Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Er det greit? Anonymous poster hash: 5c766...48b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Aner ikke. Jeg unngår de fleste slike foreninger. Jeg skaffer med den informasjonen jeg selv trenger om noe, men går ikke mer inn i ev. problemstillinger enn nødvendig. Mitt inntrykk med kontakt ved en del interesseforeninger er at det ofte blir til at mange "dyrker" problemene og er mer opptatt av det enn å finne løsninger. Når det er sagt, mange interesseforeninger som har vært viktige til å spre viktig og nyttig informasjon. Om man har utbytte av en slik forening eller ikke tror jeg vil være veldig individuelt, og kanskje hvor fersk man er mtp. å ha oppdaget det som ev. plager. Sikkert nyttig om man nylig har funnet ut av det og ikke har noe kjennskap til det. Men man skal passe seg for at man ikke sykeliggjør det eller gjør det til en større utfordring enn det trenger å være. Tilpasser man seg det faktum at man er høysensitiv så kan det jo absolutt være en fordel også Anonymous poster hash: f350f...8cd
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 Aner ikke. Jeg unngår de fleste slike foreninger. Jeg skaffer med den informasjonen jeg selv trenger om noe, men går ikke mer inn i ev. problemstillinger enn nødvendig. Mitt inntrykk med kontakt ved en del interesseforeninger er at det ofte blir til at mange "dyrker" problemene og er mer opptatt av det enn å finne løsninger. Når det er sagt, mange interesseforeninger som har vært viktige til å spre viktig og nyttig informasjon. Om man har utbytte av en slik forening eller ikke tror jeg vil være veldig individuelt, og kanskje hvor fersk man er mtp. å ha oppdaget det som ev. plager. Sikkert nyttig om man nylig har funnet ut av det og ikke har noe kjennskap til det. Men man skal passe seg for at man ikke sykeliggjør det eller gjør det til en større utfordring enn det trenger å være. Tilpasser man seg det faktum at man er høysensitiv så kan det jo absolutt være en fordel også Anonymous poster hash: f350f...8cd Ja, er enig med deg. Jeg vil bare ha info, dette skal ikke bli livet mitt liksom...alt skal kretse rundt det å være høysensitiv. Tenkte bare det kunne være greit å ha et sted f.eks å stille spørsmål, men vet ikke om jeg vil betale 350,- i året for det. Mvh HI Anonymous poster hash: 5c766...48b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 Hva er kriteriene for å være høysensitiv? Kan hvem som helst si at de er det eller må en lege stille en diagnose? Anonymous poster hash: 37c9d...d4d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #5 Skrevet 4. februar 2017 Hva er kriteriene for å være høysensitiv? Kan hvem som helst si at de er det eller må en lege stille en diagnose? Anonymous poster hash: 37c9d...d4d For min del har jeg alltid merket at jeg er litt forskjellig fra de fleste på mange områder. Jeg så et intervju med en høy senditiv og begynte å lese om det,da falt mye på plass og jeg kjente meg igjen i det jeg så og leste.Høysensitiv er jo ingen sykdom, er bare noe en er...reagerer forskjellig og kraftigere enn andre mennesker på enkelte ting, ikke mer "alvorlig" enn som så. Mvh HI Anonymous poster hash: 5c766...48b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 Hva er kriteriene for å være høysensitiv? Kan hvem som helst si at de er det eller må en lege stille en diagnose? Anonymous poster hash: 37c9d...d4d Det er ingen diagnose. Det er egenskaper noen har, hvor de er mer sensitiv for stimuli enn hva som er mest vanlig å være. Dvs. de får med seg langt flere sanseinntrykk enn andre får, sanseinntrykkene oppleves gjerne langt sterkere også. Det finnes tester som kan gi en indikasjon på om man er det eller ikke. Også blant dyr og fugler er det ca. samme andel høysensitive individer, disse er ofte satt pris på som varslerne, de som oppfatter fare tidligere enn andre osv. Men noen diagnose er det ikke. Det kan gi noen utfordringer fordi man gjerne blir mer sliten enn andre (fordi man tar inn fem ganger mer sanseinntrykk/informasjon), så man bør være klar over det og gjøre tilpasninger i hverdagen. Men det kan også gi en god del fordeler både privat og i yrkesliv om man er oppmerksom på det. Anonymous poster hash: f350f...8cd
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #7 Skrevet 4. februar 2017 Det er ingen diagnose. Det er egenskaper noen har, hvor de er mer sensitiv for stimuli enn hva som er mest vanlig å være. Dvs. de får med seg langt flere sanseinntrykk enn andre får, sanseinntrykkene oppleves gjerne langt sterkere også. Det finnes tester som kan gi en indikasjon på om man er det eller ikke. Også blant dyr og fugler er det ca. samme andel høysensitive individer, disse er ofte satt pris på som varslerne, de som oppfatter fare tidligere enn andre osv. Men noen diagnose er det ikke. Det kan gi noen utfordringer fordi man gjerne blir mer sliten enn andre (fordi man tar inn fem ganger mer sanseinntrykk/informasjon), så man bør være klar over det og gjøre tilpasninger i hverdagen. Men det kan også gi en god del fordeler både privat og i yrkesliv om man er oppmerksom på det. Anonymous poster hash: f350f...8cd Takk! Jeg jobber som leder, og får veldig gode tilbakemeldinger fra gruppen min. Bl.a på dette med at jeg har gode leder evner, men jeg har stor empati og evne til å forstå mine ansatte godt. Jeg merker også fort om de ikke har en god dag og prøver å tilrettelegge for de, så dagen kan blir bedre og de yter bedre. Mvh HI Anonymous poster hash: 5c766...48b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #8 Skrevet 4. februar 2017 Da er du fritatt fra denne tråden, og kan gå videre på forumet til du finner en tråd du syntes er intressant og ikke avfeier som tull. Mvh HI Anonymous poster hash: 5c766...48b Jeg er liksom såkalt høysensitiv selv hvis jeg skal tro det som står, men hvorfor dette behovet for p gjøre seg så spesiell av den grunn? Lage en forening liksom.. Snakk om å være selvhøytidelig. Jeg har ikke noe tro på at det er sunt for noen å gå rundt å overanalysere seg selv. Det holder da med å være bevisst på seg selv, og sine styrker og svakheter. Trenger verken forening eller ekstra hensyn. Anonymous poster hash: d068c...256
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #9 Skrevet 4. februar 2017 Jeg er selv medlem i foreningen for B mennesker, men har ikke fått vært med på møter da alle disse har blitt holdt kl 0700. Jeg er også medlem i foreningen for sarkastisk humor, men der var jo alle så spydige. Foreningen for optimister virker lovende da. Og foreningen for handlemaniske liker jeg, de tar bare 2500 kr mnd i medlemsavgift også. Det vet jeg foreningen for økonomisk sans har sitt å si noe om. Men vet ikke hva siden foreningen for god kommunikasjon hele tiden bryter inn. I foreningen for god humor kom jeg ikke inn så kan ikke si noe om den. Men foreninger er bra! Tror jeg. Kanskje? Foreningen for beslutningsvegring kan kanskje hjelpe? Eller? Anonymous poster hash: 64d96...471
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #10 Skrevet 4. februar 2017 Jeg er liksom såkalt høysensitiv selv hvis jeg skal tro det som står, men hvorfor dette behovet for p gjøre seg så spesiell av den grunn? Lage en forening liksom.. Snakk om å være selvhøytidelig. Jeg har ikke noe tro på at det er sunt for noen å gå rundt å overanalysere seg selv. Det holder da med å være bevisst på seg selv, og sine styrker og svakheter. Trenger verken forening eller ekstra hensyn. Anonymous poster hash: d068c...256 Jeg har ikke tenkt å gjøre meg spesiell av den grunn, faktisk er det ikke et eneste menneske i min familie eller omgangskrets som vet om det og jeg tenker heller ikke snakke om det.Det kan by på utfordringer innimellom, ja, men jeg tar mine hensyn uten at jeg trenger å kringkaste det til noen. Jeg overanalysere ikke meg selv, men jeg ønsker å få info om emnet så jeg kanskje kan få en enklere hverdag med små grep, ikke for å syklig gjøre meg selv ovenfor andre. Tviler på du er høysensitiv, da hadde du aldri skrevet som du gjør, for da hadde du visst hvordan en høysensitiv hadde reagert på det du skrev. Mvh HI Anonymous poster hash: 5c766...48b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 Ingen som er medlem altså? Anonymous poster hash: 5c766...48b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #12 Skrevet 5. februar 2017 Du er ikke høysensetiv - du er menneskelig. Nå må man slutte å gi alt en jækla diagnose....! Anonymous poster hash: 13623...ff5
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 Du er ikke høysensetiv - du er menneskelig. Nå må man slutte å gi alt en jækla diagnose....! Anonymous poster hash: 13623...ff5 Kjenner du meg? Hvis ikke, så ikke uttal deg. Mvh HI Anonymous poster hash: 5c766...48b
Gjest Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 Innlegget har blitt moderert grunnet avsporinger, latterligjøring, samt svar til dette. Mod K. Taylor
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 Hva er kriteriene for å være høysensitiv? Kan hvem som helst si at de er det eller må en lege stille en diagnose? Anonymous poster hash: 37c9d...d4d Det er IKKE en diagnose..sukk 🙈 Anonymous poster hash: 13339...f4e
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #16 Skrevet 5. februar 2017 Jeg er liksom såkalt høysensitiv selv hvis jeg skal tro det som står, men hvorfor dette behovet for p gjøre seg så spesiell av den grunn? Lage en forening liksom.. Snakk om å være selvhøytidelig. Jeg har ikke noe tro på at det er sunt for noen å gå rundt å overanalysere seg selv. Det holder da med å være bevisst på seg selv, og sine styrker og svakheter. Trenger verken forening eller ekstra hensyn. Anonymous poster hash: d068c...256 Såkalt høysensitiv?? Sukk..les deg opp! Anonymous poster hash: 13339...f4e
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #17 Skrevet 5. februar 2017 Jeg er liksom såkalt høysensitiv selv hvis jeg skal tro det som står, men hvorfor dette behovet for p gjøre seg så spesiell av den grunn? Lage en forening liksom.. Snakk om å være selvhøytidelig. Jeg har ikke noe tro på at det er sunt for noen å gå rundt å overanalysere seg selv. Det holder da med å være bevisst på seg selv, og sine styrker og svakheter. Trenger verken forening eller ekstra hensyn. Anonymous poster hash: d068c...256 Les deg opp. Du har jo ikke noe peiling! Sukk Anonymous poster hash: 13339...f4e
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Skrevet 5. februar 2017 Diagnosen høysensitiv er like hjemmemekka av sutrekopper som, navnet Chrisander er hjemmemekka av en rosablogger med trang for å skille uten alt en gjør fra mengden. Ler hver gang jeg hører om det. Anonymous poster hash: afdaf...95f
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #19 Skrevet 5. februar 2017 Diagnosen høysensitiv er like hjemmemekka av sutrekopper som, navnet Chrisander er hjemmemekka av en rosablogger med trang for å skille uten alt en gjør fra mengden. Ler hver gang jeg hører om det. Anonymous poster hash: afdaf...95f Det har du helt rett i, for det er bare slike som deg - som ikke har noe som helst kunnskap om det dere uttaler dere om - som greier å snekre høysensitivitet til en diagnose. Det er ingen diagnose - det er bare de kunnskapsløse som hevder det. De som har kunnskap om temaet hevder aldri det. Anonymous poster hash: f350f...8cd
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #20 Skrevet 5. februar 2017 Du er ikke høysensetiv - du er menneskelig. Nå må man slutte å gi alt en jækla diagnose....! Anonymous poster hash: 13623...ff5 Det eksisterer dumme folk også... mener du at disse ikke fins? Anonymous poster hash: 13339...f4e
Iiiiik Skrevet 5. februar 2017 #21 Skrevet 5. februar 2017 (endret) Det er ingen diagnose. Det er egenskaper noen har, hvor de er mer sensitiv for stimuli enn hva som er mest vanlig å være. Dvs. de får med seg langt flere sanseinntrykk enn andre får, sanseinntrykkene oppleves gjerne langt sterkere også. Det finnes tester som kan gi en indikasjon på om man er det eller ikke. Også blant dyr og fugler er det ca. samme andel høysensitive individer, disse er ofte satt pris på som varslerne, de som oppfatter fare tidligere enn andre osv. Men noen diagnose er det ikke. Det kan gi noen utfordringer fordi man gjerne blir mer sliten enn andre (fordi man tar inn fem ganger mer sanseinntrykk/informasjon), så man bør være klar over det og gjøre tilpasninger i hverdagen. Men det kan også gi en god del fordeler både privat og i yrkesliv om man er oppmerksom på det. Anonymous poster hash: f350f...8cd Hvordan vet man at høysensitive tar inn fem ganger mer sanseinntrykk og informasjon? Er det målt? Hvordan kan man måle det? Betyr det at alle høysensitive ser og hører godt? Har annerledes mottakelighet for taktile inntrykk? For lukt? For smak? Eller har de annerledes dimensjonerte sanseapparat eller cortex der sanseinntrykk bearbeides? Hvis man klarer å ta inn fem ganger så mye informasjon, betyr det at alle høysensitive er mer intelligente enn andre? For oss andre er habituering helt nødvendig for å klare oss i verden, hvis vi tar inn alt hele tiden, blir vi overveldet. Betyr det at høysensitive mangler denne ferdigheten? Endret 5. februar 2017 av Iiiiik
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #22 Skrevet 6. februar 2017 Hvordan vet man at høysensitive tar inn fem ganger mer sanseinntrykk og informasjon? Er det målt? Hvordan kan man måle det? Betyr det at alle høysensitive ser og hører godt? Har annerledes mottakelighet for taktile inntrykk? For lukt? For smak? Eller har de annerledes dimensjonerte sanseapparat eller cortex der sanseinntrykk bearbeides? Hvis man klarer å ta inn fem ganger så mye informasjon, betyr det at alle høysensitive er mer intelligente enn andre? For oss andre er habituering helt nødvendig for å klare oss i verden, hvis vi tar inn alt hele tiden, blir vi overveldet. Betyr det at høysensitive mangler denne ferdigheten? Slik jeg oppfatter det så mangler de den ferdigheten ja, rett og slett. Anonymous poster hash: 64d96...471
Iiiiik Skrevet 6. februar 2017 #23 Skrevet 6. februar 2017 Slik jeg oppfatter det så mangler de den ferdigheten ja, rett og slett.Anonymous poster hash: 64d96...471 Å mangle den helt tviler jeg på at de gjør, det er et stort handikap i normal fungering. Det betyr at man fortsetter å kjenne all lukt, høre alle små lyder kontinuerlig osv.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #24 Skrevet 6. februar 2017 Hører nok mer hjemme i lavsensitivforeningen jeg, gitt. Anonymous poster hash: 29cac...2f7
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #25 Skrevet 6. februar 2017 Herlig da tråder ikke sporer av liksom Mvh HI Anonymous poster hash: 5c766...48b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå