Gå til innhold

Baby 9 mnd og søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 9 mnd gammel baby som vi gjerne skulle hatt litt innspill på søvnen med.

Hun har aldri vært noen sovebaby og sover i dag ca 11-13 timer i døgnet. Hun er frisk. Hun er blid og fornøyd store deler av dagen. Vi sliter med at hun er våken på kveldene og vet ikke helt hvordan vi skal angripe det.

Det er ikke et problem at hun er oppe med oss på kvelden men hun sovner gjerne ikke før 00.30 -02.00 på natten, og det er et problem.

Men, til gjengjeld sover hun ihvertfall fra da til neste morgen, med unntak av et par oppvåkninger hvor hun får litt melk og sovner umiddelbart igjen.

En typisk dag kan fortone seg slik:

09.00 våkner

11.30 sover 30 minutter

14.30 sover 1 time

18.45 sover 50 minutter -1.5 time

00.30 sovner for natta

18.45 - her har vi faste leggerutiner og forsøker at dette skal bli hennes sengetid. Hun er veldig trøtt på denne tiden men våkner raskt. Da er hun våken hele kvelden og det går selvfølgelig over i overtrøtthet.

Er det noen med erfaring på akkurat denne varianten ?

Anonymous poster hash: 34a9b...fc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har nøyaktig samme problem så her må jeg se om det kommer gode råd!

Vår baby har akkurat de samme soverutinene som deres. Han legger seg i fin tid for natten, men våkner senere på kvelden og mener det er opp og hopp igjen.

Anonymous poster hash: b66b6...f2c

Skrevet

Vår veslemor på 10 mnd har akkurat sluttet med å komme opp igjen etter at hun har lagt seg. Hatt en lang periode hvor hun har våknet 40 min etter legging. Gikk greit hvis vi klarte å forskyve leggetidspunktet litt. Tror ikke det var fordi hun var trøttere, men fordi hun ikk helt hadde natt i kroppen ennå. For noen uker siden ble hun syk, og døgnet fløt litt ihop. Siden hun ble frisk har hun ikke våknet med en gang. Rutinebrudd som skulle til tror jeg.

Anonymous poster hash: 52d28...9d7

Skrevet

Hun sover for mye på dagen, og den siste duppen er altfor sent på dagen.

Hvis hun står opp kl 09, skal hun sove 15-20 minutter 2,5 timer senere. Deretter skal hun være våken 2,5 timer igjen, og deretter sove 2 timer. Deretter skal hun være våken til hun legger seg. Hun skal ikke sove mer enn 2 timer og 15 minutter (ca) i løpet av dagen.

Med en så lang dupp om kvelden er det ikke rart hun legger seg sent. Hun skal våkne fra den siste duppen senest 4 timer før hun legger seg.

Du kan justere dette slik du selv vil, f eks stå opp 07 eller 08, så lenge hun er våken 2,5 time x 2 og deretter 4 timer.

Hun skal legge seg 12 timer etter hun stod opp, dvs hvis hun står opp kl 09 skal hun legge seg kl 21.

Skrevet

SÅnn var min sønn også, bare at han ikke sov på dagen og da han sovnet i 1 tiden på natten sov han kun i 20 min av gangen. Ordnet seg til da han ble ca 15 mnd.

Datteren min er en helt annen type. Hun sover. Jeg har ikke gjort ting annerledes. De er bare ekstremt forskjellig

Anonymous poster hash: e782e...5c7

Skrevet

Jeg ville begynt å vekke henne kl 7 hver morgen.

Anonymous poster hash: 351d9...38b

Skrevet

Sover hun hele natta? Det høres deilig ut 😄

Vi har det sånn:

Våkner mellom 6 og 7 en gang. Første dupp 9-9.30 (da kjører vi storebror i bhg). Andre dupp kl 12.30 sånn ca. Kan da sove alt fra en halv til to timer. Ofte må vi ha en tredje minidupp rundt 16.30 også (vekker ham etter max 15 min).

Legges kl 19, sovner ganske raskt. Våkner 22-23 for pupp. Våkner igjen kl 01, 03 og 05, minst. Kan gjerne være våken en time eller to midt på natta 😔 Blid og fornøyd da, hyler heldigvis ikke. Har akkurat sluttet med nattamming, men han fortsetter å våkne ofte.

Har dessverre ingen råd til deg, annet enn å snakke med helsesøster.

Anonymous poster hash: 8cff5...f52

Skrevet

Tusen takk for svar.

Den soving hun har i 18 tiden har aldri vært ment å være en dupp. Vi har tenkt at da legger hun seg for kvelden. Men den 12-timers regelen var fin. Og selvfølgelig å stå opp tidligere. Er bare så tøft når man i en evighet har sovnet kl 01-03... men må bare stå i det 😉

Takk for svar😊

Skrevet

Sover hun hele natta? Det høres deilig ut 😄

Vi har det sånn:

Våkner mellom 6 og 7 en gang. Første dupp 9-9.30 (da kjører vi storebror i bhg). Andre dupp kl 12.30 sånn ca. Kan da sove alt fra en halv til to timer. Ofte må vi ha en tredje minidupp rundt 16.30 også (vekker ham etter max 15 min).

Legges kl 19, sovner ganske raskt. Våkner 22-23 for pupp. Våkner igjen kl 01, 03 og 05, minst. Kan gjerne være våken en time eller to midt på natta 😔 Blid og fornøyd da, hyler heldigvis ikke. Har akkurat sluttet med nattamming, men han fortsetter å våkne ofte.

Har dessverre ingen råd til deg, annet enn å snakke med helsesøster.

Anonymous poster hash: 8cff5...f52

Hei!

Takk for svar.

Når hun først har sovnet (om det er 01 eller 03) så sover hun, med unntak av noen korte oppvåkninger hvor det virker som hun bare sjekker at jeg er der og at hun får litt mat.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Den soving hun har i 18 tiden har aldri vært ment å være en dupp. Vi har tenkt at da legger hun seg for kvelden. Men den 12-timers regelen var fin. Og selvfølgelig å stå opp tidligere. Er bare så tøft når man i en evighet har sovnet kl 01-03... men må bare stå i det

Takk for svar

Hvis du vil legge henne for kvelden kl 1845, må hun opp 0645. 

Velg når du vil ha henne opp for dagen, og vekk henne på den tiden hver dag. Ikke la henne sove lenger selv om hun vil det selv, for hvis hun er våken i løpet av natten og hun får sove lenge om morgenen, vil hun synes det er greit å være våken midt på natten.

Dette er også grunnen til at den første duppen om morgenen er kun 30 minutter. Hvis hun får ta inn igjen et par timer med søvn, vil hun fortsette å våkne midt på natten.

Hvis hun våkner midt på natten er det helt greit å bare la henne ligge i egen seng så lenge hun ikke gråter. Babyer våkner ganske ofte om natten for å trene på å krype eller rulle osv.

Det er også helt greit å la henne få en 10 minutters dupp utpå ettermiddagen hvis hun ikke sover 2 timer midt på dagen, så lenge hun er våken minimum 2 timer før sengetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...