Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 Jeg har ei kusine som fikk barn to og halv måned etter meg. Fra første uke har hun klaget hvor tungt det er da da hennes baby har kolikk som hun sier. Hun har hvert avgårde til fysioterapeut som har hjulpet babyen hennes ut med luften som har sittet fast og hun har også fått medisin fra en kollega fra Polen som har hjulpet. Men så klager hun over hvor tungt det er og at hun må bære rundt på henne hele tiden. Jeg fikk først veldig vondt av henne og tenkte at det måtte være tungt. Men hver gang jeg har vært i sammen med dem så har det ikke hvert mye lyd fra hun og hun sovner greit i armene til folk bare han lager en liten lyd så pleier hun å si " å der begynner hun igjen, og ingenting hjelper.." men er ikke lenge så får man roet hun ned og hun slapper av å sovner. For meg minner hun veldig om min egen når hun var like gammel og jeg så aldri på henne som hun hadde kolikk. Hun forteller at hun sovner som regel i bilen og med vognen i bevegelse når det stopper våkner hun. Samme er det med min. Jeg er selvsagt ikke med henne hele tiden og vet ikke hvordan hun er ellers men alle gangene jeg har hvert med dem har hun minnet om min egen rolige baby. Er dette virkelig slik en kolikk baby er ? At den er så rolig i mange tilfeller for jeg har hørt noe helt annet før om kolikk babyer. Idag fikk fortalte hun at babyen hennes sover om natten fra klokken 22.00-10.00 i ett strekk! Hun sier hun er så glad hun kan i det minste få "litt" fred når hun bare griner hele dagen. Babyen hennes sover i 12 timer i strekk om natten, og den er bare 1,5 måned! Jeg har ikke sovet en hel natt siden jeg fikk mi for litt over 4 månder siden... hun våkner ca hver 3 time om natten. Når jeg fikk høre det forsto jeg virkelig ikke hva hun klager etter når hun kan få sove ut om natten skal man vel klare holde det gående på dagen... Så er det maten til babyen, hun full ammer men babyen tåler ingenting. Først fant hun ut når babyen var 1 måned at den hadde melkeprotein allergi så da måtte hun kutte ut alt av melke produkter men nå er det eneste hun kan spise 3 typer grøt, fiken og ren kylling resten reagerer hun på. Går dette virkelig an? At en baby reagerer så mye? Min har kun reagert når jeg har spist noe litt sterkt og på druer og klementin. Kjenner jeg er litt lei av klagen hennes da jeg ser mye likhet i hennes baby som i min. Bare jeg får faktisk ikke sovet hele natten. Hun er i midten av 30 årene og jeg 20 årene så vi ser vel ting litt forskjellig men allikavel. Anonymous poster hash: 3eee1...0e5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Min sønn var også rolig om dagen men så rundt tolv om natten så begynte skrikingen å begynne og varte i flere timer i strekk. Han hadde helt klart kolikk. Anonymous poster hash: b4f59...244
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Godt mulig hun takler morsrollen dårligere enn hun trodde. Men pass deg for å sammenligne strev. Det går ikke..en persons migrene er en annen persons hodepine. Å krangle om hvem som har "rett" er dødfødt. Anonymous poster hash: 7214b...185
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 Godt mulig hun takler morsrollen dårligere enn hun trodde. Men pass deg for å sammenligne strev. Det går ikke..en persons migrene er en annen persons hodepine. Å krangle om hvem som har "rett" er dødfødt. Anonymous poster hash: 7214b...185 Det har du rett i. Men er veldig fort å sammenligne når de er så tett. Anonymous poster hash: 3eee1...0e5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Min sønn var også rolig om dagen men så rundt tolv om natten så begynte skrikingen å begynne og varte i flere timer i strekk. Han hadde helt klart kolikk. Anonymous poster hash: b4f59...244 Godt mulig hun også har det slik at når hun er hjemme så varer det hele tiden men jeg har bare ikke sett det når vi har hvert sammen. Anonymous poster hash: 3eee1...0e5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 For å kommentere siste her på en slap in the face måte mellomste min er dødfødt. Veldig stille og rolig barseltid definitivt den verste også. Har hatt to veldig rolige og snille babyer, virker smått som om folk jakter på at babyer er ugreie. Merket allerede med første det de begynte med sover han. Så når jeg sa han sov i ett noe han selvfølgelig ikke gjorde og så nesten prøvde de å få han til å virke tungvindt. Å ha baby handler hovedsakelig om hvordan du tar det. Ikke hvordan du har det. Noen ammer 1 gang for natta og er utslitt andre ammer 5 ganger natta og sover så godt mellom at de aldri har vært så kvil. Selvfølgelig fins det babyer som har kolikk og råter 12 timer i døgnet, men mange fokuserer kun på når babyen gråter slik at de ikke får med seg den tia den sover og er blid. Anonymous poster hash: 2d9b8...60b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Hun har en unge som sover tolv timer i strekk - det er det eneste som er unormalt her, hun har en mye enklere unge enn alle andre. Klager hun på det burde hun aldri hatt barn. Stakkars unge, han har en mor som ikke fungerer. Anonymous poster hash: 8f9cf...46e
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 Jeg var en praktbaby frem til klokka åtte på kvelden. Da måtte foreldrene mine til slutt gi nabovarsel, full av kolikk, et salig leven. Gav seg ved 3-4 mnd. Anonymous poster hash: 77514...14e
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 Det høres alvorlig ut. En baby på 1,5 mnd som sover tolv timer i strekk?! Uten mat? Det er jo å forsømme ernæringsmessig. Ingen mamma til en så liten baby lar babyen sove så lenge uten mat vel?! Og når hun i tillegg klager over at den gråter når den tilsynelatende sutrer litt..? Jeg hadde vært bekymret. Anonymous poster hash: 34907...476
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Jeg synes det er såpass mye bekymringsfullt her at jeg ville tatt en telefon til helsesøster. Bl.a. det svært begrensede kostholdet din kusine nå har. Om babyen virkelig har melkeallergi så er det en diagnose som settes av lege. For all del, kan godt hende babyen hennes har det, men hvis babyen tåler så lite som hun påstår, da er det uansvarlig å ikke få en ordentlig utredning. Ta en prat med helsesøster og fortell om alt, hun kan da vurdere situasjonen og ev. ta det videre om nødvendig. Anonymous poster hash: 76ba7...730
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 HI: er spedbarnstiden en konkurranse om å ha det verst? Får hun mer oppmerksomhet og hjelp enn deg fordi hennes barn har kolikk? Du fremstår dessverre som dømmende og sjalu, på et vis. Og tro meg, hvis hennes barn har kolikk så ER det et helvete. Vårt første barn gråt fra ca kl 19 hver kveld og langt ut over natta i 4,5 mnd. Jeg trodde jeg skulle gå fra forstanden. På dagtid sov hun stort sett, utslitt av mangel på søvn. Anonymous poster hash: bfa61...70b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 HI: er spedbarnstiden en konkurranse om å ha det verst? Får hun mer oppmerksomhet og hjelp enn deg fordi hennes barn har kolikk? Du fremstår dessverre som dømmende og sjalu, på et vis. Og tro meg, hvis hennes barn har kolikk så ER det et helvete. Vårt første barn gråt fra ca kl 19 hver kveld og langt ut over natta i 4,5 mnd. Jeg trodde jeg skulle gå fra forstanden. På dagtid sov hun stort sett, utslitt av mangel på søvn. Anonymous poster hash: bfa61...70b Hi skriver vel her fordi det bekymrer henne at det er så stor forskjell på det hun ser og det kusinen forteller. Jada, kolikkbarn kan ha mer kolikk ulike tider på døgnet, men når mor selv sier at barnet sover hele natten, 12 timer, fra kl 22 til kl 10, og Hi aldri har opplevd at babyen har skreket når de har vært sammen på dagtid, da bør man bli bekymret. Det sammen med mors påstander om babyens allergier og mors nå ekstremt begrensede kosthold gir ytterligere grunn til å være obs. Alt dette kan være en svangerskapsdepresjon, at mor opplever at det er så vanskelig som hun tror kolikk er. Det kan være at babyen skriker bare på tider Hi ikke har vært sammen med henne. Det kan være at det feiler babyen noe hvis det stemmer at baby reagerer på alt mor spiser. Det kan være at mor har fått spiseproblematikk etter svangerskapet (og kanskje har hatt det tidligere også) og nå bruker babyen som unnskyldning for å ikke spise. Det kan være at mor av ulike psykiske årsaker bruker babyen som unnskyldning for oppmerksomhet eller for å få omsorg. Om det stemmer at babyen reagerer på "alt" av mat moren spiser, da er det viktig at moren tar babyen til lege og får en ordentlig undersøkelse på sykehus. Det er ingen konkurranse om å ha det verst eller lettest. Men her er det så mange varsellamper at Hi er fornuftig som stiller spørsmålstegn ved sin kusines væremåte nå, for den er faktisk ganske bekymringsverdig - enten ved at moren har problemer hun trenger hjelp for, eller at babyen har fysiske problemer som trenger å utredes. Å da late som om disse varsellampene ikke er der og ikke gjøre noe, det kan få alvorlige følger. Så Hi gjør lurt i å stille spørsmål her, og hun bør kontakte helsesøster. Anonymous poster hash: 76ba7...730
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 Hvis hun sier "å nei, nå begynner hun igjen" bare ungen lager et lite grynt, da er hun feilinformert mht hvordan babyer funker... Det hun trenger er 3 barn til i tett rekkefølge, og en kjapp realitetsorientering! Anonymous poster hash: 1ff48...d4d
Pobie Skrevet 13. februar 2017 #14 Skrevet 13. februar 2017 Det høres alvorlig ut. En baby på 1,5 mnd som sover tolv timer i strekk?! Uten mat? Det er jo å forsømme ernæringsmessig. Ingen mamma til en så liten baby lar babyen sove så lenge uten mat vel?! Og når hun i tillegg klager over at den gråter når den tilsynelatende sutrer litt..? Jeg hadde vært bekymret. Anonymous poster hash: 34907...476 Det er helt greit å la babyen sove, så lenge den er tilbake ved fødselsvekten, noe jeg regner med er tilfelle for en 1,5 mnd gammel baby.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #15 Skrevet 13. februar 2017 Godt mulig hun også har det slik at når hun er hjemme så varer det hele tiden men jeg har bare ikke sett det når vi har hvert sammen. Anonymous poster hash: 3eee1...0e5 Hvorfor kan du ikke bare tro på henne? Jeg er kronisk syk, og det er så urettferdig og dårlig gjort at familien ikke tror på meg, bare fordi jeg tar meg sammen og klistrer på meg et smil de få gangene vi sees. Anonymous poster hash: 044a9...587
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #16 Skrevet 13. februar 2017 Hvis man har hatt "skrikebaby", så kan hvert knyst i etterpåkant være en mulig 3-5 timer lang økt med intens, sår babygråt... Du blir negativ omtrent hver gang ungen sutrer litt, for da trur du at barnet skal holde på i flere timer. Skuldrene er under øra hele tiden, fordi du bare venter på at skrikeøktene skal begynne... Du tror på en måte ikke at ting går over heller. Min første hadde ikke kolikk men kiss... Hun skrek ca 6 måneder før vi fant det ut. Trudde det var kolikk, men siden det var hver BIDIGE dag så mistenkte heldigvis fastlegen at det var noe annet. En annen ting er at ofte har babyer faste tider på døgnet de skriker mye... Det er jo gjerne ikke da man tar i mot besøk eller drar noe sted..... Sånn var det for meg: En periode var det fra ca 16.00 til 00.30, så snudde det så det ble fra 11 til ca kl 18, så snudde det litt og griningen var fra 23.00 til 04.00.... Min likte heller ikke å sove mer enn 10 min av gangen på dagen og kunne ikke kjøre bil eller vogn for å roe...Takk gud for behandling ved 6 måneder! Da ble det bare 2 timers økter, he he. Alle babyer kan være litt fuzzy og ha litt urolige kvelder eller dager, kanskje 1 uke i slengen osv... Det takler man... Men hvis du har det HVER bidige natt eller dag over tid.... Ja da oppleves man kanskje som en sytepave Heldigvis for meg gikk jeg ned 15 kg ekstra enn da jeg startet graviditeten Ha ha, så noe godt kom ut av den perioden Mammarollen oppleves veldig forskjellig... For noen er det superkos å ha en baby limt til kroppen 24/7 det første året, for andre føles det kvelende og stressende ut... Ihvertfall over tid Flere jeg kjente med baby på samme tid, skjønte ikke hva jeg klagde over... (De hadde babyer som sov 2 til 3 timer i slengen) Helt til de fikk nr 2, da var det plutselig deres tur med lakenskrekk og kolikk... Da fikk pipen en annen lyd. Gi det litt tid, så slutter hun å syte He he... Jeg sluttet å syte når eldste var 1,5 år og sov tilnærmet normalt Anonymous poster hash: 70c78...621
LME1001 Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 Det høres alvorlig ut. En baby på 1,5 mnd som sover tolv timer i strekk?! Uten mat? Det er jo å forsømme ernæringsmessig. Ingen mamma til en så liten baby lar babyen sove så lenge uten mat vel?! Og når hun i tillegg klager over at den gråter når den tilsynelatende sutrer litt..? Jeg hadde vært bekymret. Anonymous poster hash: 34907...476 Eeeeh? Jaha? Min første sov 12 timer da han var 6 dager gammel. La på seg jevnt og trutt, og veldig mye. Ble fort veldig stor. Har alltid sovet mye. Man vekker ikke en frisk, sovende baby!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå