Gå til innhold

Adhd...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan fortsatt ikke slutte å oppdra disse barna og man kan heller ikke si "han/hun har adhd skjønner du" hver gang de gjør noe galt.

Anonymous poster hash: ea329...ed2

Skrevet

Man kan fortsatt ikke slutte å oppdra disse barna og man kan heller ikke si "han/hun har adhd skjønner du" hver gang de gjør noe galt.

Det er det ingen som sier heller.

Mente mer at dette faktisk er fysisk og en forklaring, ikke en unnskyldning.

Det er så mange som mener at adhd er noe man sier barna hr om man ikke gidder og oppdra de.

Denne undersøkelsen sier noe helt annet.

Før het det mbd.

Som sto for minar brain damage.

Anonymous poster hash: 08a76...a6a

Skrevet

Det er en sykdom. En forklaring, men langt fra noen unnskyldning.

Anonymous poster hash: 35896...df9
Skrevet

Kalles ADHD virkelig for en sykdom??

Syns det høres litt vel dramatisk ut..

Anonymous poster hash: 814cc...eaf
Skrevet

Det er så mange som mener at adhd er noe man sier barna hr om man ikke gidder og oppdra de.

Før het det mbd.

Nei, det stod for Minimal brain dysfunction. 

Skrevet

Før het det mbd.

Har barn med adhd selv og vi kaller det ikke en sykdom. Det er en tilstand hun må lære seg å leve med.

Skrevet

Så hva klassifiseres ADHD som idag da? Er det en unnskyldning for ukurant oppførsel, eller er det ikke? Forvirret...

Anonymous poster hash: 894e2...48e
Skrevet

Så hva klassifiseres ADHD som idag da? Er det en unnskyldning for ukurant oppførsel, eller er det ikke? Forvirret...

Det er ingen unnskyldning for dårlig oppførsel, men det kan være en forklaring. Egentlig synes jeg at den gamle betegnelsen MBD, sier mye - en liten (minial) forstyrrelse i hjernen. Det er en forstyrrelse, noe som ikke er akkurat som hos "normale" barn og som fører til varierende problemer med oppførsel. Hva slags problemer, varierer. For det er ikke sånn at har man sett et barn med adhd, så kjenner man alle barn med adhd. MBD-betegnelsen fanget mer enn bare det som er adhd i dag da.

Skrevet

Det er ingen unnskyldning for dårlig oppførsel, men det kan være en forklaring. Egentlig synes jeg at den gamle betegnelsen MBD, sier mye - en liten (minial) forstyrrelse i hjernen. Det er en forstyrrelse, noe som ikke er akkurat som hos "normale" barn og som fører til varierende problemer med oppførsel. Hva slags problemer, varierer. For det er ikke sånn at har man sett et barn med adhd, så kjenner man alle barn med adhd. MBD-betegnelsen fanget mer enn bare det som er adhd i dag da.

Men om barna med adhd ikke vet bedre, har dårlig impulskontroll - er det vel for mye forlangt å kreve forståelse ift sosial adferd, eller?

Skrevet

Men om barna med adhd ikke vet bedre, har dårlig impulskontroll - er det vel for mye forlangt å kreve forståelse ift sosial adferd, eller?

De har ikke dårlig impulskontroll fordi de ikke vet bedre, de har det fordi funksjonsforstyrrelsen gjør at de ikke rekker å trykke på stoppknappen, for å si det litt flåsete. Men med god hjelp og støtte og trening og / eller medisiner, kan mange trene seg opp og finne strategier som kan hjelpe på. Og ja - de trenger forståelse fra omgivelsene i denne prosessen. Det handler ikke bare om impulskontroll heller. Det er mange andre ting som kommer inn også, denne konstante uroen mange føler f.eks.

Skrevet

Jeg har en jente med adhd og tro meg, vi oppdrar henne!!! Jeg tror vi i alle år har vært de som har fulgt opp, fulgt med, ordnet opp og forklart og vært mest tydelig og konsekvente av alle foreldre vi kjenner. Likevel fikk vi ofte høre det gjennom barnehagetiden og i første klasse at hun var bortskjemt og at vi måtte vise henne hvem som var sjefen osv. Det kan godt hende det finnes slappe foreldre som lener seg på adhd diagnosen, men jeg vet også at denne gruppen er foreldre og barn som veldig lett blir misforstått. Disse barna har ofte store søvnvansker og foreldrene er ofte slitne, det er ikke lett å få den hjelpen man selv og barnet trenger, alt tar lang tid, det er møte på møte og avslag og ventetider og hver en liten ting som går av seg selv for dere med friske barn, bruker vi uendelig mye tid og tålmodighet på. Vi gjør så godt vi kan....

Anonymous poster hash: a4ffe...1eb

Skrevet

Jeg føler mange voksne mener at de som er aktive og utagerende har adhd (Martin er nødt til å ha adhd, se på den oppførselen), som om det er hva som beskriver adhd. De fleste jeg kjenner til med adhd, min sønn inkludert, er ikke aggressive bajaser.

Min sønn er over gjennomsnittet intelligent, men presterer dårlig hvis han ikke er interessert, noe som gjelder dd fleste fagene. Han er ukonsentrert og mangler arbeidsminne og har finmotoriske uro. Dessuten er han umoden for alderen, sliter litt med sosialt samspill og forståelse av koder, og han kan få gråteanfall hjemme når frustrasjonen tar overhånd.

Aldri har han slått, sparket, hylt i sinne, vært uhøflig, utagerende eller ertet og løpt villmann. De andre jeg kjenner med adhd gjør heller ikke det, selv om jeg vet om et par som passer beskrivelsen. Jeg vet (heldigvis) om flere med uønsket adferd som har blitt utredet for adhd, som ikke har fått diagnosen, så de med adhd kommer i alle varianter slik de uten diagnosen gjør.

Anonymous poster hash: e16bb...0e0

Skrevet

Jeg føler mange voksne mener at de som er aktive og utagerende har adhd (Martin er nødt til å ha adhd, se på den oppførselen), som om det er hva som beskriver adhd. De fleste jeg kjenner til med adhd, min sønn inkludert, er ikke aggressive bajaser.

Min sønn er over gjennomsnittet intelligent, men presterer dårlig hvis han ikke er interessert, noe som gjelder dd fleste fagene. Han er ukonsentrert og mangler arbeidsminne og har finmotoriske uro. Dessuten er han umoden for alderen, sliter litt med sosialt samspill og forståelse av koder, og han kan få gråteanfall hjemme når frustrasjonen tar overhånd.

Aldri har han slått, sparket, hylt i sinne, vært uhøflig, utagerende eller ertet og løpt villmann. De andre jeg kjenner med adhd gjør heller ikke det, selv om jeg vet om et par som passer beskrivelsen. Jeg vet (heldigvis) om flere med uønsket adferd som har blitt utredet for adhd, som ikke har fått diagnosen, så de med adhd kommer i alle varianter slik de uten diagnosen gjør.

Anonymous poster hash: e16bb...0e0

Som jeg skulle sagt det selv. Min sønn er verdens snilleste, roligste gutt, men sliter med konsentrasjon, følelsesregulering og indre uro. Det gir seg aldri utslag i aggresjon, han har aldri slått noen. Men frustrasjonen kan bli stor noen ganger, spesielt i forbindelse med lekser. Da hender det han blir sinna og lei seg og går på rommet sitt og smeller døra. Har dårlig selvtillitt fordi han føler han er dårlig på skolen. Han er ikke det, men gjennom hele skoleløpet har han rukket å gjøre færre oppgaver enn de andre. Årsaken til dette er ikke at han er dum og ikke forstår hva som skal gjøres, men at han har brukt lang tid på å komme i gang og mistet konsentrasjonen underveis. Egentlig er han utrolig kunnskapsrik.

Anonymous poster hash: a75b7...07f

Skrevet

Nå er det jo de barna med utagerende adhd som synes best, så det er kanskje ikke rart at folk flest tror at det er det som er adhd. Dere som har barn med diagnosen og vi som jobber med dem, har jo lært at sånn er det ikke. Og selv med dem som er utagerende eller veldig urolige, så er det store forskjeller. Foreldre til barn med adhd er også akkurat som ungene, forskjellige. Men jeg tror faktisk ikke at jeg kjenner noen som gir blaffen og ikke gidder å "oppdra" dem. Men jeg kjenner noen som av og til er så slitne at de ikke orker akkurat der og da. Og da håper jeg de har andre rundt seg som kan bidra litt, vise foreståelse og hjelpe til litt.

Skrevet

For meg som har et barn med ADD er dette veldig kjent. Har et barn til som er yngre og hun tar igjen storebror på alle områder. Det vi sliter med er dårlig hukommelse, mangel på å få med seg beskjeder, fullføre, starte på nye prosjekter, språket (sier mye feil, glemmer ord som har vært kjent, mye feil i pronomen og oppbygging av setninger). Er ikke i tvil om at det skyldes forsinket utvikling av hjernen. Berit Nordstrand har foresten påpekt dette lenge. Egentlig litt godt å få det bekreftet.

Anonymous poster hash: 58177...cc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...