Gå til innhold

Noen som har vært på interrail med små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har barn på 13, 7 og 3 og vil noe mer enn den vanlige feriehus i danmark ferien. Noen som har gjort dette og kan det anbefales?

Anonymous poster hash: 97a52...948

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på interrail, og ville ikke gjort det med småbarn.

Anonymous poster hash: bd893...b7c

Skrevet

Det finnes mye imellom de to ytterpunktene da. Vi er ikke interessert i bamseklubber og frokostbuffet heller og tar med barna på mye spennende. Vi velger oss et reisemål og bestiller bosted selv, gjerne noe enkelt leid privat og så farter vi rundt og opplever ting.

Skrevet

Ikke så små som tre, men det var mer tilfeldig. Reiseformen er super med barn, men man bør med mindre barn gjøre de tilpasningene som trengs - sørge for sitteplass på toget og at man vet hvor man skal sove når man kommer fram, det er slitsomt å gå to timer gatelangs i Budapest og lete etter overnatting med småunger. Men det er jo ikke verre enn en internettbooking kvelden før, man kan fremdeles være spontan.

Anonymous poster hash: db918...b6d
Skrevet

Ikke direkte interrail, vi reiste med fly til Italia, tok tog der, og endte opp i Paris. Jeg reiste alene med 2 barn, og minste var 6 år. Vi besøkte 5 forskjellige byer, og brukte rett over 3 uker. Så vi tok det med ro. Var en helt fantastisk ferie. Og jeg skulle gjerne gjort det igjen, men det går med en del penger.

Anonymous poster hash: 0ed21...67e
Skrevet

Jeg var på interrail i fjor med to barn på 6 og 10. Det gikk kjempebra. Vi booket hotell/hostel på nett dagen før vi dro videre. Vi dro ifra Oslo og nedover Europa, men vær obs på fellesferien i Europa, det kan være vanskelig å få hotellrom i Danmark og nord-tyskland i fellesferien. Det kan være lurt å ta fly hjem. Vi fikk en veldig lang togtur ifra Hannover til Gøteborg. Anbefaler DS, iPad eller lignende som underholdning på toget. Det kostet 10000 kr for fire personer.

Du må også være obs på at høyhastighetstog i Frankrike koster noen kroner i tillegg til interrailbilletten. Og tog i Tyskland er fulle, så book plassbillett på forhånd, det koster vel tre euro eller noe. Og vi brukte ca 50000kr på hele turen, med interrailbillettene.

Skrevet

Ikke så små som tre, men det var mer tilfeldig. Reiseformen er super med barn, men man bør med mindre barn gjøre de tilpasningene som trengs - sørge for sitteplass på toget og at man vet hvor man skal sove når man kommer fram, det er slitsomt å gå to timer gatelangs i Budapest og lete etter overnatting med småunger. Men det er jo ikke verre enn en internettbooking kvelden før, man kan fremdeles være spontan.

Ja, tenkte på å legge opp reiseruta ganske nøyaktig i god tid før, kjøpe 1.klasse billetter og booke hotellene i forveien. Ikke så spontant, men en fin opplevelse allikevel kanskje? Legge de lengre togetappene med nattog som vi bestiller i forveien

Skrevet

Ja, tenkte på å legge opp reiseruta ganske nøyaktig i god tid før, kjøpe 1.klasse billetter og booke hotellene i forveien. Ikke så spontant, men en fin opplevelse allikevel kanskje? Legge de lengre togetappene med nattog som vi bestiller i forveien

Jeg ville ikke bundet meg til å ferdigbookede billetter langt fram. Plutselig - som på annen interrailing alene - er en by eller et sted mye mer spennende enn man trodde, eller det motsatte. Ha gjerne en ca-ide om rute, men ikke så fast, er mitt råd.

Skrevet

Hva er greia? At dere vil ha noe å vise bilder av, eller at dere vil slappe av og lade batteriene...? Med en treåring er det MANGE former for ferie som utelukker seg selv, så den backpackergreia burde dere ha gjort dere ferdige med før dere fikk barn...

Anonymous poster hash: 5a82a...fad

Skrevet (endret)

Hva er greia? At dere vil ha noe å vise bilder av, eller at dere vil slappe av og lade batteriene...? Med en treåring er det MANGE former for ferie som utelukker seg selv, så den backpackergreia burde dere ha gjort dere ferdige med før dere fikk barn...

Jøss, hvor negativ er det mulig å bli? Backpacking med barn skal være "noe å vise bilder av"? Det er en ypperlig måte å feriere med barn, akkurat som det er en ypperlig måte å feriere alene, som barnløse unge mennesker, som noget eldre mennesker med ungdommer/større barn, og som godt voksne alene.

Endret av sug lut
Skrevet

Jøss, hvor negativ er det mulig å bli? Backpacking med barn skal være "noe å vise bilder av"? Det er en ypperlig måte å feriere med barn, akkurat som det er en ypperlig måte å feriere alene, som barnløse unge mennesker, som noget eldre mennesker med ungdommer/større barn, og som godt voksne alene.

Dårlig gjort mot treåringen, spør du meg. Så små unger har ikke glede og nytelse av stadig nye steder. Selv om altså foreldrene har det.

Skrevet

Dårlig gjort mot treåringen, spør du meg. Så små unger har ikke glede og nytelse av stadig nye steder. Selv om altså foreldrene har det.

Det er da ingen som sier at man må reise hver natt, sånn som jeg holdt på som attenåring med minimalt budsjett. Man kan være så lenge man har lyst, flytte seg små avstander, og virkelig skreddersy etter at alle skal trives.

Skrevet

Man kan ta det med ro og. Vi var i 5 byer, og brukte over 3 uker. På den italienske riviera var vi i 5 dager, badet og koste oss. I større byer, var vi i få dager, bare så de største turist attraksjonene, så dro vi videre. Og i Paris, så tilbrakte vi 5 dager der, 4 av de i Disneyland. Ferien våres hadde passet bra for en 3 åring og. Man trenger ikke å reise fra by til by hver dag, har man små barn, tar man da hensyn til det.

Anonymous poster hash: 0ed21...67e

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut nightjet.com. Det er et østerriksk selskap som har nattog på flere strekninger i Europa.

Da kan dere sove i egen sovekupe (på en del strekninger er det også egne familiesovekupeer), og dere kan komme dere langt uten at dere må sitte 'hele dagen' på toget.

Vet ikke om det kan kombineres med interrailbillett, og det er ikke veldig billig. Men dere sparer i hvert fall penger på hotell.

Vi skal prøve dette i sommer. Kielferga først, og så tog videre nedover fra Hamburg.

Skrevet

Nattog Hamburg -München, og så nattog München -Firenze.

Har barn på tre og seks år.

Skrevet

Har ikke reist på interrail med barn, men farter mye rundt i feriene og har vært på storbyferie med barn flere ganger. Bare tull som det står over her at 3-åringer ikke har glede av å komme seg rundt. Ferie trenger slett ikke være Bamseklubb, Legoland eller sydenstrand selv om man har barn. Mange morsomme ting man kan gjøre i de fleste byer i Europa.

Vi reiste rundt med tog i Tyskland en sommerferie. Berlin er forresten en utrolig barnevennlig og hyggelig by. Og i de fleste byer finnes det badeland, utendørs svømmebasseng eller lignende. 

Med en treåring ville jeg vært minst to netter hvert sted dere stopper. Min erfaring er at det som er slitsomt er å hele tiden pakke opp og pakke ned og reise fra et sted til et annet. Lurt å roe ned litt. Og pass på å ikke legg lista for sightseeing for høyt. Det er mye som er gøy for barn, men man må ta pauser på lekeplasser, i parker etc. 

Anonymous poster hash: c4cf6...9bd
Skrevet

Jeg har vært på interrail, men aldri med barn. Har likevel kjørt tog med ungene gjennom hele Tyskland. Syns det opplegget du skisserer høres kjempegøy ut! Jeg hadde gjort dette!

Skrevet

Planlegger interrailtur i Sommer med åtteåring og mannen. Finner en billig flybillett til et sted syd i Europa, og reiser nordover med tog. Da får vi sett mange land og byer, og slipper strekningen både opp og ned. Tenker det blir litt blanding av planlegging og spontanitet. Gelder meg, tror det blir gøy og lettvint med såpass stort barn. Jeg orket ikke tanken da han var liten, han hadde for liten tålmodighet til lange reiser, og lav terskel for stress med å bytte "bosted" stadig vekk. Men barn og voksne og familier har så forskjellig dynamikk, at det kan sikkert funke fint for dere. Det viktigste er jo at DU har lyst, og synes det høres moro ut. Da blir det mest sannsynlig morsomt for hele gjengen!

Anonymous poster hash: 3e460...469

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...