Gå til innhold

Hva synes dere om dette? Dine/våres barn..ferie..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg kjenner har 2 små barn med samboer. Ene er 4 mnd, men veldig prematur (mye ekstra greier), og andre er akkurat 2 år. 

Samboer har 2 barn fra før, i barneskolealder - men det er mye greier med de... særlig yngste av dem har ikke normal atferd og må passes MYE på. Barnet er veldig krevende! 

I vinterferien har far sagt at barna kan være hos dem hele uka. Og han skal jobbe hele tiden.... Så venninnen min blir da sittende med alle 4 alene hele dagen. Hans yngste går heller overhodet ikke sammen med 2 åringen, så de må skilles hele tiden. Og den minste, pemature har i tillegg kolikk. 

Venninnen min er mildt sagt oppgitt, men synes det er vanskelig å si hva hun egentlig mener om det...

Hva synes dere? OK? Eller greit å si fra at det er for mye?

Anonymous poster hash: 77bc2...20a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei jeg kjenner har 2 små barn med samboer. Ene er 4 mnd, men veldig prematur (mye ekstra greier), og andre er akkurat 2 år.

Samboer har 2 barn fra før, i barneskolealder - men det er mye greier med de... særlig yngste av dem har ikke normal atferd og må passes MYE på. Barnet er veldig krevende!

I vinterferien har far sagt at barna kan være hos dem hele uka. Og han skal jobbe hele tiden.... Så venninnen min blir da sittende med alle 4 alene hele dagen. Hans yngste går heller overhodet ikke sammen med 2 åringen, så de må skilles hele tiden. Og den minste, pemature har i tillegg kolikk.

Venninnen min er mildt sagt oppgitt, men synes det er vanskelig å si hva hun egentlig mener om det...

Hva synes dere? OK? Eller greit å si fra at det er for mye?

Dersom barna skal være hos faren i ferien,så må far ta fri fra jobb. Ikke bare fordi det er upraktisk for din venninne, men fordi barna har behov for tid sammen med pappaen sin.

Anonymous poster hash: cebb1...8f3

Skrevet

Om hun ikke klarer si fra til han hun bor sammen med og har valgt å få unger med er det hennes feil.

Vil hun bli hørt må hun faktisk si fra.

Anonymous poster hash: 65148...f6a
Skrevet

Hele greiene er håpløst, og det sier aller mest om venninnen din.

Toåringen går vel i barnehage, der er det vel ikke vinterferie.

Skrevet

Hele greiene er håpløst, og det sier aller mest om venninnen din.

Toåringen går vel i barnehage, der er det vel ikke vinterferie.

Så hun skal sende sin lille 2 åring i bhg hver dag for å ta vare på hans skolebarn?

HI

Skrevet

Så hun skal sende sin lille 2 åring i bhg hver dag for å ta vare på hans skolebarn?

HI

Vel for å si det sånn, om jeg hadde fire barn på den alder du forteller om her med to skolebarn, en på to og en baby, så hadde jeg absolutt sendt toåringen min i barnehagen i vinterferien. Med et slikt omsorgsansvar må hun bare være praktisk.

Men det hun bør gjøre er å sette foten ned, disse barna kommer for å besøke sin far

Skrevet

HI

De er en familie nå og hun valgte selv å få barn med en mann som har barn fra før. Det er disse barns hjem like mye som dine (eller din "venninnes"). Far burde selvsagt prøve å ta seg litt fri, men stemor er den smålige.

Anonymous poster hash: 32248...648

Skrevet

De er en familie med tre barn fra før. Det er klart det blir tøft. Det kan ikke være noen overraskelse.mulig de ikke burde fått det siste barnet, men det er jo lite å gjøre med.

Ferier og barn som er for små til å være alene er et puslespill å få til å gå opp. I år er de heldige og har din venninne hjemme uansett. Neste år blir det vanskeligere.

Anonymous poster hash: 20062...cf6

Skrevet

Hvis barna skal være hos faren i vinterferien må faren stort sett være tilstede og være sammen med barna sine. Selvfølgelig kan fars samboer/nye kone hjelpe og passe barna i blant i de fleste tilfeller, men akkurat i denne situasjonen er det forståelig at fars samboer har nok med å være alene med de to små og at far selv må være hjemme når han skal ha de to eldste hos seg.

Skrevet

Kan de gå på Sfo?

Anonymous poster hash: 121fc...c8c

Skrevet

De er en familie nå og hun valgte selv å få barn med en mann som har barn fra før. Det er disse barns hjem like mye som dine (eller din "venninnes"). Far burde selvsagt prøve å ta seg litt fri, men stemor er den smålige.

Selv om det er barnas hjem, så er det ingen lov som sier at barna alltid kan være i hjemmet sitt. Hadde jeg hatt de fire barna som beskrevet her, og alle var mine, så hadde de to eldste blitt sendt på sfo eller evt til besteforeldrene i vinterferien det året jeg hadde prematur baby med kolikk og "mye ekstra greier". (Og 2-åringen i barnehagen.) Mannen hadde ikke hatt mye han skulle sagt i den saken om han ikke skulle være hjemme selv.

Anonymous poster hash: 92e37...66e

Skrevet

Denne mannen kan ikke ha mye respekt for venninnen din, og det burde hun sette seg i fort som fy, ellers kommer han til å fortsette å overkjøre henne på denne måten.

Dette er selvfølgelig hans ansvar, hans barn og i tillegg han som har sagt ja til samvær.

Han må ta seg fri/kjøre de på SFO/høre med besteforeldrene. Hvis han nekter hadde jeg tatt en grundig samtale med han der jeg satt skapet skikkelig på plass, hadde muligens også tatt med mine barn og dratt bort i ferien, iallefall hvis han ikke innså at han måtte løse kabalen selv.

Anonymous poster hash: 29162...2ea

Skrevet

Det viser en klar mangel for forståelse på hva det krever å være hjemme i permisjon. Hvis venninnen din har sagt i fra og mannen bare avfeier henne viser det også en klar mangel på respekt for henne.

Er dette en mann som heller ikke forstår hvorfor forige forhold tok slutt kanskje?

Anonymous poster hash: b56d9...bba

Skrevet

Det viser en klar mangel for forståelse på hva det krever å være hjemme i permisjon. Hvis venninnen din har sagt i fra og mannen bare avfeier henne viser det også en klar mangel på respekt for henne.

Er dette en mann som heller ikke forstår hvorfor forige forhold tok slutt kanskje?

Anonymous poster hash: b56d9...bba

Skrevet

Dette er jo sånt som må avklares på forhånd - hvor mye ansvar hun skal for hans barn. Og når de nå ikke har gjort det, så må venninnen din si fra hva hun kan klare. 

Vi har fem barn til sammen, og noe av premisset for å flytte sammen er at hver forelder har hovedansvar for sine barn. Det betyr ikke at vi lever som to adskilte familier under samme tak, men det er heavy med mange barn, og jeg kan ikke bare bestemme meg for å reise til Oslo en helg og forvente at samboeren har alle de fem barna og vice versa. Selvsagt stiller vi opp for hverandre, men det må være rom for å si "beklager, jeg orker ikke det denne gangen. Kan du finne en annen løsning?". Og frem for alt tar ingen av oss for gitt at det er greit å lempe alt ansvar over på den andre, uten å engang høre hva den andre tenker om det og evnt komme med forslag for å lette jobben. 

Det venninnen din opplever bør absolutt ikke være en selvfølge nei. Og strengt tatt, hvorfor skal barna ha interesse av å være med stemor hele uka? En sliten en dessuten. Det er vel foreldrene sine de ønsker å tilbringe tid med. 

Anonymous poster hash: 6151f...a23
Skrevet

Vi har 4 barn, riktignok er vi gift og har bare barn med hverandre, men jeg hadde da aldri vært alene med barna hele uken om situasjonen var som du beskriver...

Vi har også et barn som ble født med et handikap og det var mye ekstra med første året (lege, fysioterapi, sykehus osv i tillegg til umoden tarm, kolikk osv). Selvfølgelig var da eldre søsken i sfo/barnehage noen timer hver dag også i vinterferien.

Vi har som regel latt barna få en langhelg i forbindelse med vinterferien. I år skal mannen ta fri torsdag og fredag, da får selvfølgelig alle barna fri.

Venninnen din må si klart ifra. "Jeg er ikke i stand til å ta meg av 4 barn alene hele dagen i en uke så sliten som jeg er nå, 2-åringen må i barnehage og skolebarna i sfo, til besteforeldre eller du må ta deg fri. Jeg makter ikke dette alene" Så enkelt og så vanskelig.

Anonymous poster hash: b0d97...844
Skrevet

Vel for å si det sånn, om jeg hadde fire barn på den alder du forteller om her med to skolebarn, en på to og en baby, så hadde jeg absolutt sendt toåringen min i barnehagen i vinterferien. Med et slikt omsorgsansvar må hun bare være praktisk.

Men det hun bør gjøre er å sette foten ned, disse barna kommer for å besøke sin far

Nå har ikke hi et omsorgsansvar for flere enn to av barna, og de klarer hun ifølge seg selv helt greit selv. Skal barna være hos faren i vinterferien må faren ta seg fri, det er faktisk faren barna skal ha samvær med ikke stemor.

Anonymous poster hash: 17e1c...248

Skrevet (endret)

Hvis mannen hennes ikke helt på egen hånd skjønner at fire barn, hvorav en er baby med kolikk og to har ekstra behov OG må holdes adskilt, er alt for mye å pålegge en sliten nybakt mamma - og hun har sagt i fra uten hell - så ville jeg faktisk sagt at "i vinterferien reiser jeg bort med våre to", dratt til foreldre eller noe og overlatt far og hans to til å finne ut av ting selv.

Jeg hadde ikke på vilkår godtatt å sitte med alle fire hele uka - spesielt ikke om han faktisk hadde invitert dem dit.

Edit: gikk litt i surr med hvem som hadde ekstra behov osv, men argumentene forøvrig står.

Endret av Roheryn
Skrevet

Ser ikke noe problemlem.

Alenemammaer klarer dette hver dag uten å klage. Alenemammar tar samtidig naboens to barn og baker boller til hele gata.

Er man i et forhold skal man bare ta på seg alt og holde kjeft, for alenemammaer har det alltid verre.

Anonymous poster hash: abb86...f85

Skrevet

Be venninna di om å ta med sine to på tur denne uka - faren får rett og slett greie seg siden han har tatt på seg ungene i ferien.

Anonymous poster hash: a2796...ebe

Skrevet

Herregud, skal disse barna på samvær med far denne uken (uavhengig om han har samboer eller ikke) så må vel for svarte han ta seg fri fra jobb???

Jeezes..........

Anonymous poster hash: 66174...369

Skrevet

Herregud, skal disse barna på samvær med far denne uken (uavhengig om han har samboer eller ikke) så må vel for svarte han ta seg fri fra jobb???

Jeezes.......... Anonymous poster hash: 66174...369

Neimen du skjønner, en stemor skal stille opp og ta alle av pappan sin jobb. Gjør hun ikke detil inkluderer hun ikke barna og er stemor fra helvete.

Det er jo gjengangeren her inne.

Så pappan gjør ingenting feil eller urimelig her, kun stemor hvis hun sier imot...

Skrevet

Neimen du skjønner, en stemor skal stille opp og ta alle av pappan sin jobb. Gjør hun ikke detil inkluderer hun ikke barna og er stemor fra helvete.

Det er jo gjengangeren her inne.

Så pappan gjør ingenting feil eller urimelig her, kun stemor hvis hun sier imot...

Hehe, du har så rett så rett... 😂😉

Anonymous poster hash: 66174...369

Skrevet

Nå har ikke hi et omsorgsansvar for flere enn to av barna, og de klarer hun ifølge seg selv helt greit selv. Skal barna være hos faren i vinterferien må faren ta seg fri, det er faktisk faren barna skal ha samvær med ikke stemor.

Anonymous poster hash: 17e1c...248

Ja det er jeg helt enig i, men om det nå er fire barn i huset i vinterferien så man bare være praktisk.

Skrevet

Det er barnas hjem ja, men skal barna være der så må jo den som har ansvar for barna - altså en av foreldrene - også være der. Kan de ikke være der må de sørge for barnepass, f.eks spørre besteforeldre, steforeldre, tanter e.l.

Å bare anta at stemor skal passe barna er jo jævlig egoistisk.

Hvilken mor hadde sagt at hun ville ha barna i vinterferien, for så å bare stikke på jobb og anta at ny samboer passer barna hennes?

Anonymous poster hash: 34aae...74b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...