Gå til innhold

4-åring med "uhell"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han sluttet med bleie for 1år siden og hadde bare noen uhell i starten. han har nesten hele veien vegret seg mye for å gå på do, og har holdt seg helt til det nesten går galt. Det har vært en kamp hver eneste gang han skal på do, må nesten tvinge han. 😔 for noen uker siden sa jeg klart i fra til han at jeg var lei av å mase og at fra nå av er det opp til han å si fra når han må på do. Det har gått greit inntil nå nylig. Han har opp til 3 "uhell" om dagen, fordi han holder seg for lenge. Jeg kjenner jeg blir så sint! Tisse på seg på natten er en ting, da har man ikke så mye kontroll, men når han bevisst lar være å gå på do og også benekter at han må tisse, da kjenner jeg at jeg blir irritert. Har dere noen tips til hvordan vi kan snu dette?

Anonymous poster hash: 7fe23...87c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det er med vilje?

Gutten min hadde uheld nesten helt til han startet skolen om man ikke husket ham på det.

Det var ikke med vilje og han ble flau og når det skjedde, så han lot som ingenting var galt. Det skjedde om han var stresset for noe eller om han var opptatt med lek. Jeg tror rett og slett ikke han tenkte på slike ting når han var i leken.

Om det er snakk om trass ville jeg lagd et belønningssystem for å snu fokus. Bare i en overgangsperiode så han kommer seg ut av mønsteret.

Anonymous poster hash: 4e250...0d5

Skrevet

Det er vel ikke noe han gjør bevisst, det er vel heller det at han er for umoden til å ha full forståelse for at han er nødt til å gå på do når behovet melder seg. Noen bruker lang tid på å skjønne at det går galt når de holder seg for lenge, mens andre er opptatt av leken sin og "gidder" ikke å avbryte for å gå på do. Prøv å ikke bli sint, det hjelper ikke. Prøv å ha faste dotider en periode, avtal med han at han skal på do hver gang klokken ringer og sett den til å ringe annenhver time. Hvis han er flink og går på do og prøver å tisse hver gang klokka ringer i f.eks 3 dager kan han få en liten premie?

Skrevet

Er du sikker på at det er med vilje?

Gutten min hadde uheld nesten helt til han startet skolen om man ikke husket ham på det.

Det var ikke med vilje og han ble flau og når det skjedde, så han lot som ingenting var galt. Det skjedde om han var stresset for noe eller om han var opptatt med lek. Jeg tror rett og slett ikke han tenkte på slike ting når han var i leken.

Om det er snakk om trass ville jeg lagd et belønningssystem for å snu fokus. Bare i en overgangsperiode så han kommer seg ut av mønsteret.

Ja, han velger bevisst å ikke gå på do. Når jeg ser at han vrikker og vrir på seg så spør jeg om han må tisse, og da sier han nei. Etter 15 min spør jeg han igjen og han nekter fortsatt. Det kan gå en time der han bare vrir seg mer og mer, og til slutt reiser seg opp og ser på meg og sier "jeg tisset på meg". I starten sa jeg "ingen fare skatt, uhell skjer", men nå kjenner jeg bare det koker inni meg!

Belønningssystem hadde vi i starten, men han er ikke interessert i det lenger, han avsluttet det selv.

Hi

Anonymous poster hash: 26429...653

Skrevet

Var likt her. Tørr i et år, så startet uhellene.

Nå er han snart åtte og har daglig uhell.

Vært hos lege, barneavdeling og manuellterapeut...pluss all innsats med faste tider, belønningssystem og kjefting og trusler... ingenting funker.

Kjefting kommer selvsagt av frustrasjon, så det er ikke en daglig greie😉

Vi håper ennå på et mirakel her, for jeg har gitt litt opp...

Anonymous poster hash: a47dd...32b

Skrevet

Det er vel ikke noe han gjør bevisst, det er vel heller det at han er for umoden til å ha full forståelse for at han er nødt til å gå på do når behovet melder seg. Noen bruker lang tid på å skjønne at det går galt når de holder seg for lenge, mens andre er opptatt av leken sin og "gidder" ikke å avbryte for å gå på do. Prøv å ikke bli sint, det hjelper ikke. Prøv å ha faste dotider en periode, avtal med han at han skal på do hver gang klokken ringer og sett den til å ringe annenhver time. Hvis han er flink og går på do og prøver å tisse hver gang klokka ringer i f.eks 3 dager kan han få en liten premie?

Han forstår veldig godt at man kan tisse på seg om man ikke går på do når man må. Vi har snakket sammen utenom situasjonen, der jeg spurte han hva han trodde kom til å skje om han ikke gikk på do, og han svarte at da kommer det i buksa.

Det har gått noenlunde greit nesten 1år, så jeg synes det er rart at han nå har blitt så imot doen...

Takk for godt tips! Vel verdt et forsøk! 😀

Hi

Skrevet

Når du ser han må tisse tar du han i hånda og leier han inn på badet og setter han på do. Der må han sitte til han har tisset. Det er jo ikke noe straff, det må bare til.

Har hatt litt dame greia her, men det var rett og slett glemsel i lek. Hun må bestandig tisse før vi skal noe og må fortsatt minnes på. Har ikke hatt uhell etter hun begynte på skolen. Ett par på natt bare.

Anonymous poster hash: 74067...5b3

Skrevet

Når du ser han må tisse tar du han i hånda og leier han inn på badet og setter han på do. Der må han sitte til han har tisset. Det er jo ikke noe straff, det må bare til.

Har hatt litt dame greia her, men det var rett og slett glemsel i lek. Hun må bestandig tisse før vi skal noe og må fortsatt minnes på. Har ikke hatt uhell etter hun begynte på skolen. Ett par på natt bare.

Anonymous poster hash: 74067...5b3

Har prøvd den metoden å bare ta han med til do, men han skjønner med en gang hva som skal skje og begynner å hyle, sparke og slå, og setter seg ned på gulvet.

Hi

Skrevet

Har prøvd den metoden å bare ta han med til do, men han skjønner med en gang hva som skal skje og begynner å hyle, sparke og slå, og setter seg ned på gulvet.

Hi

Da løfter du han opp og setter han på do så får han sitte der til han har tisset

Anonymous poster hash: 785a2...888

Skrevet

Han sluttet med bleie for 1år siden og hadde bare noen uhell i starten. han har nesten hele veien vegret seg mye for å gå på do, og har holdt seg helt til det nesten går galt. Det har vært en kamp hver eneste gang han skal på do, må nesten tvinge han. 😔 for noen uker siden sa jeg klart i fra til han at jeg var lei av å mase og at fra nå av er det opp til han å si fra når han må på do. Det har gått greit inntil nå nylig. Han har opp til 3 "uhell" om dagen, fordi han holder seg for lenge. Jeg kjenner jeg blir så sint! Tisse på seg på natten er en ting, da har man ikke så mye kontroll, men når han bevisst lar være å gå på do og også benekter at han må tisse, da kjenner jeg at jeg blir irritert. Har dere noen tips til hvordan vi kan snu dette?

Anonymous poster hash: 7fe23...87c

Vår gutt var også slik da han var fire år. Jeg husker at jeg syns det var utrolig frustrerende, for jeg visste jo at han kunne styre dette selv om han bare tok seg tid til å gå på do med en gang han kjente noe. Har ikke noen "quick fix" eller gode råd å komme med, bare et klapp på skulderen og "hold ut", det går nok over.

Min gutt ble gradvis flinkere og flinkere og har ikke hatt uhell på godt over ett år nå (han er seks år).

Tror nok det er et vanlig problem, kanskje spesielt hos gutter.

Anonymous poster hash: 9be94...f68

Skrevet

Da løfter du han opp og setter han på do så får han sitte der til han har tisset

Anonymous poster hash: 785a2...888

Da spenner han seg så han sklir av doen.... vil jo ikke lage doen mer negativ enn den allerede er, tenker han blir mer anti om jeg presser han til å gå?

Hi

Skrevet

Akkurat det samme her, gutt på 4.5 år. Klarer ikke å ta pause i leken. Her skjer det når vi er ute med mye klær. Om sommeren er det ikke så problematisk, da tisser han bare bak en busk😅 jeg har begynt å gi masse positiv oppmerksomhet når han ikke tisser seg ut og ignorerer når han har uhell. Det fungerer bedre enn irettesette her (som ikke fungerte i det hele tatt)

Anonymous poster hash: f442c...38f

Skrevet

Vi hadde det også sånn. Vi innførte faste dotider; morgen, etter hvert måltid og kveld. 5 minutter dotid - MED IPAD. Da ble dotiden positiv for ham. Nå gjør vi det samme, nå men har kuttet ipaden, slik at han må sitte 3 minutter uten først. Da har han stort sett fått gjort det han skal på de 3 minuttene :-) 

Anonymous poster hash: 3f6a7...14c
Skrevet

Jeg har hørt om en som malte målskive nede i doen slik at sønnen hadde noe å sikte etter. Det var visst kjempegøy! Kanskje noe slikt kan ta knekken på dovegringen? At det blir morsomt å tisse i doen?

Skrevet

Sånn har vi det også.

Bare at her er gutten snart 10 år ! !

Det gjelder avføring også

Anonymous poster hash: 8d4ff...97b

Skrevet

Ja, han velger bevisst å ikke gå på do. Når jeg ser at han vrikker og vrir på seg så spør jeg om han må tisse, og da sier han nei. Etter 15 min spør jeg han igjen og han nekter fortsatt. Det kan gå en time der han bare vrir seg mer og mer, og til slutt reiser seg opp og ser på meg og sier "jeg tisset på meg". I starten sa jeg "ingen fare skatt, uhell skjer", men nå kjenner jeg bare det koker inni meg!

Belønningssystem hadde vi i starten, men han er ikke interessert i det lenger, han avsluttet det selv.

Hi

Hvis du ser han må tisse må jo DU ta han med på do da. Vi gjør det til en lek ! Jenta vår på 4 år og jeg tar føstemann på do. Ho vinner alltid selvfølgelig 😂 også går jeg på do mens ho vasker hender. Vår greie

Anonymous poster hash: 39694...941

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...