Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #1 Skrevet 16. februar 2017 Bekymret bestefar som skriver, har 3 barnebarn i alder 7,9 og 10 med gutten i midten De har mistanke at han har ADHD, men han er ikke diagnosert enda, de avventer det hele. Barnevernet har vært i hjemmet på besøk til samtale. Jentene fungerer helt normalt. Mitt spørsmål. Kan barnevernet møte opp på skolen å intervjue jentene enkeltvis i enerom uten noen voksne til stede. Føler dette er overtramp mot mitt barn og barnebarn Hva mener dere der ut. Møtet skal skje i løpet av kort tid Vi vil alle barnas beste, men barn alene med to voksne kan bli manipulert i hva de skal svarer..... Anonymous poster hash: 73456...b2d
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #2 Skrevet 16. februar 2017 Det kommer an på. Omfatter bekymringsmeldingen alle barna, eller kun gutten? Hva bekymringsmeldingen går ut på er nok avgjørende også. Barnevernet skal først og fremst tenke på "det beste for barnet", men også "minste inngreps prinsipp". Jenten min gjorde "innbrudd" i et falleferdig gammelt hus sammen med en gjeng i fra klassen. Ingen har bodd i huset så lenge jeg kan huske (vi lekte der også). Det har stått tomt i alle år og blir kalt for "spøkelseshuset". De ble tilfeldigvis tatt da eier hadde sett seg lei på at unger lekte der (er jo farlig, med gulv som kan rase sammen osv), og det ble rutinemessig sendt bekymringsmelding til barnevernet fra politiet. Bekymringsmeldingen gikk kun på datteren vår. Ikke de to andre barna våre. Var inne til en samtale sammen med barnet og fikk beskjed om at saken sannsynligvis ble henlagt. Skrev under på samtykkeskjema. Det var vel kun skole og helsestasjon som de innhentet opplysninger fra (minste inngrep prinsipp). Deretter snakket de med datteren min alene. Helt greit for meg. Aner ikke hva de snakket om der inne. Ville ikke spørre og grave om det til min datter. Ville ikke at jeg skulle gjøre det mer ubehagelig for henne. Saken ble henlagt uten flere samtaler og eller noen hjemmebesøk, men det var ikke særlig alvorlig (barnevernets ord) i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 14e20...50a
nawi Skrevet 16. februar 2017 #3 Skrevet 16. februar 2017 Hvorfor er barnevernet involvert? Hvilket møte skal snart gjennomføres? Det er jo ikke vanlig at barnevernet er involvert i en diagnosesetting. Noen har jo meldt en bekymring, og hvis den går på misstanke om vold eller seksuelle overgrep, kan de intervjue jentene uten at foreldrene informeres.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #4 Skrevet 16. februar 2017 Hvis barneverntjenesten har satt i gang en undersøkelse så kan de prate med barna alene. Men barnet kan ha med seg en tillitsperson. Barneverntjenesten har ikke som mål å manipulere barna, men å få snakke med dem om hvordan de har det. Anonymous poster hash: e59f9...9c1
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #5 Skrevet 16. februar 2017 Hvorfor er du redd for at jentene skal bli snakket med enkeltvis? Er det ikke bare bra at hele familien, inkludert barna, kan fortelle om sin opplevelse av familiesituasjonen? Anonymous poster hash: 5cd72...f20
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #6 Skrevet 16. februar 2017 De har selvfølgelig rett til å ha med seg en voksen de har tillit til. Anonymous poster hash: 6e905...994
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #7 Skrevet 16. februar 2017 De har selvfølgelig rett til å ha med seg en voksen de har tillit til. Anonymous poster hash: 6e905...994 Som er i rommet ved siden av ja.... Ved mistanke om vold og seksuelle overgrep kan barnet bli hentet på skolen. Foreldre blir ikke varslet på forhånd. Eleven kan feks bli hentet på skolen, lærer blir med og sitter i et rom ved siden av. Anonymous poster hash: 17ef1...762
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå