Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Jeg ble testet for svangerskapsdiabetes under svangerskapet for 1,5 år siden. Da hadde jeg blodsukkernivå på 4,2 fastende og ti timer etter inntak av sukkergugga på 5,1. Altså jeg hadde det ikke. Nå i det siste har jeg vært veldig tørst og hatt en høy urinproduksjon. Jeg kjøpte meg et blodsukker apparat som kom i posten i går. Målte ca to timer etter et måltid og da hadde jeg blodsukker på 6,7. Samboeren min hadde på 4,1 (også to timer etter måltid) Målte da jeg stod opp idag på fastende mage. Da lå nivået på 5,8. Er jeg i faresonen for å utvikle diabetes? Bør jeg bestille en legetime? Jeg har googla litt og jeg ser jo at jeg er innenfor normal området, men lurer på om det kan tyde på at jeg er i ferd med å få diabetes mtp denne tørsten og at nivåene ligger litt høyt? Erfaringer? Anonymous poster hash: 5d116...fa7
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Jeg ble testet for svangerskapsdiabetes under svangerskapet for 1,5 år siden. Da hadde jeg blodsukkernivå på 4,2 fastende og ti timer etter inntak av sukkergugga på 5,1. Altså jeg hadde det ikke. Nå i det siste har jeg vært veldig tørst og hatt en høy urinproduksjon. Jeg kjøpte meg et blodsukker apparat som kom i posten i går. Målte ca to timer etter et måltid og da hadde jeg blodsukker på 6,7. Samboeren min hadde på 4,1 (også to timer etter måltid) Målte da jeg stod opp idag på fastende mage. Da lå nivået på 5,8. Er jeg i faresonen for å utvikle diabetes? Bør jeg bestille en legetime? Jeg har googla litt og jeg ser jo at jeg er innenfor normal området, men lurer på om det kan tyde på at jeg er i ferd med å få diabetes mtp denne tørsten og at nivåene ligger litt høyt? Erfaringer? Anonymous poster hash: 5d116...fa7 Jeg ble forresten for 9 år siden diagnosert med Pcos. Hadde uregelmessig mens og ingen eggløsning, men eggstokkene mine ble drillet under laparaskopi og jeg har hatt normale eggløsninger og sykluser etter dette de siste 9 årene. Har en bmi på 32, fettfordelingen er hovedsakelig rundt hofter, lår og rumpe. Hadde det vært lurt å legge om til lavkarbo kosthold i min situasjon? HI Anonymous poster hash: 5d116...fa7
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Verdiene dine er innenfor normalen. Et normalt blodsukker skal ligge mellom 4 og 7, og det er helt normalt at blodsukkeret stiger etter inntak av mat. Et blodsukker på 5 ansees som "perfekt". Barnet mitt har diabetes, og til sammenligning lå blodsukkeret på rundt 20 når vi fant det ut. I uregulerte perioder har hun ligget godt over 30. Når det er sagt, vet jeg ikke hvordan det utarter seg under utviklingen av sykdommen. Om du har påfallende økt væskebehov og går veldig mye på do, burde du kanskje uansett oppsøke lege. Anonymous poster hash: a5be4...a5a
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Jeg fikk dia1 i voksen alder. Men jeg lå på mellom 15-20 fastende. Jeg drakk ikke så mye, men urinen min lukta smør/litt søtt. Du ligger innafor normalen på blodsukker. Men du kan be legen om å ta langtidsblodsukker. Anonymous poster hash: 95d40...8fa
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 Er ikke noe i veien for at du kan få tatt fastende blodprøver hos legen din. Anonymous poster hash: 6f11d...0b0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 Helt normale de prøvene der. Anonymous poster hash: ce262...118
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 Hadde ikke vært bekymra for de tallene der. 2 timer etter inntak av den glukosegugga hos legen skal nivået være 7,1 før du har sv.dia. Anonymous poster hash: ef1f7...e1c
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 Hadde ikke vært bekymra for de tallene der. 2 timer etter inntak av den glukosegugga hos legen skal nivået være 7,1 før du har sv.dia. Anonymous poster hash: ef1f7...e1c Ja det vet jeg, og jeg hadde bare 4,7. Men nå (ikke gravid) 1,5 år etter jeg tok glukosebelastningstest i svangerskapet så er fastende på 5.8 og 2 timer etter måltid på 6,7. Hadde jo lave, fine verdier før, men nå er de litt forhøyet. Det i tillegg til denne konstante tørsten gjør at jeg lurer på om jeg kanskje er litt i faresonen. I tillegg har jeg pcos og høy bmi. Vet at jeg ikke HAR diabetes (tenker på type 2 hovedsakelig her) men det jeg lurte på var om jeg kanskje var i ferd med å pådra meg det og om jeg kanskje burde gå over til lavkarbo kosthold i forhold til å kanskje endre den rettningen med annet kosthold. Jeg spiser veldig mye karbohydrater. Mye brød og pasta og poteter i mange varianter. Spiser også dessverre mye søtsaker. Har hatt et veldig dårlig kosthold med andre ord etter graviditeten. Under graviditeten passet jeg på hva jeg spiste (muligens derfor jeg hadde lave verdier på blodsukker) Har ihvertfall kjøpt inn avokado, egg, fetaost, oliven, asparges, brokkoli og kylling nå så får se om det har noe for seg. Forhåpentligvis så hjelper d på vekta om ikke annet. HI Anonymous poster hash: 5d116...fa7
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 Ja det vet jeg, og jeg hadde bare 4,7. Men nå (ikke gravid) 1,5 år etter jeg tok glukosebelastningstest i svangerskapet så er fastende på 5.8 og 2 timer etter måltid på 6,7. Hadde jo lave, fine verdier før, men nå er de litt forhøyet. Det i tillegg til denne konstante tørsten gjør at jeg lurer på om jeg kanskje er litt i faresonen. I tillegg har jeg pcos og høy bmi. Vet at jeg ikke HAR diabetes (tenker på type 2 hovedsakelig her) men det jeg lurte på var om jeg kanskje var i ferd med å pådra meg det og om jeg kanskje burde gå over til lavkarbo kosthold i forhold til å kanskje endre den rettningen med annet kosthold. Jeg spiser veldig mye karbohydrater. Mye brød og pasta og poteter i mange varianter. Spiser også dessverre mye søtsaker. Har hatt et veldig dårlig kosthold med andre ord etter graviditeten. Under graviditeten passet jeg på hva jeg spiste (muligens derfor jeg hadde lave verdier på blodsukker) Har ihvertfall kjøpt inn avokado, egg, fetaost, oliven, asparges, brokkoli og kylling nå så får se om det har noe for seg. Forhåpentligvis så hjelper d på vekta om ikke annet. HI Anonymous poster hash: 5d116...fa7 Har man pcos er det økt risiko for insulinresistens og har man overflødig fett på magen er man mest sannsynlig insulinresistent, det vil si at kroppen klarer ikke håndtere karbohydrater og det lagres mer fett på magen. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg kuttet ned på karbohydrater, spesielt brød,ris og pasta samt frukt. Fett påvirker ikke blodsukker, holder deg mett og god lenge, så bare være raus med smør, fløte, kokosolje, avokado, kokosmelk osv. Anonymous poster hash: 4e2a7...219
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 Har man pcos er det økt risiko for insulinresistens og har man overflødig fett på magen er man mest sannsynlig insulinresistent, det vil si at kroppen klarer ikke håndtere karbohydrater og det lagres mer fett på magen. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg kuttet ned på karbohydrater, spesielt brød,ris og pasta samt frukt. Fett påvirker ikke blodsukker, holder deg mett og god lenge, så bare være raus med smør, fløte, kokosolje, avokado, kokosmelk osv. Anonymous poster hash: 4e2a7...219 Takk for råd. Det var det jeg lurte på👍 Anonymous poster hash: 5d116...fa7
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #11 Skrevet 11. februar 2017 Takk for råd. Det var det jeg lurte på Anonymous poster hash: 5d116...fa7 Men akkurat det der vet du jo selv! Hvorfor være så drama? Slutt å let etter sykdommer og lett på baken i stedet, og spis riktig. Anonymous poster hash: ce262...118
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #12 Skrevet 11. februar 2017 Men akkurat det der vet du jo selv! Hvorfor være så drama? Slutt å let etter sykdommer og lett på baken i stedet, og spis riktig. Anonymous poster hash: ce262...118 Fordi at det står så mye forskjellig om hvordan man burde spise på nettet osv. Hadde dette vært drama for meg så hadde jeg vel gått til legen med symptomene mine. Jeg er ekstremt tørst fortiden og sjekket blodsukkeret mitt selv, så at det var innenfor normalen, men lett forhøyet og skjønner jo at jeg bør spise anderledes. Jeg lurte jo bare på om jeg var på vei til å pådra meg sukkersyke ettersom verdiene har steget en del på 1,5 år da. Absolutt ikke noe drama her altså, bare kan ikke så mye om hverken blodsukker, insulin, pcos osv så jeg spurte bare... slapp av. Anonymous poster hash: 5d116...fa7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå