Gå til innhold

hjelp til brødbaking! seriøst; HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brødene mine blir alltid så lave! 
Uansett om jeg prøver med egen oppskrift eller de ferdigposene som kun skal blandes sammen og eltes så blir brødene lave og gjerne kompakte.. :-( Vil ha litt høyere brød som gir litt større brødskiver enn størrelsen på salamien liksom........ 

Gi meg din beste oppskrift! :D

Anonymous poster hash: 50266...e88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo mer hvetemel, jo lettere å få de til å heve. Veldig grove brød blir kompakte, sånn er det bare...

Men du må elte godt, veldig godt. Så må du heve godt, veldig godt. Så baker du ut brødene, og hever veldig godt en gang til. Etterheving før steking kan godt vare 45-60 minutter.

Du kan ha i glutenforsterker, det gjør brødene luftigere (Idun luftigere bakst), men mannen min promper herfra til evigheten når jeg bruker det så det har jeg sluttet med ;) Det er ikke alle mager som tåler det like godt...

Anonymous poster hash: e3c7e...3dc
Skrevet

Husk at det er forskjellige størrelser på brødformer og

Anonymous poster hash: cfd18...bc5
Skrevet

Anonym ...3dc har gode råd til deg. I tillegg vil jeg tipse deg om at du ikke tar i alt melet med en gang. Ta i litt mel, og så litt til og litt til, og elt godt mellom hver gang. Deigen bør være litt klissete.

Bruker du tørrgjær så bør væsken være varmere enn om du bruker fersk gjær. (En kollega av meg påstår at hun bruker helt opp til 47 grader og får vellykket resultat, men det har ikke jeg våget å prøve på.)

Skrevet

Elte minst 5 minutter. Heving er avhengig av lange glutenkjeder i deigen, og det får du kun ved elting.

Anonymous poster hash: 21d4b...eb9

Skrevet

Okei, men da må jeg elte mer. Jeg vet jeg er noe snar med den eltinga nemlig😳

Best for hånd eller i kjøkkenmaskin mener dere da?😊

Takk for gode svar!!😄😄🙌

Anonymous poster hash: 50266...e88

Skrevet

Kjøkkenmaskin, kjør på laveste hastighet 15 min, kald væske, lite gjær, lang heving, både for- og etterheving.

Bløtlegg evnt hele korn og frø på forhånd. Hell over kokende vann og la stå til avkjølt.

Jeg baker stort sett på høy temperatur (ca250) i forvarmet jerngryte. 30 min med lokk, 15 uten lokk.

Hvis du bruker brødformer så la etterheve i formene.

Anonymous poster hash: 8a2bd...203

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...