Gå til innhold

Hvem kontakter jeg for utredning av barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 8 år sliter mye med sinne/gråt og forstår ikke alltid sosiale koder/ironi. Er også ekstremt ukonsentrert og gir lett opp både mentale utfordringer (selvom han kan det, han er smart) og fysiske aktiviteter (synes ingenting er gøy, må tvinges). Svært følsom og sensitivt for kritikk.

Jeg synes han bør utredes. Hvem kontakter jeg for å få hjelp? Skolen? Fastlegen? Helsestasjonen?

Anonymous poster hash: 044ff...62a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er skolen bekymret da? De har jo godt grunnlag for å uttale seg om hvordan han fungerer sammenlignet med andre barn. Hvis skolen også er bekymret, ville jeg gått veien via PPT. Hvis skolen mener det fungerer godt nok, kan du be fastlegen om å henvise til BUP. DEt er en viss fare for at henvisningen dit vil bli avvist dersom skole (og PPT) har konkludert med at gutten fungerer tilfredsstillende.

Skrevet

Sønnen min er under utredning å det var fastlegen vi måtte kontakte.

Så henviste han oss videre.

Anonymous poster hash: dfe08...b18

Skrevet

Er skolen bekymret da? De har jo godt grunnlag for å uttale seg om hvordan han fungerer sammenlignet med andre barn. Hvis skolen også er bekymret, ville jeg gått veien via PPT. Hvis skolen mener det fungerer godt nok, kan du be fastlegen om å henvise til BUP. DEt er en viss fare for at henvisningen dit vil bli avvist dersom skole (og PPT) har konkludert med at gutten fungerer tilfredsstillende.

Skolen har ikke nevnt utredning, men de har sagt han er ekstremt ukonsentrert, får ikke med seg beskjeder, virker umotivert og "sliten" (henger over pulten når de skal jobbe). De sier også han ikke får seg lett venner og at han ofte er avvisende mot kontaktsøkende klassekamerater.

Anonymous poster hash: 044ff...62a

Skrevet

Du må kontakte fastlegen. Han henviser dere videre til BUP.

Det er ofte lang ventetid hos BUP, så sett i gang prosessen nå.

Anonymous poster hash: 8e1a4...1fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...