Gå til innhold

Burde jeg si noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 14 år og har et søsskenbarn på 13. Hun bor i en annen og større by en det jeg gjør.

Hun og en venninne har hatt overnatting. Og på den overnattingen så hadde venninen til søsskenbarnet tatt bilde av rumpene deres når de bare hadde på seg truse, i tilleg til at hut tok bilde av søsskenbarnet mitt i BH! Og søsskenbarnet mitt viste ikke en gang at hun tok bildet!

Hun sendte bildene til hele skolen. Og søsskenbarnet mitt har fått mange meldinger av gutter og sånn som har spurt om nudes bilder OSV...

Dette sa søsskenbarnet mitt til meg idag. Og hun vil ikke si det til moren hennes (tanten min). Og jeg ble helt sjokkert, men hun sa at at det var helt normalt å gjøre sånn.. samtidig som hun ble kjempe lei seg. Men tingen er at hun ikke tørr og si det til moren sin eller andre voksne. Den eneste andre enn vennene hennes hun har sagt det til er meg!!

Og hun stoler på meg, men jeg vet ikke om jeg burde si det til mamma sånn at hun kan ringe til moren hennes(søsteren til mamma) eller ikke. Fordi hvis jeg sier det så kommer sikkert ikke søsskenbarnet mitt til å stole på meg mer. Men hvis jeg ikke sier det så blir det heller ikke bra!

Hva burde jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår at du føler dette er vanskelig. Men av og til så er ting viktige å si fra om. Og dette mener jeg er en av de gangene.

Jeg ville foreslått en gang til for søskenbarnet ditt at hun må snakke med moren sin. Det at de andre har tatt bilder av henne og spredt på nettet slik de har gjort, det er ulovlig. Og om hun ikke snakker med noen voksne om dette kan hun oppleve at de fortsetter å gjøre slikt med henne, og verre ting.

Søskenbarnet ditt ønsker jo ikke at dette skal fortsette, men det risikerer hun at det gjør om hun ikke får stoppet det med det samme. Grunnen til at hun ikke vil at moren eller andre skal vite er jo trolig fordi hun synes det er flaut, og hun ikke vil at andre skal se bildene. Men hvis hun ikke sier fra får hun ikke stoppet bildene, og hun risikerer også at de blir brukt på en verre måte og at hun vil oppleve det samme igjen.

Så jeg synes du skal snakke med moren din, fortell moren din at du synes dette er kjempevanskelig fordi søskenbarnet ditt har sagt at du ikke skal si noe om det. Da kan moren din ta ansvaret videre.

Kanskje søskenbarnet ditt blir sur på deg nå, men senere vil hun trolig forstå at du måtte si fra for å hjelpe henne.

Snakk med moren din, du :)

Anonymous poster hash: 55ee5...7b6
Skrevet

Oy da. Dette skjønner jeg er en skikkelig knipe. På den ene siden har jeg lyst til å be deg snakke med moren din uansett, men på den andre siden vil jo det være et tillitsbrudd i forhold til søskenbarnet ditt. Hvordan hadde det vært å be søskenbarnet ditt snakke med mammaen sin først, og si at om hun ikke gjør det, så vil du si noe, fordi det er så viktig? Denne hemmeligheten er veldig stor å bære på helt alene. Dessuten kan de voksne hjelpe dere med at bildene ikke blir spredd videre. Hvilke elektroniske plattformer er bildene spredd på? Om de ligger permanent et sted kan dere ta kontakt med slettmeg.no.

Anonymous poster hash: 12b7b...ff8

Skrevet

Og det med å bli tatt bilde av sånn forstår jeg er flaut, men vit at nesten alle vi som er voksne nå har funnet på noen halvseksuelle sprell i den alderen. Det er da man begynner å finne ut av dette med kropp og seksualitet og i utforskningen av dette gjør man av og til mye rart. Så om søskenbarnet ditt er flau, så vit at dette er helt normalt, men det er ikke greit å ta bilder av det og sende det til andre. Her er det venninnen til søskenbarnet ditt (og alle som har spredd det videre) som har gjort noe galt. Ikke søskenbarnet ditt.

Anonymous poster hash: 12b7b...ff8

Skrevet

Takk for alle svar!! Jeg prøver å få henne til og si det selv, men hvis ikke hun sier noe, så sier jeg det.

Anonymous poster hash: d497c...6c6

Skrevet

Hvordan er mammaen din og tanten din da, tror du ikke de kan snakke sammen om dette uten at søskenbarnet ditt får vite at du har "sladret".

Jeg har barn på 13 og 16 år selv, og her er det stor enighet blant foreldrene om at vi gjerne vil vite hva som skjer uten at vi trenger fortelle hvem som har sladret.

F.eks da det var en episode med erting og ufine kommentarer på instagram snakket jeg med sønnen min om dette og han ville vite hvor jeg hadde fått vite om dette fra. Da svarte jeg bare at det er flere av ungdommene som har snakket med foreldrene sine om denne episoden, så akkurat hvor jeg har det fra spiller ingen rolle. 

Kan ikke tanten din si noe tilsvarende til kusinen din? Hun har fått vite at det er spredd undertøybilder av henne fordi noen som har sett bildene har fortalte det til foreldrene sine også har foreldrene snakket sammen om dette. La henne tro at det er "foreldrenettverket" på skolen hennes som tar tak i dette uten å da fortelle at du har sladret.

Anonymous poster hash: e44f7...449
Skrevet

Hvordan er mammaen din og tanten din da, tror du ikke de kan snakke sammen om dette uten at søskenbarnet ditt får vite at du har "sladret".

Jeg har barn på 13 og 16 år selv, og her er det stor enighet blant foreldrene om at vi gjerne vil vite hva som skjer uten at vi trenger fortelle hvem som har sladret.

F.eks da det var en episode med erting og ufine kommentarer på instagram snakket jeg med sønnen min om dette og han ville vite hvor jeg hadde fått vite om dette fra. Da svarte jeg bare at det er flere av ungdommene som har snakket med foreldrene sine om denne episoden, så akkurat hvor jeg har det fra spiller ingen rolle.

Kan ikke tanten din si noe tilsvarende til kusinen din? Hun har fått vite at det er spredd undertøybilder av henne fordi noen som har sett bildene har fortalte det til foreldrene sine også har foreldrene snakket sammen om dette. La henne tro at det er "foreldrenettverket" på skolen hennes som tar tak i dette uten å da fortelle at du har sladret.

Anonymous poster hash: e44f7...449

Ååååå! Det var en smart ide! Tak skal prøve det.

Skrevet

Nå har jeg prøvd å få henne til å si det! Også har jeg sagt til henne hvor alvorlig dette er OSV... Men nå sier hun at hun har bedt folk om å slette bildene, og at de har slettet bildene. Men det tror ikke jeg noe på. Siden de forsvinner jo ikke over natten liksom. Hun sa også at hun overdriver å sånn... Men jeg tror hun bare sier dette pga hun er redd for at jeg skal si noe.

Skrevet

Hun sa plutselig at det bare var sånn 10 personer som hadde sett det, og at hun bare har overdrivet veldig! Men jeg mener at disse bildene ennå ligger der ute. Og at hun underdriver hele denne saken!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...