Gå til innhold

Noen her som har barn med spesifikke språkvansker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ble diagnosen satt? Var det tester og intervjuer eller observasjoner kanskje? Hvilken tjeneste er det som setter en slik diagnose? Hvordan opplevde dere å få diagnosen? Var det snakk om at det muligens kunne være noen andre diagnoser i bildet?

Og hvordan har det gått med barnet etter hvert som det blir eldre? Hva med det sosiale? 

Har et barn med betydelige språkvansker som jeg håper snart kan bli henvist til riktig instans. Jeg har hatt mistanke om en slik diagnose ganske lenge, men systemet tar sin tid.. 

Anonymous poster hash: a16de...347
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Min gutt ble utredet hos habilitering hos ahus. PPT trodde han hadde autisme/utv.forstyrrelser pga. dårlig språk og sosialt samspill.

Han gikk gjennom en evnetest med psykolog og sosialt/samspill med vernepleier.

Her kunne de fort fastslå at han kun hadde problemer med språk. Siden vi var i systemet på ahus ble vi henvist videre til en logoped som konkluderte med SSV.

Vi har nå fått spes.ped og logoped i barnehagen. Det ble skrevet en sakkyndig vurdering og laget en iop som følges opp jevnlig.

Vi driver nå og planlegger skolestart til høsten. Som foreldre må man stå på og sikre at barnet får det han har rett til.

Det er i hvert fall mye enklere når vi nå har en diagnose på papiret.

Jeg er utrolig overrasket over hvor lite kunnskap det foreligger om spesifikke språkvansker. De hadde ikke hørt om dette før i barnehagen og de visste ikke mye om dette i møte med skolen.

Jeg har meldt meg inn i Dysleksi Norge. De jobber målrettet mot ssv. Vet de tilbyr kurs til barnehage og skoler.

Anonymous poster hash: 3ac81...191

Skrevet

Mye jeg glemte å svare på ser jeg nå.

Vi opplevde en lettelse å få diagnosen for de trodde som sagt det kunne være mer omfattende. Med god veiledning og hjelp kan han klare seg fint i skolegangen og senere i arbeidslivet. Men dette krever selvsagt mye jobb for oss foreldre.

Nå er det bare snart 1 år siden min fikk diagnose men språket har kommet seg betraktelig. Noe uttalevansker har han fortsatt Han gjør det også litt bedre sosialt selv om han selvsagt sliter. Dette kommer til å bli en utfordring men barnehage/skole er klar over dette.

Min gutt faller noen ganger bort i sin egen varden og vandrer mye. Dette har jeg lest er normalt pga de blir veldig fort slitne av omgivelsene, av å forstå hva andre sier og de bruker mye krefter når de skal prate.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Min gutt ble utredet hos habilitering hos ahus. PPT trodde han hadde autisme/utv.forstyrrelser pga. dårlig språk og sosialt samspill.

Han gikk gjennom en evnetest med psykolog og sosialt/samspill med vernepleier.

Her kunne de fort fastslå at han kun hadde problemer med språk. Siden vi var i systemet på ahus ble vi henvist videre til en logoped som konkluderte med SSV.

Vi har nå fått spes.ped og logoped i barnehagen. Det ble skrevet en sakkyndig vurdering og laget en iop som følges opp jevnlig.

Vi driver nå og planlegger skolestart til høsten. Som foreldre må man stå på og sikre at barnet får det han har rett til.

Det er i hvert fall mye enklere når vi nå har en diagnose på papiret.

Jeg er utrolig overrasket over hvor lite kunnskap det foreligger om spesifikke språkvansker. De hadde ikke hørt om dette før i barnehagen og de visste ikke mye om dette i møte med skolen.

Jeg har meldt meg inn i Dysleksi Norge. De jobber målrettet mot ssv. Vet de tilbyr kurs til barnehage og skoler.

Hei!

Lurte på om du kunne si litt om symptomene til gutten din og hvordan språkvanskene artet seg? Jeg har en gutt til utredning nå, og tror bup kommer til å lande på speåkvanske og ikke utv.forstyrrelse etter det de har sagt foreløpig. Min gutt er 26 mnd og prater nokså mye, har mange ord, setter sammen 2-3 ords setninger, noen ganger 4 ord. Men, det er helt utydelig. Bare vi som forstår det. Han har 12 timer spes.ped i uka.. nå lurer jeg på om han bør få mer. Og logoped. Men er redd for at hvis han blir rettet på av logoped at han vil få enda dårligere språk-tillit... har du tips eller tanker rundt dette? Det tas i så fall i mot med takk :)

Anonymous poster hash: 1f0b0...4b6

Skrevet

12 timer spes.ped i uken ved 26 mnd alder er mye.

3 av mine har hatt språkvansker. De er nå ungdommer.

På eldste ventet de til han var rundt 3 år før utredning.

2 uker med tester og observasjoner.

Han fikk logoped og spes.ped.

I tillegg hadde han en assistent som kun var hans i barnehagen.

Da brødrene hans heller ikke utviklet språk, ble henvisning til utredning sendt tidligere.

Den gang fikk jeg beskjed om at de normalt ikke gjorde noe før 3-års alder, men på bakgrunn av storebror gjorde de det allikevel.

Samme runde med tester og observasjoner for de to andre.

Samme hjelp i barnehagen.

Men tror ingen av de hadde mer enn kanskje 4 timer uken med spes ped og tilsvarende med logoped.

Assistenten fulgte opp det som skulle trenes på.

Vi brukte tegn til tale, hadde endel hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen.

Eldstemann startet å snakke noen mnd før skolestart.

De to andre hadde utsatt skolestart og startet på spesialskole fordi de ikke hadde språk da skolen startet.

I dag snakker alle fint.

Kan kun høre på han ene at han har hatt språkvansker. Han er preget av å ha hatt logopeder med ulike dialekter.

Anonymous poster hash: 05424...59f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...