Gå til innhold

Aap, 12040 kr pr mnd.......blir evt uføretrygd det samne??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en 60 % stilling i ett lavtlønnsyrke da jeg ble sykemeldt og senere gikk over på aap.

Min aap ble regnet ut fra hrunnbeløpet da min lønnsinntekt var så lav.

Jeg hadde en plan og drøm og å få 100% stilling etter hvert, da arbeidsplassen skulle utvide.

Desverre ble jeg syk. Og nå, 5 år etter ser det ut som om det blir full uføretrygd på meg.

Desverre.

-jeg får aldrig en god inntekt, jeg kan aldrig bli noe mer enn minstepensjonist.

-ikke får jeg til å spare til pensjonist tilværelsen heller. Med utbetaling på kr 6020 to ganger pr mnd så er det ikke mye å spare av.

Min økonomiske fremtid og alle mine fremtids planer er lagt i ruiner.

For slik jeg har forstått det får jeg det samme utbetalt i uføretrygd som jeg får i aap.

Anonymous poster hash: 4f6cd...9df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sikkert du får det samme, for AAP og uføretrygd beregnes på litt forskjellige måter, men antagelig får du noe i nærheten av det du får nå.

Husk at uføretrygd ikke trenger å være for bestandig. Om plagene dine letter på noe tidspunkt, så kan du jobbe og tjene penger uten å miste trygden. Du må bare melde inn hva du tjener, så får du eventuelt en avkorting av trygden, men det vil alltid lønne seg å jobbe. Det kan også hende at du har rett til bostøtte  hjelp fra sosial om du har så lav inntekt.

Anonymous poster hash: ac55b...b50
Skrevet

Google minstesats uføretrygd.

Satsene for enslige og gifte er ulike og det om du kvalifiserer til ung ufør-tillegget, om du får barnetillegg (avhengig av husstandens totalinntekt) osv. osv.

Jeg gikk ned ca. 5000 kroner i måneden ved overgang til (gradert) uføretrygd. Gift, ikke ung ufør, ikke barnetillegg, langt unna minstesats.

Anonymous poster hash: b901f...819

Skrevet

Er du over 26 år? Er du det ellr under år ut du ungufør tillegg. Er du over kan du sjekke om du kan tilbakedokumentere at plagene stammer fra før du ble 26 år. Kan du det er det en mulighet for at du kan ha rett på ungufør. Sjekk det.

Anonymous poster hash: 0fa26...ffa

Skrevet

Om du har en alvorlig sykdom og var under 26 år da du ble syk kan du ha krav på ung ufør tillegget, det er spesielle krav for å få dette, ikke bare alder men også alvorlighetsgrad på sykdommen.

Ellers er barnetillegget på uføretrygd mye høyere enn på aap. Men det er behovsprøvd og hele husholdningens inntekt teller med, så om du er samboer eller gift med en som tjener veldig godt får du det ikke. Får du fullt barnetillegg er det på ca 3.000 kr i mnd pr barn.

Anonymous poster hash: 2ac3e...874

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...