Gå til innhold

Er det "lov" å skrive på dialekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså på skolen? Jeg ser flere og flere skriver på dialekt og jeg må innrømme at det er slitsomt å lese. Spesielt dialekter med mye æ ø å. Hva skjedde med nynorsk? Holder ikke det?

Når noen skriver på dialekt så virker de (for meg) late og litt "dumme". Sier ikke at de er det, men det er det inntrykket jeg får.

Anonymous poster hash: 6992b...da2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to skriftspråk i Norge. Bokmål og nynorsk. Mange skriver på dialekt, men i formell sammenheng er ikke det "lov", da er det bokmål og nynorsk som gjelder.

Anonymous poster hash: 4dcb5...a70

Skrevet

Vi har to skriftspråk i Norge. Bokmål og nynorsk. Mange skriver på dialekt, men i formell sammenheng er ikke det "lov", da er det bokmål og nynorsk som gjelder.

*tre - samisk

Anonymous poster hash: f0c2f...8f0

Skrevet

*tre - samisk

Samisk er ikke et norsk skriftspråk...

Anonymous poster hash: 6822d...afd

Skrevet

Samisk er ikke et norsk skriftspråk...

Det er et skriftspråk i Norge.

Anonymous poster hash: eebb0...40a

Skrevet

Det er et skriftspråk i Norge.

Anonymous poster hash: eebb0...40a

Samisk er fremdeles ikke et norsk skriftspråk.

Skrevet (endret)

Å skrive på dialekt er en uting. Så fremt du er har normale leseferdigheter, så leser man ikke ved å avkode ord bokstav for bokstav, men ved ordgjenkjennelse. Da blir det fryktelig tungt når noen skriver dialekt.

Endret av LivetErEnLek
Skrevet

Nei, det er ikke lov.

Husker læreren min kommenterte at jeg skrev og sa "Pussegummi" når jeg begynte på barneskolen. Jeg skjønte ikke hvorfor, fordi mine foreldre sa det jo. Neida, her het det hviskelær. Et ord jeg aldri hadde hørt når jeg startet i 1. klasse.

Anonymous poster hash: 9985e...0f6

Skrevet

Nei, det er ikke lov.

Husker læreren min kommenterte at jeg skrev og sa "Pussegummi" når jeg begynte på barneskolen. Jeg skjønte ikke hvorfor, fordi mine foreldre sa det jo. Neida, her het det hviskelær. Et ord jeg aldri hadde hørt når jeg startet i 1. klasse.

Det har ingen andre heller hørt. Viskelær, derimot. Fordi en visker ut med et viskelær. Et viskelær hvisker ikke. 

Skrevet

Synes det vitner om..ja.. 😒 og det slår meg, spesielt når man ser i grupper på facebook, at jo lenger nord man kommer fra, jo oftere skriver man på dialekt. Latterlig rett og slett.

Anonymous poster hash: 53bae...ea3

Skrevet

*tre - samisk

Vi har to offisielle språk i Norge; norsk og samisk.

Vi har to skriftspråk i Norge; norsk og nynorsk

https://snl.no/språk_i_Norge

Skrevet

Det er et skriftspråk i Norge.Anonymous poster hash: eebb0...40a

Det er to skriftspråk i Norge. Bokmål og nynorsk.

Skrevet

Det har ingen andre heller hørt. Viskelær, derimot. Fordi en visker ut med et viskelær. Et viskelær hvisker ikke.

Unnskyld. Gikk litt fort i skrivinga. Mente så klart å skrive Viskelær.

Skrevet

Nei, det er en uting. Til alle som skriver dialekt: River nesten av meg håret hver gang jeg ser folk skriver på dialekt! Det er grusomt irriterende å lese. Tenker da på type kommentarfelt, på Facebook, her o.s.v.

HVORFOR? Skriv slik gjerne privat på sms og mail, til venner og familie, men skån oss andre takk. Grrrr.

Anonymous poster hash: 6f273...3af

Skrevet

Vi har vel tre offisielle språk i Norge: norsk, samisk og kvensk. Norsk har to lovlige skriftspråk: nynorsk og bokmål.

Dialekter er en uting i skrift, bortsett fra i dertil egnede fora, f.eks. dialektgrupper på Facebook. Jeg er selv med i noen slike, men jeg skriver ikke på dialekt utenom disse gruppene.

Anonymous poster hash: 7937d...276

Skrevet

Orker ikke lese når folk skriver dialekt..

Anonymous poster hash: 6c8cd...06b

Skrevet

Nei, det er en uting dersom andre skal lese teksten.

Opplevde noe fryktelig pinlig for litt siden på jobb. Jeg skulle holde et foredrag, men ble dessverre syk og en kollega måtte steppe inn. Jeg skriver alltid "manuset" til meg selv på dialekt (da husker jeg hva jeg skal si mye bedre av en eller annen merkelig grunn). Var nokså pinlig å sende henne teksten min 😶

Anonymous poster hash: 3c85c...d01

Skrevet

Jeg har ei venninne som skriver på dialekt, og selv om vi har samme dialekt, så synes jeg det er slitsomt å lese.

Anonymous poster hash: 7dcaf...bb5

Skrevet

Det er to skriftspråk i Norge. Bokmål og nynorsk.

Det er forskjell på "norske skriftspråk" og "skriftspråk i Norge". Vi har to norske skriftspråk. Det er mange ulike skriftspråk i Norge, blant dem samisk. 

Anonymous poster hash: 27ee0...306

Skrevet

Det er forskjell på "norske skriftspråk" og "skriftspråk i Norge". Vi har to norske skriftspråk. Det er mange ulike skriftspråk i Norge, blant dem samisk.

Skrevet

Kvensk er et språk i Norge. Romani er et språk i Norge. Romanes er et språk i Norge.

Skrevet

Kvensk er et språk i Norge. Romani er et språk i Norge. Romanes er et språk i Norge.

Du har rett og språkrådet feil.

Skrevet

Og i tilfelle du gikk glipp av det, vi snakker om skriftspråk.

Skrevet

Du har rett og språkrådet feil.

Ja. Språkene jeg nevnte er de nasjonale minoritetsspråkene i Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...