Gå til innhold

når hun som leier av oss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte bort par da, det er mye mer rolig med kun 1 person, av erfaring. Men vi har ikke spesifisert dette, da det ville være urimelig. MEN et ønske.

Jeg valgte bort alenemødre, de med unger også... Det er mitt hus! Jeg har en god relasjon med jenta altså, ikke noe problem. Men jeg tenker på strømutgiftene, vet ikke hvor mye de øker med 1 person ekstra. Var derfor jeg spurte. 

Anonymous poster hash: a34b0...884

Dere kan ikke pålegge leieboer å ikke ha kjæreste eller samboer, og leve alene. Dere er ikke Gud. Dere kan heller ikke pålegge leieboer å ikke bli gravid, det kan hun bli etter ONS på byen uten å ha besøk i leiligheten i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 6e45e...8f3

Skrevet

Men tenker de her at en kommende samboer teller som en av disse tro? Blir litt teit det også. Hvem som helst kan egentlig flytte inn hvor som helst da? Kan jo bare si man kjærester?

Hvordan blir man samboere egentlig hvis man ikke flytter inn? Hvis det står i loven at man kan ta opp samboer i husstanden, hvordan kan loven virke hvis man først regnes som samboere fra det tidspunktet den nye flytter inn?

Skrevet

Det der ble sært i mitt hode om du bare ønsket 1 leieboer pga støy (merkelig grunn når en leier ut i huset sitt) så må du jo ha det skrevet i kontrakten .

Men gjester og overnatting kan du ikke styre. Heller ikke om han flytter inn, siden det ikke står noe i kontrakten om det.

Anonymous poster hash: 55dcf...191

Jeg tror at § 7-1 er preseptorisk slik at det ikke går an å avtale seg til dårligere vilkår for leieboer, enn loven gir ham/henne.

Skrevet

Du er redd for ekstra strømforbruk i forbindelse med at han dusjer? Virkelig?

La meg fortelle sånn ca. hvor mye det vil koste dere: La oss si han dusjer ca 10 minutter hver dag, og en måned består av 30 dager. Da koster den dusjen dere ca. 200 kroner i måneden.

Hvis økonomien deres blir veltet av det, har dere et problem uavhengig av hvorvidt leietakeren deres har mye besøk eller ikke.

Og ut fra at det vel neppe er noe palass i størrelse på den leiligheten dere leier ut, må du jo også huske at hvis han er der mye er det TO personer som avgir kroppsvarme i rommene. Sannsynligvis har de mye sex siden det kan virke som om dette er en ny kjæreste, og da avgir de nok ekstra mye kroppsvarme. Dette betyr jo at de sånn sett har behov for mindre oppvarming i rommene enn når hun er helt alene. Strøm til oppvarming er generelt en mye større utgift enn strøm til varmtvann, så dette er i følge din logikk snarere en besparelse for dere enn en ekstra utgift.

Tror heller du bør bekymre deg for at dere kanskje snart må se dere om etter ny leietaker hvis de fortsetter å være så mye sammen som de er nå. Normalt sett ønsker "nye" samboere å flytte sammen i en helt ny leilighet fremfor å flytte inn i boligen til en av personene.

Anonymous poster hash: f10b6...2fd

Det er strøm, vann, kloakk og ekstra slitasje forbundet med at flere bruker leiligheten. På langt nær alle nøyer seg med 10 minutter i dusjen, og ikke alle leiligheter er lagt opp med egen strøm- og vannavlesing.

Takke seg til årskontrakter med detaljert innhold mtp antall personer, festing, røyking osv. Mye er løst etter det, men fremdeles er det noe dritt å bli kvitt de som både misligholder leilighet og betaling.

Jeg for min del mener leietakere har alt for bra rettigheter. De leier en del av MITT hjem. Det skiller seg vesentlig fra de som leier i sekundærboliger som er ren forretningsdrift.

Anonymous poster hash: 4e16f...27a

Skrevet

Det er strøm, vann, kloakk og ekstra slitasje forbundet med at flere bruker leiligheten. På langt nær alle nøyer seg med 10 minutter i dusjen, og ikke alle leiligheter er lagt opp med egen strøm- og vannavlesing.

Takke seg til årskontrakter med detaljert innhold mtp antall personer, festing, røyking osv. Mye er løst etter det, men fremdeles er det noe dritt å bli kvitt de som både misligholder leilighet og betaling.

Jeg for min del mener leietakere har alt for bra rettigheter. De leier en del av MITT hjem. Det skiller seg vesentlig fra de som leier i sekundærboliger som er ren forretningsdrift.

Men når leieboer betaler for seg, så er det leieboer sitt hjem, ikke ditt

Anonymous poster hash: cc907...2af

Skrevet

Men når leieboer betaler for seg, så er det leieboer sitt hjem, ikke ditt

Leiligheten er til deres disposisjon, men jeg EIER den. Ved et par anledninger har vi sagt opp leietaker under påskudd av å bruke leiligheten selv, bare for å bli kvitt de. Ventet et par måneder og leid ut på nytt. Litt shady, men eneste måten å kvitte seg med grums. Gidder ikke leie ut til uhøflige folk som står og røyker ved døra, så det kommer røyk inn i leilighet og egen boenhet. Det kan være dritt å forholde seg til utleier, men den har jo elendige rettigheter når det leies ut ti folk som bare tar seg til rette. Etter mer detaljerte leiekontrakter og bedre utvelgelsesprosess, har problemet hittil blitt borte. Men selv om det ikke er lov å diskriminere, er det jo klart at man gjør dette i prosessen. Enkelte leietakere er langt mer attraktive enn andre. 

Skrevet

Så lenge det ikke står spesifisert i kontrakten at dere leier ut til 1 person så kan du ikke nekte henne og få seg samboer ( eller ha kjæreste på besøk)

Strøm i husleien er gull for leietaker og ikke alltid vinn for utleier, men du kan ikke kreve mer av henne, dere kan snakke sammen og finne en løsning men kreve noe kan du ikke.

Skrevet

Vi valgte bort par da, det er mye mer rolig med kun 1 person, av erfaring. Men vi har ikke spesifisert dette, da det ville være urimelig. MEN et ønske.

Jeg valgte bort alenemødre, de med unger også... Det er mitt hus! Jeg har en god relasjon med jenta altså, ikke noe problem. Men jeg tenker på strømutgiftene, vet ikke hvor mye de øker med 1 person ekstra. Var derfor jeg spurte.

Du høres virkelig ut som verdens dølleste! Så du skal styre om leietageren din har kjæresten på besøk.. Sært! Tenk deg om!

Anonymous poster hash: e4664...d9d

Skrevet

Og nå har du fått masse svar som sier at du ikke har noe med det. At strømmen er inkludert er deres problem, ikke leieboer sitt.

Skrevet

Leiligheten er til deres disposisjon, men jeg EIER den. Ved et par anledninger har vi sagt opp leietaker under påskudd av å bruke leiligheten selv, bare for å bli kvitt de. Ventet et par måneder og leid ut på nytt. Litt shady, men eneste måten å kvitte seg med grums. Gidder ikke leie ut til uhøflige folk som står og røyker ved døra, så det kommer røyk inn i leilighet og egen boenhet. Det kan være dritt å forholde seg til utleier, men den har jo elendige rettigheter når det leies ut ti folk som bare tar seg til rette. Etter mer detaljerte leiekontrakter og bedre utvelgelsesprosess, har problemet hittil blitt borte. Men selv om det ikke er lov å diskriminere, er det jo klart at man gjør dette i prosessen. Enkelte leietakere er langt mer attraktive enn andre.

Du bør virkelig vurdere å aldri leie ut mer.

Skrevet

Du vil mest sannsynlig ikke merke det stort på strømmen. Etter at vi ble fler i vår husholdning har strømregningen økt minimalt. Det skiller 100-200kr på regninga i forhold til før.. som utleier ville jeg ikke sagt noe på at jenta har kjæresten der, det må være greit. Du får heller la være å forlenge kontrakten når den går ut om du ikke vil ha de der.

Skrevet

Huseier fra helvete!!! Du burde ikke leie ut i det hele tatt. Når jeg leide leide jeg aldri en leilighet der huseier bodde der selv, tror de skal bestemme hvem og når jeg har besøk, kom ned å kjeftet for jeg laget mat klokka 23, klaget når noen banket på døra på kvelden, klaget for jeg lukket bildøren/taxi døren på natten osv

Anonymous poster hash: f1e68...93c

Skrevet

Haha, selvfølgelig kan du ikke si noe på dette. Er du seriøst? Er like morsomt hver gang noen leier ut, og ikke har giddet å sette seg inn i gjeldende lovverk.

Anonymous poster hash: ea4f8...8c8

Litt av et svar 😔

Synes virkelig ikke HI spørsmål er dumt, hun taper på at det bor flere enn avtalt i leiligheten.

Skrevet

Litt av et svar

Synes virkelig ikke HI spørsmål er dumt, hun taper på at det bor flere enn avtalt i leiligheten.

Hun taper jo ikke noe på det. Leiligheten blir ikke mer verdt, selv om det blir flere der. Hva mener du at hun taper?

Skrevet

Vår leietaker har fått samboer og er gravid -fra 2 til snart 4- ny leiekontrakt og øket husleie med kr 1.200,-

Kontrakten gikk ut da.

Anonymous poster hash: e8978...e9b

Skrevet

Finn lovlige grunner til utkastelse, bruke selv, pusse opp etc. Kast henne ut. Leie ut på nytt. Ikke si noe om kjæreste og strøm.

Anonymous poster hash: 02585...6cc

Skrevet

Finn lovlige grunner til utkastelse, bruke selv, pusse opp etc. Kast henne ut. Leie ut på nytt. Ikke si noe om kjæreste og strøm.

Du høres gjennomsympatisk ut. Karma!

Skrevet

Du får indeksregulere husleien, da.

Anonymous poster hash: 9ffa4...ed3

Skrevet

Huseieren min tok opp dette med meg for litt siden. Det er veldig ubehagelig, og det har blitt rar stemning, for nå føler jeg at hun overvåker meg. Følger med på når jeg har besøk, og av hvem. Håper jeg slipper å leie hjemme hos noen igjen, for det virker til å være et vanlig problem at huseieren mener å ha rett til å legge seg opp i hvordan du lever livet ditt. Man lever på nåde som leietaker. Ikke bra :/ 

Anonymous poster hash: 5cf21...cd3
  • 3 uker senere...
Skrevet

Du bør virkelig vurdere å aldri leie ut mer.

Enig. En vakker dag håper jeg de blir saksøkt av noen tidligere leietakere som ikke har gjort noe galt, og må betale erstatning så det svir.

Anonymous poster hash: 651e6...f06

Skrevet

Ved oppussing er du som utleier ansvarlig for å skaffe leietaker alternativt sted å bo mens oppussingen pågår. Det er lovlig å si opp selv dersom du skal bruke den selv, men det er neppe vanskelig å bevise for en leietaker om du isteden leier den ut til noen andre. 

Skrevet

Ved oppussing er du som utleier ansvarlig for å skaffe leietaker alternativt sted å bo mens oppussingen pågår. Det er lovlig å si opp selv dersom du skal bruke den selv, men det er neppe vanskelig å bevise for en leietaker om du isteden leier den ut til noen andre. 

"Ved oppussing er du som utleier ansvarlig for å skaffe leietaker alternativt sted å bo mens oppussingen pågår."

Hvor i lovverket finner du dette?

Skrevet

Hvis personen flytter inn synes jeg det er helt innafor å sette opp leie litt pga økte strømutgifter.

Anonymous poster hash: 5688d...8bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...