Gå til innhold

Amming eller medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 23 år, som har en gutt på 10 mnd. Jeg fullammet til han var 6 mnd, og har hatt amming som hovednæring fram til jeg begynte å jobbe igjen for ca 1 mnd siden. Problemet er at for 3uker siden begynte jeg å slite med sterk angst og depresjon, og har derfor hatt det veldig vanskelig den siste tiden. Har hatt nok med meg selv, og barnets far har derfor vært nødt til å ta hovedansvaret for barnet denne tiden. I forbindelse med dette, har jeg kuttet mye ned på ammingen, fordi jeg rett og slett ikke har orket. Jeg har vært hos legen som har skrevet ut resept på antidepressiva tio meg, og jeg tok den første tabletten i dag. Hvis jeg skal bruke disse må jeg slutte å amme. Dette har jeg hele tiden vært innstilt på fordi jeg har det så vanskelig og føler at jeg vil gjøre hva som helst for å fp det bedre. Nå har jeh ikke ammet på et par dager og produksjinen har gått kraftig ned. Dette synes jeg selvfølgelig er ufattelig trist, og jeg har dårlig samvittighet for at problemene mine skal gå utover sønnen min. Nå angrer jeg litt, og tenker at jeg kanskje ikke har tenkt nøye nok igjennom dette. Jeg savner nærheten ved ammingen og har jo ikke lyst til å slutte!

Og er det mulig å få opp produksjonen igjen når man ikke har ammet på flere dager?

Ble er veldig rotete innlegg dette. Vet ikke helt hva jeg vil med det.. men kanskje noen har noen råd? Eller kanskje noen som har vært i liknende situasjoner?

Anonymous poster hash: f81fc...006

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan absolutt få opp produksjonen igjen, amm i vei! :) 

Sjekk også med tryggmammamedisin i morgen (tlf 22 92 11 00  09-11.30) om det finnes en medisin som er forenelig med amming. 

Vær obs på at å slutte og amme "mot viljen din" også kan gjøre deg mer depressiv... 

Lykke til! 

Anonymous poster hash: d039f...232
Skrevet

Jeg vil også si at du har gjort en super jobb hittil! <3 

Anonymous poster hash: d039f...232
Skrevet

Ikke amm i vei før du vet at medisinen er ute av systemet eller trygg å amme med, det er veldig viktig! Du kan øke igjen, men det krever mye innsats, om du allerede er utslitt bør du vurdere det nøye. Snakk med tryggmammamedisin før du gjør noe mer. Kontakt evt ammehjelper om du trenger øketips :)

Skrevet

Du har ammet i ti måneder, det er kjempebra! Jeg ville prioritert medisinene på nåværende tidspunkt. Saken hadde vært en annen hvis gutten din var 2 måneder.

Anonymous poster hash: bd7d8...bae
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet veldig for amming, men her synes jeg faktisk at du kan slutte med meget god samvittighet. Barnet ditt kan få veldig mye vanlig mat nå, og det er ingenting som sier at du ikke kan kose og vise ham kjærlighet uten puppen. Jeg ser for meg at barnet vil nyte bedre av en mamma som får det bedre psykisk enn at du ammer littegrann lengre. Du er en flink mamma som tar vare på barnet ditt og deg selv, stå på :-)

Anonymous poster hash: 6002f...1ac

Skrevet

Ta medisiner. Barnet ditt har fått verdens beste start, nå skal han få den beste fortsettelsen. Til det trenger han ikke morsmelk, men en frisk og glad mamma med overskudd!

Lykke til!

Anonymous poster hash: 3fbd2...2f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...