Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Jeg har skrevet her om min unge søster på 20 som ble sammen med en som viste seg å muslim. Hun har giftet seg med han muntlig, får ikke ha kontakt med venner, han leser alle SMSene hennes, sagt mye stygt til min mor og jeg har hatt en del diskusjoner så her er han ikke velkommen. Nå har jeg fått vite fra hennes venninne at han har vært voldelig mot min søster flere ganger, slått henne. De gangene har venninnen avtalt med henne at hun skal komme og hente henne pluss tingene hennes. Men hver gang har søsteren min trukket seg. Til min mor sier hun at hun har det fint, men hun er helt forandret. Dette er så vondt, så hva gjør jeg? Denne venninnen hadde også snakket med min mor i dag og fortalt om volden, men de vet ikke hva de skal gjøre. Er så redd dette skal ende veldig stygt. Anonymous poster hash: 12c34...852
Mamma_til_2 Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Vet dere at de er vold så ringer dere politiet.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Jeg husker det du har skrevet tidligere. Det høres virkelig ikke bra ut! Jeg ville tatt en telefon til det lokale krisesenter og bedt om råd. De har jo erfaring med slike saker og vet kanskje mer om hva man kan/bør gjøre evn ikke bør gjøre for å hjelpe henne best mulig. Anonymous poster hash: d1897...6c3
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Dette er bare starten dessverre. Han blir ikke bedre, slikt går bare en vei. Oppsøk henne og tilbyr hjelp gjentatte ganger når han ikke er der. Tilslutt blir hun med. Etterpå er det bare å minne han på at han bor i Norge og skal følge Norges lover, regler og levemåte. Hvis han ikke vil det kan han bare pelle seg hjem til der han kommer ifra. Anonymous poster hash: f3807...6ca
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 Han er født og oppvokst i Norge, men har en far som er ekstrem i sin religion. Faren satt og ba i flere timer om at egen sønn skulle dø etter de hadde hatt en uenighet. Vi får prøve det vi kan. Er skikkelig redd for henne. HI Anonymous poster hash: 12c34...852
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 Jeg hadde tvunget henne med meg, for det er det hun ønsker innerst inne. Da kan hun fraskrive seg alt ansvar ovenfor den drittsekken som holder på henne, og hun slipper å føle skyld for å dra. Anonymous poster hash: 84c15...dc9
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 Det er tvinge henne jeg vil, men er det rette veien? For jeg tenker hun elsker han vel også, innimellom volden. Stakkars jente, 20 år! Jeg er så sint, det er flere måneder siden jeg sa foreldrene mine måtte gjøre noe, men de tror han er snill også. De er redd for å miste henne helt om de tvinger henne. Hun kommer til å bli ødelagt for livet om hun blir hos han. HI Anonymous poster hash: 12c34...852
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 Få henne vekk fra han før de får barn. Da er hun knyttet til ham for alltid, uansett hva som skjer. Anonymous poster hash: 844a9...f0d
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 Shit!! Ja, jeg husker deg. Dere må gjøre alt dere kan for å få henne unna! Jeg var nødt til å ta et valg vedr min bror. Vi har dessverre ikke kontakt i dag, men jeg tror jeg i hvert fall fikk "reddet" han. Det er verdt det. Ikke samme problemstilling som din søster, men går ut på det samme, å redde et nært familiemedlem. Anonymous poster hash: ecd79...594
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 Jeg vet ikke om min mor er den rette til å ta stilling til dette heller. Vi har vokst opp i et hjem med en voldelig pappa, mot min mamma, aldri mot oss. Men han søkte hjelp og har gått til psykolog i mange år, så det er mange år siden volden sluttet. Den gang ble det tiet ihel. Jeg nekter å la det ties ihel med søsteren min. HI Anonymous poster hash: 12c34...852
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #11 Skrevet 11. februar 2017 Ja, i slike tilfeller er "tvang" helt riktig. Hun er kun 20 år! Hun TRENGER at noen hjelper henne. Dere skal hente henne, dra henne inn i bilen og hjelpe henne med alt, mens dere forteller henne at dere tar ansvar, hun trenger ikke være redd, han skal aldri få skade henne. Det er IKKE kjærlighet hun føler, antageligvis er det en form for desperasjon ifht. oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 84c15...dc9
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #12 Skrevet 11. februar 2017 Jeg synes du skal gå til politiet og be om råd der, Hi. Du har tipset anonymt før, det kan jo ta tid før politiet tar tak i det, og uansett så vil de ikke gjøre noe særlig annet enn å holde øye med ham så lenge han ikke har gjort noe som er straffbart med tanke på terrorlovgivningen. Men nå er det snakk om familievold, og det er en annen sak enn det du tipset politiet om sist. Jeg ville gått til politiet og bedt om råd. For skal dere få henne bort tror jeg dere må planlegge det veldig nøye på forhånd. Det er jo helt tydelig at hun ønsker seg bort fra den voldelige og fanatiske mannen. Problemet med å avtale med henne om å komme og hente henne er at hun da rekker å tenke gjennom ting før dere er der, og da vokser trolig bare redselen hennes til et nivå hvor hun ikke takler det. I tillegg er hun jo allerede så nedpsyket at hun tror alt han gjør mot henne er fordi han elsker henne og fordi hun gjør feil. Og dermed blir kaoset i henne fullstendig, og hun tør ikke fullføre å gå fra ham. Jeg synes du og familien din skal ta et møte om din søster, og for all del IKKE fortelle det til henne! Så skal du snakke med politiet og be om råd der, få vite alt som kan få praktisk betydning - f.eks. hvordan få besøksforbud om mannen truer henne i ettertid. Hvor grensen går for å fjerne henne fra mannen "mot hennes vilje" - det er jo egentlig ikke mot hennes vilje, men å hjelpe henne. Videre må du og familien kontakte nærmeste krisesenter og be om et møte med dem. De kan også hjelpe deg og familien mye mtp. hvordan dere går frem overfor din søster. Siden din søsters venninne er så tett på din søster, og også ønsker å hjelpe henne bort fra mannen, så synes jeg du skal ta henne også med til krisesenteret, og også ta henne med på møtet med dine foreldre. Første tråden du hadde om dette ble du rådet til å handle raskt, Hi. Det gjorde du ikke. Nå kan du IKKE vente med å handle!!! Som en over her sier, dere må få henne bort før hun blir gravid!!! For alt dere vet kan hun allerede være gravid, da må hun bort fra ham før det vises og han vet om det!!! Så - i morgen tar du et møte hvor du får med dine foreldre og din søsters venninne. Dine foreldre må innse at NÅ er siste sjanse for å redde din søster. De må legge fra seg alle håp om at fyren er bra for din søster. Og hvis de fremdeles nøler - bli tøff med dem og still veldig klare spørsmål til dem. Hvordan kan de lukke øynene og late som om mannen er snill når de nå får høre at han er voldelig mot datteren deres? Vil de ikke hjelpe til, så må du få dem til å love å ikke røpe noe for din søster. Så får du alene, eller sammen med venninnen, ta saken videre med politi og krisesenter. Før dere ev. "bortfører" henne, kjøp en ny mobil med kontantkort til henne - eller bestiller abonnement i f.eks. ditt navn - hvor dere sperrer mannens nr. for anrop. Videre legger dere inn alle nr. hun vil trenge, ditt, deres foreldres, venninnens, politiets, krisesenter osv. Den mobilen hun bruker nå bør dere beholde, for det mannen ev. kommer med av trusler til henne blir gode beviser å ha. For de kommer til å komme. Om dere har mulighet til å ta henne med til et annet sted mannen ikke vet om, så er det flott. Hvis ikke, kjør henne rett til krisesenteret og la henne bo der. Der vil hun være sikrere enn om hun er hjemme hos svake foreldre eller hos deg. Jeg sa det i den første tråden din, og jeg sa det i den forrige også - men NÅ har du ikke tid til å gå og tenke og grue deg, Hi. Vil du redde din søster? Det er ikke sikkert dere greier det, men HVIS dere skal ha en sjanse, da må du og dere gjøre det som trengs NÅ. Møte med foreldre og venninnen i morgen! Politi og krisesenter mandag. Må du ta fri fra jobb mandag, da må du det. For du KAN IKKE vente med å gjøre noe nå, Hi, Du og dine foreldre har vært forferdelig tafatte i denne saken - og nettopp det at dere er slik har vært med på å muliggjøre for din søster å bli så distansert fra dere. Beklager å si det, men sier det bare for å vise deg at både du og dine foreldre har et valg nå. Og det valget, det må dere ta NÅ. Gjør dere ikke noe NÅ, da kan dere trolig bare glemme å redde din søster. Vil dine foreldre fremdeles late som om det ikke er så ille, da må DU gjøre det som skal til. Jeg tror din søsters venninne vil hjelpe deg/dere også, men må du gjøre det du nå må alene, da gjør du det alene. Slik det har vært tidligere så tror jeg dessverre ikke dere kommer til å gjøre noe. Jeg håper inderlig at jeg tar feil. For om dere ikke gjør noe nå, da tror jeg at du mister din søster, og at hennes liv - og hennes barns liv - blir et helvetes mareritt. Kanskje hun tross det dere gjør nå likevel går tilbake til ham, men da vet dere i hvert fall at dere har gjort alt dere kan. Er du villig til å gjøre det du må NÅ? Anonymous poster hash: 05351...ac9
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #13 Skrevet 11. februar 2017 Jeg så nå det du skriver om at din far har vært voldelig. Da trekker jeg tilbake det jeg skriver om å involvere dine foreldre. Da synes jeg du skal gjøre dette sammen med din søsters venninne! Eller alene om hun ikke vil. Dine foreldre møter jo seg selv i døren i denne saken. Din far vil trolig ikke si så mye, for han føler vel han ikke har så mye å kritisere han som selv var voldelig i mange år. Dessuten fikk han tilslutt behandling, så da tror han vel at din søsters mann også kan rehabiliteres. Om din mor skal stå på for å få din søster bort fra mannen så må hun jo egentlig innrømme at hun selv burde gått fra deres far da han var voldelig. Og da er det vel lettere å late som om din søsters mann også "bare midlertidig" er voldelig. Trolig er ingen av dine foreldre villige til å innrømme hvor mye dette har påvirket og skadet dere barna. Dine foreldre sitter for dypt nedi sine egne livsvalg og livstraumer, så jeg tviler på at de vil være til noe hjelp. Skal du likevel gjøre et forsøk på å få dem med tror jeg at jeg ville blitt veldig direkte og spurt dem "dere lot oss leve opp i et voldelig hjem. Nå ser dere følgene av det hos min søster, hun har valgt en voldelig mann, akkurat som pappa, bare at denne mannen er mange ganger verre, for han er i tillegg fanatisk religiøs. Om dere ønsker å gjøre godt igjen noe av det dere lot oss gå gjennom i barndommen, da gjør dere nå ALT for å hjelpe til med å få min søster bort fra mannen som allerede har ødelagt livet hennes og bare kommer til å gjøre det mange ganger verre i årene fremover. Er dere villig til å gjøre det som skal til, selv om det kanskje også blir ubehagelig?" Men jeg tror du kanskje må belage deg på at du må stå for handlingene i dette selv. Kanskje det kan hjelpe på om du får noen fra politiet eller krisesenteret til å snakke med dere som familie. Anonymous poster hash: 05351...ac9
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #14 Skrevet 11. februar 2017 Det er faktisk ikke rart hun velger en slik mann mtp at faren har vært voldelig. Det er ikke tull når forskere sier at man må komme seg unna slike, for ungene lærer faktisk at det er slik man skal behandle andre/bli behandlet. Men nå er det slutt på å være tafatt, få noe gjort! Anonymous poster hash: 84c15...dc9
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #15 Skrevet 11. februar 2017 Det er ganske vanelig å velge en mann som ligner ens egen far, også når det gjelder vold. Din søster er voksen. Hun må rett og slett få velge selv. Vær der. Hør på henne, men vent på at hun selv er klar til å bryte opp. Maser dere for mye nå kan det ende med at dere mister henne helt. Anonymous poster hash: 1725a...be5
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #16 Skrevet 11. februar 2017 Jeg husker deg, og de gjentatte innleggene om det samme, masse råd fikk du om tema, men du gjorde ingen ting med saken. Anonymous poster hash: 521cf...d3f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #17 Skrevet 11. februar 2017 Det er ganske vanelig å velge en mann som ligner ens egen far, også når det gjelder vold. Din søster er voksen. Hun må rett og slett få velge selv. Vær der. Hør på henne, men vent på at hun selv er klar til å bryte opp. Maser dere for mye nå kan det ende med at dere mister henne helt. Anonymous poster hash: 1725a...be5 Det er i hvert fall 100 % sikkert at de mister henne om de lar henne leve med denne jævlige mannen!! Og hun blir ikke klar til å forlate han. Hun trenger hjelp. NÅ!! Anonymous poster hash: ecd79...594
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #18 Skrevet 11. februar 2017 Jeg husker deg, og de gjentatte innleggene om det samme, masse råd fikk du om tema, men du gjorde ingen ting med saken. Anonymous poster hash: 521cf...d3f Nemlig. Akkurat det husker jeg også... Anonymous poster hash: f86d2...2ae
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #19 Skrevet 11. februar 2017 Og på samme måte som tidligere ble Hi også da borte fra trådene når alle fortalte henne at hun måtte ta tak i det umiddelbart :/ Anonymous poster hash: 05351...ac9
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #20 Skrevet 12. februar 2017 Er på jobb så har ikke fått sett innom. Som jeg har skrevet i de andre trådene så har jeg hatt mange "møter" med min søster og familien min. Jeg har også snakket med min mamma før jeg reiste på jobb. Sagt at de må ta tak i dette. Jeg kan ikke la barna mine være der borte uten oss når han har fri tilgang der og er velkommen. Fikk sagt alt jeg ville, men hørte hvor tafatt hun er pga søsteren min sier hun har det fint til henne, og at problemet egentlig er at vi ikke aksepterer han. Jeg ble så oppgitt at jeg la på og sa vi ikke kommer til morsdagen. Men så er det vel feil å la henne lide også, men jeg føler jeg må stille et ultimatum. Enten er han velkommen dit, eller oss. Jeg har sagt ifra så mye og de mener bare jeg overreagerer hver gang. Jeg har også sendt inn på politiet.no to ganger ang. hans sympati med IS. Hva kan jeg gjøre når søsteren min sier alt er greit? Jeg skal snakke med henne i morgen, må få det til. HI Anonymous poster hash: 12c34...852
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #21 Skrevet 12. februar 2017 Er på jobb så har ikke fått sett innom. Som jeg har skrevet i de andre trådene så har jeg hatt mange "møter" med min søster og familien min. Jeg har også snakket med min mamma før jeg reiste på jobb. Sagt at de må ta tak i dette. Jeg kan ikke la barna mine være der borte uten oss når han har fri tilgang der og er velkommen. Fikk sagt alt jeg ville, men hørte hvor tafatt hun er pga søsteren min sier hun har det fint til henne, og at problemet egentlig er at vi ikke aksepterer han. Jeg ble så oppgitt at jeg la på og sa vi ikke kommer til morsdagen. Men så er det vel feil å la henne lide også, men jeg føler jeg må stille et ultimatum. Enten er han velkommen dit, eller oss. Jeg har sagt ifra så mye og de mener bare jeg overreagerer hver gang. Jeg har også sendt inn på politiet.no to ganger ang. hans sympati med IS. Hva kan jeg gjøre når søsteren min sier alt er greit? Jeg skal snakke med henne i morgen, må få det til. HI Anonymous poster hash: 12c34...852 Du vil at andre skal gjøre ting, du har ikke lyst til å gjøre ting selv. Om du går til politiet mandag og snakker med dem og ber om råd, og forteller at du to ganger har sendt anonymt tips ang. hans IS-sympatier, da tror jeg du vil bli møtt med mer direkte råd. Anonyme tips blir sjekket, men før han har gjort noe virkelig ulovlig, da gjør jo ikke de noe med akkurat den saken - det må du også forstå. Nå er det snakk om vold i hjemmet, og det er saker som politiet tar på alvor. F.eks. kan politiet velge å anmelde en mann for vold selv om kvinnen selv ikke tør anmelde. Men da må politiet selvfølgelig få vite om volden, og de må ha sett bevis på volden, f.eks. blåmerker eller andre skader på kvinnen. Du bruker energien din feil. Du får ikke foreldrene dine til å snu. Som jeg har skrevet før i denne tråden, din mor og far er altfor opphengt i egne dårlige valg i fortiden, og det å ta avstand fra denne mannen er noe de ikke kan gjøre uten å føle seg falske og kanskje føle at de mister ansikt. Din far valgte å være voldelig, din mor valgte å ikke anmelde ham. Nå håper de at din søsters mann skal snu. Du får ingen hjelp i denne saken av dine foreldre. Innse det. Å straffe dem vil bare føre til at du mister kontakten med både dem og din søster, og din søsters mann vil dermed få enda større grunn til å baksnakke deg, noe som fører til større distanse mellom deg og din søster. Jeg forstår deg virkelig ikke, Hi. Dette er minst tredje tråden du har startet her inne. Du tok ingen av rådene du fikk i første tråden. Og nå er det tydelig at du heller ikke har tenkt å følge noen av rådene du har fått denne gangen. Du spør om råd, men vil helst ikke følge noen av dem. Du venter, du drøyer, du forventer masse av dine foreldre du vet de aldri vil innfri pga. deres forhistorie om vold og bli i et voldelig forhold. Du er akkurat lite unnvikende som dine foreldre. Dine foreldre er fanget av sin egen historie med vold, du får ingen hjelp fra dem. Så skal du vente til de gjør noe, da taper du din søster. Men det er kanskje ikke så farlig likevel? Bare du slipper å gjøre det du synes er ubehagelig? Bli gjerne sint på meg for å være så direkte som jeg er nå, men prøv da å bruke sinnet ditt konstruktivt til å faktisk GJØRE noe som KAN hjelpe din søster! Nå VET du at din søster utsettes for vold. Du VET hun må komme seg unna den mannen før hun blir gravid! Du VET at dine foreldre ikke vil gjøre noe. Slutt å kaste bort tiden og energien med å forsøke å overbevise dine foreldre til å gjøre noe. Dine foreldre vil ikke gjøre noe. Innse det! Og slutt å kaste bort mer tid på å prøve å få dem til å gjøre noe de ikke vil gjøre. De har tydeligvis ikke lært nok av sine egne dårlige livsvalg, og de kommer like tydelig ikke til å gjøre noe nå. Ergo - nå er det opp til deg. Som du egentlig har fått vite helt fra tråd nr. en som du hadde. Din søsters venninne ønsker tydeligvis å hjelpe. Gå sammen med henne til politiet og be om råd. Gå sammen med henne til nærmeste krisesenter for å be om råd ang. hvordan dere best kan forholde dere til din søster nå. Du får masse råd hver eneste gang. Jeg ser egentlig ikke særlig vits å bruke noe mer energi på å svare i trådene dine, for du følger ikke opp rådene du har fått. Du vet hva du må gjøre. Jeg spør deg for siste gang - er du villig til å gjøre det du må for å redde din søster? Anonymous poster hash: 05351...ac9
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #22 Skrevet 12. februar 2017 Problemet er at vi ikke har bevis på noe som helst! Og en søster som sier alt er fint for det er en stund siden hun ble slått ifølge venninnen. Men skal ta rådene deres, snakke med politiet og krisesenter. Og med søsteren min i morgen håper jeg. HI Anonymous poster hash: 12c34...852
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #23 Skrevet 12. februar 2017 Gud forby at de skal få barn sammen, da blir det nok barnevernssak og æresdrap og hele pakka Anonymous poster hash: 9d5db...5d6
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #24 Skrevet 12. februar 2017 Problemet er at vi ikke har bevis på noe som helst! Og en søster som sier alt er fint for det er en stund siden hun ble slått ifølge venninnen. Men skal ta rådene deres, snakke med politiet og krisesenter. Og med søsteren min i morgen håper jeg. HI Anonymous poster hash: 12c34...852 Du må rett og slett fysisk "kidnappe" henne med deg. Beklager, men det er ikke lett for henne å gjøre dette selv. Anonymous poster hash: ecd79...594
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå