Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #1 Skrevet 3. februar 2017 Er der vanlig at små barn ikke vil spise kjøtt? Jeg har en på 2 år og 2 måneder som ikke har spist kjøtt i noen som helst form på veldig mange måneder. Han spiser verken pølser, kjøttdeig eller rent kjøtt. Skinkeost spiser han, men det bidrar ikke så mye på kjøttkvoten akkurat. Han fikk i seg kjøtt da vi ga han middagsglass, men etter det har han ikke villet ha. Dette kan vel ikke være helt vanlig? Når jeg googler kommer det bare opp artikler om hvordan takle kresne barn og lignende. Han spiser vanlig mat ellers, veldig glad i grønnsaker og frukt. Kan kose seg med rå gulrøtter for eks. så han kan jo tygge med tennene sine. Er bekymret for mangelsykdommer 😣 Anonymous poster hash: df175...eca
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #2 Skrevet 3. februar 2017 Min vil sjelden ha rent kjøtt - er nok ofte for seigt å tygge.... men spiser det om det er i gryte for da er gjerne kjøttet mørere. Spiser kjøttprodukter som kjøttkaker osv. Tror ikke du trenger å bekymre deg.... litt leverpostei på skiva, og litt fokus på B vitaminer og jern i grønnsaker osv så kommer du nok langt Anonymous poster hash: 6e892...29b
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #3 Skrevet 3. februar 2017 Slik har mine barn også vært i lengre og kortere perioder. Jeg serverte kjøtt hver gang vi hadde det til middag. En dag smakte de og spiste. Fisk har de alltid spist. Anonymous poster hash: fa2a4...296
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #4 Skrevet 3. februar 2017 Ja min var skikkelig vegetarianer på den tiden. ;-) Anonymous poster hash: 04012...e60
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #5 Skrevet 3. februar 2017 Min vil sjelden ha rent kjøtt - er nok ofte for seigt å tygge.... men spiser det om det er i gryte for da er gjerne kjøttet mørere. Spiser kjøttprodukter som kjøttkaker osv. Tror ikke du trenger å bekymre deg.... litt leverpostei på skiva, og litt fokus på B vitaminer og jern i grønnsaker osv så kommer du nok langt Anonymous poster hash: 6e892...29b Håper ikke det er noe å være bekymret over. Han nekter å spise kjøtt i alle slags form. Ikke gryterett heller. Prøver å lure i han litt kjøttdeig på pizza men han plukker det av. Leverpostei liker han ikke heller, samme med annet kjøttpålegg. 😣 Eneste som går an er skinkeost. Vi har fortsatt å gi han barnegrøt, for den er jo tilsatt jern. Men nå er han ikke så interessert i grøt lenger. Grovbrød er han glad i da 😊 Anonymous poster hash: df175...eca
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #6 Skrevet 3. februar 2017 Han må jo ikke ha kjøtt da, ihvertfall ikke om han spiser variert ellers. Anonymous poster hash: 2153c...a90
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #7 Skrevet 3. februar 2017 Animalske kilder er den beste jernkilden da det er lettere for kroppen å ta opp jern fra dyreriket kontra planteriket, så om barnet mitt ikke hadde spist kjøtt ville jeg ikke tatt lett på det. Jern finnes jo i eggeplomme og så går det an å raspe litt lever i maten, bruker selv å raspe lammelever i søtpotetmuffins. Anonymous poster hash: faec4...172
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #8 Skrevet 3. februar 2017 Håper ikke det er noe å være bekymret over. Han nekter å spise kjøtt i alle slags form. Ikke gryterett heller. Prøver å lure i han litt kjøttdeig på pizza men han plukker det av. Leverpostei liker han ikke heller, samme med annet kjøttpålegg. 😣 Eneste som går an er skinkeost. Vi har fortsatt å gi han barnegrøt, for den er jo tilsatt jern. Men nå er han ikke så interessert i grøt lenger. Grovbrød er han glad i da 😊 Anonymous poster hash: df175...eca Server fisk og andre proteinkilder som belgfrukter og linser? Trenger ikke kjøtt for å unngå mangelsykdommer. Må bare passe på å balansere kostholdet... Og tilby kjøtt innimellom, så smaker barna når de ønsker, og liker det kanskje også😊 Anonymous poster hash: ab526...fdc
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #9 Skrevet 3. februar 2017 Da lurer jeg på hvordan det kommee til å gå med min sønn som heller aldri spiser kjøtt.. aldri rørt kjøttdeig blant annet. Men liker karbonade og pølser,torsk,laks,kylling. Anonymous poster hash: 763ee...173
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #10 Skrevet 3. februar 2017 Server fisk og andre proteinkilder som belgfrukter og linser? Trenger ikke kjøtt for å unngå mangelsykdommer. Må bare passe på å balansere kostholdet... Og tilby kjøtt innimellom, så smaker barna når de ønsker, og liker det kanskje også😊 Anonymous poster hash: ab526...fdc Belgfrukter og linser er ikke en fullverdig proteinkilde, selv om vegetarianere påstår det. De fleste planter inneholder færre essensielle aminosyrer. Selv om det er høyt proteininnhold er det ikke dermed sagt at kroppen klarer å ta det opp. Animalske kilder er de beste proteinkildene. Anonymous poster hash: faec4...172
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #11 Skrevet 3. februar 2017 Min yngste var også veggis i barnehagealderen. Men leverpostei spiste han hele veien, og litt fisk og fiskemat til middag. Jeg gjorde ikke noen stor sak av det. Og nå er han 9 år og alteter! Anonymous poster hash: f5b14...b22
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #12 Skrevet 3. februar 2017 Sønnen min er 5 år å får ikke i han verken kjøtt eller kylling. kjøttdeig spiser han til nød om jeg finhakker det såpass at det er bittesmå biter. Pølser derimot elsker han! Lager vi pizza så tar jeg gjerne pølsebiter på hans del og kjøttdeig på min del. Anonymous poster hash: b1cb9...a87
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #13 Skrevet 3. februar 2017 å han er forresten veldig glad i kjøttkaker Anonymous poster hash: b1cb9...a87
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #14 Skrevet 3. februar 2017 Da lurer jeg på hvordan det kommee til å gå med min sønn som heller aldri spiser kjøtt.. aldri rørt kjøttdeig blant annet. Men liker karbonade og pølser,torsk,laks,kylling. Anonymous poster hash: 763ee...173 Hva tror du karbonade, pølser og kylling er da? Anonymous poster hash: 5258e...a00
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #15 Skrevet 3. februar 2017 Belgfrukter og linser er ikke en fullverdig proteinkilde, selv om vegetarianere påstår det. De fleste planter inneholder færre essensielle aminosyrer. Selv om det er høyt proteininnhold er det ikke dermed sagt at kroppen klarer å ta det opp. Animalske kilder er de beste proteinkildene. Anonymous poster hash: faec4...172 Ifølge ernæringsfysiologer og helsepersonell som fulgte opp min sønn så er vegetabilske proteinkilder en fullgod erstatning for kjøtt og fisk, med unntak av B12. Næingsopptaket er gjerne bedre i lett fordøyelig plantebasert næring enn i kjøtt. Jeg er verken vegetarianer eller ernæringsfysiolog, men gjengir informasjon fra ernæringsteam på sykehus som har fulgt oss opp over flere år. Anonymous poster hash: ab526...fdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå