Gå til innhold

Allidrett i et lite bygdesamfunn; kan dere gi synspunkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er at en forelder i bygda vår har startet allidrett. Hun har bestemt at det skal være for barna som går i 1. og 2. klasse. Det blir ca. 10 barn til sammen.

Sønnen min derimot, går siste året i barnehagen. De er 2 (ja, 2!) stykker på hans årskull, og i årskullet under er det kun jenter født sent på året. Sønnen min og det andre barnet har derfor 1-klassingene som sin naturlige gruppe, og trenger å ha mulighet til å få treffe de framover. De kommer til å gå i samme klasse.

Jeg kontaktet denne moren som hadde startet allidretten, og spurte om ikke de to førskolebarna kunne også være med. Svaret ble et kontant nei, fordi det ble for stor spredning på motorikken mellom de og en andreklassing. (disse førskolebarna er tidlig utviklet og gode motorisk, til opplysning). Det hjalp ikke hva jeg sa, hun mente at hun var i sin fulle rett til å bestemme hvem som skal gå på allidrett.

Hun mente jeg kunne starte en egen allidrett. For hvem? Fire barn, med meget stor bredde i motorikk, der halvparten ikke dukker opp pga delte hjem, travel hverdag, osv? Barna vet jo at det finnes en annen allidrett, den 'ekte' allidretten. De er bare noen måneder få små, ifølge de som bestemmer....

Jeg ble så lei meg på mitt barns vegne, da jeg føler at dette blir ekskludering i et bittelite bygdesamfunn. Det er få barn her - er da slik aldersdeling nødvendig? Hadde dere forventet mer inkludering? Hva hadde dere gjort med dette?

Anonymous poster hash: de7e7...2e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo faktisk opp til hun som har startet partiet. I et lite bygdesamfunn er det kanskje ikke så lurt å skape en krig om dette? Hvis tanken er at det er for første og andre klasse, er det få måneder igjen til gutten din kan begynne.

Skrevet

Du sier jo selv at det blir for stor spredning blant barnehage barna så det feller der jo på sin egen urimelighet.

Barna mine fikk heller ikke begynne på fotball med de store ungene som går i 1. og 2. klasse da de gikk i bhg, og vi bor en stor by. 

Så får de vente til de begynner på skolen. 

Anonymous poster hash: 37001...460
Skrevet

Det er jo faktisk opp til hun som har startet partiet. I et lite bygdesamfunn er det kanskje ikke så lurt å skape en krig om dette? Hvis tanken er at det er for første og andre klasse, er det få måneder igjen til gutten din kan begynne.

Sant, det. Starter ikke krig, spurte på en hyggelig måte.

Men går likevel og tenker på at det føles veldig ugreit å holde på sånn. Det er jo en generell tendens at det ikke tas hensyn til de 2 som er i et årskull for seg selv. Føler jeg må kjempe litt ekstra for at de også skal få møte barn på fritiden. Men vet ikke om jeg bare må svelge det i meg...

Skrevet

Men går likevel og tenker på at det føles veldig ugreit å holde på sånn. Det er jo en generell tendens at det ikke tas hensyn til de 2 som er i et årskull for seg selv. Føler jeg må kjempe litt ekstra for at de også skal få møte barn på fritiden. Men vet ikke om jeg bare må svelge det i meg...Anonymous poster hash: de7e7...2e9

Men du og den andre mammaen gjør akkurat det samme - dere argumenterer for at deres eget barn skal få et så godt tilbud som mulig. Helt greit i mine øyne.

Skrevet

Du sier jo selv at det blir for stor spredning blant barnehage barna så det feller der jo på sin egen urimelighet.

Barna mine fikk heller ikke begynne på fotball med de store ungene som går i 1. og 2. klasse da de gikk i bhg, og vi bor en stor by.

Så får de vente til de begynner på skolen.

Anonymous poster hash: 37001...460

Ikke urimelig... forklarte litt dårlig. Førskolebarna er to modne barn, født tidlig på året. Jentene i årskullet under er født sent på året. Førskolebarna er fint på nivå med 1. og 2. klasse.

Skrevet

Men går likevel og tenker på at det føles veldig ugreit å holde på sånn. Det er jo en generell tendens at det ikke tas hensyn til de 2 som er i et årskull for seg selv. Føler jeg må kjempe litt ekstra for at de også skal få møte barn på fritiden. Men vet ikke om jeg bare må svelge det i meg...

Omtrent sånn var det for oss også. Vi prøvde alt, og til slutt flyttet vi til en by. Har ikke angret et sekund. :) Men det var flere ting som gjorde at vi ikke trivdes da, og lite som holdt oss igjen der.

Anonymous poster hash: 02edc...6f5

Skrevet

Det er greit å ha en fast alder å forholde seg til og selv om de kommer til å gå i samme klasse gjør de ikke det nå. Din gutt fikk ikke begynne på skolen sammen med de andre heller. Det bør du respektere. Han kan vel leke med de andre andre dager?

Anonymous poster hash: 7cde2...df8

Skrevet

Men du og den andre mammaen gjør akkurat det samme - dere argumenterer for at deres eget barn skal få et så godt tilbud som mulig. Helt greit i mine øyne.

Så du mener hennes barn får et dårligere tilbud av at to førskolebarn deltar? Og at hun da gjør rett i å ekskludere?

HI

Skrevet

Med tanke på at det er så få i kullet, så tenker jeg denne dama er utrolig vanskelig. Du kunne jo eventuelt hjulpet til?

Anonymous poster hash: c78bc...a2d
Skrevet

Så du mener hennes barn får et dårligere tilbud av at to førskolebarn deltar? Og at hun da gjør rett i å ekskludere?

HIAnonymous poster hash: de7e7...2e9

Det vet jeg ingenting om, jeg hører bare at hun tror at avstanden blir for stor. Akkurat som du tror avstanden blir for stor hvis du skulle etablert et tilbud for de to eldste kullene i barnehagen.

Skrevet

HI

Hun har laget et tilbud til alle skolebarna. Det er ikke ekskludering og det er ikke gjort for å holde noen ute. Tenk på neste år. Da er det din sønn og en til som er førsteklassinger. Da ville det blitt helt Uretferdig å ikke tatt med de som er førskolebarn da. En fast grense er mye enklere å forholde seg til.

Ellers synes kg ideen om at du starter opp et tilbud til barnehagebarna er godt. La de eldste få bære "store" og flinke i år og så blir de minst neste år. Da er det jentene i neste kull som får være de store.

Anonymous poster hash: 7cde2...df8

Skrevet

Hvorfor gidder noen å bo i sånne bygdesamfunn? Kom dere til byen, alt er bedre her.

Anonymous poster hash: 63851...151

Skrevet

Et sted må jo grensa gå?! Det blir jo ikke mer rettferdig enn det som er nå... Hvis du syns det er sårt og fælt at barnet ditt ikke treffer andre barn på fritida så får du invitere dem over på besøk da?

Anonymous poster hash: 870a6...381

Skrevet

Sånn er det jo i byene også. Her vi bor kan de som er født i 2012 være med. Men min som er 2013 barn må vente til høsten. Og det er greit. Man må sette en grense et sted. Og hvis hun er alene med 10 barn så er det kanskje nok for henne. Hun skal kunne ivareta alle som er med på en ordentlig måte også.

Anonymous poster hash: 20e34...09e

Skrevet

Faste, forståelige grenser er absolutt den rimeligste måten å gjøre ting på.

Anonymous poster hash: d6254...aca

Skrevet

Det er vel ikke større alderforskjell på din gutt og jentene i klassen under enn det er på ungene født tidlig på året i 1.klasse og sent på året i 2.klasse.

Her tror jeg nok det heller ligger i at du ikke orker ta på deg annsvaret for å starte en gruppe ( verken nå eller før denne damen gjorde det), men mener du har all vedens grunn til å blande deg i reglene hun har satt for gruppen hun har startet opp.

Jeg bor i stor by og også her gjelder årskullene for aktiviteter.

Anonymous poster hash: b74d5...6ca
Skrevet

Noe som også er en ide å tenke på er at når hennes unger er ferdig med 2.klasse må en av dere andre foreldre ta over gruppen.

Hun vil nok da heller starte ett nytt parti for 3. og 4. klasse

Anonymous poster hash: b74d5...6ca
Skrevet

Det hørtes vrangt og lite inkluderende ut. Bor på bygda selv og her spiller man håndball med 9-12 år på samme lag for å få kabalen til å gå opp. Mangler også fotballtrenere på enkelte lag. Da trener de med laget over eller under uten problemer. Vi er jo ikke flere enn at det lar seg gjøre. I byene kommer potensielt flere ti til hundretalls om man løser det slik, men hos oss snakker man 10-15 max. Dere er jo bare to...

Det må da være startet i forbindelse med idrettslaget etc eller er det helt privat? Tar hun pengene?

Anonymous poster hash: e5834...ee5

Skrevet

Dette er da virkelig ikke eskludering.

Det er en aldersgrense og ditt barn har godt av å lære at noe må en vente på og glede seg til, en kan ikke alltid få det en vil når en vil.

Skrevet

Når det er snakk om 2 unger høres det vrangt og firkanta ut, hun er sikkert lokal og du innflytter,sant?

Anonymous poster hash: ddf58...879

• 2 uker senere...
Skrevet

HI

Herregud. Hun ekskluderer jo ikke. Hun har definert rammen, og om ett år kommer disse to inn i rammen. Og året deretter kommer alle de jentene som er født sent på året også inn i den rammen.

Siden du selv ikke planlegger å trene et parti med småunger, syns jeg ikke du skal ha den minste formening om hvordan det bør gjøres. I alle fall ikke hvis den meningen bare handler om å mele din egen kake.

Anonymous poster hash: 7e54e...f19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...