Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 Min 3 klassing er veldig glad i skolen og det er veldig viktig for han å gjøre det bra. Hver fredag har de prøve og stort sett aldri er alt rett, og han blir veldig lei seg. Forrige uke var det en feil og det handlet om å tegne penger og så regne ut ett stykke ( feks 45+135+250) så skulle altså pengene tegnes og han glemte å tegne en femmer, da fikk han 34/36 poeng. Denne gangen manglet ett punktum i en setning. Synes dette er veldig vondt for han for han blir så lei seg,og barna snakker jo sammen om hvor mange poeng de har fått. Er dette strengt og ikke minst en riktig måte å ha prøver på? Hadde det ikke vært enklere med en kommentar på prøven? Anonymous poster hash: 682de...48c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 Er sånn her også. Sikkert en nasjonal veileder for kunnskapsløft etc Anonymous poster hash: faac7...94a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 Er sånn her også. Sikkert en nasjonal veileder for kunnskapsløft etc Anonymous poster hash: faac7...94a Det står ingenting om ukentlige prøver i kunnskapsløftet. Dette er den politiske målstyringen av skolen og intet annet. (Bortsett fra slett pedagogikk) Anonymous poster hash: e4304...4b4
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Han har kanskje godt av å lære seg at han ikke gjør Alt feilfritt men at han likevel er mer enn god nok Anonymous poster hash: f10fc...2c8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 Det står ingenting om ukentlige prøver i kunnskapsløftet. Dette er den politiske målstyringen av skolen og intet annet. (Bortsett fra slett pedagogikk) Anonymous poster hash: e4304...4b4 Ok, jeg tenkte ikke jeg satt på fasiten altså, men ville vare poengtere for hi at det ikke bare er hos de og at jeg tipper styringen var slik nå. Enig om at sønnen din må lære seg til at hans beste er godt nok. Har man feil, så har man feil og der gjør ikke noe så lenge det ikke er mye Anonymous poster hash: faac7...94a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #6 Skrevet 10. februar 2017 Er det viktig for at han gjør det bra? eller viktig for dere?En punktumfeil er jo kjempebra! Så fokuser på at ting kan være bra uten å være feilfritt! Anonymous poster hash: 43ebf...98e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 Det er selvfølgelig viktig for oss at han gjør det beste han kan og at han gjør lekser og øver til prøver, men hans beste er mer enn godt nok. For han er det viktig å gjøre det best mulig og han vil gjerne få til alt. Vi lærer han selvsagt at det er Ok å ikke være best og at så lenge man gjør sitt beste er det mer enn godt nok. Hi Anonymous poster hash: 682de...48c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 Det er selvfølgelig viktig for oss at han gjør det beste han kan og at han gjør lekser og øver til prøver, men hans beste er mer enn godt nok. For han er det viktig å gjøre det best mulig og han vil gjerne få til alt. Vi lærer han selvsagt at det er Ok å ikke være best og at så lenge man gjør sitt beste er det mer enn godt nok. Hi Anonymous poster hash: 682de...48c Men han må jo også akseptere at det mangler et punktum eller et tall, at sånt skjer og det er helt ok det også. Det skal feiles og du får ikke toppkarakter med feil. Det sagt, jeg synes det er helt unødvendig med poengsatte prøver hver uke når de er 8 år. Anonymous poster hash: 46c09...200
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 Men han må jo også akseptere at det mangler et punktum eller et tall, at sånt skjer og det er helt ok det også. Det skal feiles og du får ikke toppkarakter med feil. Det sagt, jeg synes det er helt unødvendig med poengsatte prøver hver uke når de er 8 år. Anonymous poster hash: 46c09...200 Ja, jeg kunne ønsket en kommentar på arbeidet i stedet for poeng😊. Hi Anonymous poster hash: 682de...48c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #10 Skrevet 10. februar 2017 Men han må jo også akseptere at det mangler et punktum eller et tall, at sånt skjer og det er helt ok det også. Det skal feiles og du får ikke toppkarakter med feil. Det sagt, jeg synes det er helt unødvendig med poengsatte prøver hver uke når de er 8 år. Anonymous poster hash: 46c09...200 Det er lett å si til en 8-åring, men for 8-åringen å tenke at han er god nok, når han hver fredag får tilbakemelding om at han ikke er det, det er ille for selvfølelsen. Om han hadde kunnet ta seg sammen hadde han selvfølgelig det. Men å kunne forsvare og opprettholde en robust selvfølelse er mer enn man kan forvente av en 8-åring. Det er jo i den alderen de bygger selvfølelsen sin! Nettopp sånne idiotiske pedagogiske valg som dette er grunnen til at jeg ikke sender barna mine på offentlig skole. Jeg har ingen gode råd til deg HI. Bare medfølende tanker fra meg til gutten din. Anonymous poster hash: 528df...f6c
MammantilNurket Skrevet 10. februar 2017 #11 Skrevet 10. februar 2017 Vet du, jeg synes det er langt verre at 8-åringen blir sur over å få to feil. Det er høy grad av måloppnåelse - ingenting å klage på. Det er poengløst å bli irritert på skolen. Læreren gjør bare jobben sin; elevene må vurderes. Slik jeg ser det har du, bortsett fra hjemmeundervisning, to muligheter: 1) Lær barnet ditt at det er greit med to feil på en prøve. 2) Følg opp skole og lekser tettere slik at feil unngås.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #12 Skrevet 10. februar 2017 Om læreren hadde skrevet kommentarer som "dette er ikke bra nok", "her må du jobbe hardere" o.l, ville det vært streng bedømming. Å føre opp hvor mange rette av hvor mange totalt er helt objektivt og ikke verken bedømming eller vurdering. En eller to feil er da vel kjempebra? Har læreren antydet noe annet? Anonymous poster hash: 08d0a...a57
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #13 Skrevet 10. februar 2017 Han må lære seg at han ikke er perfekt, men bra likevel. Du trenger ikke ha alt riktig for å bære bra nok. Det blir som om de hadde løpt på tid. En åtteåring som løper 100 på 13 sekunder ville være ekstremt rask, men det er ikke verdensrekord. Det er fortsatt rom for forbedring. Anonymous poster hash: 35973...6d0
dutte<3 Skrevet 10. februar 2017 #14 Skrevet 10. februar 2017 Jeg er enig med deg i at det er strengt. Hadde vært bedre om hun skrev :"Bra jobbet, husk punktum" eller lignende. Vil tro det er mer motiverende også.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #15 Skrevet 10. februar 2017 Jeg er enig med deg i at det er strengt. Hadde vært bedre om hun skrev :"Bra jobbet, husk punktum" eller lignende. Vil tro det er mer motiverende også. akkurat det jeg også tenker.hi Anonymous poster hash: 682de...48c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #16 Skrevet 10. februar 2017 Hva er vurdering FOR og AV læring? 1. Vurdering FOR læring (Formativ vurdering) : Når vurderingen blir brukt med det formål å forbedre undervisningen og elevens læring – Læreren som ”coach” / veileder 2. Vurdering AV læring (Summativ vurdering): Når vurderingen brukes etter endt opplæringsperiode for å få informasjon om elevenes kompetanse. Informasjonen summeres opp ved hjelp av tall, prosenter, karakterer, nivåer – Læreren som ”dommer” Anonymous poster hash: e41d6...88f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #17 Skrevet 10. februar 2017 I skolen skal vi drive med vurdering for læring. Jeg er helt i mot ukeprøver. Tenker at det fins mange bedre måter å vurdere om elevene har nådd målene. Å gi poengsum blir som å gi karakter. Anonymous poster hash: e41d6...88f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå