Gå til innhold

frustert over fraværsgrensen på vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som går siste året i barnehage som har store utfordringer så nå de siste månedene har de ønsket å ha møte med meg en gang i måneden for å få ett samabeid.

Det er jo egentlig posetivt men det blir en del fravær å jeg går på videregående skole.

Det er jo blitt veldig strenge regler å jeg aner ikke hvordan jeg skal få fullført året uten å stryke pga for mye fravær.

Bare i neste uke har jeg en time der jeg skal begynne med utredning ettersom jeg mistenker jeg ADD,en legetime hos fastlegen der jeg vil be om at sønnen min blir henvist til barnepsykolog etter ønske fra barnehagen, og en tannlegetime til sønnen min.Tannlegetimen har jeg allerede flyttet på en gang så kanskje litt dumt å endre timen enda en gang.

Itellegg skal sønnen min trene en gang i uke hos fysioterapaut noe som er viktig ettersom han ligger langt bak jevnaldre barn motorisk.

Så kommer også snart 5 år kontrollen hos helsesøster som jeg heller ikke bare kan være å komme til.

Jeg må også  gå mange flere timer til utredning som også blir i skoletiden.

Til sammen blir dette fryktelig mye fravær! Hva gjør jeg?

Fraværet er selvsagt dokumentert men det hjelper ikke når det er en grense på 10% fravær på dokumentert fravær også.

Er forresten alenemamma og familien min har jo jobber så de kan ikke følge sønnen min.

Faren bor en time unna barnehagen til sønnen vår,men kan heller ikke stole på han for han klarer ikke å følge opp samværsavtalen som er annenhver helg engang.

Jeg går forresten siste året på vgs så det er veldig viktig at jeg fullfører

Anonymous poster hash: 9392a...575
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med rådgiver på skolen for å få til en løsning

Anonymous poster hash: ee253...160

Skrevet

Det er ikke grense på 10% på dokumentert fravær. Dokumentert fravær skal kunne unntas fagfravær. Det vil bli stående på vitnemålet, men ikke få konsekvenser for å få karakter i fag.

Unntaket er selvfølgelig om du har så mye fravær at lærer ikke har vurderingsgrunnlag på deg. Men slik har det alltid vært.

Snakk med rådgiveren på skolen din.

Anonymous poster hash: ca5be...895

Skrevet

Det er ikke grense på 10% på dokumentert fravær. Dokumentert fravær skal kunne unntas fagfravær. Det vil bli stående på vitnemålet, men ikke få konsekvenser for å få karakter i fag.

Unntaket er selvfølgelig om du har så mye fravær at lærer ikke har vurderingsgrunnlag på deg. Men slik har det alltid vært.

Snakk med rådgiveren på skolen din.

Anonymous poster hash: ca5be...895

Jo læreren min sier at jeg kun kan ha 10 % dokumentert fravær også må jeg eventuelt søke om å få øke den til 15 % om det blir behov for det.

Men spørs om jeg ikke får mer enn 15 % fravær når det er så mange avtaler hele tiden.

Tannlege og kontroll på helsestasjonen er heldigvis sjeldent da,men blir jo en del fravær med resten av avtalene som er jevnlig.

Skrevet

Snakk med rådgiveren din, det er jo ikke så vanlig at elever på videregående har ansvaret for førskolebarn med ekstra utfordringer så jeg vil tro det er mulig å finne en løsning.

Fullføre videregående klarer du på en eller annen måte, du må jo følge undervisningen så godt du kan og kommer du over grensen for fravær så det ikke blir karaktergrunnlag i noen fag så får du i verste fall melde deg opp til privatisteksamen i disse fagene så du får et vitnemål.

Men snakk med rådgiveren, det må gå an å løse dette på en eller annen måte.

Anonymous poster hash: e5831...13b
Skrevet

Jo læreren min sier at jeg kun kan ha 10 % dokumentert fravær også må jeg eventuelt søke om å få øke den til 15 % om det blir behov for det.

Men spørs om jeg ikke får mer enn 15 % fravær når det er så mange avtaler hele tiden.

Tannlege og kontroll på helsestasjonen er heldigvis sjeldent da,men blir jo en del fravær med resten av avtalene som er jevnlig.

Her har læreren din misforstått. Grensen på 10% er på udokumentert fravær. Denne kan ved søknad til rektor økes til 15 %. Så lenge du har dokumentert fraværet så kan ikke de nekte deg karakter. Der er det per dags dato ingen grense i videregående skole.

Så lever inn dokumentasjon både på tannlege og legetime, men behold en kopi selv. Får du problemer tar du det videre. I tillegg er det verdt å merke seg at du SKAL ha varsel før de kan unnlate å sette karakter pga udokumentert fravær.

Anonymous poster hash: 92f59...e10

Skrevet

Som flere sier: snakk med rådgiver på skolen din! - og be om å få flyttet på de timer det er mulig. Jeg ville også hørt med feks tannlegen - det er noen tannlegekontorer som har timer på ettermiddag/kveld. Lykke til!

Skrevet

Men da har du snakker med feil lærer. Hvis der er spesielle hensyn å ta, så kan de ta det. Da gjelder selvsagt regelen om dokumentert fravær.

De 10 (15) prosentene er grensen for udokumentert fravær. Du må høre med rådgiver eller avd.leder.

Anonymous poster hash: 5b37e...587

Skrevet

Jeg jobber som lærer i VGS selv, og kan berolige deg med at dette kommer til å gå helt fint. Så lenge du kan dokumentere fraværet ditt, går det innunder 10%-regelen og er gyldig fravær. Den læreren du har snakket med har åpenbart ikke helt skjønt reglene, og er nok ikke den eneste. Jeg opplever at enkelte av mine kollegaer også sliter med å skjønne reglene skikkelig. Snakk med en annen lærer også, ev. avdelingsleder eller rådgiver som flere her foreslår.

Anonymous poster hash: cf3b5...fc4
Skrevet

En annen ting du må prøve å gjøre er å få møtene du skal i på begynnelsen eller slutten av dagen. Slutter skolen din tidlig noen dager så plasserer du møtene til disse dagene. Begynner du noen dager litt senere avtaler du møter før skolen starter. De gangene dette ikke går så ta møtet så sent eller så tidlig som mulig. Da slipper du unna med å tape tid på én reisevei i stedet for to som du må om møtet er midt på dagen. Er det noen fag du er svakere i enn andre og der du tror du nå har så mye fravær at lærer vi slite med å gi deg karakter så prøver du å skjerme disse fagene og heler avtale møter andre dager.

Anonymous poster hash: 3d163...d28
Skrevet

Som flere sier: snakk med rådgiver på skolen din! - og be om å få flyttet på de timer det er mulig. Jeg ville også hørt med feks tannlegen - det er noen tannlegekontorer som har timer på ettermiddag/kveld. Lykke til!

Skal prøve å få flytte legetimen og tannlegetimen til vinterferien for da unngår jeg en del fravær.

Timen for utredning kan ikke flyttes på for da kan det ta flere månender før jeg får en ny time.

Skrevet

Jeg jobber som lærer i VGS selv, og kan berolige deg med at dette kommer til å gå helt fint. Så lenge du kan dokumentere fraværet ditt, går det innunder 10%-regelen og er gyldig fravær. Den læreren du har snakket med har åpenbart ikke helt skjønt reglene, og er nok ikke den eneste. Jeg opplever at enkelte av mine kollegaer også sliter med å skjønne reglene skikkelig. Snakk med en annen lærer også, ev. avdelingsleder eller rådgiver som flere her foreslår.

Anonymous poster hash: cf3b5...fc4

Takk for svaret ditt nå føler jeg meg roligere :)

Alt fraværet kan dokumenteres så det er ikke noe problem.Jeg er heller ikke så mye fravær at lærerene ikke har noe grunnlag for å sette karakterer så da burde dette gå bra.

Har funnet en som kan følge sønnen min til fysioterapauten hvertfall så jeg slipper å få fravær en gang i uken.

Skrevet

Hvis møtet i barnehagen er kun med barnehagen og ingen andre instanser, så kan du jo og høre om de har mulighet til å ha møte på begynnelsen eller på slutten av dagen. Er det mange personer som skal være med på møte, så blir det nok vanskeligere.

Anonymous poster hash: bb398...da8
Skrevet

Alt fraværet kan dokumenteres så det er ikke noe problem.Jeg er heller ikke så mye fravær at lærerene ikke har noe grunnlag for å sette karakterer så da burde dette gå bra.

Har funnet en som kan følge sønnen min til fysioterapauten hvertfall så jeg slipper å få fravær en gang i uken.

Hvorfor kommer ikke fysioterapauten i barnehagen

Skrevet

Her har læreren din misforstått. Grensen på 10% er på udokumentert fravær. Denne kan ved søknad til rektor økes til 15 %. Så lenge du har dokumentert fraværet så kan ikke de nekte deg karakter. Der er det per dags dato ingen grense i videregående skole.

Så lever inn dokumentasjon både på tannlege og legetime, men behold en kopi selv. Får du problemer tar du det videre. I tillegg er det verdt å merke seg at du SKAL ha varsel før de kan unnlate å sette karakter pga udokumentert fravær.

I tillegg til at fraværet skal være dokumentert skal det være godkjent årsak. Det holder ikke å legge frem flybilletter som dokumenterer at du dro på ferie en uke. Det er dokumentert fravær for egen sykdom og muligens noen andre ting, du kan trekke fra. Jeg vet ikke om oppfølging av barn går inn under dette.

Da jeg gikk på videregående hadde vi som regel bare undervisning g mellom 08.30 og 15.00. Noen dager sluttet vi også tidligere og det var noen fritimer innimellom. Nå er det også straks vinyerferie fra skolen. Både barnehager, leger, tannleger osv har lengre åpningstider enn det skolen og er åpne i skolens freser. Hvorfor kan du ikke legge disse timene til et tidspunkt du ikke har undervisning?

Anonymous poster hash: 26999...ba2

Skrevet

Dokumenter fravær går utenom 10% regelen. Dette vet jeg fordi jeg har en sønn på vgs med psykisk sykdom som fører til forhøyet risiko for fravær. Det vi kan dokumentere skyldes sykdom, behandling osv regnes IKKE med i 10%.

Snakk med rådgiveren på skolen og avklar hva slags type dokumentasjon de trenger.

Vær dog oppmerksom på at lærerne må ha tilstrekkelig grunnlag for å gi karakter, så prøv å unngå at det er samme fag du er borte fra hver gang

Skrevet

Jeg har en datter med et lite handikap og fysioterapeuten har oppsøkt henne i barnehagen fra hun var 1 år gammel. Nå går hun på skolen og fysioterapeuten oppsøker henne der.

Helsestasjonen skal ha fysioterapeuter tilknyttet og disse reiser rundt til barna, det er ikke meningen foreldre skal ta seg fri fra jobb for å følge barna til fysioterapeut en gang i uken altså. Det hadde blitt veldig dyrt for samfunnet.

Anonymous poster hash: e5831...13b

Skrevet

Hvorfor kommer ikke fysioterapauten i barnehagen

Det virker ikke som det er vanlig her.Han har gått til fysioterapaut i ca 1 år å det har ikke vært snakk om at hun skal komme i barnehagen å trene med han der.

Skrevet

Hvis møtet i barnehagen er kun med barnehagen og ingen andre instanser, så kan du jo og høre om de har mulighet til å ha møte på begynnelsen eller på slutten av dagen. Er det mange personer som skal være med på møte, så blir det nok vanskeligere.

Møte er kun med pedagogisk leder.

Skrevet

Det virker ikke som det er vanlig her.Han har gått til fysioterapaut i ca 1 år å det har ikke vært snakk om at hun skal komme i barnehagen å trene med han der.

Så rart. Kommunen jeg bor i, har to fysioterapauter som jobber bare med barn, og begge to reiser rundt i barnehagene og trener med barna. Jeg har hatt flere barn på teamet som har hatt fysioterapaut hos seg i barnehagen. Sjekk om det finnes noe sånt i din barnehage

Skrevet

Dette stemmer

Skrevet

Møte er kun med pedagogisk leder.

Da ville jeg forklart situasjonen og spurt om det var mulig. Som pedleder ville jeg strekt meg langt for å klare å få det til, i hvert fall av og til

Skrevet

Så rart. Kommunen jeg bor i, har to fysioterapauter som jobber bare med barn, og begge to reiser rundt i barnehagene og trener med barna. Jeg har hatt flere barn på teamet som har hatt fysioterapaut hos seg i barnehagen. Sjekk om det finnes noe sånt i din barnehage

I din kommune mente jeg

Skrevet

I tillegg til at fraværet skal være dokumentert skal det være godkjent årsak. Det holder ikke å legge frem flybilletter som dokumenterer at du dro på ferie en uke. Det er dokumentert fravær for egen sykdom og muligens noen andre ting, du kan trekke fra. Jeg vet ikke om oppfølging av barn går inn under dette.

Da jeg gikk på videregående hadde vi som regel bare undervisning g mellom 08.30 og 15.00. Noen dager sluttet vi også tidligere og det var noen fritimer innimellom. Nå er det også straks vinyerferie fra skolen. Både barnehager, leger, tannleger osv har lengre åpningstider enn det skolen og er åpne i skolens freser. Hvorfor kan du ikke legge disse timene til et tidspunkt du ikke har undervisning?

Anonymous poster hash: 26999...ba2

Jeg har fått beskjed om at det er nok å vise sms der det står når du har time.

Jeg har ingen fritimer å det tidligste jeg slutter er 14.30 også må jeg hente småen i barnehagen også vente på ny buss.

Å både tannlege,legetime og helstestasjon ligger 40 minutter unna barnehagen med buss,så alt er stengt før vi kommer oss der.

Men skal som sagt prøve å endret timene til vinterferien.

Skrevet

Vi har bodd i to forskjellige kommuner å ingen av stedene har tilbudt seg å komme å trene med han i barnehagen selv om de visste at jeg må prøve unngå fravær på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...