Gå til innhold

Hva skjedde med naturlig skjønnhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser jo så mange sminkevideoer både på facebook og instagram og blir helt skremt av hvor mye sminke jenter mener de må smøre på seg over flere lag for å bli det de mener er vakre. Selv synes jeg det ser utrolig kunstig ut. Klissete og ekkelt ser det også ut til å være. Og hvordan får huden mulighet til å puste? Og hva med gutta som virkelig ikke vet hvem de blir sammen med for kjæresten går rundt med en maske hele tiden?

Anonymous poster hash: aea77...c13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg tar det opp med feminister får jeg bare til svar at, "jeg gjør det for min egen skyld, det er patriarkalsk av deg å tenke at jeg gjør det for noen andres skyld". Spør jeg om, "gjør du det virkelig hvis du skal sitte hjemme og slappe av en søndag", så får jeg, "ja, selvfølgelig! det får meg til å slappe av når jeg sminker meg selv", til svar.

Jeg er forundret, virkelig forundret, over at feminister faktisk synes sminke er noe positivt. Jeg ser det bare som nok en ting som krever at kvinner skal være sånn og sånn. Selv blant venninner. Jeg er ikke særlig begeistret for sminke. Aldri vært.

Anonymous poster hash: 640d3...753
Skrevet

Enig med deg, synes det er en negativ utvikling når mange ikke tør gå ut uten full sminke.

Min erfaring med menn, både eldre og på min alder, samt de sent i tenårene, tidlig voksenalder er at de aller fleste foretrekker kun lett sminke om damene velger å sminke seg. Mer sminke til fest er greit, men de aller fleste jeg har snakket med dette om sier at de til hverdags foretrekker ingen eller bare litt sminke.

Så jeg tror det er mange menn som bare finner seg i det og som kanskje også lyver om hva de mener om damas sminke om de må uttale seg om det direkte til dama de er sammen med ;)

Anonymous poster hash: 2c4d3...01f
Skrevet

Er det virkelig du som eier det problemet, Hi?

Det er ingenting som heter "naturlig pen". De aller fleste er penest med sminke.

Skrevet

Det er ingenting som heter "naturlig pen". De aller fleste er penest med sminke.

Nei, virkelig ikke. De aller fleste er mye penere uten lag på lag med sminke. Mener nå jeg.
Skrevet

Joda, det er absolutt noe som heter naturlig pen. Jeg kjenner mange som jobber innen sminke/hår, personer som lever av utseendet sitt og som jobber med folk som må tilpasse utseende med sminke, hår og klær. Felles for alle er at de snakker om "naturlig pen" som begrep. En nær kompis av meg jobber med film og er opptatt av menneskers utseende, han ser på beinbygning, hvem som vil ta seg ut på film og reklame osv. Han snakker absolutt om "naturlig pen", og sier at de som enten er naturlig pene eller som har gode farger i seg selv ikke trenger noe sminke til hverdags, at de ofte ser bedre ut uten.

At mange kan fremheve sine beste trekk og se mer opplagt ut med noe sminke, det er en annen sak.

Men det er også forskjell på å fremheve sine trekk og se litt mer opplagt ut og det å legge lag på lag på lag med sminke.

Men hvorfor eier du sannheten om at alle ser bedre ut med sminke? :P

(ikke Hi)

Skrevet

Jeg er en jente på 14 som bruker sminke. Grunnen til at jeg bruker sminke er at det er at jeg liker og tegne og sånn.. og hva er vell bedre enn å bruke fjeset som ark?!😂 Altså jeg sminker meg siden jeg synes det er gøy hvordan man påfører sminken, og ser ut som en helt annen person! I helgene og sånn behøver jeg ikke å bruke sminke. Det er ikke sånn at når jeg er med vennene mine så må jeg bruke sminke! Og folk har jo forskjellig syn på det og bruke sminke. Men det jeg ikke forstår er at 5 klassinger og sånn stapper fjeset fullt i sminke! Fordi JA sånn har samfunnet blitt! Og det er helt syyyykt! Men folk har forskjellig syn på ting, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor dere skriver på nettet at dere synes det ser helt forferdelig ut når folk bruker sminke! Altså jeg mener at det ser mye verre ut nå folk ikke bruker sminke! Dette viser hvor forskjellig folk ser på ting...

Anonymous poster hash: 7bcc7...8f6

Skrevet

Når jeg tar det opp med feminister får jeg bare til svar at, "jeg gjør det for min egen skyld, det er patriarkalsk av deg å tenke at jeg gjør det for noen andres skyld". Spør jeg om, "gjør du det virkelig hvis du skal sitte hjemme og slappe av en søndag", så får jeg, "ja, selvfølgelig! det får meg til å slappe av når jeg sminker meg selv", til svar.

Jeg er forundret, virkelig forundret, over at feminister faktisk synes sminke er noe positivt. Jeg ser det bare som nok en ting som krever at kvinner skal være sånn og sånn. Selv blant venninner. Jeg er ikke særlig begeistret for sminke. Aldri vært.

Dette ble litt mye "la oss brenne bh-ene på bålet" for meg.

Jeg liker å bruke litt sminke og jeg liker å ta meg bra ut.

Jeg er kvinnelig toppleder og har jobbet i flere mannsdominerte bransjer, så jeg har brutt mange barrierer og gått gjennom noen glasstak. Feminist som få.

Mitt råd er å se på hvilke verdier vi representerer og på like muligheter for alle, uavhengig av kjønn.

Kvinner er kvinner verst tenker jeg ofte når jeg er inne på DIB. Hvorfor er det feil å bruke sminke?

Anonymous poster hash: 2921b...110

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig!

Skrevet

Jeg er en jente på 14 som bruker sminke. Grunnen til at jeg bruker sminke er at det er at jeg liker og tegne og sånn.. og hva er vell bedre enn å bruke fjeset som ark?!😂 Altså jeg sminker meg siden jeg synes det er gøy hvordan man påfører sminken, og ser ut som en helt annen person! I helgene og sånn behøver jeg ikke å bruke sminke. Det er ikke sånn at når jeg er med vennene mine så må jeg bruke sminke! Og folk har jo forskjellig syn på det og bruke sminke. Men det jeg ikke forstår er at 5 klassinger og sånn stapper fjeset fullt i sminke! Fordi JA sånn har samfunnet blitt! Og det er helt syyyykt! Men folk har forskjellig syn på ting, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor dere skriver på nettet at dere synes det ser helt forferdelig ut når folk bruker sminke! Altså jeg mener at det ser mye verre ut nå folk ikke bruker sminke! Dette viser hvor forskjellig folk ser på ting...

Sånn tenkte jeg da jeg var fjorten, også. Må le litt når jeg ser på bilder fra den tiden, hadde på så utrolig mye sminke. Jeg syns det var fint den gangen. Tolv år senere sitter jeg her, usminka og naturlig pen. Har for så vidt alltid vært pen, da😉

Anonymous poster hash: dc5df...21f

Skrevet

Kvinner er kvinner verst tenker jeg ofte når jeg er inne på DIB. Hvorfor er det feil å bruke sminke?

Var ikke meg du spurte, men fikk lyst å svare likevel.

Det må ikke være noe galt i å bruke sminke. Jeg forstår ikke HI og hun du kommenterte mener det.

Men det at svært mange i dag ikke greier å gå ut av huset uten mange lag med sminke, da begynner det å bli litt hysterisk. Og da tror jeg også at kvinner er for mye påvirket av reklame og mote. Vi "skal" se ut på en bestemt måte. Da presses kvinner inn i en form, en form som også skaper en hel rekke falske behov, og som skaper mye utilfredshet for de som ikke får til å sminke seg "riktig". Vi påvirkes og formes langt mer av reklame og mote enn de fleste er bevisst, og da er det jo egentlig noe som påføres oss av markedskrefter som bestemmer at akkurat i år skal vi se slik og slik ut.

Det er ikke noe galt i å bruke sminke, men det er galt når flere og flere kvinner ikke tør gå ut uten å ha lagt en maske på ansiktet (for mye av den nye sminken er nesten som en maske, uansett hvor fint den er lagt). Det blir nesten litt som da alle kvinner skulle gå i korsett. De fleste den gangen gikk jo med korsett fordi de ville, ikke fordi de ble tvunget til det. Nå er det heldigvis ganske fritt med klær, men sminke er blitt en slags ny tvangstrøye for mange.

Jeg har ingen problemer med å gå uten sminke, går ofte uten. Men jeg bruker like ofte også litt maskara og rouge. Det er kun fordi jeg føler jeg ser litt mer våken ut, ikke fordi jeg føler jeg må eller at det er forventet av meg. Skal jeg på fest eller i en annen større tilstelning, da kan jeg legge litt mer sminke.

Jeg forstod Hi dit at hun synes det er et faresignal når unge jenter og kvinner ikke lenger kan gå ut uten sminke, at de ikke har godt nok selvbilde til å kunne gå uten sminke.

Skrevet

Var ikke meg du spurte, men fikk lyst å svare likevel.

Det må ikke være noe galt i å bruke sminke. Jeg forstår ikke HI og hun du kommenterte mener det.

Men det at svært mange i dag ikke greier å gå ut av huset uten mange lag med sminke, da begynner det å bli litt hysterisk. Og da tror jeg også at kvinner er for mye påvirket av reklame og mote. Vi "skal" se ut på en bestemt måte. Da presses kvinner inn i en form, en form som også skaper en hel rekke falske behov, og som skaper mye utilfredshet for de som ikke får til å sminke seg "riktig". Vi påvirkes og formes langt mer av reklame og mote enn de fleste er bevisst, og da er det jo egentlig noe som påføres oss av markedskrefter som bestemmer at akkurat i år skal vi se slik og slik ut.

Det er ikke noe galt i å bruke sminke, men det er galt når flere og flere kvinner ikke tør gå ut uten å ha lagt en maske på ansiktet (for mye av den nye sminken er nesten som en maske, uansett hvor fint den er lagt). Det blir nesten litt som da alle kvinner skulle gå i korsett. De fleste den gangen gikk jo med korsett fordi de ville, ikke fordi de ble tvunget til det. Nå er det heldigvis ganske fritt med klær, men sminke er blitt en slags ny tvangstrøye for mange.

Jeg har ingen problemer med å gå uten sminke, går ofte uten. Men jeg bruker like ofte også litt maskara og rouge. Det er kun fordi jeg føler jeg ser litt mer våken ut, ikke fordi jeg føler jeg må eller at det er forventet av meg. Skal jeg på fest eller i en annen større tilstelning, da kan jeg legge litt mer sminke.

Jeg forstod Hi dit at hun synes det er et faresignal når unge jenter og kvinner ikke lenger kan gå ut uten sminke, at de ikke har godt nok selvbilde til å kunne gå uten sminke.

"Svært mange i dag ikke greier å gå ut av huset uten mange lag med sminke". Hvor har du det fra? Forskning eller synsing? Dette er jo bare en tom påstand. En påstand jeg ikke kjenner meg igjen i.

Og eksemplet ditt med korsett er et godt eksempel. Kvinner (og menn) har til alle tider likt å pynte seg. Det er bare forskjellige måter å pynte seg på til ulike tider, det er forskjellig mote. Det er ikke noe galt i å like å pynte seg. Og det er ikke noe nytt. Slik har det vært til alle tider. Kanskje det ligger i menneskets natur?

Skrevet

Det eneste jeg har noe i mot er de stygge vippeextensione folk kliner på seg nå. Det ser jo IKKE bra ut. Du har små "lus" langs vippekanten og ser helt idiot ut. 

Anonymous poster hash: 5a1d2...891
Skrevet

Jeg er dessverre ikke pen uten sminke. Huden er blank og litt smårosa og noen nupper. Brynene er ujevne og uten sminke ser jeg trøtt ut. Har ikke flere lag på da. Matter og jevner huden med camuflagepudder og ordner brynene og har på mascara. Når jeg vil være ekstra pen har jeg på øyenskygge.

Skulle ønske jeg slapp. Men er ikke bra nok som jeg er nei. Men tør likevel å vise meg til mine nærmeste ja. Kan gå en hel søndag uten f.eks.

Skrevet

Dette ble litt mye "la oss brenne bh-ene på bålet" for meg.

Jeg liker å bruke litt sminke og jeg liker å ta meg bra ut.

Jeg er kvinnelig toppleder og har jobbet i flere mannsdominerte bransjer, så jeg har brutt mange barrierer og gått gjennom noen glasstak. Feminist som få.

Mitt råd er å se på hvilke verdier vi representerer og på like muligheter for alle, uavhengig av kjønn.

Jeg skrev ikke at det var galt  å bruke sminke. Men siden du spør, jeg mener det er galt at det, for mange, veldig mange, er umulig å vise seg utenfor døren uten sminke. Dette, "sminker meg for min egen skyld", er bare tøv. Folk sminker seg fordi de er redde for å bli dømt for hvordan de ser ut uten sminke. Nå har det gått så langt at folk ikke en gang tør å vise seg uten sminke. Det, synes jeg, er både fryktelig trist og fryktelig galt.

Skrevet

Og så er det også noe som heter indre skjønnhet. Det vil si at en person er tvers igjennom god. Det reflekteres også ofte på utseendet - personen blir vakker selv om hun/han har skjev nese eller uren hud.

På samme vis går det an å ha lag på lag med sminke - og allikevel være direkte uskjønn.

Skrevet

"Svært mange i dag ikke greier å gå ut av huset uten mange lag med sminke". Hvor har du det fra? Forskning eller synsing? Dette er jo bare en tom påstand. En påstand jeg ikke kjenner meg igjen i.

Og eksemplet ditt med korsett er et godt eksempel. Kvinner (og menn) har til alle tider likt å pynte seg. Det er bare forskjellige måter å pynte seg på til ulike tider, det er forskjellig mote. Det er ikke noe galt i å like å pynte seg. Og det er ikke noe nytt. Slik har det vært til alle tider. Kanskje det ligger i menneskets natur?

Nei, det er ikke bare en tom påstand. Kjenner flere lærere som forteller om at jentene de har i klassene sine sliter med dette, ved forsøk på å ta det opp får de høre at man må ha sminke for å ikke falle utenfor.

Hører det også fra mange som har barn i den alderen, og hører det av mange jeg møter gjennom jobb.

Da er det ikke lenger bare synsing, det er manges erfaring.

Skal sies at det er langt mer av dette her jeg bor nå enn der jeg bodde tidligere, så mulig det er lokale forskjeller også.

Å pynte seg ligger helt sikkert i menneskets natur, men det er bekymringsverdig når mange ikke lenger tør vise seg slik de er skapt i ansiktet. Det er naivt om man ikke tror at dette er et skapt behov når så mange må ha mange lag med sminke for å bevege seg ute. Et behov skap av flere bransjer som kun er ute etter en ting - å påvirke målgruppene til å bli livsvarige forbrukere av deres produkter og skape falske behov for at de selv skal tjene mest mulig.

Skrevet

Det eneste jeg har noe i mot er de stygge vippeextensione folk kliner på seg nå. Det ser jo IKKE bra ut. Du har små "lus" langs vippekanten og ser helt idiot ut.

Anonymous poster hash: 5a1d2...891

Jeg synes det e sykt fint! Så ikke si sånt! Du har ikke peiling på noen ting!

Skrevet

Jeg går på ungdom skolen og det er ikke sånn at alle bruker sminke. Det er faktisk bare tre i klassen min som bruker litt mye sminke og jeg er en av dem! Noen av de andre bruker litt mascara.. men deg er ikke sånn at det er feil å sminke seg på en måte men s den andre måten er rett. Det er ikke noe fasit svar på sminke! Men jeg forstår ikke hvorfor folk synes deg er galt i å bruke sminke? Folk har forskjellig syn på ting! Det er jo så mye positivt med sminke! Du ser mer våken ut. Men selfølgelig hvis du ser ut som du har falt ned i en brønn me fondation og pudder så synes jeg det går litt langt. Men så har deg seg sånn at noen synes faktisk det er fint med så mye sminke! Det er mange som går rundt og baksnakker folk som bruker for mye sminke! Og det er bare drit teit! Folk skal gå hvordan de vil uten at folk skal gå rundt og kritisere! Noen mener at naturlig skjønnhet finnes, mens jeg mener det motsatte. Folk tenke forskjellig og det må bare aksepteres!!!!!

Skrevet

Og så er det også noe som heter indre skjønnhet. Det vil si at en person er tvers igjennom god. Det reflekteres også ofte på utseendet - personen blir vakker selv om hun/han har skjev nese eller uren hud.

På samme vis går det an å ha lag på lag med sminke - og allikevel være direkte uskjønn.

... også holder vi alle hender og synger "cumbaya" ...?

Skrevet

Det som fascinerer meg mest er at unge, pene jenter virkelig ønsker å se eldre ut en det de er! Fjortiser, ja, men de som er ca 20-ish. Både fillers i ung alder, samt lag på lag med sminke, gjør at det er umulig å se om de er 18 eller 45 - de ser jo klin like ut! Og det er ikke til de yngstes fordel, for å si det sånn... Ta Isabel R, f.eks. Hun var jo veldig pen før, men nå ser hun ut som om hun er 40+. Hun er vel ca 20?

Anonymous poster hash: f08ad...965

Skrevet

Indre skjønnhet er noe piss, man blir ikke finere av det

Anonymous poster hash: 3cf23...e38

Skrevet

Isabel ser ikke ut som hun er 40! Er du blind? Burde nokk dra til legen!

Skrevet

Å ha på et korsett er noe HELT annet enn å "like å pynte seg", altså. Man kan like godt påstå at man trives aller best i en tvangstrøye. Det er og blir en løgn.

Anonymous poster hash: 8c9b1...e79

Skrevet

Selvsagt eier vi alle det problemet. Det ER et problem at jenter/ kvinner blir fortalt at de er penest med sminke,og altså da ikke bra nok som de er. Det ER et problem at utseendet til damer fortsatt betyr så mye for vellykkethet. Det ER et problem at unge jenter (og eldre damer) i stadig større grad opererer seg for å endre utseendet og at dette idag er normalisert. Det er også fryktelig skremmende at så veldig mange hunnkjønn ikke ser dette, og tvert imot bidrar til å opprettholde denne utviklingen.

Anonymous poster hash: ed481...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...