Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #26 Skrevet 11. februar 2017 Problemet er ikke at jeg vil ha penger under oppholdet. For det driter jeg i. Hun på NAV sa at "Om du drar til utlandet nå, tar jeg bort all støtten din fremover!". Lurer på om hun har lov til det... tenkte ringe en annen avdeling på NAV på mandag. Kanskje de er uenig med henne. Jeg er ikke ute etter å snylte på staten. Eneste jeg gjør hele dagene er å søke jobb, og jeg vil ut i jobb. Ser ikke at en langhelg er noen hindring til det. Men jeg forstår at jeg ikke kan få stønad UNDER oppholdet. Anonymous poster hash: 6483a...87e
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #27 Skrevet 11. februar 2017 det litt utrolige er at en hvilken som helst NAV ansatt har tilgang på alt mulig merkelig som politiet må ha en rettskjennelse for å få tilgang til. eksempel telefon og internett logg. NAV er heller ikke pålagt å ha noen innsymslogging, slik helsevesen og bank har. Så om naboen din jobber i NAV, kan han snoke på deg av hjertens lyst uten å måtte ever redegjøre for noe NAVish relatert behov. Kjøp et visa prepayed kort eller bruk cash. ikke ha med mobilen (lån noen sin, eventuelt), ikke betal for billetter selv. god tur. :-) Anonymous poster hash: df7e9...085
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #28 Skrevet 11. februar 2017 det litt utrolige er at en hvilken som helst NAV ansatt har tilgang på alt mulig merkelig som politiet må ha en rettskjennelse for å få tilgang til. eksempel telefon og internett logg. NAV er heller ikke pålagt å ha noen innsymslogging, slik helsevesen og bank har. Så om naboen din jobber i NAV, kan han snoke på deg av hjertens lyst uten å måtte ever redegjøre for noe NAVish relatert behov. Kjøp et visa prepayed kort eller bruk cash. ikke ha med mobilen (lån noen sin, eventuelt), ikke betal for billetter selv. god tur. :-)Anonymous poster hash: df7e9...085 En hvilken som helst nav-ansatt har ikke innsyn i slikt, men nav-kontroll har Og jo, i NAVs systemer ligger det hvem som er inne..... Og politiet har langs fra samme myndighet og innsynsmulighwt som diverse andre statlige etater har altså Anonymous poster hash: 7c1c9...d94
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #29 Skrevet 11. februar 2017 Problemet er ikke at jeg vil ha penger under oppholdet. For det driter jeg i. Hun på NAV sa at "Om du drar til utlandet nå, tar jeg bort all støtten din fremover!". Lurer på om hun har lov til det... tenkte ringe en annen avdeling på NAV på mandag. Kanskje de er uenig med henne. Jeg er ikke ute etter å snylte på staten. Eneste jeg gjør hele dagene er å søke jobb, og jeg vil ut i jobb. Ser ikke at en langhelg er noen hindring til det. Men jeg forstår at jeg ikke kan få stønad UNDER oppholdet. Anonymous poster hash: 6483a...87e Ja de kan ta bort støtten din der spm du nå reiser til utlandet uten å melde fra om at du benytter feriedager! En lang helg er et hinder i den forstand at du skal være tilgjengelig for intervjuer, vikaroppdrag osv. Du har ikke anledning til å si at "desverre passer det ikke den dagen fordi fordi sånn og slikt" - bortsett fra om du har meldt fra at du tar ut lovlig ferie (dvs inntil 4 uker + 1 dag). Anonymous poster hash: 7c1c9...d94
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #30 Skrevet 11. februar 2017 Ja de kan ta bort støtten din der spm du nå reiser til utlandet uten å melde fra om at du benytter feriedager! En lang helg er et hinder i den forstand at du skal være tilgjengelig for intervjuer, vikaroppdrag osv. Du har ikke anledning til å si at "desverre passer det ikke den dagen fordi fordi sånn og slikt" - bortsett fra om du har meldt fra at du tar ut lovlig ferie (dvs inntil 4 uker + 1 dag). Anonymous poster hash: 7c1c9...d94 Når får man "lovlig ferie" da? Jeg hadde ikke ferie i fjor, for jeg hadde ny jobb. Jeg har muligheten til å ta på meg jobb mens jeg er borte som jeg kan utføre online. Hvis jeg da fyller ut på meldekortet mitt at jeg har jobbet de dagene spiller det vel ingen rolle. Eller blir det feil det også? Jeg finner ingenting bra om dette på NAV sine sider. Anonymous poster hash: 6483a...87e
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #31 Skrevet 11. februar 2017 En hvilken som helst nav-ansatt har ikke innsyn i slikt, men nav-kontroll har Og jo, i NAVs systemer ligger det hvem som er inne..... Og politiet har langs fra samme myndighet og innsynsmulighwt som diverse andre statlige etater har altså Anonymous poster hash: 7c1c9...d94 hva synes du om denne artikkelen? :-) https://www.digi.no/artikler/15-000-nav-ansatte-har-tilgang-til-alt-om-deg-og-mange-av-dem-snoker-i-systemene/365847 Anonymous poster hash: df7e9...085
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #32 Skrevet 11. februar 2017 Når får man "lovlig ferie" da? Jeg hadde ikke ferie i fjor, for jeg hadde ny jobb. Jeg har muligheten til å ta på meg jobb mens jeg er borte som jeg kan utføre online. Hvis jeg da fyller ut på meldekortet mitt at jeg har jobbet de dagene spiller det vel ingen rolle. Eller blir det feil det også? Jeg finner ingenting bra om dette på NAV sine sider. Anonymous poster hash: 6483a...87e Du har lovfestet rett til 25 feriedager i året. Om du er sykmeldt eller er på dagpenger har du altså rett til å ta ut lovbestemt ferie så lenge du opplyser om dette. Du får da ikke stønad for disse dagene. Får du ordinære sykepenger eller dagpenger, vil det resultere at maxdatoen din flytter seg tilsvarende antall feriedager. Fra ær utover 35 dager er i mange tilfeller tariffbestemt (f,eks den 5. Ferieuka), men går altså ikke under det som defineres som lovbestemt ferie. At du ikke tok ut ferie i fjor spiller ingen rolle. I følge ferieloven kan du overføre inntil 2 ukers feire. At du ikke tok ut ferie i fjor er ikke NAVs problem. Hvis du har mulighet til å jobbe dissed agene det her er snakk om (uansett om det er online eller ved fysisk tilstedeværelse) hvorfor i all verden er det da i det hele tatt snakk om å søke om å beholde stønad under utenlandsopphold??? Da snakker vi jo regelrett svindel. Altså; hvis du har mulighet for jobb så skal jo ikke staten betale deg stønad uansett - uavhengig om du oppholder deg her eller i Barcelona. Har du fått deg jobb,må du jo melde fra om dette til Nav! Anonymous poster hash: 7c1c9...d94
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #33 Skrevet 11. februar 2017 Du har lovfestet rett til 25 feriedager i året. Om du er sykmeldt eller er på dagpenger har du altså rett til å ta ut lovbestemt ferie så lenge du opplyser om dette. Du får da ikke stønad for disse dagene. Får du ordinære sykepenger eller dagpenger, vil det resultere at maxdatoen din flytter seg tilsvarende antall feriedager. Fra ær utover 35 dager er i mange tilfeller tariffbestemt (f,eks den 5. Ferieuka), men går altså ikke under det som defineres som lovbestemt ferie. At du ikke tok ut ferie i fjor spiller ingen rolle. I følge ferieloven kan du overføre inntil 2 ukers feire. At du ikke tok ut ferie i fjor er ikke NAVs problem. Hvis du har mulighet til å jobbe dissed agene det her er snakk om (uansett om det er online eller ved fysisk tilstedeværelse) hvorfor i all verden er det da i det hele tatt snakk om å søke om å beholde stønad under utenlandsopphold??? Da snakker vi jo regelrett svindel. Altså; hvis du har mulighet for jobb så skal jo ikke staten betale deg stønad uansett - uavhengig om du oppholder deg her eller i Barcelona. Har du fått deg jobb,må du jo melde fra om dette til Nav! Anonymous poster hash: 7c1c9...d94 Slapp av. Ikke bli så sinna. Jeg søkte egentlig fordi jeg trodde jeg måtte det for å få godkjent å reise. Så dum var jeg. Trodde at jeg måtte det.. Visste ikke at jeg kunne reise å skrive på meldekortet. Dette var helt nytt for meg. Jeg har så vidt begynt å få stønad fra NAV og har ikke planer om å gjøre det lenge. Jeg har ikke fått meg jobb, lol. Jeg er ikke ute etter å snylte på staten, ta det heeelt med ro! Jeg har muligheten til å ta et oppdrag online, som bare er noen dagers jobb. Jeg tenkte ikke på dette alternativet i det hele tatt før nå. Igjen- ta det med ro. Eneste grunnen til at jeg søkte er fordi jeg trodde jeg måtte det. Det var jævlig dumt av meg. HI Anonymous poster hash: 6483a...87e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå