Gå til innhold

Sykemelde meg fordi far sier det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er I svangerskapsuke 21, og den siste tiden har mye krangling mellom meg og mannen min. Han jobber I en rotasjon som gjør at han er hjemme I ukesvis I strekk. Dette medfører at han får en del av jobben med å lage mat, rydde osv. Når han er vekke har jeg ansvar for dette I tillegg til min 100% jobb.

Nå mener han at jeg gjør alt for lite hjemme og at jobben min tapper meg for energi. Han er skuffet over meg fordi jeg ikke er mer "husmor" og tar meg av stell hjemme og fritidsaktiviteter med barn. I tillegg får jeg ufine kommentarer hver gang jeg legger meg nedpå litt. Det er min skyld at det ikke er rene klær, og min skyld at huset ser bomba ut til tider. Kort fortalt mener min mann at jeg bør sykemelde meg slik at jeg har mer energi på hjemmebane og for å avlaste han. Jeg har I tillegg fått høre at jeg er uattraktiv som gravid og at sexlivet kan ansees som dødt. Dette hørte jeg han si til en kompis, og det setter selvsagt sitt preg på hele stemningen oss I mellom.

Jeg trives godt på jobb og kjenner at det er en positiv ting for meg å komme meg ut og faktisk ha en jobb å gå til. Jeg blir fort sliten ja, men synes pr I dag at det er verd det. Er det for mye forlangt av meg at mannen tar seg av det huslige I denne perioden og "varter" meg opp litt? Eller er jeg en egoist som prioriterer jobb og være dødssliten når jeg kommer hjem?

Anonymous poster hash: e787f...b92
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du har det bedre alene

Anonymous poster hash: ab5e6...361

Skrevet

Jeg er I svangerskapsuke 21, og den siste tiden har mye krangling mellom meg og mannen min. Han jobber I en rotasjon som gjør at han er hjemme I ukesvis I strekk. Dette medfører at han får en del av jobben med å lage mat, rydde osv. Når han er vekke har jeg ansvar for dette I tillegg til min 100% jobb.

Nå mener han at jeg gjør alt for lite hjemme og at jobben min tapper meg for energi. Han er skuffet over meg fordi jeg ikke er mer "husmor" og tar meg av stell hjemme og fritidsaktiviteter med barn. I tillegg får jeg ufine kommentarer hver gang jeg legger meg nedpå litt. Det er min skyld at det ikke er rene klær, og min skyld at huset ser bomba ut til tider. Kort fortalt mener min mann at jeg bør sykemelde meg slik at jeg har mer energi på hjemmebane og for å avlaste han. Jeg har I tillegg fått høre at jeg er uattraktiv som gravid og at sexlivet kan ansees som dødt. Dette hørte jeg han si til en kompis, og det setter selvsagt sitt preg på hele stemningen oss I mellom.

Jeg trives godt på jobb og kjenner at det er en positiv ting for meg å komme meg ut og faktisk ha en jobb å gå til. Jeg blir fort sliten ja, men synes pr I dag at det er verd det. Er det for mye forlangt av meg at mannen tar seg av det huslige I denne perioden og "varter" meg opp litt? Eller er jeg en egoist som prioriterer jobb og være dødssliten når jeg kommer hjem?

Anonymous poster hash: e787f...b92

Han har misforstått. Sykmelding gis ikke for at kvinnen skal vaske mer hus. Den gis for at kvinnen skal legge seg ned og hvile. Og det at sexlivet er dødt er jo hans egen skyld siden han ikke liker deg som gravid. Når han er så kresen, har jo han to friske hender han kan bruke imens.

Skrevet

Selvsagt skal du ikke sm deg. Hvordan tror du det blir med et barn til? Vurdert parterapi?

Anonymous poster hash: 1c730...c81
Skrevet

5 barn og 100% jobb begge to. Jeg jobber turnus, så ofte må far hjelpe de 3 yngste med lekser og kjøre de til fritidsaktiviteter. Hadde han klagd på rotete hus og at jeg ikke var aktrativ til kompisene sine, hadde han jammen fått kofferten sin pakket fort! 

Snakk om respektløs!

Anonymous poster hash: 1c730...c81
Skrevet

Han får bytte jobb hvis han synes det er for mye for han i den perioden han er hjemme eller så får han betale for hushjelp.

Som mange pleier å si her inne; Du får barn med han fordi?

Anonymous poster hash: 54c8b...62d

Skrevet

Du er jo ikke syk.  Du er sliten og litt redusert pga graviditet.  Når mannen din er hjemme bør han ta seg av alt som gjelder barn og hjem - han kan jo gjøre hva som helst av hvile og fritidsaktiviteter mens du er på jobb og barna på skole/barnehage. 

Når mannen er borte gjør jo du alle oppgaver knyttet til barn og hjem.  Kanskje du har behov for sykemelding da - men jeg har inntrykk av at du egentlig er alenemor som av og til har en mann på "ferie" i hjemmet ditt.   

At en gravid kvinne skal prioritere husarbeid foran jobb fordi mannen ikke gidder stille opp er jo helt hinsides. 

Anonymous poster hash: 18c1b...d39
Skrevet

Din mann bør tenke på en ting og det er at hvis du blir sykemeldt så er det fordi du må ta det med ro. I så tilfelle ville det blitt enda mer å gjøre på mannen og ikke mindre. Du får også forklare han at kroppen din jobber 24/7 for å skape et nytt menneske, og all den tid han ikke gjør det så blir rydding, vasking mm han bidrag i å utvikle barnet i magen prosessen.

Anonymous poster hash: 2704c...080
Skrevet

Synes mannen din høres ut som en komplett idiot. Nå er ikke jeg et veldig forsonende menneske, så hadde min mann ytret noe sånt i en slik situasjon så skulle han fått flyttet ut, det hadde forøvrig også redusert rotet mye. For en ekkel holdning å ha, at han mener du bør ofre noe som er positivt for deg for at han skal få det bedre når det er du som gjør jobben i dette svangerskapet? Har dere andre felles barn? 

Skrevet

Høres ikke ut som han er noe å samle på

Anonymous poster hash: 96eda...c12

Skrevet

Synes du skal gå på jobb med god samvittighet. Tenker at det ikke er bra for dere å gå oppå hverandre hele uka.

Du kan jo hilse han å si at du garantert ikke får sykemelding for å varte han opp. Du har det nok bedre på jobb.

Anonymous poster hash: 82514...09b
Skrevet

Hei,

Ja vi har 2 felles barn som er noe elder. Han er veldig flink med disse, og veldig flink når han først gjør noe hjemme. Det begrenser seg til kjøkkentjeneste og fritidsaktiviteter osv, men føler at resten av huset er mitt ansvar. Klær er definitivt mitt ansvar, vaske bad (ser helt hinsides ut til tider :)) etc. Han rører normalt ikke dette og jeg kan prestere å få beskjed av han at nå matte han faktisk bruke litt dopapir for å gjøre rent rundt vasken, fordi jeg ikke har rengjort...

Er så lei meg over at det er blitt sånn, og oppfører meg selvsagt deretter jeg og med kjefting og smelling- som ikke gjør saken bedre...

HI

Skrevet

Hei,

Ja vi har 2 felles barn som er noe elder. Han er veldig flink med disse, og veldig flink når han først gjør noe hjemme. Det begrenser seg til kjøkkentjeneste og fritidsaktiviteter osv, men føler at resten av huset er mitt ansvar. Klær er definitivt mitt ansvar, vaske bad (ser helt hinsides ut til tider :)) etc. Han rører normalt ikke dette og jeg kan prestere å få beskjed av han at nå matte han faktisk bruke litt dopapir for å gjøre rent rundt vasken, fordi jeg ikke har rengjort...

Er så lei meg over at det er blitt sånn, og oppfører meg selvsagt deretter jeg og med kjefting og smelling- som ikke gjør saken bedre...

HI

Kjenner meg igjen, der jeg i uke 30 med lungebetennelse og astma måtte henge opp klær fordi mannen ikke gadd. Det var så ille at jeg nesten ikke klarte å puste eller gå. Vi hadde også flere barn (både mine egne og et felles) fra før. Løp!

Anonymous poster hash: d2116...fae

Skrevet

At han mener du trenger sykmelding er vel det minste problemet...

Skrevet

Høres ut som min eks. Han er psykopat

Anonymous poster hash: 5bf36...293

Skrevet

Vel, nå tror jeg ikke at han er direkte Psykopat..

Men helt klart klarer jeg ikke å leve opp til forventningene til mannen min. Han legger ikke skjul på dette, og gjør meg bare enda mer trist og lei og ganske forbannet til tider. Å gå rundt å vite at en er uattraktiv og I tillegg ikke funerer som en "skal gjøre" eller som forventet gjør meg rett og slett skikkelig lei meg. Jeg har grått mange tårer, men det glir liksom ikke inn til han dette her.

Takk for svar iallefall

HI

Skrevet

Men helt klart klarer jeg ikke å leve opp til forventningene til mannen min. Han legger ikke skjul på dette, og gjør meg bare enda mer trist og lei og ganske forbannet til tider. Å gå rundt å vite at en er uattraktiv og I tillegg ikke funerer som en "skal gjøre" eller som forventet gjør meg rett og slett skikkelig lei meg. Jeg har grått mange tårer, men det glir liksom ikke inn til han dette her.

Takk for svar iallefall

HI

Han har HELT urealistiske forventninger til hva et liv med to voksne personer innebærer. Han har fri i ukevis, men mener at du gjør for lite som ikke har fri...? Hvordan henger DET på greip da?

Anonymous poster hash: da4d0...e13

Skrevet (endret)

Takk for svar iallefall

HI

Bare det at han har FORVENTNINGER til et annet voksent menneske sier alt om ham... Man kan ikke ha forventninger til noen andre enn seg selv. Man kan ha ønsker, idealer og drømmer, men ikke FORVENTNINGER. Så lenge han ikke er din sjef på jobben eller din lærer på universitetet - der skal man ha forventninger, frister, arbeidsmengde og så videre.

Dessverre er det veldig mange menn i Norge som forventer at kvinner skal gjøre alt i huset, uansett hvem som jobber og hvem som er hjemme, hvor mye den enkelte jobber, om man er syk og så videre. Jeg har inntrykk av at det er oppdragelse og den langvarige tradisjoner med den tradisjonelle husmoren som har skyld i at det er slik.

Endret av MrsRiddick
Skrevet

Han der er en skikkelig tulling som jeg ikke hadde brukt mer tid på.

Skrevet

Ville flyttet. Så kan han se om ting blir så mye bedre da. Idiot

Skrevet

Du får be han være med til legen din og forklare at han mener at du må sykemeldes fordi han er dum og udugelig.

Skrevet

Takk for svar iallefall

HI

Høres ikke ut som han lever opp til dine forventninger heller. For en drittfyr.

Anonymous poster hash: 7ea6f...9d7

Skrevet

Kjenner meg igjen, der jeg i uke 30 med lungebetennelse og astma måtte henge opp klær fordi mannen ikke gadd. Det var så ille at jeg nesten ikke klarte å puste eller gå. Vi hadde også flere barn (både mine egne og et felles) fra før. Løp!

Anonymous poster hash: d2116...fae

DU SKAL IKKE GJØRE DET SAMME FAEN HVA HAN SIER!!! Nå får det være nok! Herregud kvinner, eier dere ikke selvrespekt? Neste gang det antydes at dere ikke gjør nok kan dere fortelle drittsekkene hvor den jævla døra er, og fortelle dem at de IKKE trenger å komme tilbake. Når skal dere innse at dere fortjener bedre?? LIKER dere å velte dere i dritten? Skulle nesten tro det, sånn som enkelte kvinnfolk finner seg i alt mulig. 

Anonymous poster hash: 92420...0cf

Skrevet

Hoj, høres ikke ut som om han er noe å samle på.

Anonymous poster hash: c97db...4c7

Skrevet

Hva har du tenkt å gjøre videre, Hi?

Blir du i dette forholdet uten at det endrer seg så velger du å drive Hotell For Far hvor han styrer deg, krever urimelig mye og ikke bidrar med annet enn det han selv kanskje måtte føle for å ha lyst til å gjøre.

Noen skrev at han var psykopat, det er det ingen her som kan si ut fra det du har skrevet. Men det at du svarer at han kanskje ikke riktig er det, det indikerer at du selv trolig har tenkt samme tanken. Og det er skremmende, for slike menn som han du bor sammen med, de ødelegger kvinner. Han vil bryte deg ned, han har tydeligvis allerede brutt deg langt ned når du fremdeles bor med ham og lar ham behandle deg slik. Han bryter deg ned, han utnytter deg, han har absolutt INGEN respekt for deg - det kan vi si ut fra det lille du har skrevet. Mannen er ikke riktig god.

Han er hjemme og har helt fri i ukesvis, og så forventer han at du skal sykemelde deg for å stelle for ham.

Da er han faktisk skremmende, for det viser at han har helt (p)syke holdninger til deg og til veldig mye annet. Han tror verden roterer rundt ham, at han er midtpunktet som skal få alt han vil.

Fordi dere har to, snart tre barn sammen hadde den mannen fått én eneste sjanse av meg, men ikke to sjanser.

Jeg hadde fortalt ham i kveld at i morgen ringer du og får skaffet dere parterapi - vil tro dere kanskje har råd til privat, der får dere trolig raskest time (og lar ham føle at det koster noe å være idiot) - og at dere begynner i parterapi NÅ. Videre hadde jeg gitt ham beskjed at så lenge han har fri i ukesvis så forventet jeg at han tok alt av husvask og klesvask i disse ukene, så kan dere dele på oppgaver med barna.

Og hvis han ikke ville være med på noe av dette - da hadde jeg gått fra ham. Og jeg hadde gjort det så fort som mulig slik at jeg hadde fått meg et sted før jeg fødte.

Om du ikke tar dette videre så viser det at han har brutt deg altfor langt ned allerede, Hi, og da må jeg bare si at barna dine fortjener bedre! Barna dine lærer av deg hvordan hva en kvinne må finne seg i. For din datter lærer du henne opp til å bli utnyttet grovt av sine fremtidige partnere, og at hun aldri kan forvente seg respekt eller omsorg. Din sønn lærer du opp til å bli som sin far, en syk idiot som utnytter kvinner og tror at kvinner er til for å tjene ham.

Jeg tror ikke det er det du vil av barna dine?

Anonymous poster hash: 73a95...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...