Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #1 Skrevet 13. februar 2017 Herlighet.. trodde aldri jeg skulle skrive det, føler jeg skriver om en hund. Men vet ikke hva jeg skal kalle det annet enn mataggressjon. Ressursforsvar? Hun er SVÆRT eiesyk og aggressiv i forhold til mat eller godteri. "Pappa skal ikke ta den fra meg", sier hun hvis hun får en appelsin eller annet. Nei? Pappa har aldri tatt noe fra deg og spist det opp. Men hun fortsetter bare med det. "Ingen skal ta den fra meg", sier hun. Hun har overhodet ingen grunn til å være redd for det. Hun går i barnehagen, så kan absolutt være noe hun har opplevd eller opplever der, men det vet jeg ikke helt sikkert. Her hjemme får hun ha maten sin i fred. Hun har et lillesøsken. Problemet er at nylig fikk de smake vafler jeg hadde laget, og de fikk en bit hver. Jeg la biten til lillesøskenet på bordet for å gå og ordne noe på kjøkkenet, da jeg kom ut hadde hun spist den opp! Jeg kjeftet, og sa det ikke er greit (og så videre...), men sa at hun kunne gi fra seg 1 vaffelhjerte til lillesøskenet sitt. Det var det hun tok fra lillesøskenet, så det var rettferdig. OK, ga fra seg. Jeg gikk ut av rommet i 1 minutt, da jeg kom tilbake hadde hun spist det opp. Da var det ikke mer å gi fra henne til lillesøskenet, dvs at hun spiste alt sammen og stjal fra søskenet sitt.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Må nevnes at hun mer enn gjerne deler godteri/frukt/mat med oss, så det er litt rart. Hun har aldri stjålet før (ikke siden hun var for liten til å forstå det, i hvert fall), men jeg synes en som snart er 4 år bør forstå at det ikke er greit, og jeg synes det er merkelig at det har eskalert på den måten! Og ble skuffet over at hun stjal 2 ganger, rett etter hverandre.. 1 gang kan jeg forstå, legger godviljen til og tenker at hun kanskje ikke visste bedre, men etter at jeg forklarte så gjorde hun det igjen? Noen med erfaring? Anonymous poster hash: 36516...b74
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 "Forklare, forklare". Drit nå i å bruke så mye ord. En 4-åring er LITEN. Ikke snakk dem i senk i den alderen. Den du skal være skuffet over her, er deg selv. Når hun har spist opp andres vaffel én gang, hvorfor går du ut av rommet igjen etterpå og lar den lille bukken din passe havresekken? En annen ting: jo mer du får maten til å bli symbolsk, desto mer aggressiv vil hun bli. Å ta fra henne noe godt vil bety å stjele kjærlighet fra henne. Når hun tar lillesøsterens vaffel, tar hun samtidig tilbake sin posisjon fra tiden før søskensjalusien. Det du oppnådde med situasjonen var å gjøre vafler til en valuta, og den kan brukes til å regne "kjærlighetsenheter". Anonymous poster hash: cedc2...c11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå