Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 brått har en kjæreste der hele tiden, er det noe vi kan si rundt det? Ikke for å være kjip eller no, men strøm er inkludert i leien. Har ikke sett noe flyttelass da, så kommer ikke til å si noe som helst om dette enda. Men kan man egentlig si noe om det er snakk om virkelig innflytting, men bytte av adresse osv? Tenker mest på at utgifter til strøm varmtvann vil øke. Og vi ønsket egentlig en person der, ikke to. Blir mer støy med to... Men det står ikke i kontrakten, så da antar jeg at det kommer vi ikke noe vei med. Men dette med strømmen? Anonymous poster hash: a34b0...884
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 Dere har nok ingenting med det. La neste leietaker tegne eget strømabb. Anonymous poster hash: bb836...b2e
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 Så lenge det ikke står i kontrakten så kan du ikke si noe på det. Anonymous poster hash: bc83f...230
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Kjæresten min flyttet inn hos meg da jeg leide. Huseierene tok det opp og foreslo å legge på 800 kr i leien for slitasje, strøm ogvi det hele tatt. Helt ok synes vi. Anonymous poster hash: 44636...332
Minimei00 Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 " I husleieloven § 7-1 er det definert hvem man kan la flytte inn i en bolig man leier uten at utleier kan nekte. Dette er egen ektefelle eller samboer, egen eller samboer/ektefelle sin slekt i rett opp og nedstigende linje (barn, barnebarn, oldebarn, foreldre, besteforeldre, oldeforeldre.) Andre personer kan ikke flytte inn uten samtykke fra utleier."
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 " I husleieloven § 7-1 er det definert hvem man kan la flytte inn i en bolig man leier uten at utleier kan nekte. Dette er egen ektefelle eller samboer, egen eller samboer/ektefelle sin slekt i rett opp og nedstigende linje (barn, barnebarn, oldebarn, foreldre, besteforeldre, oldeforeldre.) Andre personer kan ikke flytte inn uten samtykke fra utleier." Men tenker de her at en kommende samboer teller som en av disse tro? Blir litt teit det også. Hvem som helst kan egentlig flytte inn hvor som helst da? Kan jo bare si man kjærester? Anonymous poster hash: a34b0...884
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 Det der ble sært i mitt hode 😳😊 om du bare ønsket 1 leieboer pga støy (merkelig grunn når en leier ut i huset sitt) så må du jo ha det skrevet i kontrakten . Men gjester og overnatting kan du ikke styre. Heller ikke om han flytter inn, siden det ikke står noe i kontrakten om det. Anonymous poster hash: 55dcf...191
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 Hvor mye ekstra utgift er det snakk om egentlig? Anonymous poster hash: 11ba9...f6b
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 Haha, selvfølgelig kan du ikke si noe på dette. Er du seriøst? Er like morsomt hver gang noen leier ut, og ikke har giddet å sette seg inn i gjeldende lovverk. Anonymous poster hash: ea4f8...8c8
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 Vi valgte bort par da, det er mye mer rolig med kun 1 person, av erfaring. Men vi har ikke spesifisert dette, da det ville være urimelig. MEN et ønske. Jeg valgte bort alenemødre, de med unger også... Det er mitt hus! Jeg har en god relasjon med jenta altså, ikke noe problem. Men jeg tenker på strømutgiftene, vet ikke hvor mye de øker med 1 person ekstra. Var derfor jeg spurte. Anonymous poster hash: a34b0...884
Anyne Skrevet 7. februar 2017 #11 Skrevet 7. februar 2017 Mulig du kan ha rettigheter i forhold til at strømmen er inkludert og beregnet ut ifra en person. Sjekk opp i det.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #12 Skrevet 7. februar 2017 Du er redd for ekstra strømforbruk i forbindelse med at han dusjer? Virkelig? La meg fortelle sånn ca. hvor mye det vil koste dere: La oss si han dusjer ca 10 minutter hver dag, og en måned består av 30 dager. Da koster den dusjen dere ca. 200 kroner i måneden. Hvis økonomien deres blir veltet av det, har dere et problem uavhengig av hvorvidt leietakeren deres har mye besøk eller ikke. Og ut fra at det vel neppe er noe palass i størrelse på den leiligheten dere leier ut, må du jo også huske at hvis han er der mye er det TO personer som avgir kroppsvarme i rommene. Sannsynligvis har de mye sex siden det kan virke som om dette er en ny kjæreste, og da avgir de nok ekstra mye kroppsvarme. Dette betyr jo at de sånn sett har behov for mindre oppvarming i rommene enn når hun er helt alene. Strøm til oppvarming er generelt en mye større utgift enn strøm til varmtvann, så dette er i følge din logikk snarere en besparelse for dere enn en ekstra utgift. Tror heller du bør bekymre deg for at dere kanskje snart må se dere om etter ny leietaker hvis de fortsetter å være så mye sammen som de er nå. Normalt sett ønsker "nye" samboere å flytte sammen i en helt ny leilighet fremfor å flytte inn i boligen til en av personene. Anonymous poster hash: f10b6...2fd
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #13 Skrevet 7. februar 2017 Vi valgte bort par da, det er mye mer rolig med kun 1 person, av erfaring. Men vi har ikke spesifisert dette, da det ville være urimelig. MEN et ønske. Jeg valgte bort alenemødre, de med unger også... Det er mitt hus! Jeg har en god relasjon med jenta altså, ikke noe problem. Men jeg tenker på strømutgiftene, vet ikke hvor mye de øker med 1 person ekstra. Var derfor jeg spurte. Anonymous poster hash: a34b0...884 Det er leietakers hjem, så lenge hun leier den. Du har gitt fra deg retten til å disponere over leiligheten for en lengre periode. Jeg synes det høres helt naturlig ut at en leietaker skal kunne ta inn den som blir hans eller hennes samboer eller ektefelle, i sitt hjem. Anonymous poster hash: 651e6...f06
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #14 Skrevet 7. februar 2017 Mulig du kan ha rettigheter i forhold til at strømmen er inkludert og beregnet ut ifra en person. Sjekk opp i det. Det koster like mye å varme opp en leilighet enten det bor en eller to der. Anonymous poster hash: 651e6...f06
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #15 Skrevet 7. februar 2017 Her er for øvrig sitat fra dette skrivet (https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/ni_kan_leier_ta_opp_andre_i_husstanden_eller_framleie.pdf) gitt ut av Regjeringen vedrørende fremleie og ekstra beboere i utleid bolig: Hvis det står i leieavtalen at boligen kun leies ut til én person, betyr det at leier ikke kan ta opp kjæresten i husstanden? Nei, hvis kjæresten flytter inn til leier fordi de ønsker å være samboere, kan utleier ikke nekte det. Skal leier betale mer i husleie hvis flere flytter inn i boligen? Nei, utleier har ikke lov til å ta høyere husleie, selv om det for eksempel flytter inn et barn eller en samboer. Anonymous poster hash: f10b6...2fd
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #16 Skrevet 7. februar 2017 Det finnes en regel om at huseier kan nekte hvis leiligheten blir åpenbart overbefolket eller noe sånt mener jeg. At en kjæreste flytter inn vil ikke kunne gå under den bestemmelsen, men om kjæresten flytter inn i en leilighet på 40 m2 med foreldre, 8 barn og to besteforeldre vil nok utleier ha en sak. Anonymous poster hash: 9aea7...058
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #17 Skrevet 7. februar 2017 Det kalles husstandsutvidelse i lovverket, og du kan ikke si noe på det. Selv om du hadde spesifisert i kontrakten at hun ikke fikk lov å la noen flytte inn hadde du ikke kunnet si noe på det, for det er ikke lov å skrive en kontrakt som gir dårlige vilkår enn lovverket... https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/707/Husstandsutvidelse.aspx Husleielovens gir leier av bolig adgang til å ta inn nye medlemmer i husstanden. Vilkåret er at vedkommende skal bli et husstandsmedlem. I dette ligger at de det gjelder har en viss grad av fellesskap om penger og daglige gjøremål. De sentrale kjennetegn ved husstandsfellesskapet er altså felles bolig, felles husholdning og til en viss grad felles økonomi. I forarbeidene til loven er det tatt opp at en utvidelse av husstanden kan være i strid med forutsetningene for leieavtalen. Departementet er likevel av den oppfatning at leierens ønske om å ta de aktuelle personene i sin husstand, må veie tyngre enn utleierens forventning og forutsetning om at boligen kun skal bli bebodd av leieren selv og de som eventuelt flyttet inn sammen med ham. At leierens rett til å ta de nevnte personer opp i husstanden ikke skal kunne begrenses i leieavtalen, fremgår altså klart av forarbeidene. Anonymous poster hash: 8620c...b17
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #18 Skrevet 7. februar 2017 Vi har i avtalen at det kun skal bo en person det. Dette er huseierenes landsforbund sin mal. Men vi kan ikke avtale noe dårligere enn hva husleieloven sier, så typisk kjæreste som blir samboer kan man ikke nekte. Du kan sjekke muligheter for å dekke økte kostnader. Det koster selvsagt mer enn bare en person: varmen står mer på siden man ikke er alltid hjemme samtidig, vaskemaskin og elektriske artikler går oftere og det brukes mer varmtvann. Uansett kan du skru opp leien dersom du har anledning til det på gitte tidspunkt. Dette er grunnen til at vi leier ut til kun single menn i arbeid. Skriver selvsagt ikke dette noe sted, men ikke skal vi ha aleneforeldre og ikke skal vi ha single kvinner. Grunnen til det siste er at vår erfaring blir menn med kvinner oftere hjem enn motsatt og det er oftere at menn flytter inn til kvinnen enn motsatt. Dette er null problem å få til enn så lenge i alle fall. Og det har gitt oss minst hodebry også. Fikk dette tipset selv engang, og har hatt veldig gode erfaringer. Anonymous poster hash: d9cef...247
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #19 Skrevet 7. februar 2017 Virker rart om man plutselig kan dra inn masse folk. Kan man kjøpe seg hund og katt også da eller. Tviler på at det er lov Anonymous poster hash: 3727d...370
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #20 Skrevet 7. februar 2017 Da kan man jo bo veldig billig da. Leie en liten hybel til 4000,- og dra inn kjæresten etterpå Anonymous poster hash: 3727d...370
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #21 Skrevet 7. februar 2017 Virker rart om man plutselig kan dra inn masse folk. Kan man kjøpe seg hund og katt også da eller. Tviler på at det er lov Anonymous poster hash: 3727d...370 Man kan ikke "plutselig dra inn masse folk", men man kan utvide familien sin med å få kjæreste/partner og barn. Som du ser i tråden er det linket til lovverket flere ganger, så det er lov, det er det ingen tvil om. Anonymous poster hash: 8620c...b17
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #22 Skrevet 7. februar 2017 Hei, Eier selv leilighet her, men har en samboer som i store deler av de tre siste årene har bodd borte (studier). Merker faktisk veldig lite forskjell på strømforbruket om vi er begge eller bare meg. Blir jo selvfølgelig noe mer klesvask og mer dusjing når han er her, men antallet kwh, samt vannforbruket er uansett ganske stabilt (vi har bodd her i 6 år, så har ett greit grunnlag å sammenligne med). Hadde også forventet enn større forskjell, men ser den ikke. Hvor lang kontrakt har dere, ikke uvanlig at man skriver ny hvert år. Om du gjør det, er det jo bare legge inn denne klausulen da. Lykke til. Anonymous poster hash: 28b30...4fa
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #23 Skrevet 7. februar 2017 Da kan man jo bo veldig billig da. Leie en liten hybel til 4000,- og dra inn kjæresten etterpå Anonymous poster hash: 3727d...370 En liten hybel hadde ikke gått for mer på markedet uansett, du får ikke leid ut 20 m2 til 8000. De eneste som eventuelt taper på å betale husleie som om de bodde alene, fremfor å finne noe større sammen, det er paret som bor alt for trangt. Anonymous poster hash: 651e6...f06
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #24 Skrevet 7. februar 2017 Virker rart om man plutselig kan dra inn masse folk. Kan man kjøpe seg hund og katt også da eller. Tviler på at det er lov Anonymous poster hash: 3727d...370 Man kan skaffe seg hund og katt hvis det ikke står noe i kontrakten om at det ikke er lov ja Anonymous poster hash: cc907...2af
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #25 Skrevet 7. februar 2017 brått har en kjæreste der hele tiden, er det noe vi kan si rundt det? Ikke for å være kjip eller no, men strøm er inkludert i leien. Har ikke sett noe flyttelass da, så kommer ikke til å si noe som helst om dette enda. Men kan man egentlig si noe om det er snakk om virkelig innflytting, men bytte av adresse osv? Tenker mest på at utgifter til strøm varmtvann vil øke. Og vi ønsket egentlig en person der, ikke to. Blir mer støy med to... Men det står ikke i kontrakten, så da antar jeg at det kommer vi ikke noe vei med. Men dette med strømmen? Anonymous poster hash: a34b0...884 Dere kan ikke nekte leieboer opptak i eget husstand i form av kjæreste/samboer og barn. Hvis dere mener at strømutgifter nå er høyere, så må dere diskutere dette med leieboer og enten heve leia som følge av økte strømutgifter eller ha to separate strømmålere. Easy peasy. Anonymous poster hash: 6e45e...8f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå