Gå til innhold

Hvordan få nye vennskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer lett i kontakt med andre og har mange bekjente. Har flere arenaer hvor jeg treffe folk som på jobb, barselsgruppe, fritidsaktiviter med ungene, foreldrene til de i klassen, studier, osv. Alltid på hils med mange! Men jeg kommer liksom aldri noe nærmere noen.. ikke mer enn at man slår av en prat når man møtes. Ikke sånn at man naturlig nok drar på besøk i helgene eller griller sammen. Drar på kafé eller kino sammen.. ingen jeg kan le hjertelig sammen med eller invitere på et glass vin. Flere som har det sånn? Hva kan jeg gjøre eller hvordan kan jeg være for å få noen nærmere vennskap?

Anonymous poster hash: 5453f...8b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også sosial og har egentlig alltid hatt lett for å få nye venner og bekjente. Men de siste årene synes jeg det er blitt mye vanskeligere. For meg er det todelt, tror jeg. Her jeg bor nå har jeg inntrykk av at veldig mange har mer enn nok med seg selv, er hyggelige, men vil ikke ha flere venner. Bor et sted med mye jag, litt mye fokus på materielle ting, prestasjoner osv. (jada, jeg skal flytte så snart livet tillater det ;) ).

Samtidig er nok noe av grunnen at jeg selv ikke kan være veldig aktiv, jeg har vært kronisk syk så lenge jeg har bodd her, og økonomien har også gått sterkt nedover av den grunn. Dermed kan jeg ikke være med på ting som andre her gjerne gjør når de skal møte venner og bli kjent med nye, f.eks. kafé, spise ute, gå på kino og teater, gå på konsert, leie en hytte på fjellet med jentegjengen, stikke til en storby en helg sammen osv. Jeg får inntrykk av at jeg blir uinteressant når jeg ikke kan være med på slikt. På et vis forstår jeg jo det, på et annet vis ikke, for disse personene møtes jo også til venninnekvelder eller bare går en tur sammen. Det er gjerne personer som har samme interesser som meg, noenlunde lik bakgrunn utdannelsesmessig. Jeg følger med og engasjerer meg, så det er ikke slik at jeg bare henger etter med alt heller.

Har også inntrykk av at mange er så slitne at det å innlede nye vennskap blir sett på som noe slitsomt, og ikke berikende.

Jeg har ikke gitt opp, tar initiativ innimellom fremdeles. Men jeg må innrømme at jeg ser frem til den dagen jeg kan flytte til et mindre sted igjen med litt mindre fokus på materielle ting og status. Så jeg har på et vis akseptert at så lenge jeg må bo her vil jeg mest trolig ikke ha noe særlig lokale venninner.

Jeg har litt mer troen på å treffe noen nye ifm. aktiviteter eller hobbyer, da tror jeg kanskje det er lettere å dele den felles interessen og dermed kanskje også se at man har mer til felles enn bare det. Min økonomi gjør at jeg ikke har mulighet til slike ting, men har sett andre som får nye venner på den måten. Kanskje du kan prøve noe slikt? :)

Anonymous poster hash: 50778...5e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...