Gå til innhold

Når barnet har vært syk en uke, ang lekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige uke var mitt barn syk fra skolen, influensa. Syk man-onsdag. Første dag på skolen var torsdag. da var han hos sin far og de hadde bare gjort leselekse (han var fortsatt slapp og redusert så klarte ikke mer). Influensa kan jo gjøre det slapp selv etter du er frisk.

Så denne uken har han fått med seg alle leksene han ikke gjorde forrige uke og han må gjøre de denne uken. Han får dobbelt opp med lekser.

Han går i 3. Klasse. Idag har vi sitter 2,5 timer med lekse og må nok sitte minst like lenge imorgen og onsdag og torsdag. Er det mulig... Er det virkelig vanlig at de må ta igjen leksene? Dette er første gang han har vært syk så jeg ante det ikke. Jeg blir helt oppgitt...

Anonymous poster hash: 7812a...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde aldri gjort hele det med min datter, hun går kun i 2klasse da, men er de syk så er de syk.. kunne gjerne gjort noe sånn om vi så det var lurt/viktig og vi har tid, men ikke ellers.. uansett hva lærer hadde ment, hadde jeg droppa det..

Skrevet

Forrige uke var mitt barn syk fra skolen, influensa. Syk man-onsdag. Første dag på skolen var torsdag. da var han hos sin far og de hadde bare gjort leselekse (han var fortsatt slapp og redusert så klarte ikke mer). Influensa kan jo gjøre det slapp selv etter du er frisk.

Så denne uken har han fått med seg alle leksene han ikke gjorde forrige uke og han må gjøre de denne uken. Han får dobbelt opp med lekser.

Han går i 3. Klasse. Idag har vi sitter 2,5 timer med lekse og må nok sitte minst like lenge imorgen og onsdag og torsdag. Er det mulig... Er det virkelig vanlig at de må ta igjen leksene? Dette er første gang han har vært syk så jeg ante det ikke. Jeg blir helt oppgitt...

Nei... Det er heldigvis ikke praksisen der mine barn går.

Høres dessuten ut som han har for mye lekser i utgangspunktet. Jeg hadde satt en grense på max 1 time pr dag, og prioritert det som de gikk gjennom de dagene han ikke var der. 

Skrevet

Ikke bruk tid på å innhente det.

Det er i timene de skal lære ting. Lekser er repetisjon.

Anonymous poster hash: 26288...442

Skrevet

Så lenge skal et barn ikke sitte med lekser. Hvis læreren virkelig mener det, så må du som mor skjære igjennom. Det skal ikke være en straff å ha vært syk. Det er selvsagt viktig å ta igjen det nye som klassen har lært, men det er uholdbart at barnet skal gjøre alt det som har blitt gjort på skolen. Selv har jeg satt grensen ved en times lekser når barna er små. Etter det blir det så mye frustrasjon at det ikke er læring i det.

Anonymous poster hash: 29ce4...68a
Skrevet

Et av mine barn hadde det slik. Var barnet sykt, ble det straffelekse. Ikke at læreren kalte det det, men det var slik barnet og jeg oppfattet det. Jeg sa fra til læreren, gang på gang, men kom ingen vei. Jeg var lettet da barnet fikk ny lærer i 5. klasse.

Ps. Jeg forsøkte flere ganger å si til barnet at nei, du trenger ikke gjøre dette, jeg skriver en melding. Så skrev jeg melding og da fikk barnet beskjed på skolen at lekser ikke var valgfritt, så det var bare å gjøre det. Og mitt barn er ikke av typen som klarer å stå imot en slik beskjed, så vi hadde mange timer og mye gråt over leksene. 

De to andre, som har gått på samme skole men hatt andre lærere, har sluppet denne praksisen heldigvis.

Skrevet

Det hadde ikke vi gjort!! Noen dager dropper vi de vanlige leksene også vi, i hvert fall hvis det bare blir krangling og dårlig stemning!

Anonymous poster hash: 16a9b...832

Skrevet

Spørs kor sykt barnet er, men her i huset får vi klassekamerater til å komme innom med bøkene, slik at barnet kan gjør den leksa de klarer. Ellers blir de hengende etter.

Anonymous poster hash: 32051...420

Skrevet

Spørs kor sykt barnet er, men her i huset får vi klassekamerater til å komme innom med bøkene, slik at barnet kan gjør den leksa de klarer. Ellers blir de hengende etter.

Anonymous poster hash: 32051...420

Hvis de blir "hengende etter" i løpet av bare en uke syk, da driver dere med for få kunnskapsrelaterte aktiviteter i hverdagen.

Skrevet

Tusen takk for svar. Får så vondt av at han må sitte så lenge med lekser denne uken. Jeg skal ta en telefon til læreren imorgen og høre om dette egentlig er nødvending

Skrevet

En del av leksene synes ungene her er morsomme, så de hadde jeg latt de gjøre hvis de ville.

Men hadde aldri tvunget dem til å ta igjen leselekser og lignende.

Er man syk så er man syk.

Anonymous poster hash: b2478...8f5

Skrevet

Mine (nå 5. Og 6.klasse) har aldri vært så syke at de ikke har kunnet gjøre lekser.

Anonymous poster hash: 5bdf8...144

Skrevet

Ikke bruk tid på å innhente det.

Det er i timene de skal lære ting. Lekser er repetisjon.

Det er nettopp dette som er problemet med å være borte fra skolen, og nettopp derfor de bør ta det igjen. Syns likevel det er brutalt å gjøre alt slik som her, ring læreren og få et utvalg som skal gjøres som er viktigst.

Skrevet

Jeg bestemmer. Her gjøres lekser de dagene han er på skolen. Er han syk gjøres ikke lekser. Og de blir ikke tatt igjen heller. Jeg bestemmer. Ikke læreren.

Skrevet

Det har kun skjedd de gangene det er lekser som foregår over lengre tid. Som feks en stil.

En gang ringte læreren meg og spurte om barnet var i form til å sette seg ned med matteboka og se om hun fikk til det de lærte på skolen når hun var borte. Hun trengte ikke gjøre alt, men bare for å se om hun skjønte det eller ei. Da var det mye enklere når hun kom tilbake. Da kunne hun be om hjelp med engang slik at hun kom inn i det ell så var hun inne i det. Hun gjorde alt, for det syns hun var gøy.

Er ungene syke så er de syke tenker jeg og heldigvis skolen. Og er ungene for syke til å dra på skolen, men friske nok til å gjøre ting så sender jeg lærer mld slik at en nabo kan ta med tingene hennes. Har kronisk syke unger, slik at sykdomperioder er ikke uvanlelige i huset. Har ett veldig greit samarbeid med skolen ang dette siden begge ungene err slike som må holdes hjemme nesten med makt når de er syke. Sendte minsta engang jeg så hun var for dårlig, men hun skulle absolutt på skolen. Hun klarte å gå halve skoleveien før hun måtte snu med halen mellom beina og innse at mamma hadde riktig.

Anonymous poster hash: 1c06c...754

Skrevet

Det hadde ikke vi gjort!! Noen dager dropper vi de vanlige leksene også vi, i hvert fall hvis det bare blir krangling og dårlig stemning!Anonymous poster hash: 16a9b...832

Ja hvorfor gjøre lekser egentlig???

Anonymous poster hash: d4cd3...2b9

Skrevet

Det er nettopp dette som er problemet med å være borte fra skolen, og nettopp derfor de bør ta det igjen. Syns likevel det er brutalt å gjøre alt slik som her, ring læreren og få et utvalg som skal gjøres som er viktigst.

Tull. Det de lærer i barneskolen blir uansett repetert et tosifret antall ganger før de kommer på videregående, så hvis de ikke feiler noe spesielt, trenger de ikke innhente det mellom hver sykdom. Da må det gjelde kronisk syke, i så fall.

Skrevet

Ja hvorfor gjøre lekser egentlig???

Anonymous poster hash: d4cd3...2b9

Enig. Så lenge det ikke går an å dokumentere effekten av leksene, sier det seg vel sjøl at det mest styres av ideologi. Ikke av utdanningsforskning eller læringsteori.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...