Gå til innhold

100% alene mor med au pair. Ee jeg dårlig mor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med de i 100% jobb. Har fulle hender med 3 barn og stort hus! Snart får jeg au pair hjemme. Er jeg en dårlig mor?

Anonymous poster hash: a29ac...45a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er bare dårlig til å stave.

Anonymous poster hash: cd501...c2a

Skrevet

Nei, hvorfor skulle du være det? Er jo bare fint for barna at du kan være bare mamma av og til og slippe noen av alle pliktene?

Anonymous poster hash: 22489...ed8

Skrevet

Nei, hvorfor skulle du være det? Er jo bare fint for barna at du kan være bare mamma av og til og slippe noen av alle pliktene?

Au pair skal kun ta seg av barna (eks levere og hente i barnehage/skole/SFO, eller være hjemme med de om de ikke går i barnehage og ikke har begynt på skolen, de kan følge de på fritidsaktiviteter osv.), de skal ikke være hushjelp så mor kan droppe husarbeid og ta seg av barna.

Anonymous poster hash: f3050...804

Skrevet

Hvilken plikter mener du hi kan slippe? Pliktene som mor? For det er jo stort sett det au pairene hjelper til med

Anonymous poster hash: b5f76...fde

Skrevet

Hvilken plikter mener du hi kan slippe? Pliktene som mor? For det er jo stort sett det au pairene hjelper til med

Kan jo begynne med å slippe noen av pliktene hun normalt hadde kunnet delt med far?

Anonymous poster hash: 30ecc...ded

Skrevet

Hvorfor skal ikke au pair i Norge hjelpe til i huset? Jeg var au pair i utlandet for snart 20 år siden. Hadde ca 2 t husarbeid hver dag. Det samme gjaldt de andre jeg ble kjent med. Du er ikke slave for det om du hjelper til i huset altså!

Anonymous poster hash: e20bc...1e5

Skrevet

Hvorfor skal ikke au pair i Norge hjelpe til i huset? Jeg var au pair i utlandet for snart 20 år siden. Hadde ca 2 t husarbeid hver dag. Det samme gjaldt de andre jeg ble kjent med. Du er ikke slave for det om du hjelper til i huset altså!

Anonymous poster hash: e20bc...1e5

De skal ikke drive med husarbeid.

Skrevet

Nei det kan du da umulig være når du i tillegg til tre barn og full jobb har en masse kultur du føler for å utveksle....

Anonymous poster hash: 6839d...70f

Skrevet

Synes det er helt supert at du tar vare på deg selv. Hvorfor i all verden skal du ikke få kjøpe denne avlastningen når du har råd til det :)

Anonymous poster hash: 7a9a7...b90
Skrevet

Hadde definitivt gjort det selv hvis jeg ble alene med mine tre små barn.

Anonymous poster hash: cbd0e...dd1

Skrevet

Jeg ser ned på alle med au pair. Det er utnyttelse av billig arbeidskraft.

Anonymous poster hash: 49ab0...ec9

Skrevet

Hus og barn har vi alle. Au pair-ordningen er sosial dumping. Så du er i alle fall en dårlig samfunnsborger.

Skrevet

Hus og barn har vi alle. Au pair-ordningen er sosial dumping. Så du er i alle fall en dårlig samfunnsborger.

Helt enig! Au pair-ordningen bør skrotes!

Anonymous poster hash: 783f0...f57

Skrevet

Helt enig! Au pair-ordningen bør skrotes!

Fra 2000 til 2010 ble tallet på au pair-tillatelser i Norge tidoblet. Og rundt 80 prosent av dem er unge, fattige jenter fra Filippinene, ifølge tall fra Utlendingsdirektoratet (UDI).

Formålet med au pair-ordningen er altså kulturutveksling. Men da forskeren Mariya Bikova ved UiB for to år siden spurte filippinske au pairer om de var klar over det, svarte alle nei.

For målet med reisen til Norge er ikke å lære om norsk kultur, men heller et behov for å tjene penger for å sende hjem til familien.

https://www.nrk.no/norge/-au-pair-ordning-et-moderne-slaveri-1.8340327

Skrevet

Fra 2000 til 2010 ble tallet på au pair-tillatelser i Norge tidoblet. Og rundt 80 prosent av dem er unge, fattige jenter fra Filippinene, ifølge tall fra Utlendingsdirektoratet (UDI).

Formålet med au pair-ordningen er altså kulturutveksling. Men da forskeren Mariya Bikova ved UiB for to år siden spurte filippinske au pairer om de var klar over det, svarte alle nei.

For målet med reisen til Norge er ikke å lære om norsk kultur, men heller et behov for å tjene penger for å sende hjem til familien.

https://www.nrk.no/norge/-au-pair-ordning-et-moderne-slaveri-1.8340327

Jepp, ikke mye kulturutveksling blant fiffen i Holmenkollen.

Skrevet

Jeg vet ikke om du er en god eller dårlig mor, men jeg synes at om du kjøper deg en au pair går du ikke foran med et godt eksempel for å lære ungene dine likeverd og respekt.

Hvis du vil ha en au pair for å ta seg av barna mister du selv tid med barna dine, hvis du vil ha en hushjelp kan du like godt få deg en hushjelp. Men om du skal betale en hushjelp markedspris her hjemme på realt vis blir det for dyrt for de aller fleste. Fint å skjule seg bak "kulturutveksling", det gjør det ikke penere om du skifter navn på det.

Skrevet

Jeg anonym over som mente at hun da fikk tid til å bare være mamma i blant. Greit nok at au pair bare skal ta seg av ungene, men dette kan vel også innebære henting/levering, lage middag i blant om mor jobber overtid/ukeshandler/vasker huset? Eller tar jeg helt feil? For om au pair'en gjør slike ting, i hvert fall av og til, så frigjør det jo tid til bare å være mamma enn om mammaen skulle gjort alt?

Skrevet

Hvis man kommer fra et kjipt sted må da dette være en gullkantet avtale med gode muligheter for å finne en norsk mann.

Skrevet

Hvis man kommer fra et kjipt sted må da dette være en gullkantet avtale med gode muligheter for å finne en norsk mann.

Ja, ikke sant? Kjøp og salg av lidelse er jo så rasende festlig! Det er jo bare ren og skjær veldedighet, raushet og omsorg for kvinner som er dårligere stilt enn deg og meg. Og så føler jeg meg ekstra snill som deler litt kulturopplevelser, da er det jo bare rett og rimelig at hun vasker gulvene mine. Eller kanskje ikke?

Skrevet

Au pair kan godt gjøre husarbeid av "lettere" art, maks fem timer pr og 30 timer pr uke dag kan au pairen bruke totalt på arbeid for familien hun bor hos. Det inkluderer alt barnepass, husarbeid etc. Hun skal ha minst en hel fridag i uka, i tillegg skal hun gå på norskkurs som arbeidsgiver betaler.

Tar du godt vare på au pairen din, sørger for å holde arbeidstidene, språkopplæring, du skal f.eks snakke norsk til henne, å passer på at hun blir kjent med norsk kultur og får oppleve andre ting enn å være din dårlige betalte hushjelp, så kan det være en god opplevelse både for au pairen og deg. Da er du ingen dårlig mor. Men ser du på au pairen som billig arbeidskraft som er avhengig v deg, da er du en dårlig mor og et dårlig forbilde for dine barn.

Skrevet

De skal ikke drive med husarbeid.

Jo, det kan de godt. Så lenge au pair-ordningen fins, kan de gjøre husarbeid.

Anonymous poster hash: cd501...c2a

Skrevet

Hvilken evneveik befolkning er det nasjonen har avla opp egentlig? Jobb, barn og hus, nei DET er for mye forlangt at man skal fikse selv uten å ha tjener! Også et STORT hus attpåtil, hvilken byrde på våre skuldre!

Oldemødrene våre ledd på seg kols og deretter dødd av skam hadde de ikke allerede vært døde. Vi har aldri hatt så mye fritid som nå, likevel finnes det knapt en nordmann som evner å vaske huset sitt selv. Flaut!

Anonymous poster hash: 1d98a...b27

Skrevet

Jeg anonym over som mente at hun da fikk tid til å bare være mamma i blant. Greit nok at au pair bare skal ta seg av ungene, men dette kan vel også innebære henting/levering, lage middag i blant om mor jobber overtid/ukeshandler/vasker huset? Eller tar jeg helt feil? For om au pair'en gjør slike ting, i hvert fall av og til, så frigjør det jo tid til bare å være mamma enn om mammaen skulle gjort alt?

Ja, du tar helt feil. En au pair er ikke der for å handle og vaske huset. En au pair er ikke en hushjelp

Skrevet

Helt enig her, ikke bare det. Gjennomsnitt lønn er 1400 kr i mnd i Filippinene. Her tjener de 5600 kr i mnd. Hva skal de gjøre annet enn å kose deg? De gjør nesten ingenting her i forhold til det de skulle ha gjort i andre land som for eks: Den arabiske gulfen.

Jeg ser ikke på det som slavri. Dessverre er det noen få som utnytter til arbeide mere enn det de skal, men det er ikke i mitt tilleffelt. Hun skal være en del av familien og skal selvfølgelig lære norsk å få fri ut fra au pair reglene.

Hi

Anonymous poster hash: a29ac...45a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...