Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Min sønn søkte om utstyrsstipend, dette får jo alle uavhengig av foreldrenes inntekt. Når han fikk vedtaket, var min og fars lønn oppgitt. Vi snakker da om brutto lønn, og ikke alminnelig inntekt (som alle kan finne ut av). Er dette egentlig greit? Har barna (ungdommene) egentlig rett på å få oppgitt lønnen vår på den måten? Anonymous poster hash: 90b03...ae6
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 Med mindre hans mellomnavn er Askepott og han bor i et usselt værelse i vestre borgtårn mens dere velter dere i luksus ser jeg ikke problemet. Lønn er vel ingen statshemmelighet. Anonymous poster hash: 700ba...294
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 Min sønn søkte om utstyrsstipend, dette får jo alle uavhengig av foreldrenes inntekt. Når han fikk vedtaket, var min og fars lønn oppgitt. Vi snakker da om brutto lønn, og ikke alminnelig inntekt (som alle kan finne ut av). Er dette egentlig greit? Har barna (ungdommene) egentlig rett på å få oppgitt lønnen vår på den måten? Anonymous poster hash: 90b03...ae6 Ser ikke problemet jeg, vet jo hva jeg tjener så om ungen får vite lønn er det ikke noe hemmelighet for min del. Anonymous poster hash: cfa62...c2d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 Det ser jeg ikke problemet med, en videregåendeelev bør jo ha litt peil på lønnsnivået i dette landet. Hva mannen som ingeniør tjener i forhold til hva jeg som barnehagelærer tjener er ikke akkurat en stor hemmelighet... Lønnsnivå er jo også noe vi har diskutert med vår 16 åring i forhold til hans fremtidsplaner. Anonymous poster hash: f56e1...fac
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 Dette er informasjon som berører hans søknad, og dermed får han informasjonen. Ser heller ikke problemet. Men det er en annen debatt. Anonymous poster hash: 7698b...f8a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #6 Skrevet 5. februar 2017 Jeg mener egentlig at barnet ikke har rett til innsyn i min og mannens inntekt. Trodde det var personlig informasjon man strengt tatt ikke trenger å dele med noen. Selv ligger jeg helt på gjennomsnittet sånn inntektsmessig, så det hadde vært helt greit. Syns det hadde vært verre dersom ungdommen hadde tenkt at jeg tjente fryktelig lite, eller om jeg hadde hatt en veldig god inntekt, men ikke ønsket at barnet skulle vite det. Anonymous poster hash: ae6f1...0f6
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #7 Skrevet 5. februar 2017 Om barnet har krav på stønader basert på foreldrenes inntekt er det jo relevant for dem å vite hva denne inntekten er. Anonymous poster hash: 86aa3...ef5
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #8 Skrevet 5. februar 2017 Hvem som helst kan gå inn på altin og finne lønn og formue du har. Man kan ikke lenger gjøre det anonymt og du reagerer på at barnet ditt får info i forbindelse med en søknad? Anonymous poster hash: 95347...dce
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 Om barnet har krav på stønader basert på foreldrenes inntekt er det jo relevant for dem å vite hva denne inntekten er. Anonymous poster hash: 86aa3...ef5 Hi skriver jo at det er uavhengig av inntekt... Anonymous poster hash: ae6f1...0f6
Himmel og hav Skrevet 5. februar 2017 #10 Skrevet 5. februar 2017 Jeg tenker at om man har oppdratt barn så langt som til videregående, og at man har snakket så lite med det om inntekt, skatt, hva det koster å bo, forsikringer, lån osv, at husstandens inntekt fortsatt er en hemmelighet, så har man forsømt seg som forelder.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 Hi skriver jo at det er uavhengig av inntekt... Anonymous poster hash: ae6f1...0f6 Men hvordan skal de vite om de har krav på de inntektsavhengige uten å få opplyst inntekt? Dette er informasjon de faktisk trenger for å orientere seg i hvilke stønader de bør søke. Anonymous poster hash: 86aa3...ef5
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #12 Skrevet 5. februar 2017 Hva er problemet med at barnet ditt får vite hva du tjener..? Anonymous poster hash: 6650b...866
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 Jeg tenker at om man har oppdratt barn så langt som til videregående, og at man har snakket så lite med det om inntekt, skatt, hva det koster å bo, forsikringer, lån osv, at husstandens inntekt fortsatt er en hemmelighet, så har man forsømt seg som forelder. Jøss 😳 Anonymous poster hash: d0a71...480
Himmel og hav Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 Jøss Anonymous poster hash: d0a71...480 Sjokkert? Om du visste hvor mange unge mennesker som ikke har peiling på privatøkonomi samtidig som det ramler inn tilbud om "lån 50 000,- uten sikkerhet" på mailen deres, så hadde kanskje du også tenkt at det å snakke med ungene om økonomi var like viktig som å snakke om sex og prevensjon. https://www.nrk.no/norge/unge-nordmenn-har-1-milliard-i-kort-gjeld-1.12403922 http://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2016/08/Unge-lever-paa-forskudd
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 For å oppklare litt... Jeg har inntekt på nesten 1,5 millioner. Sønnen visste at jeg har god inntekt, men ikke nøyaktig hvor mye. Det er ikke sønnen som har innhentet opplysningene, men Lånekassen. At Lånekassen gjør det er helt greit, men behøver de å skrive beløpene i vedtaket? Hvem som helst kan heller ikke sjekke personinntekt via altinn, men en kan sjekke alminnelig inntekt. Dette er to vidt forskjellige ting. Anonymous poster hash: 90b03...ae6
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #16 Skrevet 5. februar 2017 For å oppklare litt... Jeg har inntekt på nesten 1,5 millioner. Sønnen visste at jeg har god inntekt, men ikke nøyaktig hvor mye. Det er ikke sønnen som har innhentet opplysningene, men Lånekassen. At Lånekassen gjør det er helt greit, men behøver de å skrive beløpene i vedtaket? Hvem som helst kan heller ikke sjekke personinntekt via altinn, men en kan sjekke alminnelig inntekt. Dette er to vidt forskjellige ting. Anonymous poster hash: 90b03...ae6 Jeg forstår deg godt, spesielt siden du har såpass høy inntekt. Anonymous poster hash: ae6f1...0f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå