Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 Jeg synes dette er litt vanskelig iblant. Mine barn bor her nesten fulltid (to-fire netter i mnd hos pappaen, som bor et stykke unna). Samboerens barn bor her annenhver uke. Vi har en blanding av felles og delt økonomi. Vi har sparepenger felles, og betaler inn ca like mye til husholdningen hver mnd. Men jeg har ingen kontroll på hva samboeren sitter igjen med på slutten av mnd og vice versa. De pengene jeg har etter faste utgifter bruker jeg på akkurat det jeg vil, uten særlig tanke på at det er våre penger jeg bruker. De er mine. Men ved ferie er det våre penger. Eller om vi skal kino etc. Da betaler "den som har penger" og det gjøres ikke forskjell på hvilken familie vi tilhører. Jeg får naturligvis bidrag, og samboeren betaler bidrag. Det er bare det at han betaler mange tusen mer enn bidragsveilederen viser. Satsen han betaler er for opp til 8 overnattinger i mnd, om jeg husker rett, og han har dem jo halve tiden. Han ønsker ingen konflikt med moren, så han lar det være. Resultatet er da selvsagt at han ikke har noe å bruke på barna sine her. De får så og si aldri noe av ham. Barna hans får ukepenger av moren, de pengene er der. Når de får penger til bursdag og jul her, havner ofte de pengene også hos moren. Altså har de ikke noen penger å bruke selv her heller. Mens jeg, jeg har jo da penger å bruke på mine barn. De får ikke store dyre leker stadig vekk, men jeg kjøper iblant småting. Feks får de kjøpe seg et smykke når vi er innom en spesiell smykkebutikk på vei til hytta eller en leke i en bruktbutikk. Eller jeg finner noe de liker på finn, som jeg vet de blir glad for, og kjøper det til dem. Dermed blir det jo slik at mine barn, i hovedhjemmet sitt, får litt leker. Mens stebarna, i dette hjemmet, ikke får noe særlig. Derimot får de antakelig sin andel hos sin mor. Jeg er faktisk ikke interessert i å bruke det jeg opplever som mine penger på stebarna, når ikke engang faren selv vil bruke sine penger på ting til dem eller prøve å ordne opp i bidraget. Jeg går på aap, det kan være verdt å nevne, mens faren jobber fulltid. Men jeg syns selvsagt dette er litt ubehagelig iblant. Jeg gir for øvrig aldri ting til mine barn foran stebarna, men de ser jo om mine barn leker med noe nytt. Videre skal mine barn begynne å få ukepenger av meg, og de pengene er jo selvsagt også her, så mine barn får da enda litt mer å bruke av når de ønsker. Hva tenker dere om situasjonen og hva jeg burde gjøre? Anonymous poster hash: 827cf...7b6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 Altså, de småtingene du kjøper, de kjøpes når stebarn ikke er med? Jeg er litt i samme situasjon som deg, bortsett fra at pappaen kjøper ting da. Selvsagt bruker jeg mest penger på eget barn men jeg kan fint kjøpe noe til stedatter som jeg vet hun blir glad for hvis jeg kommer over noe. Hun behandles vel på lik linje som jeg behandler nieser og nevøer. Jeg kjøper overraskelser innimellom, hun får litt penger innimellom for å kunne kjøpe seg ting. De store tingene står far for. Barn er nå barn, de måler ofte kjærlighet i hva de får, om de behandles likt osv. Jeg lovet meg selv at hun ikke skulle føle jeg forskjellsbehandlet. Derfor er jeg nøye på å ikke alltid gi de ting samtidig, på den måten ser hun at noen ganger får jeg en ting og andre ganger får søster. Hun er en flott jente da, og moden og reflektert. Hun kan selv si ting som at hun fikk en ny leke av mamma forrige uke hvis hun ser at søster også har fått noe nytt siden sist. Jeg synes man kan prøve å være litt generøse mot stebarn, selv med stram økonomi. Anonymous poster hash: 27f6f...848
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 Jeg gjør det likt som deg. Mine stebarn får ting hos sin mamma,akkurat som mine får ting av sin mamma(meg). Men når de er her gjøres ikke forskjell på mine og hans barn ift f.eks lørdagsgodt,kino,aktiviteter, gaver osv. Barn er nødt til å lære seg at ting ikke er likt overalt hele tiden, og at de får det de trenger når de får det. Hvis dine stebarn eller din mann synes dette er et problem, så må faktisk han gjøre noe med det selv. Og da er riktig barnebidrag riktig sted å starte, mener jeg, slik at han faktisk har råd til å gi sine barn det de trenger/ønsker når de er hos dere. Anonymous poster hash: 6e715...090
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Økonomi blir fort et issue i sammensatte familier fordi familier er forskjellige og prioriterer forskjellig. Noen velger å bruke mer på forbruk, andre sparer og er nøysomme og kan gi barna et tilskudd til leilighet for eksempel. Anonymous poster hash: 9e868...666
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 Altså, de småtingene du kjøper, de kjøpes når stebarn ikke er med? Anonymous poster hash: 27f6f...848 De kjøpes når stebarna ikke er med. Men om stebarna er med på tilsvarende turer, så kjøpes altså ikke noe da. Anonymous poster hash: 827cf...7b6
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 Du er ikke deres mor. De forventer neppe det samme fra deg. Anonymous poster hash: 1108e...f3d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Det ser ut som om vi har det ganske likt økonomisk som dere. Vi setter inn lik sum på felleskontoen, og de pengene går til mat, aktiviteter til alle f. Eks kino om vi alle 5 skal sammen, bolig, bilene, strøm osv. Men jeg betaler klær, fritidsaktiviter for mitt barn, og han det samme til sine to barn. Mitt barn bor hos oss hele tiden utenom annenhver helg, og jeg mottar bidrag. Hans barn bor her annenhver uke. Barna får ukepenger, men vi betaler til hver våre barn. Jeg kjøper også ting til mitt barn, men da er barna til samboer hos moren sin. Utenom klær og sånn da. Det hender at jeg kjøper til alle, men da fra felleskontoen. Anonymous poster hash: bdc66...357
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå