Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Kommer ikke til å gå nærmere inn på detaljer her enn det som kommer frem i hovedinnlegget. Saken gjelder dette: -Har ett barn fra før. Far mistet samværsrett i retten. Felles foreldreansvar selv om far ikke har rett til samvær. -gift på nytt, og vi har felles barn med alvorlig barneleddgikt. Vi har fått anbefalt å flytte til Spania nært reuma sol-senteret. Vi kommer altså til å flytte av medisinske grunner. Kan far nekte meg dette? Hva blir alternativet når barnet uansett ikke kan bo med far/ha samvær? Han sier at det er uaktuelt. Mange stygge SMS nå med trusler om nye runder i retten. Barnevern, sakkyndige og dommere (i flertall) anbefaler INGEN samvær. Kan han likevel nekte? Og på hvilket grunnlag? Anonymous poster hash: e7e37...b2d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Så lenge far har foreldreansvar kan han nekte å flytte barnet ut av landet. Anonymous poster hash: 6d29f...43a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6 Se # 40. Du bør vurdere å gå til sak for å få fullt foreldreansvar. Det gis sjelden, men kan være aktuelt feks ved vold, rus eller hvis far nekter å underskrive papirer for pass etc. Hilsen jurist Anonymous poster hash: 27690...30e
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6 Se # 40. Du bør vurdere å gå til sak for å få fullt foreldreansvar. Det gis sjelden, men kan være aktuelt feks ved vold, rus eller hvis far nekter å underskrive papirer for pass etc. Hilsen jurist Anonymous poster hash: 27690...30e Det var det jeg trodde, og takk for svar. Hva kan skje om vi reiser likevel? Hi Anonymous poster hash: e7e37...b2d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Det var det jeg trodde, og takk for svar. Hva kan skje om vi reiser likevel? Hi Anonymous poster hash: e7e37...b2d Vi snakker om vold, alkohol og grov psykisk mishandling av barnet. Etter tre rettsrunder mistet han alt. Hi Anonymous poster hash: e7e37...b2d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 Det var det jeg trodde, og takk for svar. Hva kan skje om vi reiser likevel? Hi Anonymous poster hash: e7e37...b2d Du kan miste ungen og få fengselsstraff Anonymous poster hash: cee23...2fb
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Du kan miste ungen og få fengselsstraff Anonymous poster hash: cee23...2fb For at jeg tar med barnet på midlertidig opphold utenlands? Når far ikke har rett til å se barnet engang? Anonymous poster hash: e7e37...b2d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 For at jeg tar med barnet på midlertidig opphold utenlands? Når far ikke har rett til å se barnet engang? Anonymous poster hash: e7e37...b2d Ja. Fordi han har foreldreansvar. Spiller ingen rolle om han har samvær eller ikke. Skal man flytte utenlands med barn må alle som har foreldreansvar samtykke. Dersom far ikke samtykker og du likevel tar barnet ut av landet så er det per definisjon kidnapping / barneortføring. Anonymous poster hash: 6d29f...43a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 Hi, du må oppsøke en advokat med en gang, og få faglig forankrede råd før du gjør noe som helst. Har du ikke allerede advokat etter tre runder i retten, da? Ikke ta barnet med deg utenlands uten å ordne dette først, det er selvfølgelig kidnapping. Jeg forstår godt hvorfor du ønsker å flytte utenlands, og synes det høres ut som en god løsning, men gjør det praktiske først. Anonymous poster hash: 842f4...2c3
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Vi snakker om vold, alkohol og grov psykisk mishandling av barnet. Etter tre rettsrunder mistet han alt. Hi Anonymous poster hash: e7e37...b2d Ble det ikke forhandlet om fullt foreldreansvar i retten? Hvis ikke bør du gjøre det nå. Du har god sjanse med alt det du nevner her. Hvis det ble forhandlet om og du ikke fikk fullt foreldreansvar, hvordan begrunnet retten det? Anonymous poster hash: 27690...30e
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 Hvor gammelt er barnet du har fra før? Vi tenker også å flytte til utlandet men venter til barnet er så stort at hun kan uttale seg og velge uansett hva far mener (han har heller ikke samvær men vi har felles foreldreansvar). Hun er 12 år nå og tenker at vi må vente til hun er 16 år. Anonymous poster hash: 8bd1a...6e1
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #12 Skrevet 13. februar 2017 Tusen takk for gode svar 😊 Jeg har advokat, men ikke fri rettshjelp. Advokaten min koster 2300,- pr time, og hadde håpet å slippe å bruke han, men ser at jeg må det. Får gå for fullt foreldreansvar. Barnet er 11 år og har ingen lyst til å se far pga det som har skjedd tidligere. Barnet er redd sin far. Hi Anonymous poster hash: e7e37...b2d
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #13 Skrevet 13. februar 2017 2300hlrtes ut som veldig høy timesats. Håper det er inkl mva? Hvis ikke bør du finne en ny.. Anonymous poster hash: 27690...30e
Anniedoug Skrevet 13. februar 2017 #14 Skrevet 13. februar 2017 Du må kreve fullt foreldreansvar alene, så lenge far nekter. Du har gode argumenter for å ville flytte og fars nekting vil kunne brukes som argument for å ta fra ham foreldreretten. Hadde han kommet til meg for å få juridiske råd etter å ha mottatt stevning fra deg ville jeg gitt han råd om å inngå avtale med deg om flytting
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #15 Skrevet 13. februar 2017 2300hlrtes ut som veldig høy timesats. Håper det er inkl mva? Hvis ikke bør du finne en ny.. Anonymous poster hash: 27690...30e Ja, det er inkl mva. Vil uansett ikke ha ny, han er helt rå! Anonymous poster hash: e7e37...b2d
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #16 Skrevet 13. februar 2017 Du må kreve fullt foreldreansvar alene, så lenge far nekter. Du har gode argumenter for å ville flytte og fars nekting vil kunne brukes som argument for å ta fra ham foreldreretten. Hadde han kommet til meg for å få juridiske råd etter å ha mottatt stevning fra deg ville jeg gitt han råd om å inngå avtale med deg om flytting Ja, det er jo det jeg tenker at jeg må gjøre. Jeg får prøve å advare om at jeg går via advokat, så håper jeg han tar til vettet. Han ser ikke barnet uansett, så jeg forstår ikke hva som er vanskelig. Hi Anonymous poster hash: e7e37...b2d
Anniedoug Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 Ja, det er jo det jeg tenker at jeg må gjøre. Jeg får prøve å advare om at jeg går via advokat, så håper jeg han tar til vettet. Han ser ikke barnet uansett, så jeg forstår ikke hva som er vanskelig. Hi Anonymous poster hash: e7e37...b2d Det er en måte for ham å utøve makt over deg. Jeg tror du har god sjanse for å vinne frem med dette i en evt rettssak
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2017 #18 Skrevet 18. februar 2017 For at jeg tar med barnet på midlertidig opphold utenlands? Når far ikke har rett til å se barnet engang? Anonymous poster hash: e7e37...b2d Men så ikke meld flytting på barnet, da. Hvis dere er borte i f eks 3 måneder har ikke barnet emigrert, og du trenger ikke melde fra om noe. Et spm bare: hvis far ikke har samvær, hvordan vet han hva dere planlegger? Anonymous poster hash: b0e5a...2c0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2017 #19 Skrevet 18. februar 2017 Men så ikke meld flytting på barnet, da. Hvis dere er borte i f eks 3 måneder har ikke barnet emigrert, og du trenger ikke melde fra om noe. Et spm bare: hvis far ikke har samvær, hvordan vet han hva dere planlegger? Anonymous poster hash: b0e5a...2c0 Hvis jeg tar med barnet uten å varsle så kan han melde meg for kidnapping. Vi skal være vekke minst 6 mnd, så jeg har nødt til å si fra. Svar på spørsmålet ditt: Siden vi har delt foreldreansvar, så trenger jeg fars samtykke for å flytte utenlands. Foreldreansvar og omsorg er ikke det samme. Ganske tullete når han ikke har noe samvær.. men nå går jeg rettens vei for å få eneansvaret. Anonymous poster hash: e7e37...b2d
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #20 Skrevet 19. februar 2017 Hvis jeg tar med barnet uten å varsle så kan han melde meg for kidnapping. Vi skal være vekke minst 6 mnd, så jeg har nødt til å si fra. Svar på spørsmålet ditt: Siden vi har delt foreldreansvar, så trenger jeg fars samtykke for å flytte utenlands. Foreldreansvar og omsorg er ikke det samme. Ganske tullete når han ikke har noe samvær.. men nå går jeg rettens vei for å få eneansvaret. Anonymous poster hash: e7e37...b2d Men det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte hvordan han vet hva du planlegger, siden han har begynt å lage helvete allerede? Anonymous poster hash: b0e5a...2c0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #21 Skrevet 19. februar 2017 Men det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte hvordan han vet hva du planlegger, siden han har begynt å lage helvete allerede? Anonymous poster hash: b0e5a...2c0 Han vet fordi jeg har bedt om samtykke. Hi Anonymous poster hash: e7e37...b2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå