Gå til innhold

Kan NAV finne ut om man drar til utlandet noen dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er friskmeldt til NAV. Vet ikke helt hva det innebærer. Men jeg får sykepenger av NAV mens jeg er aktiv arbeidssøker. Jeg har søkt om å få beholde pengene mine under en langhelg i Barcelona, men fått avslag. 

Nå sier de at de tar bort all støtten min hvis jeg reiser. 

Finner de ut om jeg reiser? Er snakk om 3 dager i Barcelona. Ikke 1 måned i Thailand altså.. 

Anonymous poster hash: 6483a...87e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tar støtten for de dagene du er borte mener jeg. Men vet nå aldri med de folka der... Jeg var 3 uker i Thailand, mista pengene de tre ukene, men fikk etterpå. Sa fra på meldekortet at jeg hadde ferie da. 

Anonymous poster hash: 5139f...b05
Skrevet

Hei! 

Jeg er friskmeldt til NAV. Vet ikke helt hva det innebærer. Men jeg får sykepenger av NAV mens jeg er aktiv arbeidssøker. Jeg har søkt om å få beholde pengene mine under en langhelg i Barcelona, men fått avslag. 

Finner de ut om jeg reiser? Er snakk om 3 dager i Barcelona. Ikke 1 måned i Thailand altså.. 

Det høres helt merkelig ut.

Er du frisk, så kan du reise hvor du vil i helger, og er du der noen dager utover en helg- merke av for ferie på meldekortet.

Dersom du er sykemeldt, så må du ha godkjennelse fra både lege og NAV, men dersom legen din mener at sykdommen din ikke er uforenlig med turen, så er det merkelig om de sier nei.

Anonymous poster hash: d2d55...a2d

Skrevet

Dagpenger for de dagene du har ferie, får du selvfølgelig ikke. Kanksje det var det de mente?

Skrevet

Dagpenger for de dagene du har ferie, får du selvfølgelig ikke. Kanksje det var det de mente?

HI har ikke dagpenger men sykepenger.

Anonymous poster hash: d4ca7...cc1

Skrevet

Har man ferie tar man feriedager. Det kan man selvom man er syk. Da bruker hun av feriedagene sine.

Anonymous poster hash: b98f8...dd1

Skrevet

Altså, hvorfor søke om penger når man drar bort noen dager? Mye enklere å bare krysse av for utenlandsreise de dagene så blir du trekt. Så lenge du ikke er tilgjengelig for nav, skal du selvfølgelig heller ikke ha penger når du er aktiv arbeidssøkende. Veldig logisk.

Anonymous poster hash: 967f5...427

Skrevet

Du tar jo bare 3 dager ferie og får 3 dager trekk i sykepengene, akkurat som du ville gjort om du var i arbeid.

Anonymous poster hash: b58db...36a
Skrevet

Men om de tre dagene er en helg da? Da er man jo ikke tilgjengelig uansett i de fleste jobbene?

Anonymous poster hash: 665c9...c67

Skrevet

Skjønner ikke at du får sykepenger når du er frisk? Men uansett, du bør ikke reise når du har fått avslag. Da blir du heller trukket for de tre dagene.

Anonymous poster hash: d15c8...219

Skrevet

Hun er friskmeldt?

Anonymous poster hash: 7eb69...6a9

Skrevet

Hei! 

De kan finne det ut. Ikke lurt å svindle for noe så lite. Du kan miste alle rettigheter for hjelp.

Anonymous poster hash: f7903...5d6

Skrevet

Men om de tre dagene er en helg da? Da er man jo ikke tilgjengelig uansett i de fleste jobbene?

Anonymous poster hash: 665c9...c67

Du mottar ingen stønad lørdag og søndag uansett, så da gjør du som du vil.

Skrevet

De kan finne ut av om du er i utlandet, via sporing på hvor kortet ditt er brukt. Hvis du ikke bruker kort til å betale med er du trygg.

Anonymous poster hash: b5534...128

Skrevet

Om de mistenker at du har dratt finner de det ut ja. Da anmelder de deg for mulig trygdesvindel også blir det etterforsket. Ikke vanskelig å finne ut at du dro da...

Anonymous poster hash: b58db...36a

Skrevet

Om du er sykemeldt og har fått avslag på å beholde sykepenger under utlandsopphold kan du avvikle ferie. Da krysser du av for ferie fredag-søndag, men vil kun bli trukket for fredag.

Reiser du uten godkjenning kan du risikere å miste alle rettigheter. Da vil du så helt uten innkomst også etter hejmkomst fra tur.

Får du dagpenger (hvilket vil være normalt dersom du er friskmeldt- dvs ikke syk mer, men "bare" uten jobb) får du naturligvis ikke beholde stønad under ferie...

Anonymous poster hash: 54f79...78e
Skrevet

I dag har staten operert inn egne chip på mobilene våres som kan avlytte alt vi sier og spore hvor vi er til en hver tid.

Anonymous poster hash: f9f96...96e
Skrevet

I dag har staten operert inn egne chip på mobilene våres som kan avlytte alt vi sier og spore hvor vi er til en hver tid.

Anonymous poster hash: f9f96...96e

Vitamin-K sprøyten nyfødte får er egentlig en overvåkningschip.

Anonymous poster hash: 19261...36b

Skrevet

Hei! 

Nei

Dei veit jo ikkje kor dei er når dei er på arbeid heller.

Anonymous poster hash: dc43a...deb

Skrevet

Hun er friskmeldt?

Anonymous poster hash: 7eb69...6a9

Som jeg tolker det så er hun friskmeldt til arbeidsformidling. Altså frisk ja, men mottaker av "sykepenger".

Skrevet

De har gitt deg avslag for disse dagene fordi du faktisk skal være aktiv arbeidssøker. Reiser du til Barcelona avvikler du i praksis feriedager og su kan ikke forvente at staten skal betale for at du skal kose deg på ferietur. Som alle andre må du bekoste dette selv. DERFOR har du fått avslag!

Du kan krysse av på krav om sykepenger at du avvikler ferie i disse dagene. Da beholder du stønaden din slik den er innvilget, men du blir trekt for de tre dagene du avvikler ferieturen din - som om du var i ordinær jobb! Du bli trukket i lønn for de dagene du ikke jobber!

Det er helt spesielle regler for "friskmelding til arbeidsformidling" det betyr at legen din har definert deg som frisk, men at du av ulike grunner ikke kan gå tilbake til din ordinære jobb. Det kan være at du er yrkesufør til et bestemt yrke, men at du er frisk i forhold til en hver annen jobb. I de ligger det at du får beholde fulle sykepengerettigheter i inntil 3 mnd, mor normalt dkulle du vært over på dagpenger fra den dagen legen din ansådeg som frisk. For deg vil det si at du nå får 100% stønad framfor 62% stønad i ytterligere 3 måneder!

Du er heldig som får beholde 100% stønad. Da snyter man ikke ved å forsøke å lure staten for 3 dagers ferieopphold altså!

Kryss av for ferie og reis med god samvittighet. Og ja, nav kan finne ut om du har vært i utlandet. Nav kokngroll har mulighet til å sjekke bevegelser på bankkort, bruk av passet din, ip-adresser osv.

Anonymous poster hash: 7c1c9...d94

Skrevet

De sjekker valutaregisteret opp mot sitt. Du kan dra, men du kan ikke bruke kortet ditt. Ta med cash og overfør til den du drar med. God tur 😊

Anonymous poster hash: b8ce9...331

Skrevet

Vitamin-K sprøyten nyfødte får er egentlig en overvåkningschip.

Hvor har du hørt det?

Anonymous poster hash: 7f369...a63

Skrevet

Hvor har du hørt det?

Leste det på zhe interweebz.

Skrevet

Hvor har du hørt det?

😂😂

Anonymous poster hash: 5ae0f...60b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...