Gå til innhold

Du som er sykepleier...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å utdanne meg til sykepleier.

Dermed lurer jeg på:

-Hvordan var det å begynne å jobbe? Hva var mest utfordrende?

- Hva slags sykdommer eller medikamenter/bivirkninger mener du er såpass sentrale at alle sykepleiere bør ha kunnskap om?

 

Anonymous poster hash: bc468...54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Ansvaret og alle avgjørelsene/vurderingene som må tas, gjerne ganske alene

- Avhenger av fagfeltet man skal jobbe innenfor, men greit å vite litt som sovemedisiner/beroligende, hva de kan brukes for og hvordan de ikke skal brukes. Venne seg til tanken om at det sjelden er slik at en medisin bare løser et problem, den skaper gjerne et par problemer i tillegg. Nitroglyserin og inhalasjonsmedisiner mot Kolstad/astma.

 

Anonymous poster hash: 54cd4...a2f

Skrevet

Det var kjekt, spennende, slitsomt, utfordrende, givende å begynne som sykepleier! Angrer ikke i det hele tatt, selv om jeg jobber administrativt i dag. For mange er det slitsomt å jobbe tre-delt turnus, det må man ofte på sykehus. I hjemmesykepleien/sykehjem er det vanligere med egne nattevakter, tror jeg.

 

Det er viktig å kunne om diabetes, hjertesvikt/andre hjertesykdommer, lungesykdommer. Demens, spesielt hvis man skal jobbe i eldreomsorgen. Ellers synes jeg det er viktig å kunne om ernæring, det er viktig uansett hvor man jobber.

 

Generelt er det viktig å være lærevillig, både på arbeidsplassen, men også å tilegne seg kunnskap på egenhånd. Det er viktig å være ydmyk for arbeidsstedet og kollegers kunnskap, samtidig som man jobber med å stole på seg selv og egne kunnskaper som sykepleier.

 

Lykke til!

 

Anonymous poster hash: c8957...0f8

Skrevet

- Ansvaret og alle avgjørelsene/vurderingene som må tas, gjerne ganske alene

- Avhenger av fagfeltet man skal jobbe innenfor, men greit å vite litt som sovemedisiner/beroligende, hva de kan brukes for og hvordan de ikke skal brukes. Venne seg til tanken om at det sjelden er slik at en medisin bare løser et problem, den skaper gjerne et par problemer i tillegg. Nitroglyserin og inhalasjonsmedisiner mot Kolstad/astma.

 

Anonymous poster hash: 54cd4...a2f

Virkelig? Det er de medikamentene du mener er de mest sentrale som spl? Interessant

 

Anonymous poster hash: d6e78...6f2

Skrevet

Virkelig? Det er de medikamentene du mener er de mest sentrale som spl? Interessant

 

Anonymous poster hash: d6e78...6f2

Ganske sikker på at hun bare googlet seg frem til noen svar og later som hun er spl. Hun vet nok ikke hva pvk er en gang.

 

Anonymous poster hash: 283a0...f2d

Skrevet

 

Ganske sikker på at hun bare googlet seg frem til noen svar og later som hun er spl. Hun vet nok ikke hva pvk er en gang.

 

Anonymous poster hash: 283a0...f2d

Hø hø

 

Anonymous poster hash: d6e78...6f2

Skrevet

Det er en bratt læringskurve i starten. Den kan være tøff og slitsom. Men også spennende.

 

Medikamenter avhenger av hvor du kommer til å jobbe. Jeg jobber på en nevrologisk avdeling og mine medisinkunnskaper avviker en del fra ulike andre avdelinger. Mye er likt, og vi har jo også pasienter med diabetes, nyreproblemer, hjertesvikt, brystkreft og cøliaki. Men vi har mye som stort sett bare vi har og bruker mest. Så kan vi ha andre prosedyrer enn f.eks revmatologen har når det gjelder å administrere et enkelt medikament.

 

Les prosedyrer og øk kunnskap om de som er "sentrale" der du jobber! Litt enig iat det er lurt å ha kunnskaper om sovetabletter, beroligende og sterke smertestillende og avhengighet og årsaker.

 

Ser endel av de som har et høyt overforbruk av smertestillende og får tilleggsproblemer pga disse. Eks. medikamentindusert hodepine.

 

Anonymous poster hash: d3b08...397

Skrevet

Det er en bratt læringskurve i starten. Den kan være tøff og slitsom. Men også spennende.

 

Medikamenter avhenger av hvor du kommer til å jobbe. Jeg jobber på en nevrologisk avdeling og mine medisinkunnskaper avviker en del fra ulike andre avdelinger. Mye er likt, og vi har jo også pasienter med diabetes, nyreproblemer, hjertesvikt, brystkreft og cøliaki. Men vi har mye som stort sett bare vi har og bruker mest. Så kan vi ha andre prosedyrer enn f.eks revmatologen har når det gjelder å administrere et enkelt medikament.

 

Les prosedyrer og øk kunnskap om de som er "sentrale" der du jobber! Litt enig iat det er lurt å ha kunnskaper om sovetabletter, beroligende og sterke smertestillende og avhengighet og årsaker.

 

Ser endel av de som har et høyt overforbruk av smertestillende og får tilleggsproblemer pga disse. Eks. medikamentindusert hodepine.

 

Anonymous poster hash: d3b08...397

Hvilke tilleggsproblemer får pasientene grunnet overforbruk av smertestillende?

 

Hva var det mest slitsomme? HI

 

Anonymous poster hash: bc468...54f

Skrevet

Jeg jobber i psykiatrien, og begynner få en ganske god oversikt over disse medisinene. Det  er viktig å vite at medisiner kan brukes til mange sykdommer. Antipsykotiske og nevroleptica kan benyttes til ellers psykisk friske også. Man trenger altså ikke være psykotisk for å få antipsykotiske medisiner. 

Derfor, dette får du oversikt over når du begynner. Jobber du på hjerte, blir du god på hjertemedisiner. 

 

Du blir ekspert der du arbeider da. 

 

Jeg har masse ansvar på min arbeidsplass! gled deg...

Skrevet

Spørs hvor du skal jobbe. Jeg gikk rett i sykehjem. Greit å kunne om grunnleggende behov som hygiene, ernæring. Greit å vite at eldre reagerer annerledes enn voksne på enkelte medikament. Kunnskap om antidepressiva, sovemedisin, angstdempende, demensmedikament, smertestillende bl.a. Kunne sette intramuskulær injeksjon. Veneflon, kunnskap om medikamentregning når man skal blande ab. Blande rett i smertepumpe. Palliativ sykepleie. Jobbe selvstendig og ta gode vurderinger ift tilkalle lege, pårørende, iversette forskjellige tiltak. Spesiell, trykksår.... det jeg følte var mest utfordrende var å plutselig ha det fulle og hele ansvar for andres liv. Alene sykepleier på vakt. Ikke lege tilgjengelig på sykehjem i akkutt situasjon. Hjerteinfarkt på første vakt. Ringte ambulanse med en gang. Ga morfin etter beskjed fra lege og oksygen. Måtte også kunne mye om kols pasienter og astmamedisiner. Skal du rett på sykehus er det nok kanskje enklere og forholde seg til en pasientgruppe og alltid ha leger og andre sykepleiere i nærheten.

 

Anonymous poster hash: 6713e...802

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...