Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Mine eldste barn skal nordover i vinterferien, og far har gitt beskjed om at de må ha med seg "egnet utstyr for nordnorsk vinter". Mine minste har selvsagt full pakke med ull fra innerst til ytterst, men tenåringene bruker verken stilongs, ullgensre, votter eller vinterbukse. De har hver sin parkas og vintersko. Her vi bor er det sjelden snakk om mange kuldegrader. Så de trenger ikke spesielt varmt tøy, og ville ikke brukt det om jeg hadde kjøpt det heller.Så: Er jeg pliktig å kjøpe inn vinterklær for den uka de skal være i nordnorge? Eller er dette samværsforelders plikt?I sommer skulle han ha de med seg på camping, og klagde over at de hadde dårlige soveposer og dårlig tursko etc. Jeg kan vel ikke pålegges å kjøpe inn sånt? Hører noen sier at det er samværsforelders plikt å skaffe spesielt utstyr hvis dette kreves for samværet. Men siden han er en paragrafrytter, så hadde det vært kjekt å vise til en eller annen lov når det gjelder dette. Noen som vet...? Anonymous poster hash: bd4a5...aa8
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Herregud. De eier ikke verken votter eller stillongs? Hvor i Norge bor du, egentlig? Jeg bor i nord og vi har pr idag 4 plussgrader, men "alle" vet jo at man ikke kan satse på det i vinterferien. Selv ikke på Lindesnes. Anonymous poster hash: dfb55...f7b
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Pm du får bidrag så skal bidraget dekke klær ja, og vinterklær kan vel ikke akkurat kalles særskilt utstyr, det går innunder klær. Men han kan selvfølgelig ikke kreve at du skal kjøpe fiskestang og vintersovepose, skal han ha med barna på ting som krever spesielt utstyr må han holde det Anonymous poster hash: 91f3e...e94
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 Uavhengig av hvor man bor i Norge, så kan han kreve at du har vinterklær til barn han betaler barnebidrag til. Anonymous poster hash: 6776b...8ef
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 De har liksom så mye samvær med far akkurat, snakk om to ganger i året. Så skal jeg kjøpe inn vinterutstyr for en uke for store summer, når de ikke bruker dette ellers i året? Herregud.De eier ikke verken votter eller stillongs? Hvor i Norge bor du, egentlig?Jeg bor i nord og vi har pr idag 4 plussgrader, men "alle" vet jo at man ikke kan satse på det i vinterferien. Selv ikke på Lindesnes.Anonymous poster hash: dfb55...f7b Jeg bor i Sør-Norge, der det sjeldent er minusgrader. Men dette er altså snakk om tenåringer. Vet ikke om du har mye erfaring med slike? Uansett om du kjøper dem en stilongs eller votter, så bruker de det ikke. Jentungen har noen hansker og ørevarmere. De er liksom ikke i snøen og leker som de minste, går ute i fem minutter til og fra skolen. Anonymous poster hash: bd4a5...aa8
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 De som svarer her har kanskje ikke tenåringer selv tenker jeg. Har selv samme problemet. Eldstemann har et sett med ulltøy hver vinter, kun et. Nettopp av den grunn at det skal ganske mange minusgrader til før han bruker det. Dessverre! Har hatt utallige krangler med han om dette, men han nekter. Da får han gå rundt å være kald da, så skjønner han nok greia til slutt tenker jeg. Her er barnefaren blitt skikkelig friluftsmann og har ønsket å ha med barna på fjellturer osv. Uansett årstid. Og får alltid høre at de burde ha bedre tursko, jakker osv osv. Problemet er at barna ikke er spesielt friluftsmennesker. Eldste skater/triksesykler og spiller innbandy. Det er sånn han vil ha, skatesko, diverse merkeklær, den og den type shortsen osv. Vinterklær som er varme har de, men ikke til å bo ute i en uke feks. Jeg har gitt beskjed om at jeg sender med så mye varmt de har, men at det ikke blir kjøpt inn fjellsko for en tur på noen dager. Og han har skjønt det virker det som, kanskje mest pga den manglende interessen fra barna.. Bidraget går jo til klær og sko osv, men ikke til feks fjellsko, klatreutstyr osv slik far interesserer seg for. Det må han nesten stå for selv om han skal ha dem med på slikt. Anonymous poster hash: c0c4d...733
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 Jeg bor også i sør og har to tenåringer på 13 og 15 år. Det er helt riktig at de ikke bruker vinterutstyr mye, men jeg mener nå de må ha det likevel. I går hadde 13-åringen aktivitetsdag, er det en uke med snø i løpet av vinteren hiver lærerne seg rundt og organiserer akedag. Så selv om vi bor i Arendal og han stort sett har gått i gore tex joggesko og bukse uten stillongs hittil trengte han vintersko, boblebukse, stillongs og hansker når de skulle være ute i 6 timer i går Til torsdag skal 15-åringen på skøytebanen siste to timene, de som ikke har skøyter får leie gratis, men klærne må de jo ha selv Skulker dine barn når det er slike ting de da? I tillegg spiller ene gutten min fotball da, og trenger superundertøy til trening. Men jeg bruker ikke haugevis med penger da, de har to par hansker, en skibukse kjøpt med 40% rabattkupong på Ellos. Man må ikke kjøpe bukse til 1500 kr liksom.. Anonymous poster hash: 91f3e...e94
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 De har liksom så mye samvær med far akkurat, snakk om to ganger i året. Så skal jeg kjøpe inn vinterutstyr for en uke for store summer, når de ikke bruker dette ellers i året? Jeg bor i Sør-Norge, der det sjeldent er minusgrader. Men dette er altså snakk om tenåringer. Vet ikke om du har mye erfaring med slike? Uansett om du kjøper dem en stilongs eller votter, så bruker de det ikke. Jentungen har noen hansker og ørevarmere. De er liksom ikke i snøen og leker som de minste, går ute i fem minutter til og fra skolen. Anonymous poster hash: bd4a5...aa8 Jeg har 3 barn, den eldste er 18, og alle har stillongs og votter. Men så sitter vi ikke bare på ræva inne da. Du høres ut som om du gjør alt du kan for å sabotere. "Sør-Norge" er forresten stort. F eks Voss, Haukeli, Trysil og Lier er steder i Sør-Norge jeg kjenner godt, og de har oftere minusgrader enn vi har i Lofoten. Anonymous poster hash: dfb55...f7b
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #9 Skrevet 15. februar 2017 Jeg har 3 barn, den eldste er 18, og alle har stillongs og votter. Men så sitter vi ikke bare på ræva inne da. Du høres ut som om du gjør alt du kan for å sabotere. "Sør-Norge" er forresten stort. F eks Voss, Haukeli, Trysil og Lier er steder i Sør-Norge jeg kjenner godt, og de har oftere minusgrader enn vi har i Lofoten. Anonymous poster hash: dfb55...f7b Nei kjære deg, jeg forsøker ikke å gjøre alt jeg kan for å sabotere. Jeg forsøker å overleve med de få midlene jeg har. Å måtte kjøpe inn særskilt utstyr som skal bare brukes en uke er noe som for min del er en stor økonomisk belastning. Sånn, nå er det fritt fram for spotte meg for å ha en dårlig økonomi også, måten du argumenterer på viser at du er typen til det. Og hadde jeg bodd i Trysil så hadde vi vel ikke hatt denne diskusjonen, hadde vi vel? Wow.... Anonymous poster hash: bd4a5...aa8
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #10 Skrevet 15. februar 2017 Plutselig skal ungene på tur med skolen eller lignende . Foreldre skal sørge for at barna har varme nok klær . Dere får heller krangle om hvem som skal kjøpe Anonymous poster hash: c41fd...2c5
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #11 Skrevet 15. februar 2017 Nei kjære deg, jeg forsøker ikke å gjøre alt jeg kan for å sabotere. Jeg forsøker å overleve med de få midlene jeg har. Å måtte kjøpe inn særskilt utstyr som skal bare brukes en uke er noe som for min del er en stor økonomisk belastning. Sånn, nå er det fritt fram for spotte meg for å ha en dårlig økonomi også, måten du argumenterer på viser at du er typen til det. Og hadde jeg bodd i Trysil så hadde vi vel ikke hatt denne diskusjonen, hadde vi vel? Wow.... Anonymous poster hash: bd4a5...aa8 Er en stillongs "særskilt utstyr"?!?! Hvis du faktisk mener det, HVOR er det du bor? Anonymous poster hash: dfb55...f7b
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #12 Skrevet 15. februar 2017 Kan de ikke låne en del av deg hvis de ikke har ting som votter, stillings ol? Så lenge de har det med blir det opp til dem selv og faren om det skal brukes. Anonymous poster hash: 742de...e9d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #13 Skrevet 15. februar 2017 Jeg har barn på 13, 15 og 17. Yngste har masse turtøy. Men ikke de to eldste. Skulle far på skitur måtte han handlet det de trengte selv. Anonymous poster hash: 26b0a...374
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2017 #14 Skrevet 15. februar 2017 Mine tenåringer bruker heller ikke longs til vanlig, men de trener ute, står/går på ski, har aktivitetsdager etc. Jeg er ikke spesielt fan av vinter, men har da ull- og superundertøy selv. Bruker det til uteaktiviteter jeg tvinger meg ut på med barna, og løpeturer for åholde meg i form (selv om jeg helst ville gått i dvale på denne tiden). Har ikke du heller ulltøy eller superundertøy, hi? Anonymous poster hash: 2507c...be1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå