Gå til innhold

Foreldremøte på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er totalt utslitt og har vondt over alt (har diagnoser). Kjenner at jeg ikke har lyst til å gå på foreldremøte på skolen i kveld men føler at jeg må.

Prøvde å få mannen til å gå i stedet men det var ikke aktuellet. Han måtte jo spise og slappe av etter jobb og det rakk han jo ikke. Jeg ba han om å gå tidligere fra jobb i dag men det var uaktuelt.

Har akkurat kommet hjem fra jobb og skal snart videre til fysio.

Jeg er den som alltid er på møter så det kan vel egentlig ikke være store krisen om det ikke kommer noen fra oss?

Anonymous poster hash: 97e21...b62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan en pappa være så totalt uinteressert i sitt barns hverdag?

Anonymous poster hash: 74a83...e5d

Skrevet

Det er mer krise at mannen din er en stor egoist enn at dere ikke drar.

Anonymous poster hash: 31506...b62
Skrevet

Jeg ville dratt. Mye nyttig info kan komme opp fra foreldregruppen eller lærerne. At mannen din ikke gidder er virkelig helt håpløst.

Skrevet

Det er mer krise at mannen din er en stor egoist enn at dere ikke drar.

Anonymous poster hash: 31506...b62

Enig.

Og til dem som tror der vil komme nyttig info: det er feil. Info kommer pr mail. Men på møtene skal folk få si sin mening. Info ig meninger - to helt ulike ting.

Anonymous poster hash: 08993...7a7

Skrevet

Enig.

Og til dem som tror der vil komme nyttig info: det er feil. Info kommer pr mail. Men på møtene skal folk få si sin mening. Info ig meninger - to helt ulike ting.

Nyttig info som diskusjoner etc. Uansett, man møter på foreldremøter og viser litt interesse i Barnas hverdag.

Å jo, jeg synes jeg får mye nyttig i forhold når lærerne informerer om fagene, hvordan de jobber, klassemiljøet etc.

Men vi er vel ulike da.

Skrevet

Nyttig info som diskusjoner etc. Uansett, man møter på foreldremøter og viser litt interesse i Barnas hverdag.

Å jo, jeg synes jeg får mye nyttig i forhold når lærerne informerer om fagene, hvordan de jobber, klassemiljøet etc.

Men vi er vel ulike da.

Ikke meg du svarer, men det kan også tenkes at møtene forløper ulikt. Her er det de samme kverulante, problemorienterte foreldrene uten evne til smidighet eller til å forstå at barn og familier er ulike som gnåler i vei hver gang. De mener selv de har eiendomsrett på enhver sannhet, og er fullstendig ute av stand til å innse at andre også noen ganger har et poeng. Blir lite konstruktive møter ut av slikt.

Anonymous poster hash: e07ac...33f

Skrevet

Det er ikke store krisen om en av dere ikke kommer denne ene gangen!

Det er mange grunner til at ikke alle kan delta på alt hele tiden, det betyr ikke at de ikke engasjerer seg i barna sine liv.

Send en mail til læreren om at dere ikke har mulighet til å delta i dag, si fra om du har noe du ønsker å si fra om ang. det som skal snakkes om og be om å få tilsendt referat i etterkant hvis mulig.

Skrevet

Men vi er vel ulike da.

Jeg, derimot, syns det er mer interessant å få de faglige samtalene på utviklingssamtalen. I et plenumsmøte er der altfor mange som helst vil høre kun om sitt eget barn og om de emnene som angår eget barn.

Hvis man VIRKELIG har interesse for sitt eget barns hverdag, da skaffer man ikke barnevakt på en vanlig tirsdag for å sitte og høre andre foreldre gnåle om hvilke gummistøvler som er best og hvilket lusemiddel de foretrekker. Da blir man heller hjemme.

Skrevet

Det er vel hans unger også?

Han får da ta halvparten med alt som har med barn å gjøre.

Anonymous poster hash: 0b218...0bd
Skrevet

Jeg, derimot, syns det er mer interessant å få de faglige samtalene på utviklingssamtalen. I et plenumsmøte er der altfor mange som helst vil høre kun om sitt eget barn og om de emnene som angår eget barn.

Hvis man VIRKELIG har interesse for sitt eget barns hverdag, da skaffer man ikke barnevakt på en vanlig tirsdag for å sitte og høre andre foreldre gnåle om hvilke gummistøvler som er best og hvilket lusemiddel de foretrekker. Da blir man heller hjemme.

Trist at du har den erfaringen med foreldremøter og at du ikke liker å møte foreldre til de barna dine barn tilbringer flere timer sammen med daglig.

Skrevet

Trist at du har den erfaringen med foreldremøter og at du ikke liker å møte foreldre til de barna dine barn tilbringer flere timer sammen med daglig.

Nei, det er ikke trist. Og barna mine tilbringer ikke tid med venners foreldre flere timer pr dag, da ville det ha vært noe helt feil i livet vårt. De foreldrene jeg trenger å kjenne, kjenner jeg.

Skrevet

Nei, det er ikke trist. Og barna mine tilbringer ikke tid med venners foreldre flere timer pr dag, da ville det ha vært noe helt feil i livet vårt. De foreldrene jeg trenger å kjenne, kjenner jeg.

Barna dine tilbringer da tid med barna i klassen. Skjønner du ikke har interesse i å bli kjent med foreldre til de andre barna. Greit nok.

Skrevet

Barna dine tilbringer da tid med barna i klassen. Skjønner du ikke har interesse i å bli kjent med foreldre til de andre barna. Greit nok.

Jeg kjenner barna de leker med, ja. Og kjenner de foreldrene jeg behøver å kjenne (de hjemmene der mine barn vanker.) Å sitte i møte og høre Lines mamma klage over de dårlige støvlene som selges på EuroSko er ikke med på å gi barna mine et bedre liv. Selv om de altså sitter i samme klasserom som Line noen timer i uka. Jeg har to gutter, og ingen av dem leker sammen med Line.

Skrevet

Jeg kjenner barna de leker med, ja. Og kjenner de foreldrene jeg behøver å kjenne (de hjemmene der mine barn vanker.) Å sitte i møte og høre Lines mamma klage over de dårlige støvlene som selges på EuroSko er ikke med på å gi barna mine et bedre liv. Selv om de altså sitter i samme klasserom som Line noen timer i uka. Jeg har to gutter, og ingen av dem leker sammen med Line.

Er dette foreldremøter på SKOLEN? Det er i så fall dårlig organisert av skolen. Foreldremøter der skal ledes og handle om fag,hvordan arbeide med lekser råd/tips, metodikk, klassemiljøet, felles mål for barna og ulike tema som eks nettvett etc. Hvis lærerne tillater diskusjoner om gummistøvler og enkeltbarn er det misforstått.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Om du unnlater å møte på et foreldremøte fordi du ikke har krefter til det synes jeg er helt ok.

Men at mannen rett og slett ikke gidder, det er absolutt ikke greit. Vi snakker om skolebarnets far, eller? Hvis ja, hils ham fra meg og fortell ham hva slags dust han er.

Skrevet

FOR en sløv pappa! Helt greit at du dropper møtet fordi du ikke er i form/orker, men at mannen din ikke går fordi han må spise og slappe av?! Utrolig egoistisk! Si i fra til læreren du, og be om å få referant etter møtet. Om du går glipp av ett møte betyr ikke all verden i den store sammenhengen, men jeg vill tatt mannen for meg og si at dette ikke er greit.

Anonymous poster hash: 80d89...4ff
Skrevet

Ansvarlige foreldre lager en ansvarsfordeling som medfører at minst en av dere møter på foreldremøter. Hvem som skal gjøre må dere bli enige om.

Anonymous poster hash: a354d...274

Skrevet

Er dette foreldremøter på SKOLEN? Det er i så fall dårlig organisert av skolen. Foreldremøter der skal ledes og handle om fag,hvordan arbeide med lekser råd/tips, metodikk, klassemiljøet, felles mål for barna og ulike tema som eks nettvett etc. Hvis lærerne tillater diskusjoner om gummistøvler og enkeltbarn er det misforstått.

Det er MANGE som har misforstått.

Foreldremøter avholdes av én eneste grunn: at det står i skolens reglement. De SKAL avholdes som del av skole/hjem-samarbeidet.

Men hvis du ser på det litt mer analytisk: hva kan man ta opp på et slikt møte? Man kan ikke ta opp faglige planer og faglig innhold i timene - ikke utover det å informere. Foreldrene har ikke noen påvirkningskraft i de sakene. Læreplanarbeid er ikke demokrati.

Man kan heller ikke ta opp sosiale ting på annen måte enn helt generelt. F eks kan ikke konkret mobbeproblematikk taes opp, for der er det mye taushetsbelagt stoff.

De emnene foreldre og skole skal "samarbeide" om er en ren papirtiger. Vi som er foreldre har ingen makt over det som skjer på skolen og skal heller ikke ha det, og lærerne har ingen makt over det som skjer i hjemmet og skal heller ikke ha det.

Når man da sitter igjen med at den eneste fordelen med å gå på møtet er at man får se ansiktet til enkelte av barnas foreldre - og det samtidig viser seg at 25% av dem er uforbederlige møteplagere - da takker jeg for meg.

Skrevet

Men vi er vel ulike da.

Hos oss er det ingen info om fagene, bekjempelse av mobbing og lignende. Kun diskusjon om hvem som får lov til å sykle, hva man skal ha på matpakka, evinnelig klaging på for mye lekser som kommer fra mødre med late unger og så videre. Bortkastet tid.

Anonymous poster hash: 81fbc...a30

Skrevet

Hos oss er det ingen info om fagene, bekjempelse av mobbing og lignende. Kun diskusjon om hvem som får lov til å sykle, hva man skal ha på matpakka, evinnelig klaging på for mye lekser som kommer fra mødre med late unger og så videre. Bortkastet tid.

Anonymous poster hash: 81fbc...a30

Og ikke minst: hvor gamle de må være for å ha egen mobil, hva de får lov å se på tv, hva slags aldersgrenser man følger mht filmer og spill... En hel masse som bare dreier seg om usikre foreldres trang til bekreftelse.

Skrevet

Man stiller opp for barna sine og drar på foreldremøte.punktum.

Anonymous poster hash: 41475...e3e

Skrevet

Og ikke minst: hvor gamle de må være for å ha egen mobil, hva de får lov å se på tv, hva slags aldersgrenser man følger mht filmer og spill... En hel masse som bare dreier seg om usikre foreldres trang til bekreftelse.

Slik er det her også. Evig gnål fra konformitetsjukkere som vil slippe å sette egne grenser for egne barn, og synes det er enklest for dem selv om bare alle kan følge deres. For ikke å snakke om multiorgasmene de får av å rakke ned på en sliten alenemor til tre som lurer på om det går an å slacke litt på lekegruppene i femtetrinn. Fascinerende hvordan de klarer å fortelle henne at hun indirekte er årsak til eventuell mobbing som måtte oppstå, siden hun ikke tar seg sammen og stiller opp disse få kveldene (og ser selvfølgelig lett bort fra Jobben hun gjør som oppmann på fotballen). Oh, the irony.

Anonymous poster hash: e07ac...33f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...