Gå til innhold

Noen som vet ang regler ved bygging av hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor langt unna nabotomta må man være? 

Vet det var fire meter før, men mener å huske at det har kommet nye regler??  

Noen som vet? 

Anonymous poster hash: f7cc4...84c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal minimum være 4 meter til grensa, og 8 meter mellom husene. Enebolig i rekke er selfølgelig unntaket.

Dvs. at hvis naboen har fått unntak og har bygget  hus 3 meter fra sin grense må du bygge 5 meter slik at det fremdeles er 8 meter mellom dere.

Anonymous poster hash: 68c4f...f92
Skrevet

4 meter er regelen, men det går ann å søke dispensasjon. Vi fikk dispensasjon side 1) naboen syns det var greit 2) det gikk ikke utover brannkrav

Anonymous poster hash: 567bb...3ac

Skrevet

Fremdeles 4 m.

Men man kan søke om å komme nærmere, hvis husene er innenfor 8m avstand må man følge brannkravene.

Er det bod eller dukkehus gjelder ikke de reglene

Anonymous poster hash: fa0e8...3aa

Skrevet

Det som er, er at foreldrene mine har kjøpt hus med stor tomt. De skal skille ut,og selge til oss. Men det blir alikevell veldig trangt. Nabomannen har sitt hus en meter fra tomtgrensa (som blir vår) Og denne mannen er vanskelig å ha med å gjøre har vi fått høre :/ 

Men hva er da brannkravene? 

Hi

Skrevet

Det som er, er at foreldrene mine har kjøpt hus med stor tomt. De skal skille ut,og selge til oss. Men det blir alikevell veldig trangt. Nabomannen har sitt hus en meter fra tomtgrensa (som blir vår) Og denne mannen er vanskelig å ha med å gjøre har vi fått høre :/

Hi

Da vil jeg tro at dere må bygge 7 meter fra grensen.

Anonymous poster hash: fd58a...410

Skrevet

Da sliter vi. Tror ikke det er plass da :o:( 

Skrevet

Hi

Da må dere dessverre bygge 7 meter fra grensen.

Men det finnes en måte å komme litt nærmere, garasjer krever kun 2 meter fra grensen.

Så hvis dere skal bygge hus med garasje på enden mot naboen kommer der nærmere, trenger da bare 3 meter til grensa.

Noen jeg kjenner opplevde det samme som dere og tegnet et hus hvor garasje ble plassert mot naboen.

Skrevet

Tror ikke dere må bygge 7 meter fra grensen altså . Hør med kommunen . Det at naboen har bygget så nærme skal ikke gå utover dere. Fylkesmannen er ganske rettferdig . Har en fått lov, så skal den andre få lov også.

Anonymous poster hash: e5d78...277

Skrevet

Tror ikke dere må bygge 7 meter fra grensen altså . Hør med kommunen . Det at naboen har bygget så nærme skal ikke gå utover dere. Fylkesmannen er ganske rettferdig . Har en fått lov, så skal den andre få lov også.

Anonymous poster hash: e5d78...277

Ja, det er det jeg tenker da. At siden han fikk lov, så bør jo vi også få lov?

Her vi bor, er det også skilt ut tomt. Og våre hus er helt klin inntill hverandre. Trappa opp til verandaen dems, sitter fast i huset vårt liksom. Så de har nå fått lov til å bygge såpass tett. ( det var mor og datter som bodde i hvert sitt hus her før) Mor skilte ut tomt, og gav til datteren.) 

Vi skal forresten ikke ha garasje. Det blir det ikke plass til desverre. Tomta er avlang og huset er ganske stort. Så vi velger heller større hus, og ingen garasje. Så det er desverre ingen mulighet :/ (Sikter til hun over her som foreslo det) :) 

Hi 

Skrevet

Ja, det er det jeg tenker da. At siden han fikk lov, så bør jo vi også få lov?

Her vi bor, er det også skilt ut tomt. Og våre hus er helt klin inntill hverandre. Trappa opp til verandaen dems, sitter fast i huset vårt liksom. Så de har nå fått lov til å bygge såpass tett. ( det var mor og datter som bodde i hvert sitt hus her før) Mor skilte ut tomt, og gav til datteren.) 

Vi skal forresten ikke ha garasje. Det blir det ikke plass til desverre. Tomta er avlang og huset er ganske stort. Så vi velger heller større hus, og ingen garasje. Så det er desverre ingen mulighet :/ (Sikter til hun over her som foreslo det) :)

Hi 

Så lett er det dessverre ikke. Er ikke noe som heter når de får lov skal jeg også hos kommunen.

Som sakt, kjenner noen i samme situasjon og de måtte endre sine byggeplaner da naboen fikk bygge nesten på grensa.

Ang. huset du bor i nå er nok det søkt inn som enebolig i rekke. Det er det andre regler for, akkurat som med rekkehus og flermannsboliger.

Men du kan ikke søke om enebolig i rekke med en nabo som har bygget for år siden og så ikke er enig.

Skrevet

Hvis det ikke står noe annet i reguleringsplanen er regelen 4m fra grensen. I reguleringsplanen her vi bor står det 1m.

Anonymous poster hash: 6b439...b1e

Skrevet

Men dere kan kanskje søke om enebolig i rekke med dine foreldre og legge huset deres klin inntil deres?

Anonymous poster hash: b59ba...b11
Skrevet

Men dere kan kanskje søke om enebolig i rekke med dine foreldre og legge huset deres klin inntil deres?

Anonymous poster hash: b59ba...b11

Ja, kanskje :) Vi får se da. 

Hi

Skrevet

Det er riktig som de andre sier, du må bygge slik at det er 8 meter mellom byggene. MEN hvis du brannprosjekterer boligen deres til en "høyere standard" som f.eks ekstra gips i fasaden mot nabobygget, sprinkelsystem utvendig osv, da får du bygge nærmere. Det lønner seg å ta kontakt med arkitekt eller et husbyggerfirma som har gode arkitekter på laget for å finne riktig løsning for dere! Vel verdt pengene :)

Anonymous poster hash: 8b29b...a69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...