Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 Vår datter på 2,5 år har overnattet tre ganger hos svigermor (en natt). Hver gang er det samme greia, at klokka blir både 21,22 og 23 før hun sovner. Svigermor ser ikke at årsaken er at hun er for lite konsekvent med datteren vår. I går sovnet ikke 2,5 åringen før kl 23 og det skjer ALDRI når hun er hjemme. Da sovner hun alltid mellom kl 19 og 20. Tror problemet er at datteren vår ser at svigermor er lite konsekvent og utnytter det til det fulle. Dette ser ikke svigermor. Datteren vår går nå på antibiotika mot urinveisinfeksjon, men er i fin form. Svigermor sa at datteren vår var hyper og at det nok var pga antibiotika, men hyperhet er ingen bivirkning av den type medisin. Hvordan få svigermor til å innse at det er hennes "fortjeneste" at datteren vår ikke sovner før sent på kvelden? Hun virker like forundret hver gang. Eller er det litt typisk besteforeldre? Anonymous poster hash: 3b0ac...b34
Marriet Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 Det er typisk besteforeldre og har vel ingenting å si i den store sammenhengen når det kun er snakk om en natt hist og pist. Tipper dem koser seg glugg begge to.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 Skjønner ikke hvorfor dette er et stort problem? Det er jo svigermor som får et overtrøtt barn når hun legger seg sent. Synes ikke du skal irritere deg så mye over det. Så lenge barnet har det bra hos bestemor 😉 Anonymous poster hash: ba419...26a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Det er typisk besteforeldre og har vel ingenting å si i den store sammenhengen når det kun er snakk om en natt hist og pist. Tipper dem koser seg glugg begge to. Vi har samme problemet når vår sønn er på overnatting hos svigers, han pleier å sovne 19.30-20 men sovner ikke før type 22-23 hos svigermor, noe som gjør at han sover lenger på morgenen og derfor forskyver alt. Dette må vi slite med i mange dager etterpå, for på vår sønn skal det ikke mer til før rutinene blir ødelagt. Anonymous poster hash: cd8a8...2f6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 Det er typisk besteforeldre og har vel ingenting å si i den store sammenhengen når det kun er snakk om en natt hist og pist. Tipper dem koser seg glugg begge to. Så lenge hun ikke klager får de bare styre 😊 HI Anonymous poster hash: 3b0ac...b34
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #6 Skrevet 10. februar 2017 Skjønner ikke hvorfor dette er et stort problem? Det er jo svigermor som får et overtrøtt barn når hun legger seg sent. Synes ikke du skal irritere deg så mye over det. Så lenge barnet har det bra hos bestemor 😉 Anonymous poster hash: ba419...26a Så lenge begge har det bra og ikke klager så får de bare kjøre på 😊 HI Anonymous poster hash: 3b0ac...b34
Marriet Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 Vi har samme problemet når vår sønn er på overnatting hos svigers, han pleier å sovne 19.30-20 men sovner ikke før type 22-23 hos svigermor, noe som gjør at han sover lenger på morgenen og derfor forskyver alt. Dette må vi slite med i mange dager etterpå, for på vår sønn skal det ikke mer til før rutinene blir ødelagt. Anonymous poster hash: cd8a8...2f6 Jeg har også et rutinedyr, men samtidig er jeg ydmyk når noen ønsker å tilbringe tid med barnet mitt. Nå bruker de å følge mine/våre rutiner veldig konsekvent, men når han har vært på overnatting hos min bror har det sklidd helt ut. De to gutta har sittet oppe til laaaangt på kvelden og sett på film, lillingen har sovna i utmattelse på sofaen, min bror evner ikke å lese signalene. Det har endt med at ting blir forskjøvet. Likevel sutrer jeg ikke. Det er irriterende på kveldene i ettertid, men det går seg til. I de store sammenhengen som jeg nevner er det viktigere for meg at ungen har det bra, koser seg med familien og at jeg får litt avlastning. Hvis man ikke takler at noen velger å gjøre ting annerledes enn en selv bør man kanskje heller ikke overlate det til noen andre da? Når regimet er så strengt som det er.
❤lille stjerne❤ Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 Når det er så mange timer over normal leggetid for et så lite barn så ser jeg faktisk problemet. Men skjønner svigermor også. Har det samme problemet rundt legging med frøkna mi for tiden og det er ikke så lett selvom jeg er moren hennes. Blir ikke kl 22-23 her da, men mye til og sen sovning. Prate med svigermor om det og forklare hvorfor det er viktig at hun får sovet, fortelle hvordan dere legger henne? Kanskje du kan være der når hun legger seg en gang slik at du kan "ta kampen" og så går det kanskje lettere neste gang svigermor legger henne?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 Når det er så mange timer over normal leggetid for et så lite barn så ser jeg faktisk problemet. Men skjønner svigermor også. Har det samme problemet rundt legging med frøkna mi for tiden og det er ikke så lett selvom jeg er moren hennes. Blir ikke kl 22-23 her da, men mye til og sen sovning. Prate med svigermor om det og forklare hvorfor det er viktig at hun får sovet, fortelle hvordan dere legger henne? Kanskje du kan være der når hun legger seg en gang slik at du kan "ta kampen" og så går det kanskje lettere neste gang svigermor legger henne? Vi har fortalt ulike tips til hvordan hun lettere kan legge henne, men svigermor er slik at hvis datteren vår gir det minste uttrykk for og ikke ville sove så gir svigermor etter. Svigermor kan eks spørre "vil du sove?" i stedet for og bare si noe sånt som "Nån er det natt og da skal du sove". HI Anonymous poster hash: 3b0ac...b34
Snøfnugget Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 Er nok litt typisk besteforeldre. Når vår toåring sover hos besteforeldre er klokka alltid minst 21 før han sover. Måtte le litt da svigers ville legge toåringen når de var på besøk her sist. Han styrte og ordnet noe helt ekstremt, av og på med lyset, opp og igjen med døra, av og på med dyna. Fikk så mange valg hele tiden at han ble helt gira "skal vi lukke døra?","vil du ha på lyset?". Vanligvis legger han sett rett ned. Etter halvannen time kom de å spurte om jeg kunne ta over. Sovna på to min 😂😂 Også er det ofte "han må vel ikke legge seg før 21 vel?". Vel jo når ungen sliter med å holde seg oppe til 19 for så å bli overtrøtt er det fint å ikke strekke det for langt.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #11 Skrevet 11. februar 2017 Det KAN jo ha bitte litt med å gjøre at det er et fremmed hus, en fremmed seng, andre lukter, lyder og mennesker der enn det toåringen er vant med når han skal sove? Rutiner blir jo også selvsagt noe forskjellig når en ny person skal stå for legging, samme hvor like man prøver å gjøre rutinene! Ikke nødvendigvis svigermor som er på bærtur her... Bare vent til barnet ditt blir større og skal ha venner på overnatting. Da tenker jeg to minutter blir til ti hos dere også!Jeg har tre barn, og det er da virkelig ingen overraskelse at leggetidene blir litt annerledes når de er hos besteforeldre!? Fokuser heller på alle de koselige minnene barnet ditt får, og nyt kvelden selv også! Hvis du heller fokuserer mest på å "ta" svigermor for at barnet ditt sovner sent, ødelegger du jo kosen for dem også. Jeg regner jo med hun er informert på forhånd, men trylle kan hun jo ikke... Anonymous poster hash: 39c1b...72f
Hjertefru Skrevet 11. februar 2017 #12 Skrevet 11. februar 2017 Det KAN jo ha bitte litt med å gjøre at det er et fremmed hus, en fremmed seng, andre lukter, lyder og mennesker der enn det toåringen er vant med når han skal sove? Rutiner blir jo også selvsagt noe forskjellig når en ny person skal stå for legging, samme hvor like man prøver å gjøre rutinene! Ikke nødvendigvis svigermor som er på bærtur her... Bare vent til barnet ditt blir større og skal ha venner på overnatting. Da tenker jeg to minutter blir til ti hos dere også!Jeg har tre barn, og det er da virkelig ingen overraskelse at leggetidene blir litt annerledes når de er hos besteforeldre!? Fokuser heller på alle de koselige minnene barnet ditt får, og nyt kvelden selv også! Hvis du heller fokuserer mest på å "ta" svigermor for at barnet ditt sovner sent, ødelegger du jo kosen for dem også. Jeg regner jo med hun er informert på forhånd, men trylle kan hun jo ikke... Anonymous poster hash: 39c1b...72f Enig. La bestemor få kose seg med barnebarnet og la rutiner være rutiner. Hvis du skaper mye "stress" rundt dette risikerer du at hun kvier seg for å ha barnet på overnatting. Det er mye verre for alle enn et lite rutinebrudd...
februarprins2013 Skrevet 11. februar 2017 #13 Skrevet 11. februar 2017 spiller det egentlig noe rolle en sjelden gang? hadde jo forstått det hvis det var ofte,men en sjelden gang innimellom, la farmor kose seg med jenta
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #14 Skrevet 11. februar 2017 Vår datter på 2,5 år har overnattet tre ganger hos svigermor (en natt). Hver gang er det samme greia, at klokka blir både 21,22 og 23 før hun sovner. Svigermor ser ikke at årsaken er at hun er for lite konsekvent med datteren vår. I går sovnet ikke 2,5 åringen før kl 23 og det skjer ALDRI når hun er hjemme. Da sovner hun alltid mellom kl 19 og 20. Tror problemet er at datteren vår ser at svigermor er lite konsekvent og utnytter det til det fulle. Dette ser ikke svigermor. Datteren vår går nå på antibiotika mot urinveisinfeksjon, men er i fin form. Svigermor sa at datteren vår var hyper og at det nok var pga antibiotika, men hyperhet er ingen bivirkning av den type medisin. Hvordan få svigermor til å innse at det er hennes "fortjeneste" at datteren vår ikke sovner før sent på kvelden? Hun virker like forundret hver gang. Eller er det litt typisk besteforeldre? Anonymous poster hash: 3b0ac...b34 Jeg synest du tar litt feil.Når barn sover borte sovner de selvfølgelig senere enn ellers.Hadde det vært hver dag i en uke hadde det vært værre,en natt skader ikke.Jeg tenker at om barna mine får is til frokost hvis de sover en natt hjemmenfra er det helt ok.Eller om de får bare nugatti på skiven et måltid skader ikke det heller(hjemme får de en skive nugatti hver lør og søn). Anonymous poster hash: 02ec9...dc6
Nyttårs barn Skrevet 11. februar 2017 #15 Skrevet 11. februar 2017 Synes du skal la dette passere. Det er besteforeldres rett å kose seg med barnebarna, og skjemme dem bort Om ikke frøkna er hos bestemor hver uke er ikke dette noe stort problem i den store sammenhengen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå