Gå til innhold

Foreldresamtale er dette vanlig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på foreldresamtale på skolen i dag, er det vanlig at læreren nesten kun snakker med eleven når han er nå 13 år ?

Så nesten ikke på meg i løpet av hele samtalen, nesten slik at man ser ikke helt vitsen å være til stede.

Anonymous poster hash: 8fdf7...31a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes ut som en dyktig lærer! Ser barnet og ikke snakker om, men med.

Anonymous poster hash: 1eb06...496

Skrevet

Ja, det tror jeg er ganske vanelig.

Anonymous poster hash: 6d2b5...a65

Skrevet

Er du også 13 år, eller?! Du er der som barnets verge. Du er der for å få med deg informasjon. Du er der for å kunne hjelpe til med å følge opp avtalene som gjøres i møtet. Du er der for å føre ordet hvis barnet syns noe er vanskelig å komme ut med.

Anonymous poster hash: ca55c...2c5

Skrevet

Gratulerer....barnet ditt har en DYKTIG lærer.

Skrevet

Ja, det er helt vanlig. Heldigvis. Det er barnet det dreier seg om, ikke deg som voksen. At du som voksen ikke klarer å få noe ut av det, er ganske skremmende. "Mine" unger er yngre enn dette, men jeg snakker alltid til dem, selv når jeg egentlig snakker like mye til foreldrene. Jeg snakker ikke over hodet på ungene, aldri. Da tar jeg heller foreldrene til side om jeg må si noe direkte til dem. Og foreldrene er heldigvis oppegående nok til å skjønne at det som blir sagt til ungene også blir sagt til dem som foreldre, og de aller fleste foreldre svarer på samme måte. "Du, Per, i går da du kom hjem fortalte du at...." og jeg svarer på samme måte "Per, det er fint at du forteller det hjemme når det er noe sånn at vi på skolen / sfo kan jobbe sammen med mamma / pappa for å ordne opp" Og selv om forelderen henvender seg direkte til meg, svarer jeg  ved å snakke til barnet dersom det står der også. 

Skrevet

Har vi barn i samme klasse? Samme skjedde med meg i går, men jeg synes det var fantastisk fint å se den gode kommunikasjonen dem imellom

Skrevet

Helt vanlig . Her har de gjort det slik siden 3 klasse. Helt supert tenker jeg, siden det faktisk er tilbakemeldinger om barnet .

Anonymous poster hash: 56e14...774

Skrevet

Det blir gjort her også. Opplevde det første gang da barnet var ti år gammelt.

Skrevet

Ganske vanlig vil jeg tro. Vært sånn siden 3. Klasse her. Jeg sitter å lytter mens lærer og barnet snakker sammen. Det er alltid rom for at jeg som foreldre kan stille spørsmål dersom jeg føler for det.

Anonymous poster hash: 367dd...525

Skrevet

Sånn er det her også, heldigvis! Fantastisk bra av læreren.

Anonymous poster hash: 48bcd...af3
Skrevet

Slik var det her også for første gang i 5. klasse. Så tror det er normalt fra den alderen ja.

Anonymous poster hash: d2aaa...93c
Skrevet

Slik var utviklingssamtalen med andreklassingen min også. Synes det fungerte bra.

Anonymous poster hash: 2c567...5de

Skrevet

Haha, sånn tenkte jeg også. Lærer til yngste gjør sånn. Det er en uvane det at vi snakker om barnet istedenfor til det, men det skader ikke om hun kan gjøre litt begge 🤓 alltså prate til barnet men dra oss foreldre mer inn i samtalen.

Det føltes ubehagelig ut første samtalene, men nå 4år etter med samme lærer så har jeg blitt vant til det.

Skrevet

Her har lærer snakket med barnet helt siden 1.kl. det er viktig at barnet blir hørt og får sjans til og si sin mening om ting.

Du er med som barnets verge og skal hjelpe barnet og få sakt ting og du skal få viktig info av lærer.

Skrevet

Ja, det er vanlig. Har fire barn i grunnskolen og alle lærere gjør det sånn. Eller, læreren til 7.klassingen har todelt utviklingssamtale, først 10 min hvor han snakker med barnet mens jeg hører på også 10 min hvor ungen blir sendt ut og han snakker med meg.

Anonymous poster hash: 359ee...6d0

Skrevet

Det er jo det som er mest naturlig. I en samtale med tre hvor den ene er samtaleemnet så blir det veldig unaturlig å ikke snakke til denne?

De ansatte i bhg snakker også via datteren min hvis vi snakker om henne når hun er tilstede. Ting som skal taes opp med oss blir sagt til oss når hun ikke er tilstede.

Det samme gjør helsesøster, lege, tannlege - i allefall se vi har møtt 😊

Skrevet

Det er jo fantastisk! Til og med på foreldresamtaler på barneskolen (typ 2.klasse) passet læreren på å snakke med både meg og foreldren min. For å få min mening, høre hva jeg synes om "saken" og for å føle at vi var på samme bølgelengde. Det er kjempeflott at læreren tar tid til en-til-en kontakt med eleven også. At du sutrer over det er mer bekymringsfullt.

Anonymous poster hash: 45f4f...261
Skrevet

Sutrer ?

Nei, men er vant með vanlig folkeskikk at når man sier noe til en person så ser man som regel på vedkommende. Selv når lærer skulle forklare noe på mine spørsmål så svarte hun til barnet og ikke til meg. Noe uvant bare ;)

Anonymous poster hash: 8fdf7...31a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...