Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 Hvordan er ordforrådet til ditt barn som er 2 -2,5 år? Vårt barn snakket trestavelsesord da hun var 17 mnd, sa da "pappa pusse tenner". Nå er hun 2 år og 5 mnd og snakker setninger, eks: "Jeg går forsiktig så sklir jeg ikke" "Jeg lover og ikke grise med farris. Okei?" "Ida tok hånden sin i matboksen min og da sa jeg stopp" "Jeg har sovet godt i natt" "Tante, du må ikke drikke opp farrisen min" "Er du sliten,mamma?" "Jeg skal på universitetet" Har hun ett over gjennomsnittet bra ordforråd eller er det bare noe jeg innbiller meg? Hun er sterk språklig i følge andre, men grovmotorisk er hun ikke like god som andre jevngamle, i følge barnehagen. Har ingen å sammenlikne med da det er vårt første barn og ingen i min omgangskrets har barn. Anonymous poster hash: 299eb...3d1
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #2 Skrevet 15. februar 2017 Det høres normalt ut for den alderen. Anonymous poster hash: 23a2c...301
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #3 Skrevet 15. februar 2017 Min er 22 mnd å sier ikke pappa pusse tenner en gang 🙃😑 Sier bare "jejeje" mamma,pappa,nei,hei Anonymous poster hash: 31d7d...625
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 Ja, hun virker kanskje over gjennomsnittet, men likevel innenfor normalen. Ellers viser ikke eksemplene dine så mye av selve ordforrådet hennes, disse ordene er ganske vanlig for de fleste 2-3-åringer jeg har møtt. (Med unntak av universitet, da, men om dere prater en del om det er det ikke rart at hun har plukket opp ordet). Men det virker mer som at hun klarer å formulere ganske lange setninger med svært god syntaks og grammatikk. Barnehagen sier jo også at hun er sterk språklig og du får vel med deg litt av hvordan de andre barna på avdelingen ligger an i forhold til din datter, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror at du kanskje bare innbiller deg at hun er god språklig? Uansett betyr det ikke så mye, det eneste du kanskje bør være obs på er at det er lett å overvurdere modenheten og forståelsesevnen til små barn som har godt språk. Så pass på at du ikke kommer med overkompliserte forklaringer o.l. Hun er fortsatt liten selv om hun kan høres veslevoksen ut. For øvrig betyr ikke "trestavelsesord" setninger på tre ord, det virker som at det var det du mente(?). Det handler om hvordan et ord er bygget opp, ikke en setning. "Ja" har én stavelse, "pappa" har to, mens "stavelse" er et trestavelsesord - sta-vel-se. Anonymous poster hash: d838d...017
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 Ja, hun virker kanskje over gjennomsnittet, men likevel innenfor normalen. Ellers viser ikke eksemplene dine så mye av selve ordforrådet hennes, disse ordene er ganske vanlig for de fleste 2-3-åringer jeg har møtt. (Med unntak av universitet, da, men om dere prater en del om det er det ikke rart at hun har plukket opp ordet). Men det virker mer som at hun klarer å formulere ganske lange setninger med svært god syntaks og grammatikk. Barnehagen sier jo også at hun er sterk språklig og du får vel med deg litt av hvordan de andre barna på avdelingen ligger an i forhold til din datter, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror at du kanskje bare innbiller deg at hun er god språklig? Uansett betyr det ikke så mye, det eneste du kanskje bør være obs på er at det er lett å overvurdere modenheten og forståelsesevnen til små barn som har godt språk. Så pass på at du ikke kommer med overkompliserte forklaringer o.l. Hun er fortsatt liten selv om hun kan høres veslevoksen ut. For øvrig betyr ikke "trestavelsesord" setninger på tre ord, det virker som at det var det du mente(?). Det handler om hvordan et ord er bygget opp, ikke en setning. "Ja" har én stavelse, "pappa" har to, mens "stavelse" er et trestavelsesord - sta-vel-se. Anonymous poster hash: d838d...017 Jeg får ikke med meg så mye hvordan ordforrådet til de andre i bhg er siden det ikke er lenge tiden jeg er der ved levering og henting. Ja, jeg mente setninger på tre ord 😉 Kommer ikke med overkompliserte forklaringer, men sluttet å snakke "babyspråk" for lenge siden. Hun er ikke noe god på å gjenkjenne farger, men det kommer vel etter hvert. Det er sant. Selv om hun snakker mye er det ikke ensbetydende med at hun skjønner alt. Her om dagen sa hun "når jeg blir voksen, da kan jeg drikke kaffe". Da ble jeg overrasket. Vi snakket en del om universitetet, derfor hun har nevnt det. HI Anonymous poster hash: 09ce4...f03
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 Min er 22 mnd å sier ikke pappa pusse tenner en gang 🙃😑 Sier bare "jejeje" mamma,pappa,nei,hei Anonymous poster hash: 31d7d...625 Det er jo store variasjoner. Kanskje ditt barn er bedre grovmotorisk enn mitt 😊 HI Anonymous poster hash: 09ce4...f03
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #7 Skrevet 15. februar 2017 Hvordan er ordforrådet til ditt barn som er 2 -2,5 år? Vårt barn snakket trestavelsesord da hun var 17 mnd, sa da "pappa pusse tenner". Nå er hun 2 år og 5 mnd og snakker setninger, eks: "Jeg går forsiktig så sklir jeg ikke" "Jeg lover og ikke grise med farris. Okei?" "Ida tok hånden sin i matboksen min og da sa jeg stopp" "Jeg har sovet godt i natt" "Tante, du må ikke drikke opp farrisen min" "Er du sliten,mamma?" "Jeg skal på universitetet" Har hun ett over gjennomsnittet bra ordforråd eller er det bare noe jeg innbiller meg? Hun er sterk språklig i følge andre, men grovmotorisk er hun ikke like god som andre jevngamle, i følge barnehagen. Har ingen å sammenlikne med da det er vårt første barn og ingen i min omgangskrets har barn. Anonymous poster hash: 299eb...3d1 Høres ut som min eldste. Veldig godt språk tidlig, men treig grovmotorisk. Har jevnet seg mer ut nå, er fire. Anonymous poster hash: e4905...7c5
Fjellfrøstjerne Skrevet 15. februar 2017 #8 Skrevet 15. februar 2017 Vår jente som også er 2 år og 5 mnd snakker flytende, stort sett. Litt på uttalen innimellom. Hun snakker vanlig: feks, "Mamma, jeg vil tegne i den røde tegneboka, helst med tusjene mine og ikke fargestifter", er noe hun sa i dag. Merker at hun er tidligere ute enn flesteparten i bhg. Jeg vil tro din jente også er tidlig ute med språket, høres slik ut :-)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #9 Skrevet 15. februar 2017 Min på 2,5 utbrøt her om dagen "jeg har så vondt i ryggen min, mamma". Sprutet ut i latter. Min snapper opp mange fraser (her lukter det muffens ), synger sanger og uttaler lange setninger, oppfatter henne likevel som innenfor normalen. Anonymous poster hash: 85009...8c8
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #10 Skrevet 15. februar 2017 Sånn var mi eldste også. Treg grovmotorisk, men dyktig på finmotorikk (fingernem) og språk. Hun ble storesøster da hun var 2 år og 4 mnd og da snakket hun i lange setninger og kommuniserte svært godt. Lillesøster var motsatt. Tidligere ute med grovmotorikk og litt senere med språk. Spent på tredjemann! Anonymous poster hash: 06aff...1c4
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #11 Skrevet 15. februar 2017 Enkelte barn er som svamper, og suger i seg alt av ord og uttrykk. Min eldste er slik. Hun er tospråklig, og kunne lese alfabetet, på begge språk, til toårsdagen sin. Da jeg fortalte dette til helsesøster et par uker senere, (på toårskontrollen) ville hun først ikke tro meg. Hun trodde det da jenta las bokstavene på alle byggeklossene som lå på gulvet. Jeg skulle også levere et skjema om ordforråd på kontrollen, og jeg måtte si til helsesøster at jeg gikk tom for rom til å skrive. Jeg noterte ned over 250 ord for meg selv, ord jenta mi brukte selv i dagligtale. Nå er hun foresten blitt fire, og er en kløpper til å lese. Så lenge hun selv liker det, så skal hun få lese så mye hun vil. Anonymous poster hash: 0dd4b...218
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #12 Skrevet 15. februar 2017 Helt normal. Men vil si hun har et godt ordforråd, og tydeligvis snapper opp ting raskt. Her er det omvendt 25 mnd og sier knapt 2—ordssetninger. Men langt fram grovmotorisk. Anonymous poster hash: e3cc3...47d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #13 Skrevet 15. februar 2017 Vår jente som også er 2 år og 5 mnd snakker flytende, stort sett. Litt på uttalen innimellom. Hun snakker vanlig: feks, "Mamma, jeg vil tegne i den røde tegneboka, helst med tusjene mine og ikke fargestifter", er noe hun sa i dag. Merker at hun er tidligere ute enn flesteparten i bhg. Jeg vil tro din jente også er tidlig ute med språket, høres slik ut :-) Oi, for en velformulert setning 😊 Datteren min snakke også i stor grad feilfritt. Hadde aldri trodd at språkutviklingen skulle gå så fort Anonymous poster hash: 09ce4...f03
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #14 Skrevet 15. februar 2017 Synes det rareste her er at en toåring liker farris.. Anonymous poster hash: dca1a...336
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #15 Skrevet 15. februar 2017 HI jeg teodde alke på 2.5 år snakket såpass. Anonymous poster hash: db718...aa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå