Gå til innhold

Når begynne med "bordmanerer"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er 2 år og 5 mnd. Samboer mener det er på sin plass å bli bevisst på "bordmanerer", altså at hun skal sitte ved bordet til alle er ferdig å spise. Samboer mener at barn som ikke lærer seg å sitte i ro ved bordet, blir "problembarn".

Sønnen til en venninne er 6 år og må sitte å se film på mobil ved bordet for å sitte i ro.

Jeg vet at det ikke finnes noen fasit for når begynne med "bordmanerer", men fint om dere kommer med innspill. Når begynte dere med det? Hva er dine erfaringer/tanker rundt "bordmanerer"?

Anonymous poster hash: 90bf5...d68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bordmanerer er et vidt begrep. 

Mine slipper å sitte til alle er ferdige, men de må sitte til alle barna er ferdige. Min mann og jeg liker å sitte og prate og blir gjerne sittende lenge ved bordet, det er ikke barna så interessert i. Men de venter på hverandre. 

Jeg begynte med å oppdra dem til det jeg synes er viktig fra de var så små at de begynte å sitte ved bordet. Det første var å takke for maten. I begynnelsen takket jeg, på barnets vegne, og da de var så store at de klarte å si det selv gikk det automatisk.

Har de kastet mat på gulvet, har jeg takket for maten på deres vegne og så er måltidet over. Ikke hvis de søler, men hvis de kaster mat rundt seg med vilje. Da tolker jeg det som at de er mette.

Hos oss er mobil og nettbrett bannlyst ved bordet. Det er ikke en vane jeg ønsker at mine barn skal ha. Ved måltidene sitter vi sammen, prater sammen og gir hverandre oppmerksomhet. 

Skrevet

Her også må 3 åringen sitte i ro til alle barn er ferdig. Dvs storesøster på 6 år. De må begge takke for maten (gjort det siden de kunne snakke) og ta med seg fatet og glasset sitt. De tømmer evt matrester i søppel og setter inn i maskina hvis det er ledig.

Anonymous poster hash: 47593...272

Skrevet

Som Superdolly sier, man begynner jo så smått når barna sitter ved bordet. Men hvor store krav man stiller vil jo variere med alderen til barna. Er det bare dere 3 kan det bli veldig lenge å sitte til bords for en på 2,5 år om hun skal vente til alle er ferdige. Regelen om at alle sitter til siste barn er ferdig er nok ganske utbredt. 

Går hun i barnehage? Regner med de også har fokus på dette her også?

Er til dels enig med samboeren din, oppførsel i spisesituasjoner er viktig og et barn som ikke oppfører seg i spisesituasjoner får ofte negativ oppmerksomhet fra de andre rundt bordet og det er lett å bli stemplet som urokråke eller problembarn. Men igjen, kravene vil jo variere i forhold til alder. Å se film ved bordet for å sitte i ro høres drøyt ut for et barn på seks år, men om det må til under en laaaaang familiemiddag som tar flere timer ville nok de fleste synes det er ok. 

Anonymous poster hash: ad2b3...1b7
Skrevet

Ikke begynn nå, det er alt for tidlig!

Dette er det første barnet, ikke sant?

Jeg husker at vi drev og stresset med dette da vår eldste var like liten som ditt barn. Jeg får helt vondt i magen når jeg tenker på det nå - de er jo nesten babyer fremdeles. Det er bare tull og hjelpe ringenting.

Vent et par år. Så kan dere praktisere i noen år at barn må vente til andre barn ved bordet er ferdige før de får gå, men de skal slippe å vente på de voksne.

Anonymous poster hash: 383ed...6df
Skrevet

Jeg husker at vi drev og stresset med dette da vår eldste var like liten som ditt barn. Jeg får helt vondt i magen når jeg tenker på det nå - de er jo nesten babyer fremdeles. Det er bare tull og hjelpe ringenting.

Vent et par år. Så kan dere praktisere i noen år at barn må vente til andre barn ved bordet er ferdige før de får gå, men de skal slippe å vente på de voksne.

Jeg synes de skal starte så tidlig som mulig, men på barnets premisser. Ikke stresse med det, men venne barnet til at man skal hygge seg sammen rundt bordet. 

Skrevet

Sitte ved bordet til alle er ferdig krever ikke jeg, synes hun er liten og det har ingen hensikt ennå. Men øver på manérer ellers som å bruke gaffelen/skjeen ikke fingrene, smøre på brødskive selv, "kan du sende meg" og tørke seg på fingre og munnen etter maten.

Skrevet

Bynn med at hun sier takk for maten og bruker gaffel/sje, ikke kaste mat på gulvet ol. Det er på tide å gjøre hvis dere ikke har begynt med det før.

Anonymous poster hash: 5d82a...ade
Skrevet

Synes 2 1/2 er litt vel tidlig. Ville ikke begynt før rundt 3-4 årsalderen, og da kun med én ting om gangen. Har et vennepar med en gutt som er 5 år som ikke har bordmanerer i det hele tatt, og det synes jeg er for sent til at de ikke har begynt. Når de er gamle nok til at de drar på besøk til venner synes jeg de burde ha hvertfall begynt så smått med det.

Skrevet

Her må 2,5 åringen takke for maten. Og sitte til vi er ferdige hjemme (kan godt få holde på med en bok eller plastelina osv når han er ferdig). I selskaper må han sitte til de andre barna er ferdig. Er flink til å rydde etter seg også (det har vi ikke pusha så mye på ennå, men han vil selv siden de gjør det i barnehagen).

Skrevet

Oi...

Jeg har ei på 1,5 år. Hun spiser med gaffel og drikker av glass. Når hun er ferdig må hun rydde etter seg. Da legger hun bestikk og glass på tallerken og tar det ut på kjøkkenet. Hun sitter til vi andre er ferdige. Er ikke et problem...

Anonymous poster hash: 109ef...182
Skrevet

Jeg synes de skal starte så tidlig som mulig, men på barnets premisser. Ikke stresse med det, men venne barnet til at man skal hygge seg sammen rundt bordet. 

Ja,da, det er sikkert ok, det er jeg enig i. Men man må tilpasse det veldig til barnets alder. Og ikke inisistere på at barnet må sitte pent og rolig ved bordet til de voksne har spist opp og pratet ferdig osv osv.

Skrevet

Ja, første barnet. Sønnen til venninna mi er ett "skrekkeksempel" siden han må se på film på mobilen om så for å sitte 10-15 minutter ved bordet. Slik vil jeg ikke at vår datter skal bli.

Her om dagen var vi på middag hos søsteren min og mannen hennes. Datteren vår var ferdig å spise forretten og det var vi andre og. Hovedretten skulle snart komme på bordet, men hun sa hun ville gå fra bordet. Vi ba henne sitte med bordet, men så sa bestefaren hennes "la henne nå få gå". Jeg orket ikke lage dårlig stemning ved bordet så jeg lot henne få gå. Da hovedretten skulle komme på bordet satte hun seg.

Jeg ville ikke tvunget henne til å sitte rolig ved bordet i lang tid eks i ett bryllup.

Hun går i barnehage så der lærer hun jo bordmanerer. Har ikke fått tilbakemelding på at hun er urolig ved bordet. HI

Anonymous poster hash: 55c65...b4b

Skrevet

Oi...

Jeg har ei på 1,5 år. Hun spiser med gaffel og drikker av glass. Når hun er ferdig må hun rydde etter seg. Da legger hun bestikk og glass på tallerken og tar det ut på kjøkkenet. Hun sitter til vi andre er ferdige. Er ikke et problem...

For et prakteksempel av et barn du har da :) Hun leser vel sin egen nattahistorie også, etter å ha pusset tennene sine selv.

Anonymous poster hash: 36315...d79

Skrevet

mobil ved bordet #grøss.

Takk for maten kan de lære gradvis så tidlig som helst. Har barn på besøk fra 3-13 år som enda ikke har lært det hjemme. Det er veldig trist synes jeg.

Skrevet

Hva tror du de gjør i barnehagene? Der lærer de å vente fra de er små. En 2 åring er langt fra en baby

Anonymous poster hash: 83522...cf8

Skrevet

Synes hun kan sitte mens måltidet ennå pågår, men ikke om mannen henter porsjon nr 2 og 3, mens hun var ferdig for lenge siden.

Et måltid er også en fin arena for gode samtaler, vi har alltid god stemning og fine diskusjoner med barna ved bordet, helt siden de var små.

I går diskuterte vi lenge med 3 åringen hvor mange sklier hun skal ha i det rosa huset sitt når hun blir voksen, mens kjøttkakene forsvant på høykant :)

Anonymous poster hash: c4a02...16c

Skrevet

For et prakteksempel av et barn du har da :) Hun leser vel sin egen nattahistorie også, etter å ha pusset tennene sine selv.

Anonymous poster hash: 36315...d79

Nei, hun gjør ikke det. Men jeg har ikke sett noen grunn til å ikke oppmuntre henne til å gjøre disse tingene ved bordet. Hun ser jo hva de eldre søsknene gjør, og hun har ikke hatt problemer med å lære disse tingene. Hvorfor er du så sarkastisk og ufin?

Skrevet

Bordmanerer er et vidt begrep.

Mine slipper å sitte til alle er ferdige, men de må sitte til alle barna er ferdige. Min mann og jeg liker å sitte og prate og blir gjerne sittende lenge ved bordet, det er ikke barna så interessert i. Men de venter på hverandre.

Jeg begynte med å oppdra dem til det jeg synes er viktig fra de var så små at de begynte å sitte ved bordet. Det første var å takke for maten. I begynnelsen takket jeg, på barnets vegne, og da de var så store at de klarte å si det selv gikk det automatisk.

Har de kastet mat på gulvet, har jeg takket for maten på deres vegne og så er måltidet over. Ikke hvis de søler, men hvis de kaster mat rundt seg med vilje. Da tolker jeg det som at de er mette.

Hos oss er mobil og nettbrett bannlyst ved bordet. Det er ikke en vane jeg ønsker at mine barn skal ha. Ved måltidene sitter vi sammen, prater sammen og gir hverandre oppmerksomhet.

Signerer. I tillegg er det heller ikke lov å si "æsj" til maten (av respekt for den som laget maten), men man kan la være å spise det man ikke liker. Og før man forlater bordet må man tørke munn og hender.

Anonymous poster hash: abc51...a68

Skrevet

Ja, og så rydde av egen tallerken og glass.

Anonymous poster hash: abc51...a68

Skrevet (endret)

Jeg tenker at man kjører alderstilpassede bordmanerer ved 2-3-årsalderen: Spise med bestikk, ikke med hender. Tørke hendene på servietten. Sette «koppen på toppen». Ikke kaste mat. Smake på, men ingen tvang. Øve på å si "unnskyld meg" hvis de raper eller fiser. Osv.

Ingen kjefting eller stresset masing, men vennlige påminnelser og instrukser. Og gjenta, gjenta, gjenta – ikke forvent at de lærer og husker og bryr som om alt til hvert måltid. Dette med å vente til alle er ferdige funker ofte dårlig på små, og jeg hadde mye heller latt barnet gå fra bordet enn å lokke med mobil eller pad. De tingene hører i hvert fall ikke hjemme ved matbordet. Du kan for eksempel ha en regel om at det er lov å gå fra bordet, men da får hun ikke se på tv (som ofte kan være mer attraktivt enn å spise opp) eller mase om at dere skal bli med å leke. Dere kan bli med når dere er ferdige.

Viktigste er at måltidet er koselig og sosialt for alle.

Endret av uhhuhher
Skrevet

Her må 2,5 åringen takke for maten. Og sitte til vi er ferdige hjemme (kan godt få holde på med en bok eller plastelina osv når han er ferdig). I selskaper må han sitte til de andre barna er ferdig. Er flink til å rydde etter seg også (det har vi ikke pusha så mye på ennå, men han vil selv siden de gjør det i barnehagen).

Må også spise med bestikk, og vi øver på å ikke si æsj til mat (men heller spise det han liker).

Skrevet

Oi...

De tingene der går i perioder så jeg ville ikke pustet lettet ut ennå hvis jeg var deg. Oppdragelsen har såvidt begynt og du har mange år igjen med utfordringer 😅

Anonymous poster hash: 5eb09...081

Skrevet

Her sitter de til barna er ferdig å spise.

Griser de taes maten bort. Lærer de tidlig å si takk for mat. Klapper i hendene når de ikke er gammel nok til å si det selv. Begynner med kopp rundt 1 år. Slik at de lærer å drikke selv.

Anonymous poster hash: 4c294...e98

Skrevet

Datteren vår er 2 år og 5 mnd. Samboer mener det er på sin plass å bli bevisst på "bordmanerer", altså at hun skal sitte ved bordet til alle er ferdig å spise. Samboer mener at barn som ikke lærer seg å sitte i ro ved bordet, blir "problembarn".

Sønnen til en venninne er 6 år og må sitte å se film på mobil ved bordet for å sitte i ro.

Jeg vet at det ikke finnes noen fasit for når begynne med "bordmanerer", men fint om dere kommer med innspill. Når begynte dere med det? Hva er dine erfaringer/tanker rundt "bordmanerer"?

Anonymous poster hash: 90bf5...d68

Å sitte og se film på mobilen er vel det uhøfligere jeg kan tenke med ved bordet. Det er antibordmanerer i min bok.

En toåring er for liten til å lære seg å sitte stille bare for å sitte der. Men barn i skolealder bør øve på det. Mine har sittet til alle er ferdige fra de gikk i 1.-2.-klasse. (Vi øvde på det også i bhg-alder, men da var det mest at de skulle vente på de andre barna, ikke på de somlete voksne.)

Anonymous poster hash: b7251...2f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...