Gå til innhold

Krangel og mas hver morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ungene, snart 4 og 5 år. Jeg er så sliten. Pappaen starter veldig tidlig på jobb så det er alltid jeg som har morgener. Har prøvd å stå opp enda tidligere slik at det ikke skal være for mye stress, og det hjelper jo, men likevel må ALT mases på..Jeg gjør og sier sikkert feil ting for det fungerer jo ikke, jeg er så sliten og føler vi er i en vond sirkel. Ellers ligger alt til rette. Klær ligger klart om morgenen fra kvelden før. Matpakker er smurt dagen før. Prøver å være blid og rolig når de vekkes, de får tid å våkne og får kos som de gjerne vil ha. Men så må det mases om påkledning som de fint klarer selv men ikke vil om morgenen, ofte hjelper jeg dem fordi jeg ikke orker å krangle. Alt er negativt særlig på eldste, får ikke til, vil ikke, bare ligger på gulvet, vondt å gre hår, vil ikke ha på den genseren. Vil spise hjemme/vil ikke spise hjemme, må maaaases på hvis de spiser hjemme, tuller når de skal i bilstolen osv OSV. Jeg blir ofte irritert og sint, truer mye, prøver å la vær men når tålmodigheten min er tøyd så blir det mye: kan dere aldri høre etter, hvis dere ikke kler på nå må du gå naken i bhg, MÅ jeg bli sint for at du skal høre etter, få på deg klærne NÅ osv. Baaaaah jeg er så lei av meg selv og lei av å være sliten og sur, klarer ikke la vær å bli sur heller, de trykker på alle de rette knappene. Huff gruer allerede til i morgen.

Anonymous poster hash: baca1...b18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp dem med klærns hvis det er det som skal til. De kles tidsnok på seg selv.

Ha en belønning i enden for de som er raske. F.eks. vitaminbjørn, noen minutter med nettbrett, en tegnefilm.

Ha faste rutiner. Dvs, at det ikke er valg om å spise hjemme eller i barnehagen.

Når mine gikk i barnehagen vekte jeg dem til nøyektig samme tid hver dag.

Vi gikk i stua og satte på NRK Super. Kledde på dem der og hadde fast rutine på at når en spesiell film ver ferdig (var jo samme rekke som gikk hver dag) skulle vi dra. Da var det aldri krangel på å skru av siden de fikk fullført det de så på, og viste at det var siste program.

Det er ikke veldig pedagogisk, men tv er en super distraksjon.

Nå når de har begynt på skolen vil de heller spille litt nettbrett og vet de må være raske med påkledning for å rekke det.

Anonymous poster hash: 06401...bb7
Skrevet

Stå opp en halvtime før, kle på de, send med børsten i bhg. Se tegnefilm i ett kvarter rett før dere går, mens dere har på yttertøy.

Anonymous poster hash: 0847f...549

Skrevet

Takk for tips. Jeg starter på jobb sent to dager i uka så derfor spiser vi hjemme da for at de skal få sove litt lenger og ha roligere morgen, men kanskje dumt å bytte på..de vil helst spise hjemme da. Største står i blant tidligere opp og vil se nettbrett til vi er oppe og det får hun men da blir det kamp om å få henne til å slå av, sånn sett fungerer det bedre å ta dem direkte på badet. Men kanskje jeg skal prøve i morgen med påkledning til barne TV.

Skrevet

Takk for tips. Jeg starter på jobb sent to dager i uka så derfor spiser vi hjemme da for at de skal få sove litt lenger og ha roligere morgen, men kanskje dumt å bytte på..de vil helst spise hjemme da. Største står i blant tidligere opp og vil se nettbrett til vi er oppe og det får hun men da blir det kamp om å få henne til å slå av, sånn sett fungerer det bedre å ta dem direkte på badet. Men kanskje jeg skal prøve i morgen med påkledning til barne TV. Anonymous poster hash: baca1...b18

Jeg hadde hatt fast rutine til samme tidspunkt uansett når du begynner på jobb. Mange barn trenger dette.

Jeg har alltid levert mine kl.8 uansett. Da startet de dagen rolig med frokost i barnehagen før de kastet seg ut i lek.

Ungene igjen viste alltid hva de skulle gjøre og hva som ble forventet av dem siden det aldri var unntak. Slik ble de rolige og kranglingen forsvant om morgenene.

Anonymous poster hash: 06401...bb7

Skrevet

Stå opp en halvtime før, kle på de, send med børsten i bhg. Se tegnefilm i ett kvarter rett før dere går, mens dere har på yttertøy.

Anonymous poster hash: 0847f...549

Hvorfor skal hun ha børsten med i Bhg? Og se på TV (regner med de fleste har TV i stuen) med yttertøy på???

Anonymous poster hash: add48...299

Skrevet

Mine er straks 4 og 6. Jeg forteller alltid kvelden før om vi skal sent eller tidlig opp neste dag(jeg leverer sent to dager, og mannen tidlig to dager, den siste varierer). Dette fungerer best for oss. Barna vet når de våkner at idag skal de spise i bhg, eller idag skal de spise hjemme. De kan selvsagt tulle mine også, men før vi begynte å fortelle dette var de mer "umulige" på morgen.

Skrevet

Er du sikker på at de har fått nok søvn? Våkner de av seg selv slik som når de har fri og kan ligge så lenge de vil?

Alle blir sure hvis de blir vekket for tidlig. Da tar det lang tid å våkne skikkelig. Prøv å legge dem en time tidligere hver kveld og ikke la dem være lenger oppe i helgene i noen uker. Mye blir enklere h is man er ut sovet.

Anonymous poster hash: d839e...728

Skrevet

Takk for tips. Jeg starter på jobb sent to dager i uka så derfor spiser vi hjemme da for at de skal få sove litt lenger og ha roligere morgen, men kanskje dumt å bytte på..de vil helst spise hjemme da. Største står i blant tidligere opp og vil se nettbrett til vi er oppe og det får hun men da blir det kamp om å få henne til å slå av, sånn sett fungerer det bedre å ta dem direkte på badet. Men kanskje jeg skal prøve i morgen med påkledning til barne TV.

Kjenner meg igjen ! Pappa har pappaperm, så ungen på 4 år får sove lengre og spise hjemme. ( ho vet ikke at han er hjemme hele dagen 🙈😅Ho tror han begynner på jobb senere)

Det blir bare tull! De i barnehagen ville heller ha ho tidlig i bh hver dag. Lettere for alle 3 parter

Anonymous poster hash: aa129...1cd

Skrevet

Litt overrasket over rådene du har fått. Jeg tenker at dette stikker dypere og handler om at du som voksen må ta lederskapet på en bedre måte.

Masing har ingenting for seg, si hva du forventer, gi dem tilstrekkelig tid og et par sjanser til å samarbeide, og hvis de så ikke samarbeider må du ta styringen. Kle på dem etc. Spisingen kan du ikke styre, vil de ikke spise på den tiden de får så får de gå sultne i barnehagen, ikke lag noe oppstyr om det. (Bare husk å informere barnehagen.)

Du kan ikke la deg overraske over at barna ikke følger planen din, du må bare ta det med fatning og hjelpe dem videre.

Anonymous poster hash: 066b6...157

Skrevet

Takk for råd. Jeg vet jeg må bli flinkere til ikke å bli overveldet og frustrert, det skjer fordi jeg jevnt over er sliten og det hjelper med bedre tid, men ikke alltid jeg kommer meg opp til 6. Jeg må også prøve å forholde meg rolig når de ikke hører, men det er vanskelig, jeg er så stresset, hver dag er jeg kjempestresset for om vi rekker alt og om jeg kommer tidsnok på jobb. Men jeg skal prøve nå, stå opp til samme tid uansett og levere 8 uansett, ville jo være snill og levere slik at de får kortere dager i blant men mulig det forvirrer dem. Påkledning oppfordre til å prøve selv, men hjelpe til. Og så muligens 15 min med barne TV fram til og mens vi tar på jakker. Slutte å gjenta meg selv, heller gi tydelige beskjeder med en ting om gangen. Slutte med trusler og å si alltid/aldri setninger(hvorfor hører dere aldri etter osv). Får teste i morgen.

Skrevet

Ville heller droppet alt som heter ipad og tv på morgenen. Heller spist en lenger og roligere frokost sammen uten disse forstyrrende elementene. De er trossalt bare 4 og 5 år. Altfor tidlig å bli avhengig av disse duppedingsene.

Anonymous poster hash: f4e0c...c57

Skrevet

ja vi har sjelden tv/ nettbrett nå, mest fordi hun blir så sur når den må av, men får lov når hun våkner veldig tidlig. Usikker på det med skjerm på morgen. Minstemann er uansett ikke noe intr i å se TV.

Skrevet

Jeg slet litt i en periode med min (nå) femåring. Det ble mye krangling og surmuling på morgenene, hun var treg, hørte ikke etter, skulle ikke kle på seg etc. (det var noen morgener hun nesten ankom barnehagen i pysjen/trusa). Hun er definitivt ikke noe morgenmenneske, så jeg gir henne god tid til å våkne, vi har heldigvis en katt som "hjelper til" (hun vil gjerne bli vekket av pus). 

Det som faktisk fungerte på henne var å ta en prat på vei hjem fra barnehagen en dag vi hadde hatt en litt kjip morgen og avtale at vi skulle slutte å være sure på hverandre på morgenene, ingen av oss synes jo det er ok å starte dagen slik. Hun skulle begynne å høre etter og jeg skulle slutte å bli sur og sint. Nå trenger jeg bare minne henne på avtalen de få gangene hun setter i gang. Hun får se nettbrett, men jeg tar det vekk om hun ikke klarer å få på seg klærne samtidig, så vet hun at hun får det tilbake når klærne er på. Vi står opp tidlig, helst litt før 0700, jeg vekker storesøster litt senere ettersom hun starter senere og er mer selvgående (hun er snart 11). Jeg står opp mellom 06-0630, så jeg er ferdig når ungene står opp. Yngste får velge om hun vil ha frokost hjemme eller i barnehagen, men hun vet at dersom hun somler for mye så må hun spise i barnehagen uansett.

Kanskje kan du ha en litt morsom konkurranse mellom ungene ettersom de er så nært i alder, eller blir det bare bråk?

Skrevet

Litt overrasket over rådene du har fått. Jeg tenker at dette stikker dypere og handler om at du som voksen må ta lederskapet på en bedre måte.

Masing har ingenting for seg, si hva du forventer, gi dem tilstrekkelig tid og et par sjanser til å samarbeide, og hvis de så ikke samarbeider må du ta styringen. Kle på dem etc. Spisingen kan du ikke styre, vil de ikke spise på den tiden de får så får de gå sultne i barnehagen, ikke lag noe oppstyr om det. (Bare husk å informere barnehagen.)

Du kan ikke la deg overraske over at barna ikke følger planen din, du må bare ta det med fatning og hjelpe dem videre.

Dette.

Anonymous poster hash: 9a8c0...8d9

Skrevet

Og klipp håret på dem som nekter å gre seg. Hjemme hos meg får man ikke lov å ha langt hår hvis man ikke steller det.

Skrevet

Stå opp ta ett igjen ett barn og gjør det ferdig med alt unntatt ytterklær, kle på dem du, og blir det surmulign så bytt på hvem som kles først og sist.

La de se tv Ipad etter klærne er på.

Gi de en banan så kan de spise resten av frokost i bhg.

Tannpuss og yttertøy tar du og en og en med på, gi de beskjed 5 min før det skal skje, skru av tv og Ipad da.

Det er en kamp av og til men det er din takling av utfordringene som avgjør hvordan morningen skal være.

Skrevet

Teoretisk problemløsning kalles det.

Anonymous poster hash: 1b79d...574

Skrevet

Veldig klar over at svaret i seg selv er lite matnyttig, men hvis det for eksempel kan inspirere til å reflektere rundt foreldrerollen, til å gå på foreldrekurs eller til å lese litt teori så tenker jeg at det er nyttig likevel. Man kan ikke løse alle problemer man støter på i foreldrerollen med distraksjoner og bestikkelser.

Skrevet

Vi har også noen sånne faser, og vi har greie rutiner på morgenen. Men noen dager er de bare vrange, jeg sur og irritert. Ingen go start på dagen er vi alle enige i, og lover at imorgen blir det bedre. Å når morgen komner så er det på'n igjen ofte😊 Siste året til eldste i bhg var ille, nå er det bedre etter skolen starta. Men blir sånn i perioder, tror ikke du nødvendigvis gjør noe galt. I perioder er morgen kjip, så havner man i en dårlig periode

Anonymous poster hash: 3cc08...9b6

Skrevet

Her er det påkledning i sofaen. Når klærne er på, kan man se tv så så lenge. Bruker man for lang tid blir det mindre tv. Spiser de ikke frokost, da minner jeg dem på at det er lenge til lunsj, men tvinger ikke. Setter alarm på t-tiden så vet de at når det ringer så er det slutt.

Anonymous poster hash: 5faa5...a3a

Skrevet

Ja, hvor er the quick fix? "Drikk et glass isvann før frokost, så går du ned i vekt, og heng en plakat med klistremerker på kjøleskapet, så begynner ungene å lystre ordre!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...