Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Klokken 07:30 på Gardermoen lufthavn du ser dem, dress, skjorte, slips, stresskoffert og farslane gjennom sikkerhetskontrollen.Datamaskin, nettbrett, mobil og liten forhåndspakket pose legges opp, raskt og effektivt. De sjekker så vidt hvilken gate de skal til, er alltid den samme så mange går dit med vante skritt. Det er de forretningsreisende. Menn som drar til byer andre steder i landet for jobb og møter en dag eller 2 av gangen mens deres kvinner har vanlige jobber og tar seg av hus og barn mens de er borte, og gjerne jobber redusert for å få alt til å gå opp... Vel, nesten bare menn, det fins noen få kvinner blant dem, ikke hver dag, men en gang i blant. Kvinner som har heldagsmøter og jobb i andre byer med jevne mellomrom. Kvinner som har menn hjemme som tar seg av hus og barn, og noen av mennene jobber også redusert. Karriere beviste menn som blir sett opp til og får kommentarer på hvor flinke de er, og heldig familien er Karriere beviste kvinner som får spørsmålet, hvorfor fikk du egentlig disse barna? Likestilling liksom... Jeg er en slik kvinne, og bare for å ha sagt det, det var ikke jeg som fikk disse barna, det gjorde vi sammen akkurat som at disse mennene i dress fikk sine barn sammen med deres mor. Hvorfor må man være så kritisk til det bare fordi noen velger å "snu" de tradisjonelle rollene? Anonymous poster hash: 6903e...454
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Hmm, då rart. Jeg er også en av disse damene du snakker om. For det første ser jeh mange sånne som meg hver jeg skal ut og fly. For det andre, jeg har aldri opplevd noe av den negativiteten du snakker om. Anonymous poster hash: a9644...4e3
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Er det et spørsmål du har fått, eller noe du føler folk tenker? Anonymous poster hash: afe36...271
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 Jeg synes situasjonen er like trist enten det er mannen eller dama som er mye borte fra barna sine. Anonymous poster hash: c0609...5dd
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 Har aldri hørt noe kritisk om dette? Anonymous poster hash: f325c...4b3
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 Hm! Så rart. Jeg er også en slik som reiser en del i jobben. Ikke fordi det er så karrieremessig nødvendig men fordi det er det jobben min består av. Jeg har aldri noensinne opplevd at noen er negativ på vegne av mitt valg eller mine barn. Jeg jobber i akademia og vi er mange kvinner her som reiser mye. Det er ingen som klandrer seg selv eller andre. Jeg tror du leser for mye ukeblader. Les mer faglitteratur så føler du deg bedre. Anonymous poster hash: bf7d0...4d8
*flux* Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 Det eneste jeg syns er kjedelig er at mannen oppfattes som verdens mest fantastiske man bare fordi han gjør det samme som en hver kvinne ville gjort. Svigermor syns jeg gir han for dårlig service men ingen sier nå på at jeg er dårlig mor. Mannen er flott han men jeg syns det er litt dobbel standard
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 Det er kun menn omtrent på disse reisene. Og vet akkurat hva du mener. Det blir alltid stilt kritiske spørsmål aldri til menn... Anonymous poster hash: 3ca05...c60
Fullrulle86 Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 Jeg syns ikke dette stemmer. Jeg får mye mer skryt og lovord for å være den som er "hjemme" (jobber 100%) enn mannen som reiser mye!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 Jeg synes situasjonen er like trist enten det er mannen eller dama som er mye borte fra barna sine. Anonymous poster hash: c0609...5dd Da er du atypisk. Det er mye større fordømmelse generelt av damer som gjør karriere enn av menn. Anonymous poster hash: 9124f...df2
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 Hm! Så rart. Jeg er også en slik som reiser en del i jobben. Ikke fordi det er så karrieremessig nødvendig men fordi det er det jobben min består av. Jeg har aldri noensinne opplevd at noen er negativ på vegne av mitt valg eller mine barn. Jeg jobber i akademia og vi er mange kvinner her som reiser mye. Det er ingen som klandrer seg selv eller andre. Jeg tror du leser for mye ukeblader. Les mer faglitteratur så føler du deg bedre. Anonymous poster hash: bf7d0...4d8 Jeg rører ikke ukeblader, men har likevel fått med meg at "reglene" er ulike. En mann i pappapermisjon er såååå fantastisk flink, selv om han ikke overtar før barnet er 10 måneder og ferdig med den krevende tida og har sluttet med natteoppvåkninger. En kvinne i permisjon bør, i tillegg til å passe barnet, også klare diverse storesøsken, husarbeid og middager... Anonymous poster hash: 9124f...df2
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #12 Skrevet 14. februar 2017 Har også en "karrierejobb" som innebærer mye reising. Jeg står for 100% av familiens inntekter. I tillegg sørger jeg for at alle klær er vasket, mat er forberedt for når jeg er borte, huset er vasket osv. Likevel er det alltid jeg som er "så utrolig heldig" som har en mann som aksepterer min reisevirksomhet og jobbsituasjon... Føles ekstremt urettferdig noen ganger! Anonymous poster hash: 38a33...b1c
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #13 Skrevet 14. februar 2017 Har også en "karrierejobb" som innebærer mye reising. Jeg står for 100% av familiens inntekter. I tillegg sørger jeg for at alle klær er vasket, mat er forberedt for når jeg er borte, huset er vasket osv. Likevel er det alltid jeg som er "så utrolig heldig" som har en mann som aksepterer min reisevirksomhet og jobbsituasjon... Føles ekstremt urettferdig noen ganger! Anonymous poster hash: 38a33...b1c Men hvorfor sørger du for at alle klær er vasket, mat er forberedt for når du er borte, huset er vasket osv? Anonymous poster hash: 9124f...df2
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #14 Skrevet 14. februar 2017 Men hvorfor sørger du for at alle klær er vasket, mat er forberedt for når du er borte, huset er vasket osv? Anonymous poster hash: 9124f...df2 Dårlig samvittighet (uberettiget, jeg vet egentlig det) Anonymous poster hash: 38a33...b1c
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #15 Skrevet 14. februar 2017 Dårlig samvittighet (uberettiget, jeg vet egentlig det) Anonymous poster hash: 38a33...b1c Men - da er jo du den eneste som gjør noe til gagns i huset der. Du både tjener pengene OG gjør husarbeidet? Anonymous poster hash: 9124f...df2
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #16 Skrevet 15. februar 2017 Dårlig samvittighet (uberettiget, jeg vet egentlig det) Anonymous poster hash: 38a33...b1c Men dette er det jo du, ikke alle andre, som kan gjøre noe med!! Anonymous poster hash: 40725...6c4
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #17 Skrevet 15. februar 2017 Men dette er det jo du, ikke alle andre, som kan gjøre noe med!! Anonymous poster hash: 40725...6c4 Det er helt korrekt :-) Anonymous poster hash: 38a33...b1c
Nyttårs barn Skrevet 15. februar 2017 #18 Skrevet 15. februar 2017 Vi er ikke kommet så langt som vi kanskje tror. Barnet mitt var for fem år siden med i en forskningsundersøkelse på Ullevål sykehus. De var rundt 1000 barn med i alt, men kun et par om gangen. Alle barna var tre år. Dette tok fra 09-15 en vanlig hverdag, og en forelder måtte være der hele tiden. Helt frivillig å være med så klart. Gjett hva, det var kun mammaer som var "følge" på denne dagen. Det møtte så og si ingen pappaer der, mens alle barna hadde med seg mammaen sin. Har i ettertid tenkt på at det kan ha vært utvalgsskjevhet, det vil si at de som har takket ja til å være med er familier hvor en forelder(mor) har en del fri på dagtid. Men det er veldig tankevekkende uansett.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #19 Skrevet 15. februar 2017 Jeg rører ikke ukeblader, men har likevel fått med meg at "reglene" er ulike. En mann i pappapermisjon er såååå fantastisk flink, selv om han ikke overtar før barnet er 10 måneder og ferdig med den krevende tida og har sluttet med natteoppvåkninger. En kvinne i permisjon bør, i tillegg til å passe barnet, også klare diverse storesøsken, husarbeid og middager... Anonymous poster hash: 9124f...df2 Jeg merker aldri noe til akkurat det du sier her. Er vel ingen som tenker at en mann som tar den pålagte pappapermen som fantastisk av den grunn!? Tror det er inni ditt hode dette foregår. Anonymous poster hash: bf7d0...4d8
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #20 Skrevet 15. februar 2017 Jeg merker aldri noe til akkurat det du sier her. Er vel ingen som tenker at en mann som tar den pålagte pappapermen som fantastisk av den grunn!? Tror det er inni ditt hode dette foregår. Anonymous poster hash: bf7d0...4d8 Ja, jøss. Jeg beveger meg jo ikke i samfunnet for øvrig. Anonymous poster hash: 9124f...df2
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #21 Skrevet 15. februar 2017 Det er to s-er i karrierebevisst altså. Jeg tror dette ligger i ditt hode. Har aldri hørt om noen som tenker på den måten i dagens samfunn. Det jeg kan være enig i er at det er fokus på hvor flink mannen er som er hjemme og er "barnevakt" mens man er ute på tur. DET provoserer meg. Da burde jeg fått mye skryt for hvor flink jeg har vært til å være barnevakt i mitt liv isåfall. Anonymous poster hash: 66bf1...6e4
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #22 Skrevet 15. februar 2017 Det er to s-er i karrierebevisst altså. Jeg tror dette ligger i ditt hode. Har aldri hørt om noen som tenker på den måten i dagens samfunn. Det jeg kan være enig i er at det er fokus på hvor flink mannen er som er hjemme og er "barnevakt" mens man er ute på tur. DET provoserer meg. Da burde jeg fått mye skryt for hvor flink jeg har vært til å være barnevakt i mitt liv isåfall. Anonymous poster hash: 66bf1...6e4 Men det er akkurat det som er poenget mitt (skrev over). Jeg får masser av "velmenende" kommentarer fra venninner feks: Å, hva synes mannen din om å være alene med barna? Så tålmodig han er osv osv... Jeg får ingen positive kommentarer om mine bidrag til familien :-( Anonymous poster hash: 38a33...b1c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #23 Skrevet 15. februar 2017 Jeg reiser mye i jobben og trives med det. Mannen trives godt på hjemmebane, og i jobben sin. Vi deler ganske likt på alt, men han er nok hovedomsorgsperson for barnet vårt. Jeg har nok venner som har ganske like verdier som oss, eller så sier de i alle fall ikke noe. Har ikke fått noen negative tilbakemeldinger. Man må bare stå for valgene sine, og svare dem som eventuelt sier noe. Anonymous poster hash: fefaf...ff7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå