Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Hærlig når NAV sender årsoppgaen til barnet. Barnet kommer hjem fra skolen, åpner postkassen og ser konvolutten med sitt navn på og åpner. Jeg kommer hjem fra jobb til en undende ungdom, mamma.... Hvorfor betaler pappa bare 6000 kr i året i bidrag ? Hadde ikke tenkt at hun skulle få vite at faren kun bidrar med en liten sum hver måned tross lite samvær. Tuuuusen takk til NAV. Skal ikke slik post være addressert til den som er foreldre ? Anonymous poster hash: 745b4...a87
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 Sønnen min på 4 år fikk også det brevet adressert til han å ikke til oss foreldrene. Anonymous poster hash: 3fd94...191
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 Guttungen fikk pgså dette brevet i sitt navn, og jeg ble like forundret som deg. Unødvendig spør du meg, det skal vel på vår selvangivelse når barnet er under 18? Anonymous poster hash: a2f5c...e54
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 Samme skjedde her. Men barnet lurte på hvor alle pengene hans var. Ble sint når jeg forklarte det var jeg som fikk pengene og forvaltet de. Nå sutrer han til vennene om at jeg stjeler 3000 spenn av han. Oppgitt. Anonymous poster hash: a29fc...d96
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 Ehhhh...? En ungdom bør da ikke nødvendigvis skånes for alt av slik fakta?? Dette er ikke et problem, det er du som lager et problem. Hovedproblemet her er at du ikke har vært ærlig med henne, ikke at NAV sender ut oppgaven. Anonymous poster hash: 4131f...7fa
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #6 Skrevet 5. februar 2017 Jøss, det var rart, men tydeligvis forskjellig praksis på dette i de forskjellige instansene Min datter har stor formue, som hverken hun eller søsknene vet om (erstatning) og brevet fra overformynderiet kom heldigvis i vårt navn. Summen penger skal jo inn i vår selvangivelse frem til hun blir 16 år, og jeg synes det er veldig unødvendig å fortelle en barneskolelev at hun er millionær. Men bankene sender i barnas navn, så om man sparer penger på konto i barets navn kommer brevet i barnets navn. Det samme gjorde det fra telefonselskapet. Flaks at det var jeg som tok inn posten for jeg har et barn som har bursdag neste uke og jeg har bestilt telefon. Skrev jo i bestillingen at jeg er ansvarlig for abonnementet og skal betale regningen, men at telefonen skal disponeres av barnet mitt, så kom simkortet i posten i barnets navn.. Anonymous poster hash: 076ee...e3d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #7 Skrevet 5. februar 2017 Har ikke vært ærlig med henne ? Hvordan kan du tolke det ifra det jeg skrev. Har aldri snakket om bidrag til henne i det hele tatt, ser ikke behovet for at hun trenger å vite noe om det. Anonymous poster hash: 745b4...a87
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #8 Skrevet 5. februar 2017 Samme skjedde her. Men barnet lurte på hvor alle pengene hans var. Ble sint når jeg forklarte det var jeg som fikk pengene og forvaltet de. Nå sutrer han til vennene om at jeg stjeler 3000 spenn av han. Oppgitt. Anonymous poster hash: a29fc...d96 Da sier du at han med glede skal få de pengene. Så setter du opp en oversikt til han over tingenerelt de skal dekke som han da må betale selv. Tipper det ender i ditt favør og at det heretter er han som skylder deg penger. Anonymous poster hash: 770d0...27e
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 Jøss, det var rart, men tydeligvis forskjellig praksis på dette i de forskjellige instansene Min datter har stor formue, som hverken hun eller søsknene vet om (erstatning) og brevet fra overformynderiet kom heldigvis i vårt navn. Summen penger skal jo inn i vår selvangivelse frem til hun blir 16 år, og jeg synes det er veldig unødvendig å fortelle en barneskolelev at hun er millionær. Men bankene sender i barnas navn, så om man sparer penger på konto i barets navn kommer brevet i barnets navn. Det samme gjorde det fra telefonselskapet. Flaks at det var jeg som tok inn posten for jeg har et barn som har bursdag neste uke og jeg har bestilt telefon. Skrev jo i bestillingen at jeg er ansvarlig for abonnementet og skal betale regningen, men at telefonen skal disponeres av barnet mitt, så kom simkortet i posten i barnets navn.. Anonymous poster hash: 076ee...e3d Litt rart om ikke ungene vet de har mottatt erstatning? pasientskade? Min unge har også erstatning på konto, men vet om det selv om han er bare 10 år gammel. Anonymous poster hash: 1ccdf...fec
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #10 Skrevet 5. februar 2017 Litt rart om ikke ungene vet de har mottatt erstatning? pasientskade? Min unge har også erstatning på konto, men vet om det selv om han er bare 10 år gammel. Anonymous poster hash: 1ccdf...fec Mitt barn er 7 år og skal selvfølgelig få vite det i god tid før hun er 16 og får det på egen selvangivelse, men vi har flere barn og tenker at alle skal få vite det når de er gamle nok til å forstå hva det er snakk om. Anonymous poster hash: 076ee...e3d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 Det med brev til barn kan være problematisk. Desto større de er desto mer informasjon har de rett på, og desto mindre informasjon har foreldre krav på. Kan barnet lese og brevet er adressert til dem er det faktisk ulovlig for foreldre å åpne brevet med mindre det er informasjon som er nødvendig for å ivareta foreldreansvaret. Anonymous poster hash: 955d8...125
Sint naken biltyv Skrevet 5. februar 2017 #12 Skrevet 5. februar 2017 Litt rart om ikke ungene vet de har mottatt erstatning? pasientskade? Min unge har også erstatning på konto, men vet om det selv om han er bare 10 år gammel. Anonymous poster hash: 1ccdf...fec Folk velger å gjøre ting forskjellig da vettu
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 Ja min 11 åring fikk dette brevet andre året på rad nå. I fjor åpnet hun det da det var hun som hentet posten. Hun skjønte ikke så mye av hva barnebidrag var så det gikk bort i stillhet. I år har det jeg som hentet posten da dette brevet kom. Skjønner ikke helt vitsen med å sende i barnets navn. Anonymous poster hash: 4a167...36d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 Et brev som dette hvor opplysningene skal inn i foreldres selvangivelse angår vel i stor grad foreldre, og er vel i utgangspunktet ikke noe barnet skal være nødt å forholde seg til. Det har vel i stor grad noe med å forvalte foreldreansvaret?? Barnet på 12-16 kan vel egentlig finne på å bare kaste dette brevet fordi det ikke er noe som engasjerer dem, jeg ville sannsynligvis gjort det som 14-16 åring, uten nødvendigvis å konfrontert mine foreldre med det først. Litt dumt da at det kom i barnets navn om det var feilopplysninger og ble helt feil i selvangivelsen, og det fikk ettervirkninger. Anonymous poster hash: a2f5c...e54
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 Bidrag er da ikke skattepliktig, og skal derfor heller ikke med i selvangivelsen. Anonymous poster hash: 1eb8b...fd9
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #16 Skrevet 5. februar 2017 Ikke noe barn og deres venner har noe med, derfor åpner jeg brev fra lånekassen, skole, politi (vitne), lege, ppd osv., så lenge de er under 18 år. Anonymous poster hash: 591de...9fc
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #17 Skrevet 5. februar 2017 Ikke noe barn og deres venner har noe med, derfor åpner jeg brev fra lånekassen, skole, politi (vitne), lege, ppd osv., så lenge de er under 18 år. Anonymous poster hash: 591de...9fc Utfordringen er vel når barna er i skolealder og først hjemme så henter de ofte posten. Ser de sitt navn på.så er det naturlig at de åpner. Anonymous poster hash: 4a167...36d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Skrevet 5. februar 2017 Samme skjedde her. Men barnet lurte på hvor alle pengene hans var. Ble sint når jeg forklarte det var jeg som fikk pengene og forvaltet de. Nå sutrer han til vennene om at jeg stjeler 3000 spenn av han. Oppgitt. Anonymous poster hash: a29fc...d96 Oppgitt over hvem? Over NAV som følger loven, eller over deg selv som ikke har satt han inn i hvordan ting fungerer? Anonymous poster hash: 70fb8...6f7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #19 Skrevet 5. februar 2017 Ikke noe barn og deres venner har noe med, derfor åpner jeg brev fra lånekassen, skole, politi (vitne), lege, ppd osv., så lenge de er under 18 år. Anonymous poster hash: 591de...9fc Hvis du åpner brev fra lege adressert til barnet ditt og det er over 16 trør du langt over grensen. Barnet er helsemessig myndig. http://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/rettigheter-13/ Anonymous poster hash: 955d8...125
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå