (som ikke hadde særlig ork eller tro til faget) og noen år etter så ble ALF gruppene nesten rene spes.ped.grupper. Ledelsen solgte det ut som at de som ikke fiksa språk, burde velge ALF. Kan tenke deg resten..

Her havna det også elever som ikke var veldig motivert for å jobbe praktisk heller.

Blir faget prioritert på lik linje med språkene er det ett godt og positivt tegn. liker ditt barn å jobbe praktisk, og ønsker mer praktisk tilnærming til teori er det ett ypperlig fag å velge. Målene omhandler også i stor grad om holdninger etc også, ofte mer det enn ferdig produkt også. kommer an på hvordan u.undervisningen blir lagt opp.

Blir litt provosert når jeg leser over her, når noen skriver hvis eleven har bedre enn 3 og oppover så anbefaler vedkommende språk. Selv om elevene ikke når 3ern i språk, vil ikke det tilsi at de er motiverte for ALF. Husk at ALF er også ett eksamensfag på lik linje med språkfagene.

beklager, litt utenfor det du spurte om, men blir vel engasjert. Heia yrkesfag!

Anonymous poster hash: 73f52...852

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...