Gå til innhold

Når barn ikke greier si r

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man? Han begynner på skolen til høsten, og han høres jo så barnslig ut når han ikke greier si r, han merker det selv dessverre. Sikkert noen som har kommentert det. Er det noe v foreldre kan gjøre for å hjelpe ham? Øvelser? Finnes det private logopeder? På helsestasjonen sier de at logoped ikke er aktuelt før om enda noen år, men da er han jo stor... da blir jo "talefeilen" en innarbeidet "uvane"??

Anonymous poster hash: c7206...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytter ut av Hordaland og ut på Østlandet.

Anonymous poster hash: 2d998...991
Skrevet

Tja, si det. To av mine barn har problemer med å si r. Mistenker arv, da min far hadde samme problem. Vet at han fikk logoped, men dette r lenge sia...

Virker ikke som de bryr seg så veldig om å rette opp denne talefeilen nå til dags. Ofte går det seg til ,min eldste har en "myk" r, mens den andre med dette problemet fortsatt sier j for r eller skarrer. Hun er 13. Vi bor ikke i en del av landet der det skarres...

Det virker ikke som om dette plager noen av dem nevneverdig, de greier seg ellers godt både på skolen og sosialt.

Ikke har de blitt ertet for det heller, så vidt jeg vet.

Skrevet

Han er så liten enda at det er ikke noe å tenke på nå. Logoped får han ikke før går i ca andre klasse dersom han enda har problemet. Det er MANGE førsteklassinger som ikke snakker rent altså, det er ingenting å bekymre seg over.

Du kan jo Google og finne noen øvelser på nett dersom du mener han er klar for det.

Anonymous poster hash: 110fc...071

Skrevet

Logoped kan man helt fint få fra 1 klasse. Jeg hadde store problemer med R da jeg var barn. Som voksen lærte jeg å kamuflere det bedre, og det er ingen som hører forskjellen selv om jeg selv vet at talefeilen er der. Det vil alltid være ord som jeg bruker synonymer til, men alt i alt går det veldig bra. Sønnen min har samme problem og har hatt logoped siden barnehagen frem til 4 klasse. På det tidspunktet ville han ikke mer, men han kan rulle på R'en når han fokuserer (samme kan jeg). En i familien til mannen min har meget utpreget mangel på R. Språket hans er ikke bra og det er ingen måte han prøver å kamuflere eller forbedre det på. Dette hemmer han i sammenheng med jobbsøking. R-problematikk kan være hemmende, men det er da altså mulig å skjule det til en viss grad eller vokse ut av det.

Anonymous poster hash: 5512c...cd1

Skrevet

Jeg har ikke lært det enda. Det plager meg faktisk ikke.

Datteren min kan rulle på R'en, men hun klarer ikke å få den inn i språket. Hun er 11 og har heller ikke problem med det. Hun har fått Logoped timer på skolen siden 2.klasse.

Anonymous poster hash: a083a...b97

Skrevet

Det at barn sliter med r er veldig vanlig.

Hvis det er det eneste de sliter med drøyer de med logoped da den som regel kommer av seg selv etterhvert.

Min yngste sliter også med r, men har en del andre talevansker i tillegg. Så har fått hjelp av logoped fra siste året i barnehagen.

Anonymous poster hash: 73970...ab3
Skrevet

Glemte også å legge til at det er veldig mange som ikke snakker rent når de begynner i første klasse. Så det er ingen som reagerer på det eller automatisk blir mobbet for det.

Bekymret meg for akkurat det med min, men det har vært null problem.

Skrevet

Vi er i samme situasjon med vår fireåring og her anbefaler helsesøster og barnehage å melde opp til ppt/logoped alt nå.

Han mangler flere bokstaver da, både r, v, k og s kan være vanskelig, selv om vi har hørt at han kan bruke bokstavene i noen sammenhenger.

Vi som foreldre heller mot å avvente litt med videre tiltak, han følges opp ekstra i barnehagen, siden vi føler at han hele tiden har fremgang. Men jeg er i tvil om det er lurt å vente. Det var litt godt å lese at andre også har utfordringer med språket uten at det er kjempekrise.

Anonymous poster hash: 57b7e...a99

Skrevet

Vi er i samme situasjon med vår fireåring og her anbefaler helsesøster og barnehage å melde opp til ppt/logoped alt nå.

Han mangler flere bokstaver da, både r, v, k og s kan være vanskelig, selv om vi har hørt at han kan bruke bokstavene i noen sammenhenger.

Vi som foreldre heller mot å avvente litt med videre tiltak, han følges opp ekstra i barnehagen, siden vi føler at han hele tiden har fremgang. Men jeg er i tvil om det er lurt å vente. Det var litt godt å lese at andre også har utfordringer med språket uten at det er kjempekrise.

Ta hjelpen dere får, det er supert.

Logopedene er flinke til å legge opp øvelsene som en lek, så barna synes det er gøy i tillegg.

For selv om de ikke blir plaget for det når de begynner på skolen legger barnet selv merke til det etter hvert og synes ikke det er så gøy.

Så jo før jo bedre.

Skrevet

Her er det ikke noe å nøle med. Få opprettet kontakt med ppt/logoped med en gang, jo før jo bedre! Å ikke kunne si r er en ganske vanlig talefeil for små barn, men når det er mer omfattende er det best å komme i gang tidlig.

Vår hadde enda mer omfattende problematikk ved fireårsalderen som inkluderte manglende r, v, s, k, g, f, osv. Han har store artikulasjonsvansker, men intensiv hjelp siden fireårsalderen har ikke hjulpet stort og nå går han i andre klasse. Dette medfører igjen problemer med konsentrasjon og det sosiale. Vi foreldre var også litt tilbakeholden pga "alle" sa det ville gå seg til, men i dag angrer jeg på at vi ikke gikk i gang med oppfølging enda tidligere. Hvem vet om det ville ha hjulpet.

Når HS og BHG anbefaler ppt så er det ikke noe å tenke videre på, da burde man høre på anbefalingene. Ppt har god kompetanse på dette og all hjelp vil bare gagne barnet ditt. Tidlig innsats kan vise seg å ha vært uvurderlig dersom barnet ditt viser seg å ha omfattende språkproblematikk, noe som kan være vanskelig å avdekke tidlig. Dersom ppt konkluderer med at barnet trenger oppfølging vil det være veldig positivt for barnet og kanskje vil han kunne være på nivå med jevnaldrende inne skolestart (eller tidligere!).

Vårt barn sliter pga språkvanskene, men heldigvis blir han ikke mobbet el.lignende. Der har vi vært heldig (til nå). Unger er generelt ganske greie og hjelpsomme er min erfaring. De fleste godtar mitt barn som han er på tross av problemene.

Skrevet

Hos oss er det vanlig å ikke gjøre noe med det før barnet går i 2. klasse om "R"-en ikke har kommet seg på plass innen da.

Anonymous poster hash: f1a94...7c3

Skrevet

Min eldste hadde dårlig R (en slags summende th-lyd) til langt opp i barneskolen. Han kunne heller ikke si sj-lyd, den ble til S, og heller ikke retroflekse lyder som rt, rn og lignende. (Arne ble til Ane, kort ble til kott.)

Men nå snakker han fullkomment. Det var et vippepunkt midt i barneskolen.

Anonymous poster hash: 83905...edd

Skrevet

Her er det ikke noe å nøle med. Få opprettet kontakt med ppt/logoped med en gang, jo før jo bedre! Å ikke kunne si r er en ganske vanlig talefeil for små barn, men når det er mer omfattende er det best å komme i gang tidlig.

Vår hadde enda mer omfattende problematikk ved fireårsalderen som inkluderte manglende r, v, s, k, g, f, osv. Han har store artikulasjonsvansker, men intensiv hjelp siden fireårsalderen har ikke hjulpet stort og nå går han i andre klasse. Dette medfører igjen problemer med konsentrasjon og det sosiale. Vi foreldre var også litt tilbakeholden pga "alle" sa det ville gå seg til, men i dag angrer jeg på at vi ikke gikk i gang med oppfølging enda tidligere. Hvem vet om det ville ha hjulpet.

Når HS og BHG anbefaler ppt så er det ikke noe å tenke videre på, da burde man høre på anbefalingene. Ppt har god kompetanse på dette og all hjelp vil bare gagne barnet ditt. Tidlig innsats kan vise seg å ha vært uvurderlig dersom barnet ditt viser seg å ha omfattende språkproblematikk, noe som kan være vanskelig å avdekke tidlig. Dersom ppt konkluderer med at barnet trenger oppfølging vil det være veldig positivt for barnet og kanskje vil han kunne være på nivå med jevnaldrende inne skolestart (eller tidligere!).

Vårt barn sliter pga språkvanskene, men heldigvis blir han ikke mobbet el.lignende. Der har vi vært heldig (til nå). Unger er generelt ganske greie og hjelpsomme er min erfaring. De fleste godtar mitt barn som han er på tross av problemene.

Akkurat likt er det med vår! De sa det skulle gå seg til, men høsten da han var blitt tre år så de tydelig at han måtte få hjelp. Men de kunne ikke sette inn ressurser før nytt barnehageår startet, så vi mistet ett år med hjelp - vi som foreldre visste jo at det var tydelige tegn på språkvansker tidlig!

Får din enda logopedhjelp? Vår får ikke da lydene er på plass, men han slurver en del, spesielt når han skal forklare noe. Men det går framover. Er mest bekymret for skriving og lesing da han absolutt er i risikogruppen for vansker. 2. klassing her også.

Anonymous poster hash: 192fd...a05

Skrevet

Vi kjempet fra han begynte på skolen, og han fikk ikke logoped før i slutten av 4. klasse! Kunne ikke si r og s, og generelt litt utydelig uttale. Det er helt håpløst! Fra han fikk det innvilget så sto han på venteliste i nesten et år...

Anonymous poster hash: 861e4...9c3
Skrevet

Vår sønn kom til oss og lurte på om vi kunne hjelpe han med å si R riktig. Dette var i 1.klasse. Vi ordnet med privat logoped og det ordnet seg ila 4 ganger hos logoped og mye øvelser hjemme. Vi tok det ikke via skolen da det var lange ventelister.

Skrevet

Det er ganske vanlig at barn ikke klarer å uttale R i den alderen. Hadde samme problemet med min sønn, og i følge læreren var det flere i klassen(1.klasse) som hadde samme problem. Nå går de i 2.klasse og alle klarer nå å uttale R, så ikke stress med det

Anonymous poster hash: 449dd...eb9

Skrevet

Min sønn gikk til logoped i nesten et år. Hjalp ingenting. Vi endte opp hos legen som kuttet et litt stramt tungebånd, og på en to tre så kunne han si R.

Skrevet

Ene barnet her hadde en litt rar r, ordnet seg i første klasse da de skulle lydere ord med r. Da ble tunga tvunget til å lage en riktig r for vår dialekt (skarrer).

Anonymous poster hash: ed58e...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...